Gå til innhold

Barnet vårt er allergisk!

Anbefalte innlegg

Hei! 
Barnet vårt på snart 1år er allergisk mot det meste. 
vi gir glutenfri, egg-fri og melkefri mat. 
Vi var hos ernæringsfysiolog for noen dager siden som hevdet at vi måtte kutte sinlac sin maisgrøt og heller gå over til hirsegrøt. 
idag har vi gitt han hirse og kokosyoghurt, samt gryr matfrisk. Ellers har han hatt normal kost. 
nå ligger barnet vårt å vrir seg i smerter, og vi mistenker reaksjon på hirse.

noen flere som har opplevd det? Hvor og hvem får dere hjelp av? 

Anonymkode: f03ef...456

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449616-barnet-v%C3%A5rt-er-allergisk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette var da voldsomt.. mitt har påvist matallergi tidlig og var ferdig utredet for det når han var 4 måneder. Det var så pass kritisk, han la ikke på seg og gulpa det meste ut igjen.. Men barneavdeling på sykehuset og oppfølging hos barnelege etter det fram til 5 års alder. Har snakket med ernæringsfysiolog en gang på sykehuset, men det var i forbindelse mitt kosthold, fordi jeg måtte justere det pga amming. Var heldig å ha fantastisk dyktig barnelege. Hvis du ikke bor altfor langt unna Bærum, så kan jeg anbefale henne - veldig dyktig dame

Anonymkode: ab6f6...b78

Har han fått kokosyoghurt før? Har hørt at en del med mpa reagerer på kokos. Vår sønn gjør ikke det da. Hvorfor ville ernæringsfysiologen at dere skulle bytte grøt? For lite næring i Sinlac? Vi har ellers laget mye hjemmelaget havregrøt. Lurt å berike med mme og så kan du smaksette med diverse moser/frukt/bær.

Anonymkode: fe18b...f44

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvis barnet er allergisk mot nøtter, er det logisk at det reagerer på kokos som jo er fra en nøtt... Min bror med et utall allergier deriblant nøtteallergi kan ikke spise kokos.

Anonymkode: 3ff84...303

Kokos er ikke en nøtt, nei. 

Anonymkode: 7070d...48e

Det kan være lurt å introdusere bare en ny matvare om gangen. Da er det lettere å sortere i hva som gir reaksjonen.

Hva var begrunnelsen for å slutte med maisgrøt, heller enn å teste hirsegrøt i tillegg? Jeg ville vært forsiktig med å helt utelate for mange av de matvarene som tåles. Kosten kan fort bli snever for et barn med mange allergier. 

Annonse

Hvordan og hos hvem er allergiene påvist? Ellers trenger dere en lege, helst barnelege, med peiling på allergier. Det er mange feller man kan gå i, særlig det å tolke ting som allergi som ikke nødvendigvis er det. Vanskelig og viktig! 

Siden dere har vært hos ernæringsfysiolog har dere vel noe oppfølging?

Anonymkode: 9933d...cf5

Hva slags utredning og allergitesting er gjort og hvilken oppfølging har han? Hvordan var han før han begynte med fast føde? Er han ellers frisk, født prematur? Er det vurdert om han kan ha andre tilstander som kan gi magesmerter? F.eks. dysmotilitet i tarmene? 

Anonymkode: 69c21...bac

det er en avdelig på sykehus om er for folk med mat allergier

hvor man prøver med forskjellig mat retter som blir laget på syke hus for og bli kvitt noen av allerginen

jeg så det på en sykehus serei for en stund siden den er på discovery pluss og heter barneavdellingen

Anonymkode: 3bf57...db4

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hvordan og hos hvem er allergiene påvist? Ellers trenger dere en lege, helst barnelege, med peiling på allergier. Det er mange feller man kan gå i, særlig det å tolke ting som allergi som ikke nødvendigvis er det. Vanskelig og viktig! 

Siden dere har vært hos ernæringsfysiolog har dere vel noe oppfølging?

Allergier er påvist hos barnelege på sykehus via prikktest og masse blodprøver.. holder enda på med utredning. Vi får knapt oppfølging, purrer sykehus osv selv.. har sendt klager osv- fordi at vi ikke får hjelpen vi trenger. Venter nå på å komme til strømmen barnelegesenter. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hva slags utredning og allergitesting er gjort og hvilken oppfølging har han? Hvordan var han før han begynte med fast føde? Er han ellers frisk, født prematur? Er det vurdert om han kan ha andre tilstander som kan gi magesmerter? F.eks. dysmotilitet i tarmene? 

Anonymkode: 69c21...bac

Prikktest, blodprøver, osv via sykehus. Vi er enda under utredning, det går forferdelig tregt!! Han doblet fødselsvekten sin som 9mnd gammel.. gulp/oppkast og magesmerter har vært vårt liv siden 6ukers alder 

Annonse

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Har han fått kokosyoghurt før? Har hørt at en del med mpa reagerer på kokos. Vår sønn gjør ikke det da. Hvorfor ville ernæringsfysiologen at dere skulle bytte grøt? For lite næring i Sinlac? Vi har ellers laget mye hjemmelaget havregrøt. Lurt å berike med mme og så kan du smaksette med diverse moser/frukt/bær.

Anonymkode: fe18b...f44

Han reagerer på havre, men vi har ikke turt å gi han glutenfri havre.. vi blir å fortsette sinlac, pleier å ha bær/frukter osv i den. Mener at det er for lite næring i sinlac.. 

Mostly Harmless skrev (9 timer siden):

Det kan være lurt å introdusere bare en ny matvare om gangen. Da er det lettere å sortere i hva som gir reaksjonen.

