Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du trenger da ikke å prøve å vri dette til at jeg mener det du opplevde var greit? Det er da åpenbart for alle at det ikke var det.

Poenget er at det er ganske drøyt å dømme en hel gruppe med arbeidstakere for noe du har opplevd. Vi klarer ikke å klinisk renske samfunnet for gale folk som har en jobb.

Anonymkode: 9a4ce...605

Som sagt veldig fornøyd med den nye skolen. Dømmer ikke alle. Men om noen skader mitt barn blir det månelyst. Og det ble det i denne saken. Den nye skolen er 2024, den andre oppførte seg som fra 70 tallet og kunnskap der etter. 
 

Anonymkode: b939d...3be

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

65.000 elever i Norge har skolevegring. 8 av 10 får medhold av statsforvalteren der skolen ikke gjør jobben sin. Vi kan se saken andre veien. Elever sitter alene på toaletter i friminuttet og gråter mens lærer går forbi og lukker øyne og ører. Selv om foreldre melder fra, da ser de på foreldre som masete. Veldig mange på denne skolen har slitt med ledelsen. 

Anonymkode: b939d...3be

Det er du som lagde det andre innlegget om lærere, ikke sant? Du har tydelig en aversjon mot lærere.

Anonymkode: 889ed...2a2

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Og da er det greit å banke opp lærere, eller hva er poenget ditt? Mener du helt oppriktig at skolevegring er den enkelte lærers skyld? Du vet at lærere har en arbeidskontrakt og følger en arbeidsinstruks?

Anonymkode: 9a4ce...605

Banke opp lærere? Hvorfor drar du det inn i tråden som tema? Ingen her som Har banket opp en lærer. 

Anonymkode: b939d...3be

Kamomille skrev (2 minutter siden):

På samme måte bør man kunne forvente at lærere ikke blir utsatt for slag, spark, spytting, kasting av gjenstander, trusler fra foreldre, uthenging på sosiale medier, oppskraping av biler osv. 

Man skulle tro at prinsippet om en trygg arbeidshverdag gjaldt, men så gjør det ikke det likevel…..

At der er blitt slik at enkelte lærere innimellom har behov for å gå inn i situasjoner fysisk synes jeg er fryktelig trist!  Det er  ganske horribelt at lærere på gå på Verge-kurs for å kunne håndtere rabiate elever og foreldre.

Ikke det saken handler om i det hele tatt. Ingen som har slått eller utsatt lærer for vold her, det er motsatt. Viktig å belyse dette

Anonymkode: b939d...3be

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er du som lagde det andre innlegget om lærere, ikke sant? Du har tydelig en aversjon mot lærere.

Anonymkode: 889ed...2a2

Nei det var ikke meg. Tror du jeg er eneste i Norge som har misfornøyd med skolen?

Anonymkode: b939d...3be

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Som sagt veldig fornøyd med den nye skolen. Dømmer ikke alle. Men om noen skader mitt barn blir det månelyst. Og det ble det i denne saken. Den nye skolen er 2024, den andre oppførte seg som fra 70 tallet og kunnskap der etter. 
 

Anonymkode: b939d...3be

Selvfølgelig blir det månelyst, alle oppegående foreldre reagerer sterkt hvis noen skader barnet deres.

Anonymkode: 9a4ce...605

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig blir det månelyst, alle oppegående foreldre reagerer sterkt hvis noen skader barnet deres.

Anonymkode: 9a4ce...605

Helt klart. Man har også forventninger til at en lærer skal ha et viss nivå kommunikasjonsferdigheter. Hadde en lege skjelt ut en pasient på kontoret og kalt pas hore etter påvist kjønnssykdom så hadde nok pas reagert. Kan ikke unnskylde legen med at han er lei pasienter som ikke bruker beskyttelse og følger anbefalingene, og stakkars lege som jobber så mye og har mange masete pasienter. Ingen unnskyldning for dårlig adferd. Folk må ta ansvar for egen oppførsel 

Anonymkode: b939d...3be

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Helt klart. Man har også forventninger til at en lærer skal ha et viss nivå kommunikasjonsferdigheter. Hadde en lege skjelt ut en pasient på kontoret og kalt pas hore etter påvist kjønnssykdom så hadde nok pas reagert. Kan ikke unnskylde legen med at han er lei pasienter som ikke bruker beskyttelse og følger anbefalingene, og stakkars lege som jobber så mye og har mange masete pasienter. Ingen unnskyldning for dårlig adferd. Folk må ta ansvar for egen oppførsel 

