Gå til innhold

Så lei av kritikk

Anbefalte innlegg

Jeg har en søster som kommenterer / kritiserer en del av det jeg gjør, sier eller hva det er. 
Jeg er ekstrovert og hun introvert. 
Hun kan kommentere at jeg snakker på inn og utpust og at hun blir helt svimmel. 
Mens hun selv i en samtale sitter å ser på folk, stirrende. Sier ikke noe og svarer ofte vet ikke om folk spør om hennes meninger. 
Jeg har aldri kommentert henne da dette går på personligheten hennes. 
Likevel er det sårt at hun angriper min personlighet. Jeg kan lett bli engasjert, og jeg liker heller å diskutere saker i samfunnet enn å snakke om naboen, og hvem som har hørt rykter om hvem. 
Bør jeg si fra? Og hva bør jeg si? 

Anonymkode: a4a7f...7a7

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449578-s%C3%A5-lei-av-kritikk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke ta det som kritikk, bare en konstantering. 

Dere er forskjellig, og det er helt greit.

Jeg er som deg, en skikkelig skravlebøtte, og jeg er jo klar over det selv. Noen ganger må jeg bremse meg selv litt og slippe andre til 🙈

Men det er ikke et karaktertrekk jeg skammer meg over, selv om jeg vet jeg av og til må legge bånd på meg selv for å ta hensyn til andre. Jeg ler av det og innrømmer glatt at jeg er sånn.

"Ja, det er meg da, jeg skravler fælt. Skjønner at du som ikke er sånn i det hele tatt blir litt svett i øra av og til. Men tenk hvor stille verden hadde blitt om ikke noen som meg fylte den med lyd"

Anonymkode: 4d845...771

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Ikke ta det som kritikk, bare en konstantering. 

Dere er forskjellig, og det er helt greit.

Jeg er som deg, en skikkelig skravlebøtte, og jeg er jo klar over det selv. Noen ganger må jeg bremse meg selv litt og slippe andre til 🙈

Men det er ikke et karaktertrekk jeg skammer meg over, selv om jeg vet jeg av og til må legge bånd på meg selv for å ta hensyn til andre. Jeg ler av det og innrømmer glatt at jeg er sånn.

"Ja, det er meg da, jeg skravler fælt. Skjønner at du som ikke er sånn i det hele tatt blir litt svett i øra av og til. Men tenk hvor stille verden hadde blitt om ikke noen som meg fylte den med lyd"

Hadde jeg vært som henne hadde vi sitter å stirret på hverandre uten å si et ord. 
Jeg blir også stresset av å sitte sammen med noen som ikke prater. Det er ikke det at hun ikke får kommet til orde, for jeg er stille i perioder slik at hun kan komme til, men hun sitter der stille. 
Jeg føler jeg prater mer sammen med henne enn med andre, med andre så går praten i flyt, men henne så blir det ekkelt stille om jeg ikke prater 

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Hadde jeg vært som henne hadde vi sitter å stirret på hverandre uten å si et ord. 
Jeg blir også stresset av å sitte sammen med noen som ikke prater. Det er ikke det at hun ikke får kommet til orde, for jeg er stille i perioder slik at hun kan komme til, men hun sitter der stille. 
Jeg føler jeg prater mer sammen med henne enn med andre, med andre så går praten i flyt, men henne så blir det ekkelt stille om jeg ikke prater 

Bare aksepter at det er sånn. Du ser på henne med veldig kritiske øyne også, men hun er like normal som deg, dere er bare forskjellig.

Til og med mannen min sier det, at hadde jeg pratet like lite som han hadde det blitt et kjedelig ekteskap, men jeg holder samtalen igang 😉

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Du kritiserer jo din søster like mye som hun kritiserer deg. Du blir stresset av stillhet, mens hun sannsynligvis blir stresset av at du må fylle på med snakk hele tiden. Hennes ønsker er like viktig som dine, men det virker ikke som at du klarer å se ting fra hennes side og mener at det eneste rette samværet er å snakke. Jeg er som din søster, og hadde blitt helt utmattet hvis min søster ikke hadde tatt hensyn til meg og hatt tid sammen uten at tiden må fylles med snakk hele tiden

Anonymkode: 4eef6...05a

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Du kritiserer jo din søster like mye som hun kritiserer deg. Du blir stresset av stillhet, mens hun sannsynligvis blir stresset av at du må fylle på med snakk hele tiden. Hennes ønsker er like viktig som dine, men det virker ikke som at du klarer å se ting fra hennes side og mener at det eneste rette samværet er å snakke. Jeg er som din søster, og hadde blitt helt utmattet hvis min søster ikke hadde tatt hensyn til meg og hatt tid sammen uten at tiden må fylles med snakk hele tiden

