Gå til innhold

Gud bredte jeg er så lei av byfolk som tror de som bor på bygda er stokk dumme

Anbefalte innlegg

Ja, jeg bor i ei bygd. Det tar 40 min å kjøre til Oslo, 30 min til Drammen, så ganske sentralt likevel.

En del byfolk har hytte her. De fleste er selvsagt helt vanlige folk, men så har man dem som mener at de er litt bedre fordi de er byfolk.

Jeg skal ta konkrete eksempler jeg selv har opplevd:

- vi har en kafé. Der er det litt bakst, litt kaker, drikke, is og vafler. De fleste som bor her er innom en gang i løpet av helgen, og det er også hyttefolket. Jeg er god venn med eier av denne kafeen, og ved brødlevering den dagen stod vi og slo av en prat. Brødene hun har fått var 50% salgbart, 50% ikke salgbart fordi de var svidd på toppen. Hun klaget umiddelbart til sjåføren, og spurte om denne hadde noe ekstra utenom det som var bestilt inn, for disse kunne hun ikke selge. En hytteeier fra Oslo hørte dette og sa «kan du ikke bare selge de brødene som er fine til hyttefolket, og så kan resten selges ellers? Dere fra bygda kan jo tåle litt brente brød». Altså… tror  enkelte byfolk at folk på bygda ikke bryr seg om hva de spiser?

- samme kafé. Vaffel blir bestilt og laget til hyttegjest. Tror denne også er fra Oslo. Denne spør hva som er i vaffelrøren. Svaret er egg, sukker, melk, vaniljesukker, mel og kardemomme. «Dere bør ha i litt havregryn og grovmel slik at dere kan spise litt sunt dere også». Ja, for folk på landet spiser ikke sunn mat, så det er lurt å servere det når de skal spise ute….

- parkering. Vi har en butikk, med en parkeringsplass. Her har det ene hyttevelet funnet ut at de skal ha faste plasser. Parkeringsplassen blir leid av butikken, så når kunder ikke får plass, og de blir kontaktet av grunneier for å flytte bilene, så gjør de aldri det. For de har plass der mener de. Så der står de hele helgen. Og skulle noen andre parkere der, så får de lapp på ruten med «denne plassen tilhører xxxx hyttevei. Dersom bilen ikke fjernes umiddelbart, vil den bli tauet bort for eiers regning». Så tar man kontakt og forklarer at dette er parkering som butikkeier betaler leie for, og med det tilhører den butikken og dennes kunder. Svar «jeg skjønner at dette er vanskelig å forstå jussen i, men…….»

Det finnes mange flere eksempler, og jeg så faktisk i et tv-program for noen år siden der en «bygutt» fortalte om at det var helt vanlig at byfolk så på bygdefolk som litt mindre intelligente enn byfolk.

Så da til dere som faktisk mener at de fra bygda er litt mindre smarte enn folk fra byen: hvorfor tror dere det? Og hvorfor tror dere at folk på bygda må læres opp til å spise sunt og at vi ikke trenger gode varer?

Anonymkode: 517d8...1bc

Fortsetter under...

Min søster bor i Oslo og vi på et mindre tettsted. Hun tror vi lever gratis, For det er jo så dyre boliger i Oslo og på bygda er det nesten latterlig lavt. Veldig greit at hun var her på en fest i sommer, der flere snakket om høye boligpriser og bolig får du ikke her for under 4 mill som er brukbart. 
Så er det covid. Dette var så fælt og grusomt for henne. Hun bor faktisk i Oslo. Vi på bygda hadde like mye covid og samme restriksjonene. Men det var jo mye verre for de i olso. 
Det er kun Oslo folk som forstår verden, vi på bygda har jo så vidt vært utenfor kommunegrensen, så hva vet vi om verden? 
Når jeg nevner at jeg aldri hadde orket å bo i Oslo grunnet opphopning av innvandrere og kaos blir hun sur. 

Anonymkode: 1010e...260

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det finnes mange flere eksempler, og jeg så faktisk i et tv-program for noen år siden der en «bygutt» fortalte om at det var helt vanlig at byfolk så på bygdefolk som litt mindre intelligente enn byfolk.

Det gjør mange, det ser vi jo her inne og.

Anonymkode: b1512...cde

Eksemplene her har jo ikke noe med byfolk å gjøre. Det er jo bare dumme folk som tror andre er dumme. 
Her er det også mye byfolk innom. Og stort sett er alle trivelige folk. De få som oppfører seg nedlatende er de som jeg kaller privilegerte. De som forventer at skiløypa er trikkeskinner hele døgnet og sender krass Mail om at de skal ta fra personen jobben. Og som artig nok resulterer i at bonden som gjør dette gratis slutter å kjøre opp løyper i det store og hele. 
Det er mange slike artige eksempler på nedlatende adferd, men det er et fåtall som er slik da. 

Anonymkode: e4d4d...6e9

Dumme folk fins over alt også blant hyttefolk. Har en venn som bor på et lite sted og der et antall hyttefolk mener brøyting av privat vei frem til hytta bør gjøres gratis av de lokale siden hyttefolk legger igjen penger på den lokale matbutikken.

