Gå til innhold

Du som har gått ned i vekt, og klart å holde vekten

Anbefalte innlegg

Hva er din metode, hvordan klarer du å holde vekten stabil? Hvordan klarer du å holde på de gode vanene?

Hilsen hun som ikke vil legge på seg de 30 kiloene, som ikke vil spise for store måltider, som ikke vil ha lørdag hele helgen.🙈

Anonymkode: 45fcc...142

Fortsetter under...

Spise de måltidene jeg gjør, og unngå å spise meg for mett. Droppe snop og rett og slett unngå småspising. Da holder jeg vekten. hvis vekten betyr mye for deg så klarer du det 

Anonymkode: ecc39...ea1

Eneste måten jeg klarer å holde vekten på er å faktisk veie meg hver eneste dag. Da ser jeg om det kommer noen kilo snikende på og kan ta noen ekstra grep om jeg må. 😊 Er jo spesielt etter høytider, ferie og sosiale lag det er vanskelig å begrense seg. Men så tar jeg meg alltid inn igjen i løpet av kort tid etterpå. 

Anonymkode: 83fdb...264

16:8 og et enkelt, regulert, nesten kjøttretter fisk- og plantebasert kosthold uten brød (fordi brød=smør og pålegg og skal det være godt blir det både kaloririkt og dyrt). Spiser kanskje kjøtt et par ganger i måneden, siden det igjen blir saus og kos til. Spiser brød omtrent like ofte, og da uten å tenke kalorier. Gått ned 20 kg og holdt det i 7 år.

Trener selvsagt også, men det gjorde jeg før også.

Anonymkode: f6068...8d6

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

16:8 og et enkelt, regulert, nesten kjøttretter fisk- og plantebasert kosthold uten brød (fordi brød=smør og pålegg og skal det være godt blir det både kaloririkt og dyrt). Spiser kanskje kjøtt et par ganger i måneden, siden det igjen blir saus og kos til. Spiser brød omtrent like ofte, og da uten å tenke kalorier. Gått ned 20 kg og holdt det i 7 år.

Trener selvsagt også, men det gjorde jeg før også.

Man må jo ikke spise smør og saus da

Anonymkode: 2bed1...d75

Annonse

For meg hjalp forarbeidet, før jeg begynte aktivt med vektnedgang, masse. Jeg jobbet mye med hodet mitt, hvorfor jeg overspiste, tankesettet mitt og å endre adferden min. Gikk ned 28 kilo og holdt vekten siden da. Jeg teller aldri kalorier, jeg trener lite, men jeg har fått et sunnere tanke- og handlingsmønster når det kommer til mat, følelser og adferd 

Anonymkode: 0a500...e38

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Trenger du å ha en mening om hva jeg liker, altså? Det er rimelig friskt.

Du sa at poenget forsvinner. Ikke at poenget forsvinner for deg

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Du sa at poenget forsvinner. Ikke at poenget forsvinner for deg

Gitt at jeg snakket om mitt - MITT - kosthold burde det være åpenbart.

ADHD medisin. Null matlyst og null behov for medisinering med mat. Ned 25 kg (over lang tid) uten anstrengelse. Er på fjerde året nå. Hatt medisinpauser men det virker som om kroppen ikke vil ha like mye mat lengre. 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 450ca...b3f

Annonse

For meg viste det seg at hyppigere måltider var nøkkelen til at forbrenninga jazzet seg opp igjen. Spiser frokost, lunsj, middag og et kveldsmåltidet. Om middagen blir sen så spiser jeg en frukt el noe på vei hjem fra jobb. En ting som endret seg for meg med faste måltider var at de ble mindre porsjoner. Så selv med fler måltider enn før så tror jeg totalt spiser mindre. Jeg prioritere protein først i måltidet, også en blanding av (sunt) fett og karb.  Teller ikke kalorier el annet. Spiser aldri junkfood lengre, og helst bare godteri i helga. Da velger jeg f.eks ti biter smågodt også blir det med det, mens før i tiden gjalt det å få ungene i seng og gafle hele posen🙈

Min utfordring er et hektisk liv med mye jobbreiser og uforutsigbare dager, i travle perioder faller jeg ut av strukturen og tilbake i et dårlig mønster. Det vises på vekta med engang🤷‍♀️så må jeg hente meg inn igjen….

