Gå til innhold

Greit å dra ungene i ørene (assistent på skolen)😬

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er vold mot et uskyldig barn. Så det gir ikke rom for at vedkommende fortsetter i jobben. Det er udiskutabelt. 

Anonymkode: cc4a1...e2f

Det kan ikke du bestemme. Tviler på at hun får sparken,hun får nok bare en skriftelig advarsel og litt kjeft.

Anonymkode: 2c790...5a1

Fortsetter under...

Det er forskjellige måter å dra/håndtere umulig barn på. Meg bekjent (uten å kunne reglene) så har de vel ikke lov til det heller. Åpen for at reglene er endret. Man kan fysisk holde de igjen HVIS de kan være til fare for seg selv. Ellers skal man ikke være fysisk med de. Jeg er enig i at å lempe en umulig unge vekk fra klassekamerater er ok, men det er flere måter å gjøre det på. Brått, brutalt, sinna forflytning kan se voldsomt ut. Så kan jo være at rammene rundt var voldsomme. Jeg kan reagere på hvordan andre behandler barna i en situasjon og i en annen der handlingen egentlig er den samme så reagerer jeg ikke i det hele tatt. 

… og en lærer skal kunne dra en unge etter armene uten at en haug med mødre skal sitte å tolke, reagere og  mene noe i etterkant. Herregud, er det rart lærerne gir opp.

Anonymkode: f394f...6db

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er vold mot et uskyldig barn. Så det gir ikke rom for at vedkommende fortsetter i jobben. Det er udiskutabelt. 

Det bestemmer ikke du.

… og en lærer skal kunne dra en unge etter armene uten at en haug med mødre skal sitte å tolke, reagere og  mene noe i etterkant. Herregud, er det rart lærerne gir opp.

Hun som fortalte det var i situasjonen og reagerte på det. Da er det nok mer enn forsiktig geleiding ut av rommet. Det er aldri lov å bruke vold mot barn. Jeg håper ikke at du sitter der og mener at barn fortjener vold om de ikke oppfører seg?

Anonymkode: 08ce3...975

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hun som fortalte det var i situasjonen og reagerte på det. Da er det nok mer enn forsiktig geleiding ut av rommet. Det er aldri lov å bruke vold mot barn. Jeg håper ikke at du sitter der og mener at barn fortjener vold om de ikke oppfører seg?

Vold…? Nei. Men jeg er dritt lei egne barn som kommer fortvilte og lei hjem fra skolen og forteller atter en gang at hele skoledagen er blitt ødelagt pga to drittunger som oppfører seg helt rabiate og ødelegger for andre.

Der er heller ikke sånn at det er opp til den enkelte forelder hvorvidt en lærer kan dra en elev ut etter armene eller ikke. Jeg håper ikke du sitter der og mener at det å trekke et barn etter armene er vold?

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Heter ikke 9a lenger....

Anonymkode: 65947...505

Det heter 9a5 når lærer krenker eller utøver vold mot elever. Har nettopp vært gjennom en slik sak, og lærer fikk ikke fortsette i jobben sin. 

Anonymkode: cd2a7...c9b

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Det heter 9a5 når lærer krenker eller utøver vold mot elever. Har nettopp vært gjennom en slik sak, og lærer fikk ikke fortsette i jobben sin. 

Ny opplæringslov fra 1.8. 

Nå er elevenes skolemiljø hjemlet i kap. 12. Aktivitetsplikten er hjemlet i paragraf 12-4 og -5. https://lovdata.no/lov/2023-06-09-30/§12-4

Anonymkode: 343ef...816

Vold…? Nei. Men jeg er dritt lei egne barn som kommer fortvilte og lei hjem fra skolen og forteller atter en gang at hele skoledagen er blitt ødelagt pga to drittunger som oppfører seg helt rabiate og ødelegger for andre.

Der er heller ikke sånn at det er opp til den enkelte forelder hvorvidt en lærer kan dra en elev ut etter armene eller ikke. Jeg håper ikke du sitter der og mener at det å trekke et barn etter armene er vold?

