Iiiiik Skrevet 6. september #76 Del Skrevet 6. september Jeg er spent på hvordan det nye regelverket skal håndheves. Heldigvis er de fleste voksne i skoleverket dedikerte fine, ansvarlige mennesker som vil barna vel. Dessverre er det også noen med lav sosial kompetanse, og som liker maktposisjonen. Jeg vet ikke hva slags rutiner som innføres, men håper det innarbeides noe som beskytter barna. I barneverninstitusjoner skal det skrives tvangsprokoller som skal gås gjennom med barna, og sendes til Statsforvalter. Det er fokus på å forebygge bruk av fysisk overmakt, og man trener på hvordan man skal holde og hvordan man skal lede barna ut av aggressive situasjoner. Er det noen her som jobber i grunnskolen som kan dele hvordan skolene har blitt forberedt på de nye lovene? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449588-greit-%C3%A5-dra-ungene-i-%C3%B8rene-assistent-p%C3%A5-skolen%F0%9F%98%AC/page/4/#findComment-150134229 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september #77 Del Skrevet 6. september Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Det går helt fint for meg, ingen lærer har trengt å fjerne mine barn fra noe som helst. Hvorfor ikke? Er det et problem at man ikke vil gripe inn fysisk ovenfor barn? Eller er det det at jeg ikke kunne drømme om å kalle grunnskolebarn for drittunger som gjør meg uegnet til å jobbe med barn? Hvorfor er det så viktig for deg å kjempe for retten til å bruke fysisk makt på barn? Klarer du ikke å takle utfordrende barn uten å bruke din overmakt som større og sterkere? Når man må ty til fysisk makt for å takle barn så har man tapt. Din argumentasjon hører man også blant de som mishandler - hadde offeret bare gjort slik og sånn og ikke det, så hadde jeg ikke trengt å slå. Ikke sant? Du legger ansvaret for fysisk overgrep på barnet, hadde det bare oppført seg slik som du mener er riktig så hadde det sluppet å bli tatt med makt. En skremmende holdning. Anonymkode: 08ce3...975 Du vet relativt lite om hva som faktisk foregår i den virkelige verden, skjønner jeg. Anonymkode: 343ef...816 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449588-greit-%C3%A5-dra-ungene-i-%C3%B8rene-assistent-p%C3%A5-skolen%F0%9F%98%AC/page/4/#findComment-150134236 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. september #78 Del Skrevet 7. september Anonym bruker skrev (7 timer siden): Det går helt fint for meg, ingen lærer har trengt å fjerne mine barn fra noe som helst. Hvorfor ikke? Er det et problem at man ikke vil gripe inn fysisk ovenfor barn? Eller er det det at jeg ikke kunne drømme om å kalle grunnskolebarn for drittunger som gjør meg uegnet til å jobbe med barn? Hvorfor er det så viktig for deg å kjempe for retten til å bruke fysisk makt på barn? Klarer du ikke å takle utfordrende barn uten å bruke din overmakt som større og sterkere? Når man må ty til fysisk makt for å takle barn så har man tapt. Din argumentasjon hører man også blant de som mishandler - hadde offeret bare gjort slik og sånn og ikke det, så hadde jeg ikke trengt å slå. Ikke sant? Du legger ansvaret for fysisk overgrep på barnet, hadde det bare oppført seg slik som du mener er riktig så hadde det sluppet å bli tatt med makt. En skremmende holdning. Anonymkode: 08ce3...975 Jeg var i hvert fall veldig glad for at læreren til dattera mi reagerte med å hente en annen lærer som sammen med henne fysisk utmanøvrerte en elev som det hadde rabla for (for enten gang), og som kasta stoler og gjenstander vilt rundt seg, Det kunne ha gått skikkelig ille (ei jente fikk er stolbein måkt inn i ansiktet), og ditt «så så Jens, nå må du slutte da, skal vi ikke sette oss ned og snakke om det?» hadde bare ført til at flere elever ble skadd. Så ja, det er veldig bra at du ikke er lærer! Men i din verden så har vel disse to lærerne «tapt» fordi de måtte bruke fysisk makt for å stoppe den rabiate eleven. Eller «brukt sin overmalt» som du formulerer det, der du faktisk er skamløs nok til å sammenligne lærere som griper inn fysisk ovenfor elever