Gå til innhold

Besøke jobben når man er sykemeldt

Anbefalte innlegg

Jeg har vært sykemeldt i 2,5 uker etter en operasjon.
Holder på å bli gal, de eneste voksne jeg snakker med er mannen og helsepersonell.

Kommer til å være sykemeldt ut neste uke, men begynner å bli mer mobil nå.

Er det veldig feil å besøke jobben i lunsjpausen på mandag, sånn bare for å få en liten halvtime hvor jeg kan prate med andre voksne personer?

Anonymkode: eae39...231

Fortsetter under...

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er ingen god idé. Kan du besøke jobben, kan du jobbe. Så svart/hvitt tenker jeg. 

Anonymkode: 6c402...58e

Tenker du… men det tenker ikke sjefen og nav. Jobbe med krykker og nyoperert da eller?  På sykehjem der man løper rundt i pleie

Anonymkode: 788e1...21e

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er ingen god idé. Kan du besøke jobben, kan du jobbe. Så svart/hvitt tenker jeg. 

Ok så nyoperert krabber du på jobb, så fint for deg. Stor forskjell å ta en tur og drikke en kaffekopp og det å stå i jobb en hel arbeidsdag.

Anonymkode: 79575...810

Jeg ville bare synes det var hyggelig og hadde ikke reagert negativt på det. Jobber i en privat bedrift, og jeg vet at enkelte her hadde synes motsatt. Fordi noen av mine kolleger mener at hvis man er syk så holder man seg hjemme, uansett. Så det er nok ulike oppfatninger der. 

Endret av Sommerkroppen 2029
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Sikkert ikke noe i veien for det men ville i tillegg jobbet litt for å få litt venner som ikke er kollegaer. 

Anonymkode: 28194...bec

Har masse venner, men de er på jobb på formiddagen, og på ettermiddagen er jeg rett og slett for sliten.
I helgen bruker jeg det jeg har av energi på barna

Anonymkode: eae39...231

Annonse

Det er bare flott! Det er så mye lettere å komme tilbake etter lengre sykemelding om man klarer å holde kontakten med jobben og kollegene. På min arbeidsplass oppfordres det til å komme og spise lunsj om man har overskudd til det. Jeg hadde blitt kjempeglad over å se en kollega ha kommet seg såpass at hun kommer innom jobb for en kaffekopp. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Du er faktisk helt på jordet og ganske gammeldags. For det første er det ikke all sykdom og skade som er forenlig med å jobbe selv om man klarer å sitte, spise mat og prate i 30 minutter og for det andre så øker det sjansen for frafall på jobb jo lengre man holder seg helt borte. Det er derfor arbeidsgivere er pålagt å følge opp sykemeldte tett. 

Er man sykmeldt med influensa eller oppkast holder man seg hjemme. Om man har vært sykmeldt en stund grunnet psykiske helseplager er det å holde kontakt med arbeidsplassen ganske avgjørende for at man klarer å komme seg tilbake. Ja, man kan faktisk gå fjellturer om man er sykmeldt men likevel ikke på jobb. 

Anonymkode: 788e1...21e

Himmel og hav skrev (5 minutter siden):

Det er bare flott! Det er så mye lettere å komme tilbake etter lengre sykemelding om man klarer å holde kontakten med jobben og kollegene. På min arbeidsplass oppfordres det til å komme og spise lunsj om man har overskudd til det. Jeg hadde blitt kjempeglad over å se en kollega ha kommet seg såpass at hun kommer innom jobb for en kaffekopp. 

Du er faktisk helt på jordet og ganske gammeldags. For det første er det ikke all sykdom og skade som er forenlig med å jobbe selv om man klarer å sitte, spise mat og prate i 30 minutter og for det andre så øker det sjansen for frafall på jobb jo lengre man holder seg helt borte. Det er derfor arbeidsgivere er pålagt å følge opp sykemeldte tett. 

Dette! 

Anonymkode: 2d4a4...12e

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

For en utrolig merkelig tankegang. Det er stikk i mot det som det oppfordres til av Nav og leger.

Anonymkode: a3ca3...cf9

Hos oss oppfordres det til å komme innom hvis man kan. 

Jeg har selv vært langtidssykmeldt etter skade og påfølgende operasjon, og da jeg kom så langt at jeg kunne kjøre bil stakk jeg innom jobben av og til. Og helt ærlig så tenker jeg at disse besøkene var med på å gjøre veien tilbake til jobb lettere. For jeg holdt kontakten med arbeidsplassen og med kollegene, og jeg opplevde at de var glade for å se meg. 

Jeg sier ja. For min del ville det vært veldig hyggelig, jeg savner jo kollegaene mine når de er borte en stund. 

For noen år siden fikk jeg selv det man på papiret kaller en psykisk ubalanse krisesituasjon og var 100 % sykmeldt i et par måneder. Var innom jobben da en kollega var alene, ble møtt av en stor klem. Det kommer jeg aldri til å glemme, det var viktig for min del for å komme tilbake og fjernet mye av skammen jeg kjente på. 

Anonymkode: 5f790...6ed

prekæs skrev (35 minutter siden):

Spørs definitivt hvilken sykdom man har. Ringer ikke inn febersyk og med influensa og møter på jobb for å ta lunsjen med kolleger altså.

Det sier seg vel helt selv. Man møter ikke opp med smitte, veldig få hadde vel orket det også.
Hi sier jo at hun har operert. 

Anonymkode: 3fb09...33b

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Er du seriøs? Du har kanskje ikke vært sykemeldt noen gang. Er du misunnelig? Spør for å forstå tankegangen.

Anonymkode: b0040...d46

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg sier ja. For min del ville det vært veldig hyggelig, jeg savner jo kollegaene mine når de er borte en stund. 

For noen år siden fikk jeg selv det man på papiret kaller en psykisk ubalanse krisesituasjon og var 100 % sykmeldt i et par måneder. Var innom jobben da en kollega var alene, ble møtt av en stor klem. Det kommer jeg aldri til å glemme, det var viktig for min del for å komme tilbake og fjernet mye av skammen jeg kjente på. 

Enig. Sto i det samme i noen vanskelige måneder, og ville prøve meg noen timer på jobb da jeg var redd for at fraværet kunne bli langvarig ellers. Ble møtt av rause og forståelsesfulle kollegaer som gjorde det mye lettere åkomme tilbake gradvis, helt til jeg var tilbake 100% igjen. Tror det hadde tatt lengre tid hvis jeg ikke hadde dratt innom jobb noen timer selv når jeg hadde det som verst. Og hvordan jeg ble møtt da.

Anonymkode: 34fe8...ddb

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Enig. Sto i det samme i noen vanskelige måneder, og ville prøve meg noen timer på jobb da jeg var redd for at fraværet kunne bli langvarig ellers. Ble møtt av rause og forståelsesfulle kollegaer som gjorde det mye lettere åkomme tilbake gradvis, helt til jeg var tilbake 100% igjen. Tror det hadde tatt lengre tid hvis jeg ikke hadde dratt innom jobb noen timer selv når jeg hadde det som verst. Og hvordan jeg ble møtt da.

Anonymkode: 34fe8...ddb

Det er så viktig og har så stor betydning, slike kollegaer er gull verdt 🥰

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...