Her var det en som jobbet ved skolen som reagerte, så da får vi ta hennes opplevelse av det som skjedde som fakta. Å trekke barn etter armene er absolutt vold/kroppskrenkelse! Hva i all verden? Å leie/føre et barn ut av rommet er ikke vold, å trekke med makt er det absolutt. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Her var det en som jobbet ved skolen som reagerte, så da får vi ta hennes opplevelse av det som skjedde som fakta. Å trekke barn etter armene er absolutt vold/kroppskrenkelse! Hva i all verden? Å leie/føre et barn ut av rommet er ikke vold, å trekke med makt er det absolutt. 

Det var ei som var på utplassering som reagerte, ikke en ansatt. Dette skriver hun: «…og såg jeg et barn bli dradd etter begge armene ut til gangen. Der måtte han være hele timen. Jeg ble helt dårlig når jeg så dette.»

Altså, ærlig talt. Dette er verken kroppskrenkelse eller vold. Når et barn nekter å forflytte seg så er vel å trekke dem i armene mildeste form for «tvangsflytting». Eller mener du man skal bære dem ut når de ikke oppfører seg? NOEN verktøy må faktisk lærerne ha ovenfor rabiate elever for at resten av klassen skal kunne ha normal undervisning.

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Jeg tror ikke du forstår, hi, jenter føler seg truet av gutter. Gutter er nemlig fysisk større og er voldeligere enn jenter. Han kanskje har slått henne før? Kontaktlæreren kjente vel til hvordan det er å være ung jente og føle seg truet av gutter.

Anonymkode: 87bba...d7d

Hva søren? Slutt. 

Anonymkode: 4c9b5...8b7

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Jeg tror ikke du forstår, hi, jenter føler seg truet av gutter. Gutter er nemlig fysisk større og er voldeligere enn jenter. Han kanskje har slått henne før? Kontaktlæreren kjente vel til hvordan det er å være ung jente og føle seg truet av gutter.

Anonymkode: 87bba...d7d

Var jo ikke kontaktlæreren som dro i øret, var jo assistenten. Les innlegget før du konkluderer og slutt å være forutinntatt med tunnellsyn.

Anonymkode: dcbcc...4ed

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg var i utplassering på en barneskole og såg jeg et barn bli dradd etter begge armene ut til gangen. Der måtte han være hele timen. Jeg ble helt dårlig når jeg så dette. Jeg var akkurat begynt, så jeg ble helt satt ut når jeg såg det.

Det ble at på til gjort av den "populære mannlige læreren på skolen" "Han var så flink", fikk jeg høre. Så jeg turde ikke si noe, siden jeg var på tiltak i skolen for å sjekke hvor mye jeg kunne jobbe. Så jeg hadde ingenting med skolen å gjøre. Men det der var ikke greit. Gutten gikk i 3 eller 4 klasse. 

Anonymkode: fab1c...df5

Og denne populære læreren er sikkert fra Haugalandet og flink til å tegne.

Anonymkode: dcbcc...4ed

Annonse

Hadde en lærer dratt mine barn etter ørene hadde det blitt månelyst. Jeg jobber selv med barn som kan være utfordrende, men vi har andre måter å løse det på da vi både har kunnskap og kompetanse på området. Da jeg gikk på skolen på 90 tallet var det en lærer som ble irritert på klassen vår fordi vi fikk beskjed om å bruke et rom til å skifte på da vi øvde til en forestilling. En annen lærer kom å kjeftet oss ut og ba oss dra oss ut. Jeg fortalte læreren at vi hadde fått beskjed av annen lærer å skifte på dette rommet. Da ble hun sint og slo meg midt i ansiktet med flat hånd. Jeg ble helt paff og sto bare der, med sviende følelse i kinnet. Jeg sa fra til min lærer og hun reagerte ikke. Alle i klassen såg på. Da gikk jeg etter hun læreren som slo meg og slo hun tilbake midt i ansiktet slik hun gjorde mot meg. Da begynte hun å hylskrike og løp til min lærer og klaget på meg. Lite visste hun om at lærer visste hun slo meg først. Jeg sa til min lærer at hun bare måtte kontakte foreldrene mine eller løpe til rektor om at jeg slo denne læreren, og at mine foreldre da kom til å anmelde henne. Det ble aldri mer snakk om dette. Den dag i dag i voksen alder er jeg fryktelig glad jeg slo til lærer tilbake. Sto opp for meg selv! Denne læreren tror jeg var psykisk syk 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det var ei som var på utplassering som reagerte, ikke en ansatt. Dette skriver hun: «…og såg jeg et barn bli dradd etter begge armene ut til gangen. Der måtte han være hele timen. Jeg ble helt dårlig når jeg så dette.»