Anonymkode: b939d...3be

Det er jo ingen som unnskylder den gale læreren

Anonymkode: 889ed...2a2

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Helt klart. Man har også forventninger til at en lærer skal ha et viss nivå kommunikasjonsferdigheter. Hadde en lege skjelt ut en pasient på kontoret og kalt pas hore etter påvist kjønnssykdom så hadde nok pas reagert. Kan ikke unnskylde legen med at han er lei pasienter som ikke bruker beskyttelse og følger anbefalingene, og stakkars lege som jobber så mye og har mange masete pasienter. Ingen unnskyldning for dårlig adferd. Folk må ta ansvar for egen oppførsel 

Anonymkode: b939d...3be

Ja, du kommer med veldig mange selvfølgeligheter her, hva er det du egentlig vil frem til…

Anonymkode: 9a4ce...605

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

65.000 elever i Norge har skolevegring. 8 av 10 får medhold av statsforvalteren der skolen ikke gjør jobben sin. Vi kan se saken andre veien. Elever sitter alene på toaletter i friminuttet og gråter mens lærer går forbi og lukker øyne og ører. Selv om foreldre melder fra, da ser de på foreldre som masete. Veldig mange på denne skolen har slitt med ledelsen. 

Anonymkode: b939d...3be

Skolevegring er komplekst. Og det nytter ikke å konkludere med at det ene og alene er skolens eller lærernes «skyld» at enkelte elever ikke takler skolehverdagen. 
 

At statsforvalteren gir medhold, handler i liten grad om at skolen ikke gjør jobben sin. Det handler i veldig stor grad om at opplæringsloven legger elevens subjektive oppfatning til grunn - uten i særlig grad å vurdere objektive kriterier. Så hvis barnet føler seg mobbet, så blir det pr definisjon mobbet. Uansett om det kan vises til konkrete forvold eller konkrete personer. En annen elev, en lærer eller en hel klasse kan altså bli stemplet som mobber uten at det nødvendigvis er slik. 

Så hvordan skal skolene lage tiltaksplaner -  som faktisk inneholder tidfestede og kl kreve tiltak for å stoppe mobbing av en enkeltelev - når det ikke er konkrete episoder å stoppe?

feks: Hvis A påstår at hun blir «blikket», så skal skolen altså lage planer for å stoppe dette etter pålegg fra Statsforvalteren. Men Elev B og C mener de ikke har bedrevet «blikking». Så resultatet er at B og C slutter å ta kontakt med eller snakke med elev A - med det resultat at A nå føler seg utestengt! Man kan da ha skapt et større problem - men man oppfyller vilkåret fra statsforvalteren om tiltaksplan. 
 

Lærere er primært ansatt for å undervise. De skal ivarets en hel klasse, hvor alle har krav på tilpasset undervisning. Det er fanatisk umulig at en lærer kan ta seg av alle elever som til enhver tid har det litt vanskelig.
 

Som lærer må man faktisk lukke øyenvitner ører for små ting gjennom en hel skolehverdag - noen ting må elevene lære å løse selv. Alvorlig mobbing må selvfølgelig håndteres. Men man kan jo stille spørsmål ved hvor skjøre og selvsentrerte enkelte elever (og foreldre) er.

Anonymkode: 5475e...39c

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Skolevegring er komplekst. Og det nytter ikke å konkludere med at det ene og alene er skolens eller lærernes «skyld» at enkelte elever ikke takler skolehverdagen. 
 

At statsforvalteren gir medhold, handler i liten grad om at skolen ikke gjør jobben sin. Det handler i veldig stor grad om at opplæringsloven legger elevens subjektive oppfatning til grunn - uten i særlig grad å vurdere objektive kriterier. Så hvis barnet føler seg mobbet, så blir det pr definisjon mobbet. Uansett om det kan vises til konkrete forvold eller konkrete personer. En annen elev, en lærer eller en hel klasse kan altså bli stemplet som mobber uten at det nødvendigvis er slik. 

Så hvordan skal skolene lage tiltaksplaner -  som faktisk inneholder tidfestede og kl kreve tiltak for å stoppe mobbing av en enkeltelev - når det ikke er konkrete episoder å stoppe?

feks: Hvis A påstår at hun blir «blikket», så skal skolen altså lage planer for å stoppe dette etter pålegg fra Statsforvalteren. Men Elev B og C mener de ikke har bedrevet «blikking». Så resultatet er at B og C slutter å ta kontakt med eller snakke med elev A - med det resultat at A nå føler seg utestengt! Man kan da ha skapt et større problem - men man oppfyller vilkåret fra statsforvalteren om tiltaksplan. 
 

Lærere er primært ansatt for å undervise. De skal ivarets en hel klasse, hvor alle har krav på tilpasset undervisning. Det er fanatisk umulig at en lærer kan ta seg av alle elever som til enhver tid har det litt vanskelig.
 