med de som misbruker barn. Anonymkode: f394f...6db Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449588-greit-%C3%A5-dra-ungene-i-%C3%B8rene-assistent-p%C3%A5-skolen%F0%9F%98%AC/page/4/#findComment-150134262 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Østerdølen Skrevet 7. september #79 Del Skrevet 7. september Anonym bruker skrev (8 timer siden): Det går helt fint for meg, ingen lærer har trengt å fjerne mine barn fra noe som helst. Hvorfor ikke? Er det et problem at man ikke vil gripe inn fysisk ovenfor barn? Eller er det det at jeg ikke kunne drømme om å kalle grunnskolebarn for drittunger som gjør meg uegnet til å jobbe med barn? Hvorfor er det så viktig for deg å kjempe for retten til å bruke fysisk makt på barn? Klarer du ikke å takle utfordrende barn uten å bruke din overmakt som større og sterkere? Når man må ty til fysisk makt for å takle barn så har man tapt. Din argumentasjon hører man også blant de som mishandler - hadde offeret bare gjort slik og sånn og ikke det, så hadde jeg ikke trengt å slå. Ikke sant? Du legger ansvaret for fysisk overgrep på barnet, hadde det bare oppført seg slik som du mener er riktig så hadde det sluppet å bli tatt med makt. En skremmende holdning. Anonymkode: 08ce3...975 På grunn av foreldre med holdninger som deg, som har ødelagt barna ved å la de tro de er prinser og prinsesser, at alt handler om dem, deres behov og deres rettigheter, MÅ faktisk barna lære at det er de voksne som bestemmer. At det ikke er lov til å kalle læreren eller medelever horer,fitter eller slå og true med kniv. Så takk for det! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449588-greit-%C3%A5-dra-ungene-i-%C3%B8rene-assistent-p%C3%A5-skolen%F0%9F%98%AC/page/4/#findComment-150134266 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. september #80 Del Skrevet 7. september Anonym bruker skrev (8 timer siden): Du vet relativt lite om hva som faktisk foregår i den virkelige verden, skjønner jeg. Anonymkode: 343ef...816 Jeg vet at det ikke er akseptert å bruke makt/vold mot barn, selv om man er lærer. Så vet jeg ikke hvilken verden du lever i, men jeg er glad jeg ikke er der. Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Jeg var i hvert fall veldig glad for at læreren til dattera mi reagerte med å hente en annen lærer som sammen med henne fysisk utmanøvrerte en elev som det hadde rabla for (for enten gang), og som kasta stoler og gjenstander vilt rundt seg, Det kunne ha gått skikkelig ille (ei jente fikk er stolbein måkt inn i ansiktet), og ditt «så så Jens, nå må du slutte da, skal vi ikke sette oss ned og snakke om det?» hadde bare ført til at flere elever ble skadd. Så ja, det er veldig bra at du ikke er lærer! Men i din verden så har vel disse to lærerne «tapt» fordi de måtte bruke fysisk makt for å stoppe den rabiate eleven. Eller «brukt sin overmalt» som du formulerer det, der du faktisk er skamløs nok til å sammenligne lærere som griper inn fysisk ovenfor elever med de som misbruker barn. Anonymkode: f394f...6db Nå tror jeg at du gjør deg litt dum? Jeg har presisert at man selvsagt må gripe inn med fysisk makt om det er for å beskytte barnet mot seg selv eller at det utagerer fysisk mot andre. Jeg trodde ærlig talt at dette var noe de fleste voksne folk skjønte. Østerdølen skrev (3 minutter siden): På grunn av foreldre med holdninger som deg, som har ødelagt barna ved å la de tro de er prinser og prinsesser, at alt handler om dem, deres behov og deres rettigheter, MÅ faktisk barna lære at det er de voksne som bestemmer. At det ikke er lov til å kalle læreren eller medelever horer,fitter eller slå og true med kniv. Så takk for det! Selvsagt bestemmer de voksne. De aller fleste voksne klarer å være den autoritære uten å ty til maktbruk. De fleste, altså. Anonymkode: 08ce3...975 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449588-greit-%C3%A5-dra-ungene-i-%C3%B8rene-assistent-p%C3%A5-skolen%F0%9F%98%AC/page/4/#findComment-150134269 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Østerdølen