Har gått ned ca 80kg fra tyngste vekt( etter barn)  til det stagnerte, det tok sikkert mellom 5-8 år sånn i rykk og napp. Nå har jeg vært stabil pluss minus fem kg i tre/ fire år. Er normalvektig per BMI, men små «glipper» viser at jeg aldri kan slippe fokuset- kroppen og hjernen vil ha god, og mer mat. 

Anonymkode: ab25a...c4c

Sluttet å spise for mange kalorier, og gikk ikke amok i matfatet etter at målet var nådd. Spiser sunt, variert (sunn mat, men også kake, sjokolade, alt med måte!) 

Spiser ikke mer enn det jeg faktisk trenger. 

Anonymkode: d5a37...f01

Spiser 2 ganger om dagen.

Spiser hva jeg vil, men prøver å spise så naturlig som mulig. Har type 1 diabetes så har merket det veldig positivt på blodsukkeret. Har gått ned 13kg og har nå ligget stabilt i 1-2 år

Anonymkode: 18a20...a6a

Gikk ned 60 kg for 5-6 år siden. Har holdt meg. Veier meg hver eneste mandag morgen. Er jeg bortreist, tar med vekta i kofferten faktisk. Aldri de 60 tilbake!! Veier meg hver mandag, er det litt opp pga mer kalorier siste uke tar jeg grep med en gang!

Spiser 16:8 «dietten». Har faste måltider (lunsj, middag og kveldsmat). Spiser godteri og eks søt gjærbakst (som jeg elsker) innimellom, men klarer å stoppe etter «planlagt sprekk».

Går rask gange, ca 1 -1,5 time hver dag med hunden min. Tar på treningstøy og løpesko. Går det raskeste jeg kan.

Tror likevel nøkkelen er å veie seg regelmessig, kunne ta grep før det blir for mye!

Anonymkode: f02f0...286

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

ADHD medisin. Null matlyst og null behov for medisinering med mat. Ned 25 kg (over lang tid) uten anstrengelse. Er på fjerde året nå. Hatt medisinpauser men det virker som om kroppen ikke vil ha like mye mat lengre. 🤷🏻‍♀️

Samme her. Ned 33 kg på 1 år, det bare rant av, og har holdt meg der siden. Har litt matlyst, men veldig lite og bare en mikroskopisk brøkdel av det jeg hadde tidligere. Dessuten har det nok påvirket forbrenningen på et vis, selv om ingen forskjell er oppdaget på blodprøver verken før eller etter oppstart av medisiner. 

Anonymkode: be8de...1d9

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Samme her. Ned 33 kg på 1 år, det bare rant av, og har holdt meg der siden. Har litt matlyst, men veldig lite og bare en mikroskopisk brøkdel av det jeg hadde tidligere. Dessuten har det nok påvirket forbrenningen på et vis, selv om ingen forskjell er oppdaget på blodprøver verken før eller etter oppstart av medisiner. 

Anonymkode: be8de...1d9

Mitt problem var jo selvmedisinering med mat. Det behovet ble borte over natta. Jeg spiser egentlig veldig lite nå, men jeg craver alltid frukt og grønt. Nå i sommer har jeg gått og hatt konstant lyst på vannmelon. Helt utrolig at hjernen kan kobles om slik. Nå har det gått såpass med tid at det føles som om hele tankesettet mitt er permanent endret. Blir kvalm av potetgull og sjokolade koser jeg meg med én bit. En hyggelig bivirkning da. 😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...