Gå til innhold

Greit å dra ungene i ørene (assistent på skolen)😬

Anbefalte innlegg

Læreren må bruke makten sin når elever er umulig. Ok, jeg opplevde en lærer som var umulig, og brukte da makten min som forelder og som menneske. Jeg varslet om denne læreren og hun fikk ikke fortsette som lærer lengre. Kun enkelttimer under oppsyn. Det skal også sies at hun har fått mange elev og foreldreklager på seg, så samlet sett får hun ikke ha klasseansvar lengre. Hun har vært fysisk mot elever, men ikke mot mitt barn. Mot mitt barn var hun verbal og både kalte han stygge ting og truet med å si opp jobben sin om han fortsatte i hennes klasse. Dette mens jeg var tilstede. Jeg måtte be lærer roe seg ned, men hun fortsatte. Det var like før jeg klikket jeg også. Jeg holdt meg rolig og tok barnet mitt med ut og sa at nå avslutter vi. Så meldte jeg henne inn. Jeg skalv og gråt, så ille var hun. 

Anonymkode: cd2a7...c9b

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei nettopp, vi vet ikke. Men du har bestemt deg for ar læreren misbrukte makten sin. Eller har «vært frustrert». At læreren hadde god grunn til å handle som hen gjorde virker bare heeelt fjernt for deg. Ergo, du dikter.

Anonymkode: f394f...6db

Nei. Det har jeg ikke bestemt. Er leseforståelsen din så dårlig eller har du bare en vrang dag? Alle mine kommentarer er enten basert på den brukerens informasjon eller reaksjoner på at noen forsvarer bruk av makt i klasserommet.

Min holdning er, og vil alltid være, at fysisk makt kun skal brukes for å skjerme barnet eller andre for fare. Andre mener at det er greit at lærere bruker makt når de blir frustrerte over ‘snørrunger og bortskjemte prinser’. Da lurer jeg på om de syns det er greit at deres egne barn blir dratt ut av rommet etter armene? Er dette noe dere praktiserer hjemme når barna er umulige? 

Anonymkode: 08ce3...975

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Nei. Det har jeg ikke bestemt. Er leseforståelsen din så dårlig eller har du bare en vrang dag? Alle mine kommentarer er enten basert på den brukerens informasjon eller reaksjoner på at noen forsvarer bruk av makt i klasserommet.

Min holdning er, og vil alltid være, at fysisk makt kun skal brukes for å skjerme barnet eller andre for fare. Andre mener at det er greit at lærere bruker makt når de blir frustrerte over ‘snørrunger og bortskjemte prinser’. Da lurer jeg på om de syns det er greit at deres egne barn blir dratt ut av rommet etter armene? Er dette noe dere praktiserer hjemme når barna er umulige? 

Og det er jo det som er så teit, at du konkluderer ut dra en brukers informasjon - en bruker som ikke vet noe som helst om foranledningen til situasjonen.

Og dette hjelpesløse «er det dette dere praktiserer hjemme når barna er umulige» understreker bare hvor håpløst du «debatterer», og at du tapte diskusjonen for lenge siden. Du har ingenting annet å by på enn stråmenn og «å ja, så du synes det er greit å utøve makt ovenfor barna dine!?!». 

Og det er jo det som er så teit, at du konkluderer ut dra en brukers informasjon - en bruker som ikke vet noe som helst om foranledningen til situasjonen.

Og dette hjelpesløse «er det dette dere praktiserer hjemme når barna er umulige» understreker bare hvor håpløst du «debatterer», og at du tapte diskusjonen for lenge siden. Du har ingenting annet å by på enn stråmenn og «å ja, så du synes det er greit å utøve makt ovenfor barna dine!?!». 

Hvis jeg har tapt for lenge siden er det ganske rart at du fremdeles blir såpass provosert. 