Skrevet 7. september #81 Del Skrevet 7. september Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg vet at det ikke er akseptert å bruke makt/vold mot barn, selv om man er lærer. Så vet jeg ikke hvilken verden du lever i, men jeg er glad jeg ikke er der. Nå tror jeg at du gjør deg litt dum? Jeg har presisert at man selvsagt må gripe inn med fysisk makt om det er for å beskytte barnet mot seg selv eller at det utagerer fysisk mot andre. Jeg trodde ærlig talt at dette var noe de fleste voksne folk skjønte. Selvsagt bestemmer de voksne. De aller fleste voksne klarer å være den autoritære uten å ty til maktbruk. De fleste, altså. Anonymkode: 08ce3...975 Ja, trøst deg med deg du...Mens ungen din sitter i klasserommet og trakkaserer medelever fordi han/hun vet at det ikke blir noe konsekvenser.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449588-greit-%C3%A5-dra-ungene-i-%C3%B8rene-assistent-p%C3%A5-skolen%F0%9F%98%AC/page/4/#findComment-150134271 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. september #82 Del Skrevet 7. september Østerdølen skrev (1 minutt siden): Ja, trøst deg med deg du...Mens ungen din sitter i klasserommet og trakkaserer medelever fordi han/hun vet at det ikke blir noe konsekvenser.... Det gjør hun da ikke. Tror du ikke at lærer hadde fortalt meg det? Men jeg skjønner at det er vanskelig for deg å skjønne at man kan ha barn som ikke oppfører seg som bøller Og tror du at de eneste konsekvensene barn skjønner er fysisk makt? Det et smått utrolig. Anonymkode: 08ce3...975 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449588-greit-%C3%A5-dra-ungene-i-%C3%B8rene-assistent-p%C3%A5-skolen%F0%9F%98%AC/page/4/#findComment-150134273 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. september #83 Del Skrevet 7. september Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Jeg vet at det ikke er akseptert å bruke makt/vold mot barn, selv om man er lærer. Så vet jeg ikke hvilken verden du lever i, men jeg er glad jeg ikke er der. Nå tror jeg at du gjør deg litt dum? Jeg har presisert at man selvsagt må gripe inn med fysisk makt om det er for å beskytte barnet mot seg selv eller at det utagerer fysisk mot andre. Jeg trodde ærlig talt at dette var noe de fleste voksne folk skjønte. Selvsagt bestemmer de voksne. De aller fleste voksne klarer å være den autoritære uten å ty til maktbruk. De fleste, altså. Anonymkode: 08ce3...975 Igjen: da skjønner jeg ikke hva du krangler om. Eller så gjør du deg dum. Du snakker om lærere som «bruker sin overmakt» og som har «tapt» hvis de må gripe inn fysisk. Generelt. Er det NOEN i denne tråden som har argumentert for at lærere skal stå fritt til å misbruke barn helt uten grunn og foranledning? Jeg tror ikke du helt forstår hva som egentlig diskuteres i denne tråden, du blir for ivrig til å kaste deg ned i skyttergraven og anklage andre for misbruk. Vi har da hele tiden snakket om fysisk inngripen DER DET ER NØDVENDIG. Anonymkode: f394f...6db Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449588-greit-%C3%A5-dra-ungene-i-%C3%B8rene-assistent-p%C3%A5-skolen%F0%9F%98%AC/page/4/#findComment-150134279 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. september #84 Del Skrevet 7. september Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Det gjør hun da ikke. Tror du ikke at lærer hadde fortalt meg det? Men jeg skjønner at det er vanskelig for deg å skjønne at man kan ha barn som ikke oppfører seg som bøller Og tror du at de eneste konsekvensene barn skjønner er fysisk makt? Det et smått utrolig. Anonymkode: 08ce3...975 Enig med deg. I enkelte kulturer er vold en del av oppdragelsen, fordi de har ikke annet verktøy og vet ikke bedre. I Norge vet vi bedre, og vi som jobber med barn vet enda bedre. Vi er jo utdannet, og kurses opp og ned i mente for å håndtere barn med utfordringer. Å bruke fysisk makt er effektivt der og da, men på sikt ødelegger de barna og relasjonen, og det må repareres. De som slår og utagerer trenger først og fremst omsorg. De er bunnløst