Gå til innhold

Sammen med skiftarbeider

Anbefalte innlegg

Andre som synes det er strevsomt å bo sammen med en skiftarbeider? Og spesielt gjennom småbarnstiden? Samboer mener det bare er jeg som gjør meg vanskelig når jeg tar opp at det er vanskelig og slitsomt for meg. Blir jo mye alene med barna og alt. Blir også ganske isolert og ensom da jeg må være hjemme når han jobber kveld, og før tidligvakt da han jo legger seg før noen av barna. 

Han får jo heller ikke tid til å gjøre så mye hjemme (hans mening at han ikke har tid, jeg kaller det prioritering), så det meste av tung hjemme og oppfølging av barn havner på meg. 

Anonymkode: 78542...783

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449629-sammen-med-skiftarbeider/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan jobber du? Når han jobber kveld kan han ta klesvask og div i huset og lage middag til dere kommer hjem fra jobb og barnehage. Det er en selvfølge! Hvis du jobber dag, henter barn på vei hjem og lager middag og gjør alt med barna, hus og styr og stell, så kan ikke han ha me-time hele dagen før han drar på kveldsvakt. Det går ikke 

Anonymkode: efc2e...3d7

Når han jobber kveld kan han fint gjøre ting i hus og hjem før jobb. Noe Me-time er dog hel innafor. På samne måte som du bør kunne få Me-time enkelte ettermiddager/kvelder.

Hvorfor skal du bli ensom og isolert?  Det er vel ikke barnehagebarn det er snakk om dersom han må legge seg før barna? Jeg har aldri hørt om skiftarbeidere som legger seg kl 18 før tidligvakt neste dag…

Anonymkode: 0b08c...fe8

Her jobbet vi begge to turnus gjennom hele småbarnsperioden med tre barn på begynnelsen av 2000 tallet. Jeg jobbet to delt og mannen tredelt turnus. Vi ble enige på begynnelsen av uka om hvem som skulle gjøre hva i huset. Forefallende arbeid med klesvask etc. gjorde den som var hjemme på dagtid. Vi hadde nok ikke så stort fokus på me time i disse årene, det gjaldt å få hverdagen til å gå opp. Me time er det masse av nå når ungene har blitt store. 

Anonymkode: 2e50d...cb9

Annonse

Å jobbe skift fritar en ikke fra å bidra med barn og hus. Å bo sammen med en som jobber skift fordrer at man er litt fleksibel, men selvsagt kan man legge opp til egne aktiviteter etter partnerens skiftplan. 

Anonymkode: 3c8af...076

Jeg jobber turnus, og det er jeg som dermed er den som handler etc, siden jeg kan gjøre det kjapt alene uten barn og på tider da det er rolig i butikken. Vi lager lister og middagsplaner sammen og bidrar selvfølgelig begge i husarbeidet. Jeg er ikke fritatt for det på formiddagene når jeg jobber kveld, like lite som mannen er det på ettermiddagene. 
Jeg skriver alltid mine vakter i kalenderen på kjøkkenet, samme gjør mannen med sine jobb-greier. Jeg deler også min turnus til mobilen hans så han kan sjekke når han kan være borte og ikke. Det krever kanskje litt godvilje fra oss begge, men det er virkelig ikke noe stort problem.

Hmm, jeg synes nå heller skiftarbeid gir mye frihet jeg.

Når mannen jobber kveld tar han ungene om morgenen. De spiser frokost og koser seg uten å stresse, leveres til kjernetid i barnehagen. Han tar så handling og husarbeid før han skal på jobb.

Jobber han dag begynner han tidlig, så da far jeg ungene på morgenen. Men da slutter han jo også ganske tidlig så han henter ungene og begynner på middagen før jeg kommer

Han jobber ikke så mye natt, men de gangene han gjør det kommer han hjem og hjelper til med morgenstellet før jeg tar med ungene og drar og han legger seg. Han står opp i tretiden og hente ungene før jeg er ferdig på jobb.

Ingen blir ensomme av at han jobber skift, og at jeg må ta ungene de kveldene han jobber er ikke noe problem.

Anonymkode: edd3e...574

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Sånn er det å være sammen med en skiftarbeider. Her må du være fleksibel. 