Som lærer må man faktisk lukke øyenvitner ører for små ting gjennom en hel skolehverdag - noen ting må elevene lære å løse selv. Alvorlig mobbing må selvfølgelig håndteres. Men man kan jo stille spørsmål ved hvor skjøre og selvsentrerte enkelte elever (og foreldre) er.

Anonymkode: 5475e...39c

Skoler som blir meldt til statsforvalter må sende inn dokumentasjon på hva de har gjort i saken. Når det ikke er gjort noe, og de ikke har dokumentasjon å sende inn så sier det seg selv at skolen ikke har gjort jobben sin. Når de lyver og andre instanser sender inn sin dokumentasjon og det blir avslørt at skolen lyver så er dette dårlig for skolen. 
Skjønner du jobber i skolen, og unngår å svare på HI og heller kritisere Barn og foreldre, det kan du opprette en egen tråd om, men denne tråden handler om lærer og skoleledelse som totalt sviktet et barn, noe også skoleeier erkjenner 

Anonymkode: b939d...3be

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Skoler som blir meldt til statsforvalter må sende inn dokumentasjon på hva de har gjort i saken. Når det ikke er gjort noe, og de ikke har dokumentasjon å sende inn så sier det seg selv at skolen ikke har gjort jobben sin. Når de lyver og andre instanser sender inn sin dokumentasjon og det blir avslørt at skolen lyver så er dette dårlig for skolen. 
Skjønner du jobber i skolen, og unngår å svare på HI og heller kritisere Barn og foreldre, det kan du opprette en egen tråd om, men denne tråden handler om lærer og skoleledelse som totalt sviktet et barn, noe også skoleeier erkjenner 

Anonymkode: b939d...3be

Men hva tenker du egentlig at vi skal diskutere her? Det er ingen som påstår at det den gale læreren gjorde var riktig, så hva står vi igjen med da?

Anonymkode: 9a4ce...605

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Men hva tenker du egentlig at vi skal diskutere her? Det er ingen som påstår at det den gale læreren gjorde var riktig, så hva står vi igjen med da?

Anonymkode: 9a4ce...605

Ingen som støtter innlegget på den måten at det var bra jeg meldte fra og at slik skal det ikke være, stakkars dere osv. mel det dukker opp flere kommentarer som omhandler krevende foreldre og elever som er fæl mot lærer. 

 

Anonymkode: b939d...3be

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Skolevegring er komplekst. Og det nytter ikke å konkludere med at det ene og alene er skolens eller lærernes «skyld» at enkelte elever ikke takler skolehverdagen. 
 

Anonymkode: 5475e...39c

Dette er riktig. Fra https://utdanningsforskning.no/artikler/2011/forskning-om-skolevegring/:

«Knollmann et al. (2010) understreker også betydningen av barn og unges oppvekstvilkår for å forklare skolevegringen fullt ut. Eksempler på slike faktorer er foreldrenes sosioøkonomiske status, deres holdninger til skole, oppdragerstil, skolens grad av tilrettelegging for elevene, foreldrenes grad av kontroll over ungdommen og andre stressorer i familiemiljøet. Skolevegring kan ses på som et uttrykk for at eleven blir utfordret over sine evner på en av arenaene, enten i skolen, i vennekretsen eller i en familiekontekst.

(…)Deres forskningsresultater taler for at man kan dele opp gruppen barn/ungdommer med skolevegring i tre undergrupper:

a) Elever med fravær grunnet hovedsakelig angst (assosiert med depresjon og separasjonsangst)
b) Elever med fravær grunnet hovedsakelig skulk (assosiert med opposisjonell atferd, atferdsforstyrrelse og depresjon)
c) Elever med fravær av blandet angst/skulk (varierte på daglig basis mellom angst og skulk)

Alle tre gruppene innbefattet i stor grad elever som kvalifiserte til en psykisk lidelse. Elevene som angivelig hadde fravær i form av skulk (b), rapporterte imidlertid om like stor grad av sosial angst, bekymringer knyttet til separasjon og mareritt, som elevene i gruppen med hovedsakelig angst (a).

(…)

I den varierte gruppen c) fant man elever med høyest symptomtrykk og høyest forekomst av psykiatriske diagnoser. Mange av disse elevene hadde eller hadde hatt foreldre i behandling for psykiske lidelser. Selv om en stor andel i denne kategorien kvalifiserte til en atferdsforstyrrelses diagnose, hadde de parallelt innslag av separasjonsangst, panikkangst og mer generelle engstelser/bekymringer.

Denne gruppen elever levde dessuten under vanskelige hjemmeforhold med fattigdom, arbeidsledige foreldre eller hadde opplevd flere flyttinger de siste årene. Mange hadde vært vitne til vold og krangler mellom foreldrene. Dette var en gruppe som viste seg å være særlig sårbar.