Jeg registrerer at du ikke svarer på om du fører samme holdning hjemme med egne barn som det du syns er akseptabelt på skolen. Det er også et svar, vet du. 

Hvis jeg har tapt for lenge siden er det ganske rart at du fremdeles blir såpass provosert. 

Jeg registrerer at du ikke svarer på om du fører samme holdning hjemme med egne barn som det du syns er akseptabelt på skolen. Det er også et svar, vet du. 

Beklager så mye, jeg synes spørsmålet var teit.

Jeg tror jeg allerede har svart at jeg aldri har hatt behov for å bruke fysisk makt ovenfor barna mine, men om det hadde vært nødvendig for å hindre dem i å skade seg selv eller hverandre, så hadde jeg gjort det, ja. Jeg er jo ikke evneveik. Da barna var veldig små har jeg også båret/dratt dem vekk fra situasjoner. 

Trodde du sånn helt oppriktig at jeg, som deg (!), mener det finnes situasjoner det fysisk makt er nødvendig i skolen, men at disse situasjonene ikke kan oppstå i hjemmet og at de der krever tilsvarende respons…?

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tror jeg allerede har svart at jeg aldri har hatt behov for å bruke fysisk makt ovenfor barna mine, men om det hadde vært nødvendig for å hindre dem i å skade seg selv eller hverandre, så hadde jeg gjort det, ja. Jeg er jo ikke evneveik. Da barna var veldig små har jeg også båret/dratt dem vekk fra situasjoner. 

Trodde du sånn helt oppriktig at jeg, som deg (!), mener det finnes situasjoner det fysisk makt er nødvendig i skolen, men at disse situasjonene ikke kan oppstå i hjemmet og at de der krever tilsvarende respons…?

IMG_4603.png

Annonse

Jeg jobber også med barn og har opplevd både å bli slått og sparket, klort i ansiktet og kastet leker på. Likevel har jeg ikke lov å klype barnet eller dra de etter gulvet. Det som er forsket på og fungerer er å ta barnet på fanget og holde barnet tett inntil seg. Ikke snakke før barnet har roet seg ned, men holde rundt barnet. Barn som mister kontrollen og raser er veldig fortvilt og har det veldig vondt. De trenger først og fremst omsorg. Dette kan man ikke gjøre med ungdommer så klart. Men å ta en samtale og vise omsorg når det har roet seg hjelper. Kjeft og klikking tilbake fører bare til mer skam og sinne hos eleven. Voksne skal være smartere og klokere, og da håndtere situasjoner som oppstår. Når man jobber med barn og unge og tror man bare skal undervise og tusle ut på kontoret igjen har man misforstått. Man må håndtere det som dukker opp. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Og dette var relevant fordi…? Klarer du ikke å holde kontroll på trådene dine?

Du ser vel på koden at jeg ikke er ts/ hi 😅

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Du ser vel på koden at jeg ikke er ts/ hi 😅

Nei, du er henne fra den andre tråden. Jeg lurer fremdeles på hva relevansen er?

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei, du er henne fra den andre tråden. Jeg lurer fremdeles på hva relevansen er?

Det er jo litt rart at du insisterer på at du ikke skjønner relevansen. Den er jo rimelig klar, vil jeg si. 

I noen situasjoner bør lærer gripe inn, saken her er vel at lærer griper inn og drar elev etter armene når hun ikke skal gjøre det. Enkelte lærere/ assistenter har lettere for å røske tak i elever enn andre 

Det er jo litt rart at du insisterer på at du ikke skjønner relevansen. Den er jo rimelig klar, vil jeg si. 

Men da kan du jo bare forklare relevansen. Jeg la ut en forskningsartikkel om skolevegring. Du svarte med en artikkel om voksenkrenking. Hva var relevansen?

Annonse

Men da kan du jo bare forklare relevansen. Jeg la ut en forskningsartikkel om skolevegring. Du svarte med en artikkel om voksenkrenking. Hva var relevansen?

