Gå til innhold

Kronisk lavt jern i kroppen, noen med erfaringer?

Anbefalte innlegg

Sliter så med å holde et ok jernlager i kroppen. Går på jerntilskudd og har gjort det nå i et par år uten opphold, men det svinger veldig. Noen perioder ser det ut som det er akkurat over det som burde være minimum, og så ryker det rett ned på bunn igjen. Nå hadde jeg S-Jern på 2,3 så det er jo så og si tomt, og ikke rart jeg har diverse plager i kroppen som samsvarer med dette. 

Noen som har slitt med det samme og funnet en årsak, eller noe som har hjulpet på? 

Anonymkode: d8b55...a37

Fortsetter under...

Du bør finne årsaken sammen med legen. Jeg har lave jernvare fordi jeg blør mye under mensen. Andre kan ha problemer med opptaket - f.eks grunnet cøliaki. Det er vanskelig for kroppen å ta opp jern så du må lese nøye på kostholdsrådene og om de skal tas med måltid eller utenom. Mener at feks koffein hindrer opptaket. Melk reduserer effekten av de fleste medisiner og bør unngås i tidsrommet du tar medisiner (ofte ca 2 timer før eller 30 min etter tablettene). Det er også forskjellige typer jerntabletter. Kanskje en annen type virker bedre? Spinat og persille er eksempel på matvarer som inneholder jern. Kroppen tar ofte lettere opp jern fra matvarer. Når det er funnet ut hva som forårsaker det kan det settes inn tiltak (f.eks hormonspiral om mensen er problemet). Noen trenger også sprøyter med jern. 

Anonymkode: 82a62...3ce

Annonse

Hvilket jerntilskudd tar du og hvilken dose? Har du diskutert dosen med legen?

Har samme problem som deg, dog ikke like lavt. Strever med å holde meg over 15, som forsåvidt er akkurat innenfor normalen,  men siden jeg trener mye burde jeg ha minst 30. Det klarer jeg ikke.

Endret av monty12

Takk for svar alle! 

Jeg tar C-vitaminer, og jerntilskudd som legen mener er best. Drikker ikke melk (tåler ikke laktose), og er testet for cøliaki men den slo ikke ut. Men jeg tåler likevel ikke gluten, så jeg har levd 100% glutenfritt de siste 5 årene. Sliter altså en del med magen uten at de finner noe årsak som kan behandles. Spiser derfor sunn og ren mat, fordi jeg blir dårlig av veldig mye. Tenker jo selv at mageproblemene kan være årsaken til dårlig opptak av jern, men så finner vi jo ingen årsak eller løsning der heller da 🥴

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Takk for svar alle! 

Jeg tar C-vitaminer, og jerntilskudd som legen mener er best. Drikker ikke melk (tåler ikke laktose), og er testet for cøliaki men den slo ikke ut. Men jeg tåler likevel ikke gluten, så jeg har levd 100% glutenfritt de siste 5 årene. Sliter altså en del med magen uten at de finner noe årsak som kan behandles. Spiser derfor sunn og ren mat, fordi jeg blir dårlig av veldig mye. Tenker jo selv at mageproblemene kan være årsaken til dårlig opptak av jern, men så finner vi jo ingen årsak eller løsning der heller da 🥴

Irritabel tarm kan være årsak til dårlig opptak.

Ingenting å gjøre med irritabel tarm egentlig, annet enn det du allerede gjør, fjerne triggere og spise rent.

Men det kan være en årsak til at kroppen er dårlig til å ta opp næring fra tilskudd.

Anonymkode: 54a35...29f

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Takk for svar alle! 

Apoteket mente det var mer effektivt at jeg drakk juice til en at jeg tok c-vitamin tilskudd, at jernet ble tatt opp bedre da,

Anonymkode: c1487...6fb

Jeg har slitt med veldig lavt jern (s-ferritin) i flere år. Det skyldes en kombinasjon av store blødninger (både menstruasjon og neseblod, økt blødningstendens) og dårlig opptak. Fjernet livmor og medikamenter som stopper blødninger har hjulpet. 

Anonymkode: 097ef...e25

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...