Anonymkode: ea370...3bc

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Min søster bor i Oslo og vi på et mindre tettsted. Hun tror vi lever gratis, For det er jo så dyre boliger i Oslo og på bygda er det nesten latterlig lavt. Veldig greit at hun var her på en fest i sommer, der flere snakket om høye boligpriser og bolig får du ikke her for under 4 mill som er brukbart. 
Så er det covid. Dette var så fælt og grusomt for henne. Hun bor faktisk i Oslo. Vi på bygda hadde like mye covid og samme restriksjonene. Men det var jo mye verre for de i olso. 
Det er kun Oslo folk som forstår verden, vi på bygda har jo så vidt vært utenfor kommunegrensen, så hva vet vi om verden? 
Når jeg nevner at jeg aldri hadde orket å bo i Oslo grunnet opphopning av innvandrere og kaos blir hun sur. 

4 mill for et hus er ikke dyrt i noen del av landet. 

Restriksjonene under covid var jo mer inngripende for de som bor i leiligheter enn oss med enebolig og hage man kunne bevege oss fritt i. 

Hadde du argumentert mot å bo i Oslo med at det er opphopning av innvandrere hadde jeg også blitt sur. 

Hilsen meg fra bygda med ca 3000 innbyggere. 

Anonymkode: 47336...367

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

4 mill for et hus er ikke dyrt i noen del av landet. 

Restriksjonene under covid var jo mer inngripende for de som bor i leiligheter enn oss med enebolig og hage man kunne bevege oss fritt i. 

Hadde du argumentert mot å bo i Oslo med at det er opphopning av innvandrere hadde jeg også blitt sur. 

Hilsen meg fra bygda med ca 3000 innbyggere. 

Anonymkode: 47336...367

Poenget er at det er mye mer slitsomt og tøft økonomisk for Oslo folk, da de ser på bygdefolket som folk som bor gratis og ikke trenger utdannelse. Bare å jobbe i en butikk eller en bensinstasjon liksom. 
Vi har alle yrkesgrupper på mitt hjemsted også. Folk velger selv om de vil bo i Oslo. Det er innvandrere og asylmottak på bygdene også. Men i Oslo gryta slik det er nå hadde jeg aldri ville bodd 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Gud bredte…..? Du gjør jo ikke god reklame for bygdefolk når du allerede i overskriften ikke staver riktig!

Anonymkode: 7bfa0...eb0

Gud bredte? Hva bredte han?

Anonymkode: b1512...cde

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Måtte google «Gud bredte» for å finne ut om det var dialekt eller om de kanskje er litt dummere….nei glem det. 

Anonymkode: df5c5...372

Hehe, "Gud bedre" er et relativt godt kjent begrep. Regner med det er det HI mener, men førsteinntrykket blir litt så där, da. 

Uansett. Idioter og mennesker med sylspisse albuer uten sosial kompetanse finnes det eksemplarer av "over alt", men det er mye mulig at de er overrepresentert blant "rikinger" som mener seg opphøyd fordi de bor i Oslo, gjerne litt på vestkanten, og har "fine" jobber med høye lønninger. 

Anonymkode: e6b29...fab

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du tror seriøst at restriksjonene under covid traff likt i Oslo og på bygda? Da har du nettopp eksemplifisert hvor begrensa man kan bli på bygda.

Anonymkode: e98f9...df7

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du tror seriøst at restriksjonene under covid traff likt i Oslo og på bygda? Da har du nettopp eksemplifisert hvor begrensa man kan bli på bygda.

Forøvrig får du 70 kvadratmeter for fire millioner i Oslo. I blokk. Tror du det gjør noe i forhold til covidrestriksjoner, kanskje?

Jeg bor i en av Norges mest folketette kommuner på Østlandet, som også har masse hytter. Her er det store dagligvareforretninger, kjøpesentre og restauranter som går så det suser hele året. Allikevel har jeg flere ganger hørt hyttefolk si at lokalbefolkningen bør takke sommergjestene for at vi har slike ting. En dame mente at det hun la igjen av penger tre uker på sommeren var viktigere for matbutikken enn det vi som bor der legger igjen 50+ uker i året. Noen har høye tanker om seg selv. Samme menneske mente også at hun som hadde hytte der hadde en langt sterkere tilknytning til stedet fordi hun tross alt valgte å oppholde seg her noen uker i året. Venninnene nikket og var sååå enige. Jeg lurer på hvordan de tror at vi fastboende har havnet her. Tvangsflytting? Allikevel var visst ikke tilknytningen så sterk at de syntes at de burde betale eiendomsskatt. 

Anonymkode: 95bb5...01b

Jeg er fra bygda, men har bodd i Oslo i tjue år, vet ikke om jeg kvalifiserer til byfolk eller bygdefolk, jeg. Jeg kjenner idioter og smarte folk fra både by og bygd, synes at det blir for dumt med slike generaliseringer. 

Jeg har imidlertid erfart at enkelte hyttefolk er folk med mye penger som forventer at alt rundt dem tilpasses deres behov. Jeg tror kanskje ikke det er direkte dumskap, men mer en tanke om at disse andre menneskene som er vant til enkle kår ikke har de samme behovene som meg, meg, meg. 

Tror faktisk ikke dette er by/land-problematikk, men den særegne rasen privilegiert oslo vest med hytte. 

Jeg bor også i en hyttekommune, og merker nesten umiddelbart om hytteeiere er normale folk eller en slik overklassefjomp. Det handler hverken om bekledning, bil eller språk, men om selvsentrerthet og ignoranse overfor alle som ikke ligner dem. De tror vi verken kan lese eller skrive virker det som og overforklarer den utroligste lille bagatell. I tillegg tror de hele tiden vi skylder dem noe.

Anonymkode: 23ee5...ad8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...