Anonymkode: 201ff...65f

Greier ikke være mer fleksibel jeg. Alltid jeg som må tilpasse meg og evtvdroppe mine møter og sånt for å rekke å hente. Jeg stresser rundt for å rekke alt, han trenger aldri det, for alke vi andre tilpasse jo oss ham. Han har også fru etter levering og er ferdig i god tid før henting de dagene han gjør det. Når han jobber kveld nå jo jeg også fortsette å jobbe hjemmefra etter barna hat lagt seg siden jeg måtte dra tidlig hjem for å hente.

Ikke greier jeg stå opp veldig tidlig å dra heller, for jeg må jo ta alt på natt med barna, for mannen må jo sove... vi har barn som er mye våkne på natt. 

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hvordan jobber du? Når han jobber kveld kan han ta klesvask og div i huset og lage middag til dere kommer hjem fra jobb og barnehage. Det er en selvfølge! Hvis du jobber dag, henter barn på vei hjem og lager middag og gjør alt med barna, hus og styr og stell, så kan ikke han ha me-time hele dagen før han drar på kveldsvakt. Det går ikke 

Han gjør ikke noe før han drar på jobb, for han skal jo jobbe kveld.. og trenger da å hvile først. Han har jo me time hele tiden han for han er jo trøtt eller sliten. Virker ikke som han skjønner engang at jeg også blir det. Vi eksisterer liksom kun for å hjelpe/tilpasse oss ham føles det som. 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Når han jobber kveld kan han fint gjøre ting i hus og hjem før jobb. Noe Me-time er dog hel innafor. På samne måte som du bør kunne få Me-time enkelte ettermiddager/kvelder.

Hvorfor skal du bli ensom og isolert?  Det er vel ikke barnehagebarn det er snakk om dersom han må legge seg før barna? Jeg har aldri hørt om skiftarbeidere som legger seg kl 18 før tidligvakt neste dag…

Anonymkode: 0b08c...fe8

Jeg har aldri me time nei, når skulle jeg hatt tid til det? 

Jeg sitter jo alene hver kveld, han jobber eller sover, eller er sur og trøtt. Pga barna våkner mye må jeg være hjemme for han våkner ikke av det, så de må jeg ta meg av.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Mam kan bli ensom av å jobbe turnus, for man kan sldri planlegge noe fast. 
Man blir ikke ensom sv å leve med en skiftarbeider, jeg synes du virker lite løsningsorientert. 

Anonymkode: 4f128...130

Han som jobber skift er jo den som har faste aktiviteter utenom som trening, så enda flere kvelder jeg blir alene med alt. Han har fått tilpasset skiftene sine for dette. For er det noe han skal kan  enig planen endres har jeg skjønt. For meg funket ikke trening siden fast kveld i uka er umulig da han jobber ofte, og jeg fikk ingen kontinuitet. 

Jo, det er ensomt å vøre med en skiftarbeider, faktisk helt jævlig!

Annonse

amandine skrev (2 timer siden):

Jeg jobber turnus, og det er jeg som dermed er den som handler etc, siden jeg kan gjøre det kjapt alene uten barn og på tider da det er rolig i butikken. Vi lager lister og middagsplaner sammen og bidrar selvfølgelig begge i husarbeidet. Jeg er ikke fritatt for det på formiddagene når jeg jobber kveld, like lite som mannen er det på ettermiddagene. 
Jeg skriver alltid mine vakter i kalenderen på kjøkkenet, samme gjør mannen med sine jobb-greier. Jeg deler også min turnus til mobilen hans så han kan sjekke når han kan være borte og ikke. Det krever kanskje litt godvilje fra oss begge, men det er virkelig ikke noe stort problem.

Godvilje finnes ikke i min manns vokabular. Det er derimot en selvfølge at jeg tilpasser meg.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Greier ikke være mer fleksibel jeg. Alltid jeg som må tilpasse meg og evtvdroppe mine møter og sånt for å rekke å hente. Jeg stresser rundt for å rekke alt, han trenger aldri det, for alke vi andre tilpasse jo oss ham. Han har også fru etter levering og er ferdig i god tid før henting de dagene han gjør det. Når han jobber kveld nå jo jeg også fortsette å jobbe hjemmefra etter barna hat lagt seg siden jeg måtte dra tidlig hjem for å hente.