Det er ikke samme person du relaterer til, mistet helt kontrollen eller? 

Det er ikke samme person du relaterer til, mistet helt kontrollen eller? 

Person jeg «relaterer til»… jeg spør deg om  hvorfor du la ut artikkelen fra Utdanningsnytt - altså hva som var relevansen.

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Jeg har ikke delt noen artikkel. Jeg kan likevel ha en mening om den. 

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Person jeg «relaterer til»… jeg spør deg om  hvorfor du la ut artikkelen fra Utdanningsnytt - altså hva som var relevansen.

Artikkelen handlet om HI. Din artikkel handlet av det motsatte av hi. Som ikke hadde noe med saken å gjøre 

Artikkelen handlet om HI. Din artikkel handlet av det motsatte av hi. Som ikke hadde noe med saken å gjøre 

Min artikkel var et direkte svar og støtte til ei som skrev om skolevegring. Som artikkelen jeg linka til handla om. See?

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Min artikkel var et direkte svar og støtte til ei som skrev om skolevegring. Som artikkelen jeg linka til handla om. See?

Skolevegring kan ha mange årsaker. Hva forskning viser er generelt og omhandler ikke en spesifikk sak. Da jeg forteller min spesifikke sak trenger du ikke komme med forskning som viser noe helt annet. Tror jeg kjenner barnet mitt best og vet hva det kom fra. 
Jeg har selv jobbet i skolen, og aldri opplevd rabiate elever. Men har opplevd elever som ikke vil gjøre noe i timen og som forstyrrer. Dette er ofte elever som sliter med ulike ting, og JA jeg har kjent på irritasjon der jeg har lyst å si: Nå slutter du og gjør det du skal!! Men det går ikke. Eleven sliter med lærevansker og det dirrer i kroppen av å sitte stille og gjøre oppgaver han ikke forstår, da blir de irriterte og forstyrrer andre. Lærer lagde enkle oppgaver til han, og jeg tok han ut på eget rom så han turte å spørre om hjelp, uten at de andre elevene såg hvor langt bak han egentlig er. De er sårbar. 
Ofte hørte vi på musikk og spiste drops også, og snakket om andre ting. Det er ikke lett å slite på skolen og få kjeft i tillegg fordi de er makkete. De vil heller ikke at medelever skal se hvor lite de kan faglig, derfor er en tøff maske trygt for de. Det handler om å komme på lag med barna. Derfor burde det være NOK ressurser i skolen til at alle blir sett og hørt

Hi her.

Fikk snakket med kontaktlærer å vi åpner sak på hendelsen. Det var ikke snakk ol at guttene var verken rabiater eller ulydige. Jenta som løy å sa guttene slo så ikke hendelsen å gikk rett bort til guttene som hun dro med seg inn. Assistenten mente de løy da de nektet for å ha slått jenta, men der fikk de medhold fra lærer. De gjorde ingen form for motstand å de er ikke gutter dom slår eller utagerer til vanlig, så null grunn til å reagere slik hun gjorde. Så vi kjører videre. Den andre gutten tar ikke saken, men vi har bestemt oss for at det gjør vi.

hi

Anonymkode: 6c6a7...36a

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hi her.

Fikk snakket med kontaktlærer å vi åpner sak på hendelsen. Det var ikke snakk ol at guttene var verken rabiater eller ulydige. Jenta som løy å sa guttene slo så ikke hendelsen å gikk rett bort til guttene som hun dro med seg inn. Assistenten mente de løy da de nektet for å ha slått jenta, men der fikk de medhold fra lærer. De gjorde ingen form for motstand å de er ikke gutter dom slår eller utagerer til vanlig, så null grunn til å reagere slik hun gjorde. Så vi kjører videre. Den andre gutten tar ikke saken, men vi har bestemt oss for at det gjør vi.

hi

Bra at dere gjør det. En voksen skal uansett høre begge sine versjoner, og aldri bli sint på ene parten etter kun en versjon. Kjør sak, men hold barnet ditt mest mulig unna saken, for dette er voksne om skal ordne opp i. Fortell gjerne barnet ditt at du har tatt dette opp med skolen, da det ikke var greit. Men hvis du hauser det opp hjemme kan det bli større for han enn det egentlig er, for barn går fort videre. 