Elevene i alle de tre gruppene hadde innslag av atferdsvansker eller emosjonelle vansker, men 3/4 av elevene i gruppe a) og b) ikke møtte kriterier for noen diagnose. Forfatterne Egger et al. (2003) spekulerte derfor på om disse elevene vegret seg mot å gå på skolen på grunn av miljøfaktorer som eksempelvis mobbing, men de hadde ikke data for å fastslå dette.»

Men klart, psykiatriske diagnoser, foreldres psykososiale status, foreldres holdninger til skole, oppdragerstil og kontroll, stressfaktorer i familiemiljøet, foreldre med psykiske lidelser, vold og krangling mellom foreldre og hyppige flyttinger er jo enkeltlæreres skyld og ansvar å rydde opp i…

Anonymkode: 9a4ce...605

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Ingen som støtter innlegget på den måten at det var bra jeg meldte fra og at slik skal det ikke være, stakkars dere osv. mel det dukker opp flere kommentarer som omhandler krevende foreldre og elever som er fæl mot lærer. 

 

Anonymkode: b939d...3be

Så du skrev innlegget for å få sympati?

Anonymkode: 9a4ce...605

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Dette er riktig. Fra https://utdanningsforskning.no/artikler/2011/forskning-om-skolevegring/:

«Knollmann et al. (2010) understreker også betydningen av barn og unges oppvekstvilkår for å forklare skolevegringen fullt ut. Eksempler på slike faktorer er foreldrenes sosioøkonomiske status, deres holdninger til skole, oppdragerstil, skolens grad av tilrettelegging for elevene, foreldrenes grad av kontroll over ungdommen og andre stressorer i familiemiljøet. Skolevegring kan ses på som et uttrykk for at eleven blir utfordret over sine evner på en av arenaene, enten i skolen, i vennekretsen eller i en familiekontekst.

(…)Deres forskningsresultater taler for at man kan dele opp gruppen barn/ungdommer med skolevegring i tre undergrupper:

a) Elever med fravær grunnet hovedsakelig angst (assosiert med depresjon og separasjonsangst)
b) Elever med fravær grunnet hovedsakelig skulk (assosiert med opposisjonell atferd, atferdsforstyrrelse og depresjon)
c) Elever med fravær av blandet angst/skulk (varierte på daglig basis mellom angst og skulk)

Alle tre gruppene innbefattet i stor grad elever som kvalifiserte til en psykisk lidelse. Elevene som angivelig hadde fravær i form av skulk (b), rapporterte imidlertid om like stor grad av sosial angst, bekymringer knyttet til separasjon og mareritt, som elevene i gruppen med hovedsakelig angst (a).

(…)

I den varierte gruppen c) fant man elever med høyest symptomtrykk og høyest forekomst av psykiatriske diagnoser. Mange av disse elevene hadde eller hadde hatt foreldre i behandling for psykiske lidelser. Selv om en stor andel i denne kategorien kvalifiserte til en atferdsforstyrrelses diagnose, hadde de parallelt innslag av separasjonsangst, panikkangst og mer generelle engstelser/bekymringer.

Denne gruppen elever levde dessuten under vanskelige hjemmeforhold med fattigdom, arbeidsledige foreldre eller hadde opplevd flere flyttinger de siste årene. Mange hadde vært vitne til vold og krangler mellom foreldrene. Dette var en gruppe som viste seg å være særlig sårbar.

Elevene i alle de tre gruppene hadde innslag av atferdsvansker eller emosjonelle vansker, men 3/4 av elevene i gruppe a) og b) ikke møtte kriterier for noen diagnose. Forfatterne Egger et al. (2003) spekulerte derfor på om disse elevene vegret seg mot å gå på skolen på grunn av miljøfaktorer som eksempelvis mobbing, men de hadde ikke data for å fastslå dette.»

Men klart, psykiatriske diagnoser, foreldres psykososiale status, foreldres holdninger til skole, oppdragerstil og kontroll, stressfaktorer i familiemiljøet, foreldre med psykiske lidelser, vold og krangling mellom foreldre og hyppige flyttinger er jo enkeltlæreres skyld og ansvar å rydde opp i…

Anonymkode: 9a4ce...605

 

IMG_4602.png

Anonymkode: b939d...3be

De fleste lærere er etter min erfaring sykelige og velmenende. Noen er veldig dyktige og noen er mi dre dyktige. I tillegg er det noen som aldri burde kommet i nærheten av barn og ungdom på alle skoler. Selv om de er i mindretall gjør mine erfaringer med late, uinteressert, hevngjerrige og selvhøytidelig lærere at jeg ikke nødvendig vis tar lærerens side om barna mine klager på læreren. Jeg har sett såpass mange dårlige lærere at jeg ikke kan utelukke at ungene har helt rett når de klager.

Anonymkode: 599e5...6e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...