Hva var begrunnelsen for å slutte med maisgrøt, heller enn å teste hirsegrøt i tillegg? Jeg ville vært forsiktig med å helt utelate for mange av de matvarene som tåles. Kosten kan fort bli snever for et barn med mange allergier. 

Vi kommer ikke til å fortsette med hirse.. han bryter seg osv. vi får heller prøve å få i han brødskiver osv. vi skal teste kokos alene en dag og se om det er det han reagerer på. 

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Vi kommer ikke til å fortsette med hirse.. han bryter seg osv. vi får heller prøve å få i han brødskiver osv. vi skal teste kokos alene en dag og se om det er det han reagerer på. 

Hva med helt vanlig mat da? Grønnsaker, kjøtt og fisk? Jeg har aldri gitt mine barn grøt. Anbefaler Solid starts på Instagram. Mye kompetanse der i forhold til allergier også. Anbefaler også barneleg1 på Instagram. Hun er rå på allergier. Man kan stille spørsmål. 

Anonymkode: 1f71c...69b

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hva med helt vanlig mat da? Grønnsaker, kjøtt og fisk? Jeg har aldri gitt mine barn grøt. Anbefaler Solid starts på Instagram. Mye kompetanse der i forhold til allergier også. Anbefaler også barneleg1 på Instagram. Hun er rå på allergier. Man kan stille spørsmål. 

Tenkte det samme! Skjønner ikke hvorfor et så stort barn absolutt skal fores med så mye grøt. Hva med helt alminnelig mat, liksom?

Anonymkode: b5e69...621

Allergimamma skrev (18 timer siden):

Allergier er påvist hos barnelege på sykehus via prikktest og masse blodprøver.. holder enda på med utredning. Vi får knapt oppfølging, purrer sykehus osv selv.. har sendt klager osv- fordi at vi ikke får hjelpen vi trenger. Venter nå på å komme til strømmen barnelegesenter. 

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/5V48aO/slutt-aa-tro-paa-matallergi-eller-intoleranser-som-aarsak-til-magesmerter-bente-krane-kvenshagen

Prikktester og blodprøver er ikke nødvendigvis noen fasit, siden de kan gi utslag uten at man nødvendigvis er allergisk. 

Er det "bare" magesmerter, eller andre symptomer i tillegg? Veldig bra dere skal på Strømmen, mye bra kompetanse der!

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Selvfølgelig får han vanlig mat. Som grønnsaker, kjøtt og fisk. Har solid starts appen.  Barneleg1 står vi på venteliste hos, men følger henne.  

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Tenkte det samme! Skjønner ikke hvorfor et så stort barn absolutt skal fores med så mye grøt. Hva med helt alminnelig mat, liksom?

Anonymkode: b5e69...621

Han får selvfølgelig vanlig mat. Men en pære kan gi han voldsomt utslett feks- så det er ikke bare å dytte innpå med hva som helst. 
Alt må fases inn og prøves hver for seg. Litt uheldig at vi ga kokos og hirse samme dag ofc! 
Vi skriver matdagbok osv- så vi har 100% call på hva han får i seg. 

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/5V48aO/slutt-aa-tro-paa-matallergi-eller-intoleranser-som-aarsak-til-magesmerter-bente-krane-kvenshagen

Prikktester og blodprøver er ikke nødvendigvis noen fasit, siden de kan gi utslag uten at man nødvendigvis er allergisk. 

Er det "bare" magesmerter, eller andre symptomer i tillegg? Veldig bra dere skal på Strømmen, mye bra kompetanse der!

Siden han var 6uker har ikke barnet gått opp i velt. Han har kastet opp, så vi har skiftet 3-7 ganger pr dag. Han har eksem utover hele kroppen, som vi tidvis har fått bukt med. Han har hostet siden fødsel. Knapt sovet siden han var 8uker. 
Etter vi begynte på neocate lcp melk har han ikke hatt EN ENESTE våkennatt! før vi prøvde hirse og kokos. 
Alle disse diagnosene er testet seg frem til sammen med lege, og vi hadde aldri verden skulle til strømmen om han bare hadde litt vondt i magen. 
helsesøster og barnelege i kommune har siden han startet vært med oss 100% i dette. 
vi hoppet i taket når han endelig 8,5mnd gammel endedelig hadde doblet fødselsvekta si. Og han veide 4350g ved fødsel. 
vil ikke påstå at jeg er noen hønemor som bare ønsker at barnet mitt skal være allergisk ellerno! Men det har vært helt forferdelig å se sitt eget barn ha så vondt uten over lengre tid. Legger ved et bilde over hvordan han kunne tømme seg for mat tidligere. Mens andre omtrent hylet når han gulpet eller kastet opp, så sa vi «dette er normalt»

IMG_2685.jpeg

IMG_2573.jpeg

Stakkar liten.

Dette med mat, allergier, fordøyelse, tarmsykdommer osv kan være kjempevanskelig å finne ut av, for det er så mange prøver og tester som viser feil

Har selv en kamerat som ikke slår ut på allergi for egg eller melk, men han blir alvorlig syk om han spiser det. Han måtte legges inn på sykehuset og få div matretter der så de logget reaksjonene, det er ingen tvil om at han er alvorlig allergist mot egg og melk, men prøvene slår ikke ut. Han har faktisk vært på God Morgen Norge og snakket om problematikken.

Håper deres lille vokser av seg noe når tarmsystemet modnes, og at dere finner greit ut av ting. Lykke til.

Anonymkode: 43434...b0f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...