fortvilt når de får et raseriutbrudd. Det som roer de er ikke vold mot de og kjeft. Da eskalerer man situasjon og de blir verre. Er glad ingen på min arbeidsplass kaller barn drittunger eller bøller. Har man et slikt syn på barna man jobber med har man tapt. Anonymkode: cd2a7...c9b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449588-greit-%C3%A5-dra-ungene-i-%C3%B8rene-assistent-p%C3%A5-skolen%F0%9F%98%AC/page/4/#findComment-150134280 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. september #85 Del Skrevet 7. september Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Igjen: da skjønner jeg ikke hva du krangler om. Eller så gjør du deg dum. Du snakker om lærere som «bruker sin overmakt» og som har «tapt» hvis de må gripe inn fysisk. Generelt. Er det NOEN i denne tråden som har argumentert for at lærere skal stå fritt til å misbruke barn helt uten grunn og foranledning? Jeg tror ikke du helt forstår hva som egentlig diskuteres i denne tråden, du blir for ivrig til å kaste deg ned i skyttergraven og anklage andre for misbruk. Vi har da hele tiden snakket om fysisk inngripen DER DET ER NØDVENDIG. Anonymkode: f394f...6db Min kommentar kom til en som forsvarte at lærer dro et barn ut av klasserommet etter begge armene. Historien forteller ikke foranledningen, bare at den voksne om så det reagerte på barnets vegne. Da kan man gå ut fra at barnet ikke hadde oppført seg på en måte som rettferdiggjorde en slik makthandling. At noen av dere ikke klarer å følge med på hva diskusjonen går ut på kan ikke jeg ta ansvar for. Anonymkode: 08ce3...975 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449588-greit-%C3%A5-dra-ungene-i-%C3%B8rene-assistent-p%C3%A5-skolen%F0%9F%98%AC/page/4/#findComment-150134281 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. september #86 Del Skrevet 7. september Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Enig med deg. I enkelte kulturer er vold en del av oppdragelsen, fordi de har ikke annet verktøy og vet ikke bedre. I Norge vet vi bedre, og vi som jobber med barn vet enda bedre. Vi er jo utdannet, og kurses opp og ned i mente for å håndtere barn med utfordringer. Å bruke fysisk makt er effektivt der og da, men på sikt ødelegger de barna og relasjonen, og det må repareres. De som slår og utagerer trenger først og fremst omsorg. De er bunnløst fortvilt når de får et raseriutbrudd. Det som roer de er ikke vold mot de og kjeft. Da eskalerer man situasjon og de blir verre. Er glad ingen på min arbeidsplass kaller barn drittunger eller bøller. Har man et slikt syn på barna man jobber med har man tapt. Anonymkode: cd2a7...c9b Takk ❤️du sier det mye bedre enn jeg klarer. Jeg er glad for at det finnes mennesker som deg som tar vare på barna våre. Anonymkode: 08ce3...975 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449588-greit-%C3%A5-dra-ungene-i-%C3%B8rene-assistent-p%C3%A5-skolen%F0%9F%98%AC/page/4/#findComment-150134282 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. september #87 Del Skrevet 7. september Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Igjen: da skjønner jeg ikke hva du krangler om. Eller så gjør du deg dum. Du snakker om lærere som «bruker sin overmakt» og som har «tapt» hvis de må gripe inn fysisk. Generelt. Er det NOEN i denne tråden som har argumentert for at lærere skal stå fritt til å misbruke barn helt uten grunn og foranledning? Jeg tror ikke du helt forstår hva som egentlig diskuteres i denne tråden, du blir for ivrig til å kaste deg ned i skyttergraven og anklage andre for misbruk. Vi har da hele tiden snakket om fysisk inngripen DER DET ER NØDVENDIG. Anonymkode: f394f...6db Jeg klagde inn en lærer som angrep mitt barn verbalt. Fikk medhold og beklagelse fra øverste hold. Lærer sykmeldt og mistet jobben som kontaktlærer. Får nå være faglærer under strengt oppsyn. Konsekvens? Barnet mitt ville ikke tilbake på skolen. Og nei, det var ikke en god grunn til å kalle barnet og miste vettet. Det skal sies at denne læreren hadde flere elev og foreldreklager