Altså, ærlig talt. Dette er verken kroppskrenkelse eller vold. Når et barn nekter å forflytte seg så er vel å trekke dem i armene mildeste form for «tvangsflytting». Eller mener du man skal bære dem ut når de ikke oppfører seg? NOEN verktøy må faktisk lærerne ha ovenfor rabiate elever for at resten av klassen skal kunne ha normal undervisning.

Vet du hva som var foranledningen til at barnet ble dratt? Det virker som om du var til stede i situasjonen.

Det er vel det samme om hun var ansatt eller på utplassering, poenget er at hun var en voksen som reagerte på en annen voksen sin maktbruk ovenfor et barn. Hun reagerte faktisk så sterkt at hun ble dårlig da hun så det. 

Man skal verken dra eller bære skolebarn, er du rusk? Om lærer ikke takler elevene så må det forsterkninger til, det er faktisk forbudt ved lov å legge hånd på barn. Om du ikke vet dette er det høyst bekymringsverdig. 

MissSaigon skrev (6 minutter siden):

Vet du hva som var foranledningen til at barnet ble dratt? Det virker som om du var til stede i situasjonen.

Det er vel det samme om hun var ansatt eller på utplassering, poenget er at hun var en voksen som reagerte på en annen voksen sin maktbruk ovenfor et barn. Hun reagerte faktisk så sterkt at hun ble dårlig da hun så det. 

Man skal verken dra eller bære skolebarn, er du rusk? Om lærer ikke takler elevene så må det forsterkninger til, det er faktisk forbudt ved lov å legge hånd på barn. Om du ikke vet dette er det høyst bekymringsverdig. 

Enig! Læreren som såg det er pliktig å varsle rektor, som igjen er pliktig å varsle skolesjef 

MissSaigon skrev (1 time siden):

Ok, så hvis en elev dæljer løs på ditt barn i klasserommet, så skal ikke læreren kunne bære/trekke barnet som dæljer med seg ut av klasserommet?

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Ok, så hvis en elev dæljer løs på ditt barn i klasserommet, så skal ikke læreren kunne bære/trekke barnet som dæljer med seg ut av klasserommet?

Det tenker jeg lærer må gjøre. Dette for å hindre at andre barn blir skadet. 
Dette gjelder også i norsk lov hos alle. Selvforsvar og hindre skade på andre. 
Men å dra barnet etter ørene inn er ikke en slik situasjon. Ts skriver ingenting om at barnet hennes var rabiat og har skadet andre, og at lærer måtte gripe fysisk inn. 
Når det gjelder ørene så er vel ikke det et godt grep om barnet om et barn er rabiat. 
En lærer min mor hadde på skolen da hun var ung rev en elev i ørene slik at øreflippen revnet. På den tiden var det ingen foreldre som turte å gå mot en lærer. Men min morfar skrev en klage til kommunen den gangen, for slik opptreden fant han seg ikke i. Selv om det ikke gjaldt hans egent barn. Glad jeg er vokst opp i en familie som slår ring rundt egne men også for andre. Høres ut som denne læreren som ts beskriver har få verktøy og lite kompetanse. At hennes sinne eller eneste verktøy er å skremme barn og være fysisk bør slike ansatte siles ut. Vi lever i 2024, ikke i 1960 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det tenker jeg lærer må gjøre. Dette for å hindre at andre barn blir skadet. 
Dette gjelder også i norsk lov hos alle. Selvforsvar og hindre skade på andre. 
Men å dra barnet etter ørene inn er ikke en slik situasjon. Ts skriver ingenting om at barnet hennes var rabiat og har skadet andre, og at lærer måtte gripe fysisk inn. 
Når det gjelder ørene så er vel ikke det et godt grep om barnet om et barn er rabiat. 
En lærer min mor hadde på skolen da hun var ung rev en elev i ørene slik at øreflippen revnet. På den tiden var det ingen foreldre som turte å gå mot en lærer. Men min morfar skrev en klage til kommunen den gangen, for slik opptreden fant han seg ikke i. Selv om det ikke gjaldt hans egent barn. Glad jeg er vokst opp i en familie som slår ring rundt egne men også for andre. Høres ut som denne læreren som ts beskriver har få verktøy og lite kompetanse. At hennes sinne eller eneste verktøy er å skremme barn og være fysisk bør slike ansatte siles ut. Vi lever i 2024, ikke i 1960 

Situasjonen jeg snakker om er den hvor en bruker her inne har «fått helt vondt» av at en elev ble dratt etter armene ut på gangen. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Situasjonen jeg snakker om er den hvor en bruker her inne har «fått helt vondt» av at en elev ble dratt etter armene ut på gangen. 

Man har jo ikke lov å dra i barna uansett. Men jeg skjønner at lærer må gripe inn om et barn mister det helt og klikker og angriper et annet barn. Men mange lærere blir nok så sliten at det klikker for de også. Som igjen er konsekvensen av for lite lærertetthet og ressurser i skolen. 
Mange er nok på bristepunktet og klarer ikke mer. 

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Man har jo ikke lov å dra i barna uansett. Men jeg skjønner at lærer må gripe inn om et barn mister det helt og klikker og angriper et annet barn. Men mange lærere blir nok så sliten at det klikker for de også. Som igjen er konsekvensen av for lite lærertetthet og ressurser i skolen. 
Mange er nok på bristepunktet og klarer ikke mer. 

https://www.utdanningsnytt.no/atferdsregulering-fysisk-inngripen-kari-nessa-nordtun/laerere-skal-fa-rett-til-a-gripe-inn-fysisk-overfor-elever-som-forstyrrer-og-sjikanerer/392674

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Det er forskjellige måter å dra/håndtere umulig barn på. Meg bekjent (uten å kunne reglene) så har de vel ikke lov til det heller. Åpen for at reglene er endret. Man kan fysisk holde de igjen HVIS de kan være til fare for seg selv. Ellers skal man ikke være fysisk med de. Jeg er enig i at å lempe en umulig unge vekk fra klassekamerater er ok, men det er flere måter å gjøre det på. Brått, brutalt, sinna forflytning kan se voldsomt ut. Så kan jo være at rammene rundt var voldsomme. Jeg kan reagere på hvordan andre behandler barna i en situasjon og i en annen der handlingen egentlig er den samme så reagerer jeg ikke i det hele tatt. 

Man har lov til (og plikt til) å fysisk stoppe, holde og om nødvendig flytte et barn som er til fare for seg selv eller andre og at det er det man ser på som den beste måten å gjøre det på.  Men det skal gjøres med mest mulig verdighet og så trygt som det går an, man skal heller ikke bruke mer makt enn nødvendig og ikke påføre barnet smerte for smertens skyld. Fysisk inngripen skal ikke inneholde noen form for straff eller nedverdigelse.  Så fort man har kontroll, og gjerne underveis også om man klarer (det er ikke alltid) bør  man fortelle barnet hvorfor man griper inn - "Du er så sint nå at du kan være farlig for deg selv eller andre, derfor må jeg stoppe deg". eller noe sånn.  Er det mulig, er det selvfølgelig lurt å få de andre barna bort fra "åstedet" dersom det ikke på en god måte er mulig å få barnet som utagerer bort.  Og så skal man selvfølgelig har en god samtale med alle involverte etterpå.  Både barnet som utagerte og de som opplevde det. 

Problemet er at ting som dette lærer de aller fleste ikke i skolen.  Jeg har vært på flere "kurs" / foredrag / møter som overfladisk omtaler sånne hendelser, men det virker ikke som at de som snakker OM hvordan vi skal håndtere sånn saker har vært på samme planet som oss som er midt oppi det, verken fysisk eller psykisk / mentalt. 

Beklager, dette ble langt - men dette er noe som jeg virkelig er opptatt av, både av hensyn til barnet som utagerer, barn det går utover og voksne som er involvert ved å være tilstede. 

Anonymkode: 4ded7...eee

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Du vet ingenting om foranledningen til at barnet ble dratt ut. Om et barn blir rabiat så må det holdes, men det vet vi ikke om var saken her. Det vi vet er at en voksen som observerte hendelsen fikk vondt av barnet. At du prøver å dikte opp en historie hvor maktbruk var nødvendig er kun stråmannsargumentasjon. 

Akkurat. Det er pr dags dato ikke lov. Fint at du dokumenterer at det er ulovlig å bruke makt mot elever.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...