Anonymkode: 4eef6...05a

Jeg kritiserer ikke min søster, ved at jeg sier til henne at hun må prate og ikke bare sitte å se på folk. 
Jeg skriver det anonymt her, og har aldri bedt min søster prate mer, slik som hun gjør mot meg om at jeg prater for mye. 
Du kjenner deg igjen i henne, så du tenker det er normalt eller det som er mest akseptert. 
Men ingenting vår familie har påpekt dette til henne. 
Folk er forskjellig og det er greit. Men det er kun jeg som skal bli korrigert på hvordan jeg er 

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

For henne er det nok ikke ekkel stillhet. De jeg slapper mest av med er de vi både kan prate i ett sammen med, men også bare være sammen uten at noen tenker at det er pinlig stillhet.

Anonymkode: ab76b...f59

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg har en søster som kommenterer / kritiserer en del av det jeg gjør, sier eller hva det er. 
Jeg er ekstrovert og hun introvert. 
Hun kan kommentere at jeg snakker på inn og utpust og at hun blir helt svimmel. 
Mens hun selv i en samtale sitter å ser på folk, stirrende. Sier ikke noe og svarer ofte vet ikke om folk spør om hennes meninger. 
Jeg har aldri kommentert henne da dette går på personligheten hennes. 
Likevel er det sårt at hun angriper min personlighet. Jeg kan lett bli engasjert, og jeg liker heller å diskutere saker i samfunnet enn å snakke om naboen, og hvem som har hørt rykter om hvem. 
Bør jeg si fra? Og hva bør jeg si? 

Utrolig slitsomt med folk som må fylle hvert eneste stille sekund med prat.

Anonymkode: 2ce27...817

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Utrolig slitsomt med folk som må fylle hvert eneste stille sekund med prat.

Jeg gjør ikke det. Men kan prate hvis jeg blir ivrig på noe. Hun har mer korte setninger, ja og nei, og vet ikke. Stiller henne spørsmål for å få i gang en samtale, og for at hun skal få prate. Hun er vant til at andre styrer samtalen og tar ordet, så slipper hun. De gangene hun møter likestilte blir hun irritert og sur etterpå. Fordi de bare sitter der og ikke prater, når jeg spør om hun pratet til de så er svaret nei. Hun forventer at andre skal dra igang samtalen, men bidrar lite selv. Og da blir det jo lett at tema som snakkes om kan oppfattes kjedelig for henne når hun ikke gir uttrykk for hva hun vil snakke om 

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Jeg gjør ikke det. Men kan prate hvis jeg blir ivrig på noe. Hun har mer korte setninger, ja og nei, og vet ikke. Stiller henne spørsmål for å få i gang en samtale, og for at hun skal få prate. Hun er vant til at andre styrer samtalen og tar ordet, så slipper hun. De gangene hun møter likestilte blir hun irritert og sur etterpå. Fordi de bare sitter der og ikke prater, når jeg spør om hun pratet til de så er svaret nei. Hun forventer at andre skal dra igang samtalen, men bidrar lite selv. Og da blir det jo lett at tema som snakkes om kan oppfattes kjedelig for henne når hun ikke gir uttrykk for hva hun vil snakke om 

Men da er hun sånn da, og det må hun jo få lov til? Jeg også blir helt svimmel av skravlefolk.

Akkurat som du mener hun overdriver når hun sier at du snakker på inn- og utpust, så er det vel ikke umulig at du også overdriver i din beskrivelse av henne.

Anonymkode: ce3ae...f03

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Men da er hun sånn da, og det må hun jo få lov til? Jeg også blir helt svimmel av skravlefolk.

Akkurat som du mener hun overdriver når hun sier at du snakker på inn- og utpust, så er det vel ikke umulig at du også overdriver i din beskrivelse av henne.

Anonymkode: ce3ae...f03

Forskjellen er at jeg aldri har fortalt henne at hun må prate med folk og ikke bare sitte å se på de. Aldri gjort! Men det er greit å si fra på en nedlatende måte til meg 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Forskjellen er at jeg aldri har fortalt henne at hun må prate med folk og ikke bare sitte å se på de. Aldri gjort! Men det er greit å si fra på en nedlatende måte til meg 

Du spør om hun prater når hun klager over at andre er stille, så temaet har jo tydeligvs vært på banen.

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du spør om hun prater når hun klager over at andre er stille, så temaet har jo tydeligvs vært på banen.

Og nei, jeg synes ikke det er greit å si i fra nedlatende mot deg.

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Når hun klager til meg for at det bli pinlig stillet mellom hun og andre, irritert fordi de ikke sier noe, er det normalt å spør om hun prater med de, eller får i gang samtalen. noe hun ikke gjør

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...