mot seg grunnet samme stil. Anonymkode: cd2a7...c9b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449588-greit-%C3%A5-dra-ungene-i-%C3%B8rene-assistent-p%C3%A5-skolen%F0%9F%98%AC/page/4/#findComment-150134283 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Østerdølen Skrevet 7. september #88 Del Skrevet 7. september Anonym bruker skrev (59 minutter siden): Det gjør hun da ikke. Tror du ikke at lærer hadde fortalt meg det? Men jeg skjønner at det er vanskelig for deg å skjønne at man kan ha barn som ikke oppfører seg som bøller Og tror du at de eneste konsekvensene barn skjønner er fysisk makt? Det et smått utrolig. Anonymkode: 08ce3...975 Ja,bra du er så perfekt da. Men jeg kan nok tenke meg at du er en av foreldrene som andre foreldre snakker om bak ryggen din, som tror hun vet alt og tror selv at barnet sitt er en liten engel som aldri gjør noe galt.Når sannheten faktisk er noe helt annet.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449588-greit-%C3%A5-dra-ungene-i-%C3%B8rene-assistent-p%C3%A5-skolen%F0%9F%98%AC/page/4/#findComment-150134292 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. september #89 Del Skrevet 7. september Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Min kommentar kom til en som forsvarte at lærer dro et barn ut av klasserommet etter begge armene. Historien forteller ikke foranledningen, bare at den voksne om så det reagerte på barnets vegne. Da kan man gå ut fra at barnet ikke hadde oppført seg på en måte som rettferdiggjorde en slik makthandling. At noen av dere ikke klarer å følge med på hva diskusjonen går ut på kan ikke jeg ta ansvar for. Anonymkode: 08ce3...975 Nei, man kan ikke «gå ut fra det». Det er da langt mer sannsynlig at det var en grunn til at barnet ble dratt ut etter armene enn at det ikke var det. Jeg tror ikke det er vanlig at lærere driver og drar elever ut av klasserommet med tvang bare for moro skyld. Anonymkode: f394f...6db Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449588-greit-%C3%A5-dra-ungene-i-%C3%B8rene-assistent-p%C3%A5-skolen%F0%9F%98%AC/page/4/#findComment-150134293 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. september #90 Del Skrevet 7. september Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Jeg klagde inn en lærer som angrep mitt barn verbalt. Fikk medhold og beklagelse fra øverste hold. Lærer sykmeldt og mistet jobben som kontaktlærer. Får nå være faglærer under strengt oppsyn. Konsekvens? Barnet mitt ville ikke tilbake på skolen. Og nei, det var ikke en god grunn til å kalle barnet og miste vettet. Det skal sies at denne læreren hadde flere elev og foreldreklager mot seg grunnet samme stil. Anonymkode: cd2a7...c9b Ok. Men hvorfor forteller du meg dette? Anonymkode: f394f...6db Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449588-greit-%C3%A5-dra-ungene-i-%C3%B8rene-assistent-p%C3%A5-skolen%F0%9F%98%AC/page/4/#findComment-150134295 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. september #91 Del Skrevet 7. september Østerdølen skrev (1 minutt siden): Ja,bra du er så perfekt da. Men jeg kan nok tenke meg at du er en av foreldrene som andre foreldre snakker om bak ryggen din, som tror hun vet alt og tror selv at barnet sitt er en liten engel som aldri gjør noe galt.Når sannheten faktisk er noe helt annet.... Vet du, det tror jeg på. Jeg tror at du må lage deg slike ‘sannheter’ om andre fordi du faktisk ikke skjønner at noen kan ha velfungerende barn uten å ty til fysisk (eller psykisk) makt i oppdragelsen. Men det som er bred enighet om innen pedagogikken er at oppdragelse basert på frykt ikke gir trygge og veltilpassede barn. Jeg tror også på at du tror at det er vanlig å snakke om andre bak deres rygg. ‘På seg selv kjenner man andre’ har vel sjelden passet bedre. Anonymkode: 08ce3...975 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449588-greit-%C3%A5-dra-ungene-i-%C3%B8rene-assistent-p%C3%A5-skolen%F0%9F%98%AC/page/4/#findComment-150134297 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. september #92 Del Skrevet 7. september Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Nei, man kan ikke «gå ut fra det». Det er da langt mer sannsynlig at det var en grunn til at barnet ble dratt ut etter armene enn at det ikke var det. Jeg tror ikke det er vanlig at lærere driver og drar elever ut av klasserommet med tvang bare for moro skyld. Anonymkode: f394f...6db Selvsagt var det en grunn? Ingen tror at lærer grep tak i et vilkårlig barn. Diskusjonen går på hva som er gyldig grunn. I min verden er det kun lov å bruke fysisk makt mot barn (og alle mennesker) for å hindre at det skader seg selv eller andre. At barnet er frekt, ikke hører etter eller bråker er ikke grunn til å bruke makt. Det overrasker meg faktisk at jeg får motbør på dette. Jeg trodde mine holdninger var ganske vanlige i Norge. Anonymkode: 08ce3...975 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449588-greit-%C3%A5-dra-ungene-i-%C3%B8rene-assistent-p%C3%A5-skolen%F0%9F%98%AC/page/4/#findComment-150134298 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. september #93 Del Skrevet 7. september Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Selvsagt var det en grunn? Ingen tror at lærer grep tak i et vilkårlig barn. Diskusjonen går på hva som er gyldig grunn. I min verden er det kun lov å bruke fysisk makt mot barn (og alle mennesker) for å hindre at det skader seg selv eller andre. At barnet er frekt, ikke hører etter eller bråker er ikke grunn til å bruke makt. Det overrasker meg faktisk at jeg får motbør på dette. Jeg trodde mine holdninger var ganske vanlige i Norge. Anonymkode: 08ce3...975 Du skaper deg jo en stråmann her. Det er DU som insisterer på at fordi denne assistenten reagerte (uten å vite foranledningen), så hadde ikke læreren en god grunn til å dra barnet ut av klasserommet etter armene. Det er jo smått utrolig. Det er INGEN i denne tråden som argumenterer for vilkårlig maktmisbruk ovenfor barn. Anonymkode: f394f...6db Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449588-greit-%C3%A5-dra-ungene-i-%C3%B8rene-assistent-p%C3%A5-skolen%F0%9F%98%AC/page/4/#findComment-150134304 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. september #94 Del Skrevet 7. september Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Vet du, det tror jeg på. Jeg tror at du må lage deg slike ‘sannheter’ om andre fordi du faktisk ikke skjønner at noen kan ha velfungerende barn uten å ty til fysisk (eller psykisk) makt i oppdragelsen. Men det som er bred enighet om innen pedagogikken er at oppdragelse basert på frykt ikke gir trygge og veltilpassede barn. Jeg tror også på at du tror at det er vanlig å snakke om andre bak deres rygg. ‘På seg selv kjenner man andre’ har vel sjelden passet bedre. Anonymkode: 08ce3...975 Altså er det mulig. Du må seriøst ta deg sammen. Er det noen som skaper seg «sannheter» her så er det jo du, der du mener å vite at læreren i eksempelet vi diskuterer ikke hadde gyldig grunn til å dra eleven ut av klasserommet. Uten å ha vært til stede eller vite foranledningen. At man mener det finnes situasjoner det fysisk inngripen ovenfor barn er nødvendig (slik du selv også mener) betyr da for pokker ikke at man tror at man ikke «kan ha velfungerende barn uten å ty til fysisk (eller psykisk) makt i oppdragelsen». Nå griper du etter halmstrå her. Jeg har aldri noen sinne måttet være fysisk ovenfor mine barn, men jeg evner da likevel å fatte at det finnes situasjoner det det er nødvendig. Og det har jo du innrømt at det gjør også, så da tror kanskje heller ikke DU at oppdragelse et mulig uten maktmisbruk?? Anonymkode: f394f...6db Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449588-greit-%C3%A5-dra-ungene-i-%C3%B8rene-assistent-p%C3%A5-skolen%F0%9F%98%AC/page/4/#findComment-150134308 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. september #95 Del Skrevet 7. september Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Altså er det mulig. Du må seriøst ta deg sammen. Er det noen som skaper seg «sannheter» her så er det jo