Ikke greier jeg stå opp veldig tidlig å dra heller, for jeg må jo ta alt på natt med barna, for mannen må jo sove... vi har barn som er mye våkne på natt. 

Men disse problemene har ikke med skiftarbeidet å gjøre. Dere samarbeider jo ikke? Om han kun hadde jobbet på dsgtid som deg hadde du garantert vært like alene om alt du er i dag. Du må lete etter løsningen i samarbeidet dere mellom. Skiftarbeidet er ikke synderen.

Anonymkode: 4f128...130

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Han som jobber skift er jo den som har faste aktiviteter utenom som trening, så enda flere kvelder jeg blir alene med alt. Han har fått tilpasset skiftene sine for dette. For er det noe han skal kan  enig planen endres har jeg skjønt. For meg funket ikke trening siden fast kveld i uka er umulig da han jobber ofte, og jeg fikk ingen kontinuitet. 

Han er en egoistisk drittsekk, som bruker deg som hushjelp og barnevakt, tviler på at han hadde vært noe annerledes om han ikke hadde jobbet skift, det er bare en belelielig unnskyldning. Sett ned foten, slutt å la deg utnytte.

Anonymkode: 9ad13...57f

Klart det er ensomt når mannen dun jobber skift. Da møtes dere ofte i døra Ila en dag, du kommer hjem og han drar. Dere får ikke hverdagen sammen. 
Er det annenhver uke han jobber kveld? Eller hvordan er turnusen? 

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Han er en egoistisk drittsekk, som bruker deg som hushjelp og barnevakt, tviler på at han hadde vært noe annerledes om han ikke hadde jobbet skift, det er bare en belelielig unnskyldning. Sett ned foten, slutt å la deg utnytte.

Anonymkode: 9ad13...57f

Oii det var da voldsomt 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Han gjør ikke noe før han drar på jobb, for han skal jo jobbe kveld.. og trenger da å hvile først. Han har jo me time hele tiden han for han er jo trøtt eller sliten. Virker ikke som han skjønner engang at jeg også blir det. Vi eksisterer liksom kun for å hjelpe/tilpasse oss ham føles det som. 

Men hvorfor godtar du dette? Hvordan forsvarer han at han har mye mer fri enn deg?

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Men hvorfor godtar du dette? Hvordan forsvarer han at han har mye mer fri enn deg?

Jeg godtar det jo ikke, men er ikke så lett å tvinge noen til å gjøre ting, spesielt når jeg ikke er der engang. Hvordan tenker du jeg skal håndtere det? Kaste ham ut?

Det er ikke ensomt å være med en skiftarbeider, men det er ensomt å være med din mann som er skiftarbeider. Hos dere så er det ikke skiftarbeidet som er det egentlige problemet da din manns egoisme som er det virkelige problemet. Det er han som ikke evner å se at dere begge jobber, og da må dere begge dra lasset både med barn og hjem. Helt ærlig forstår jeg ikke hvorfor du velger å fortsette å leve med han, men han har sikkert gode egenskaper også som ikke opplyses om i dine innlegg.

Anonymkode: 9b3a6...dcd

Det er jo ikke skiftarbeid som er problemet hos dere, det er at mannen er en egoist...

Anonymkode: edd3e...574

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Jeg godtar det jo ikke, men er ikke så lett å tvinge noen til å gjøre ting, spesielt når jeg ikke er der engang. Hvordan tenker du jeg skal håndtere det? Kaste ham ut?

Du kan slutte å stå på pinne. Ikke avlyse dine ting, ikke lage middag eller handle til han, ikke vaske hans klær osv. Ting som ikke går ut over barna, men som han tydligvis er helt komfortabel med at du gjør for han. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Du kan slutte å stå på pinne. Ikke avlyse dine ting, ikke lage middag eller handle til han, ikke vaske hans klær osv. Ting som ikke går ut over barna, men som han tydligvis er helt komfortabel med at du gjør for han. 

Har prøvd å ikke vaske klærne hans, da bare bruker han de mye lengre, og skifter sjeldnere. Han vasket dem sjelden før og altså, men nå er det skikkelig ekkelt. Han lukter. Så det blir bare mer problemer for meg av det, nå må jeg tåle lukta i tillegg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...