Østerdølen skrev (22 timer siden):

Ja,bra du er så perfekt da. Men jeg kan nok tenke meg at du er en av foreldrene som andre foreldre snakker om bak ryggen din, som tror hun vet alt og tror selv at barnet sitt er en liten engel som aldri gjør noe galt.Når sannheten faktisk er noe helt annet....

Klarer du ikke diskutere eller være uenig uten å spy ut sånne nedrige svar? Det er flaut. Kanskje du skal jobbe litt med egen impulskontroll? 

Anonymkode: 15eb8...ff2

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Skolevegring kan ha mange årsaker. Hva forskning viser er generelt og omhandler ikke en spesifikk sak. Da jeg forteller min spesifikke sak trenger du ikke komme med forskning som viser noe helt annet. Tror jeg kjenner barnet mitt best og vet hva det kom fra. 
Jeg har selv jobbet i skolen, og aldri opplevd rabiate elever. Men har opplevd elever som ikke vil gjøre noe i timen og som forstyrrer. Dette er ofte elever som sliter med ulike ting, og JA jeg har kjent på irritasjon der jeg har lyst å si: Nå slutter du og gjør det du skal!! Men det går ikke. Eleven sliter med lærevansker og det dirrer i kroppen av å sitte stille og gjøre oppgaver han ikke forstår, da blir de irriterte og forstyrrer andre. Lærer lagde enkle oppgaver til han, og jeg tok han ut på eget rom så han turte å spørre om hjelp, uten at de andre elevene såg hvor langt bak han egentlig er. De er sårbar. 
Ofte hørte vi på musikk og spiste drops også, og snakket om andre ting. Det er ikke lett å slite på skolen og få kjeft i tillegg fordi de er makkete. De vil heller ikke at medelever skal se hvor lite de kan faglig, derfor er en tøff maske trygt for de. Det handler om å komme på lag med barna. Derfor burde det være NOK ressurser i skolen til at alle blir sett og hørt

Ja, skolevegring kan ha mange årsaker, nettopp som artikkelen jeg linket til i den andre tråden (!) viser - nemlig ulike årsaker som ofte ligger bak skolevegring.

Nei, forskning omhandler ikke din spesifikke sak, forskning gjør veldig sjeldent det, altså… Forsking viser generelle tendenser, årsakssammenhenger osv. Som i forskningen jeg lenket til, der de har kommet frem til årsaker bak skolevegring.

Det er jo veldig interessant forskning hvis man er oppriktig interessert i temaet, og ikke bare interessert i å skylde på skolen for alt mulig, så jeg skjønner ikke helt hvorfor artikkelen ble parert av en annen artikkel som handler om noe helt annet, nemlig klager til Starsforvalteren…

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Hi her.

hi

Så bra! Så heldig barnet ditt et som har en forelder som våger å ta tak og som ikke bare gjemmer seg bak at noe må da lærere og assistenter få lov til når barna ikke hører etter. 

Og takk på vegne av alle dem som ikke våger å si fra, slike mennesker skal man ikke ha blant barna våre. 

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Tenkte jeg det ikke, det gjelder andre regler for dine gullunger enn de andre snørrungene. 

Det er ingen i denne tråden som har hevdet at man ikke skal kunne holde barn som utagerer, diskusjonen går på når man bruker makt fordi man som voksen ikke klarer å hanskes med barn som er urolige og forstyrrer. Når du ikke etter fem sider har fått med deg det, så må man få lov å stille litt spørsmål ved leseforståelsen…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...