du, der du mener å vite at læreren i eksempelet vi diskuterer ikke hadde gyldig grunn til å dra eleven ut av klasserommet. Uten å ha vært til stede eller vite foranledningen. At man mener det finnes situasjoner det fysisk inngripen ovenfor barn er nødvendig (slik du selv også mener) betyr da for pokker ikke at man tror at man ikke «kan ha velfungerende barn uten å ty til fysisk (eller psykisk) makt i oppdragelsen». Nå griper du etter halmstrå her. Jeg har aldri noen sinne måttet være fysisk ovenfor mine barn, men jeg evner da likevel å fatte at det finnes situasjoner det det er nødvendig. Og det har jo du innrømt at det gjør også, så da tror kanskje heller ikke DU at oppdragelse et mulig uten maktmisbruk?? Anonymkode: f394f...6db Jeg skriver flere ganger at vi ikke vet mer enn at en voksen tilskuer reagerte med å få vondt av barnet. Da tenker jeg at maktbruken mest trolig var overdrevent. Men jeg VET det ikke, derav begrepet mest trolig. Det jeg vet at at det finnes voksne som i mangel på pedagogisk verktøy må bruke makt ovenfor små barn. Det syns jeg ikke er greit, rett og slett. Du skjønner at det er forskjell på makt og maktmisbruk? Anonymkode: 08ce3...975 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449588-greit-%C3%A5-dra-ungene-i-%C3%B8rene-assistent-p%C3%A5-skolen%F0%9F%98%AC/page/4/#findComment-150134314 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. september #96 Del Skrevet 7. september Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Jeg skriver flere ganger at vi ikke vet mer enn at en voksen tilskuer reagerte med å få vondt av barnet. Da tenker jeg at maktbruken mest trolig var overdrevent. Men jeg VET det ikke, derav begrepet mest trolig. Det jeg vet at at det finnes voksne som i mangel på pedagogisk verktøy må bruke makt ovenfor små barn. Det syns jeg ikke er greit, rett og slett. Du skjønner at det er forskjell på makt og maktmisbruk? Anonymkode: 08ce3...975 Igjen, stråmann. Selvsagt vet jeg at det er forskjell på makt og maktmisbruk, og det skjønner du og. Du har veldig liten tiltro til folk. Så uenigheten her ligger i at DU antar at maktmisbruken «mest sannsynlig» var overdreven. Min påstand er at det vet vi absolutt ingenting om, den kan like gjerne ha vært nødvendig. I motsetning til deg har jeg såpass stor tiltro til lærere og medmennesker at jeg antar at de ikke utøver fysisk makt ovenfor barn uten at det er nødvendig. Anonymkode: f394f...6db Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449588-greit-%C3%A5-dra-ungene-i-%C3%B8rene-assistent-p%C3%A5-skolen%F0%9F%98%AC/page/4/#findComment-150134327 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. september #97 Del Skrevet 7. september Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Igjen, stråmann. Selvsagt vet jeg at det er forskjell på makt og maktmisbruk, og det skjønner du og. Du har veldig liten tiltro til folk. Så uenigheten her ligger i at DU antar at maktmisbruken «mest sannsynlig» var overdreven. Min påstand er at det vet vi absolutt ingenting om, den kan like gjerne ha vært nødvendig. I motsetning til deg har jeg såpass stor tiltro til lærere og medmennesker at jeg antar at de ikke utøver fysisk makt ovenfor barn uten at det er nødvendig. Anonymkode: f394f...6db Jeg skriver også at vi ikke vet. Din antagelse er like mye verd som min. Min antagelse er basert på brukeren som beskrev situasjonen og som vet mer enn både deg og meg. Diskusjonen går på om det er lov å bruke makt på drittunger (utsagn fra annen bruker tidligere i tråden), ikke på om man kan bruke makt for å forhindre skade. Å anta at ingen som jobber med barn bruker unødig makt er vel ganske naivt iom at man ser at flere i denne tråden forsvarer slik inngripen mot ‘drittunger’. Anonymkode: 08ce3...975 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449588-greit-%C3%A5-dra-ungene-i-%C3%B8rene-assistent-p%C3%A5-skolen%F0%9F%98%AC/page/4/#findComment-150134330 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. september #98 Del Skrevet 7. september Anonym bruker skrev (På 5.9.2024 den 21.29): Min sønn og en annen gutt gikk bort og snakket til ei jente på skolen i dag. Så kom venninna hennes løpende bort å sa «hvorfor snakker du med de guttene der». Hun venninna har vært i konflikt med den andre gutten tidligere. De fortsatt å prate å venninna ble sur å løp til den strengeste assistenten å sa at min sønn og han andre gutten slo henne. Assistenten tok da guttene i ørene å dro de inn. Kontaktlæreren til gutta så alt å fulgte etter. Hun hadde i følge min sønn sagt at det assistenten gjorde var ikke greit , å hun har ikke lov til å rope å dra barn etter ørene. Læreren hadde også sagt at guttene slo ikle denne jenta slik hun hevdet. Nå er jeg litt usikker på om jeg skal kontakte læreren å høre med henne om dette stemmer? Hva tenker dere? Syntes det er ugreit å rope og dra to 9åringer etter ørene, hvis dette stemmer. Anonymkode: 6c6a7...36a Jeg vil heller si : hva synes du lærere burde gjøre for at barna skal kunne oppføre seg?? Er jo ikke lov å ta på barna lenger, og går et barn hjem og sier at lærer såg stygt på det idag, så ringer hysteriske foreldre og truer om å anmelde! Synes det er helt sykt at barna ikke respekterer lærere eller andre voksne folk lenger! La nå barna kjenne på ting selv, lære hva som er rett og galt UTEN å blande seg. Å tas i ørene er ikke noe farlig, å ikke gjøre noe er det farlige! Anonymkode: e2e7a...02b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449588-greit-%C3%A5-dra-ungene-i-%C3%B8rene-assistent-p%C3%A5-skolen%F0%9F%98%AC/page/4/#findComment-150134331 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. september #99 Del Skrevet 7. september Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Jeg vil heller si : hva synes du lærere burde gjøre for at barna skal kunne oppføre seg?? Er jo ikke lov å ta på barna lenger, og går et barn hjem og sier at lærer såg stygt på det idag, så ringer hysteriske foreldre og truer om å anmelde! Synes det er helt sykt at barna ikke respekterer lærere eller andre voksne folk lenger! La nå barna kjenne på ting selv, lære hva som er rett og galt UTEN å blande seg. Å tas i ørene er ikke noe farlig, å ikke gjøre noe er det farlige! Anonymkode: e2e7a...02b Klyper/river du dine egne barn i ørene? Anonymkode: 08ce3...975 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449588-greit-%C3%A5-dra-ungene-i-%C3%B8rene-assistent-p%C3%A5-skolen%F0%9F%98%AC/page/4/#findComment-150134333 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. september #100 Del Skrevet 7. september Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Jeg skriver også at vi ikke vet. Din antagelse er like mye verd som min. Min antagelse er basert på brukeren som beskrev situasjonen og som vet mer enn både deg og meg. Diskusjonen går på om det er lov å bruke makt på drittunger (utsagn fra annen bruker tidligere i tråden), ikke på om man kan bruke makt for å forhindre skade. Å anta at ingen som jobber med barn bruker unødig makt er vel ganske naivt iom at man ser at flere i denne tråden forsvarer slik inngripen mot ‘drittunger’. Anonymkode: 08ce3...975 Brukeren vet ikke annet enn at hun «fikk vondt» av at barnet ble dratt ut av klasserommet. Verken jeg, du eller henne kjenner til foranledningen, men DU velger å anta at læreren har utført maktmisbruk, og du går helt bananas med «klarer du ikke å oppdra barna dine uten å bruke fysisk makt» når folk prøver å fortelle deg at bruk av makt kan være nødvendig - selv om du egentlig er enig i akkurat det 🤷♀️ Og alle som ikke, som deg, har skrudd på vrangvilja og paranoiaen sin skjønner at vi diskuterer bruk av makt i situasjoner der det er nødvendig og ikke finnes andre utveier. Det er heller ingen andre som hevder at unødvendig maktbruk aldri forekommer. Du er veldig glad i stråmenn, du. Anonymkode: f394f...6db Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449588-greit-%C3%A5-dra-ungene-i-%C3%B8rene-assistent-p%C3%A5-skolen%F0%9F%98%AC/page/4/#findComment-150134338 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå