Gå til innhold

Norge eller nordmenn som blir sykere og sykere?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

De var faktisk ikke alene om alt heller, mye hjelp i barna sine, spesielt de eldste. Feks. kunne de plasseres hos en familie/nabogård for å jobbe for føden (min mormor var en slik tjenestepike når hun var 6år). 

De hadde fysiske jobber men alikevel så hadde de lavt stress, maten var også fra grunnen av og mye sunnere enn den vi i dag inntar. De hadde faktisk mer ro før og hverdagen var mer bedagelig og limt sammen av mye samhold med familien og venner. 

Anonymkode: 6cca4...fb2

Dette er nokså romantisert, spør du meg. Om oldemor var industriarbeider på 1920-tallet hadde hun neppe et supersunt kosthold. Hvordan kunne hun ha det, hun hadde knapt tid til å lage mat med de lange arbeidsdagene, og hva hadde hun egentlig råd til? Tror ikke det var mye grønnsaker utenom poteter og ferkst kjøtt var en sjeldenhet.

Hvor stas var det å måtte sende seksåringen av gårde som tjenestepike? Jeg syntes min var i minste laget til å begynne på skolen i den alderen, å måtte sende henne bort til fremmede hadde vært fryktelig. Min bestemor hadde en sånn jobb da hun var 13, hun var alltid klar på at det hadde vært fælt, med dårlig og lite mat og hardt arbeid, og kontrasten til gårdeierens barn var stor. Hun var evig takknemlig for at hennes egne barn kunne bo hjemme og fortsette på skole i stedet.

Anonymkode: 58f1a...94b

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

"Visse" grenser?!! Alt er regulert og kontrollert, vi kan knapt nok parkere bilen i dette landet. Vi kan snart ikke kjøre hvilken som helst bil heller. Vi tvinges til å kjøre saktere og saktere fordi veiene blir dårligere og dårligere. Framfor å forbedre veiene.
Vi skal forbys å tenne en røyk, vi kan ikke ta en slurk alkohol ute blant folk. Vi kan ikke bygge hva vi vil, hvordan vi vil, og i hvert fall ikke i nærheten av vann. Dvs vi kan IKKE bo slik vi vil, uten en hel masse motstand. Vi kan snart ikke fyre med ved, vi kan ikke sykle uten hjelm. Vi kan ikke si hva vi mener til enkelte mennesketyper. Vi kan ikke klippe plenen når vi vil, vi kan ikke felle trær. Vi kan ikke sende opp fyrverkeri. Vi kan ikke spise for mye kjøtt. Vi nektes å kjøpe billig mat eller klær fra andre land. Osv osv osv... 

Anonymkode: fdb59...077

Mener du at ingenting skal reguleres? Man skal kunne sette opp et hus akkurat der vi ønsker uten tanke for estetikk eller praktiske årsaker?

Du kan absolutt sykle uten hjelm, du kan klippe gresset når du vil mellom 07-23 på hverdager, du kan spise så mye kjøtt du klarer og hvem nekter deg å kjøpe billig mat? Du kan si hva du mener til hvem du vil så lenge det ikke er hatefulle eller diskriminerende uttalelser, og slikt driver du vel ikke med uansett  

Hvor ofte har du egentlig behov for å sende opp fyrverkeri? Man kan søke om å sende opp utenom nyttårsaften, og du skjønner sikkert hvorfor akkurat det må reguleres. 

Så ja, du kan leve akkurat som du vil så lenge du følger landets lover. Ingen ønsker vel anarki?

Anonymkode: 53eda...f6e

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Altså, det er jo helt sinnssykt. Hvorfor føler barnehager og skoler at de MÅ innfri ethvert dustete krav fra foreldre? Evneveik ledelse som ikke tør å sette ned foten.

Anonymkode: 7974b...743

Fordi ledelsen tenker profitt, det er ikke de som er med barna. Dette kommer jo på toppen av al mulig annet rart som skal dokumenteres. Du skulle bare visst hva slags dustete krav  enkelte foreldre kan komme med, mange som ikke klarer å se at det er mange barn i barnehagen, ikke bare deres barn. Det er synd, for til syvende og sist så er det ungene det går utover.

Anonymkode: 1f084...a3c

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Fordi ledelsen tenker profitt, det er ikke de som er med barna. Dette kommer jo på toppen av al mulig annet rart som skal dokumenteres. Du skulle bare visst hva slags dustete krav  enkelte foreldre kan komme med, mange som ikke klarer å se at det er mange barn i barnehagen, ikke bare deres barn. Det er synd, for til syvende og sist så er det ungene det går utover.

Det finnes heldigvis få av de men de finnes. Vi la ut bilder av barnegruppa på tur i min jobb, vi hadde både grillet og leika. Den ene mora såg på bildet at skolissene til barnet hennes hadde gått opp. Fikk da den tlf om at vi måtte følge bedre med å sørge for at lissene var knytt. Ekstremt mye klaging fra den foreldren. Etter dette passet vi på at barnet hennes hadde strikk under skoa og alt var perfekt før hvert et bilde så vi slapp disse meldingene. 

Anonymkode: 0ee45...3bd

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er ikke overrasket. Men det er helt vilt at ledelsen mener dere skal etterkomme alle mulige dustete krav. Folk er jo blitt helt grenseløse.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke overrasket. Men det er helt vilt at ledelsen mener dere skal etterkomme alle mulige dustete krav. Folk er jo blitt helt grenseløse.

Slik er det mye av. Spesielt i det private markedet. De skal være best utad koste hva det koste vil, helsa til de ansatte går til grunne 

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det finnes heldigvis få av de men de finnes. Vi la ut bilder av barnegruppa på tur i min jobb, vi hadde både grillet og leika. Den ene mora såg på bildet at skolissene til barnet hennes hadde gått opp. Fikk da den tlf om at vi måtte følge bedre med å sørge for at lissene var knytt. Ekstremt mye klaging fra den foreldren. Etter dette passet vi på at barnet hennes hadde strikk under skoa og alt var perfekt før hvert et bilde så vi slapp disse meldingene. 

Det verste er at den historien der overasker meg ikke det grann.

Det er synd, det fører til at mange ikke orker mer, slutter og går over i andre yrker. Jeg jobber ikke i barnehage lenger jeg heller, kommer aldri til å jobbe der igjen desverre.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

"Visse" grenser?!! Alt er regulert og kontrollert, vi kan knapt nok parkere bilen i dette landet. Vi kan snart ikke kjøre hvilken som helst bil heller. Vi tvinges til å kjøre saktere og saktere fordi veiene blir dårligere og dårligere. Framfor å forbedre veiene.
Vi skal forbys å tenne en røyk, vi kan ikke ta en slurk alkohol ute blant folk. Vi kan ikke bygge hva vi vil, hvordan vi vil, og i hvert fall ikke i nærheten av vann. Dvs vi kan IKKE bo slik vi vil, uten en hel masse motstand. Vi kan snart ikke fyre med ved, vi kan ikke sykle uten hjelm. Vi kan ikke si hva vi mener til enkelte mennesketyper. Vi kan ikke klippe plenen når vi vil, vi kan ikke felle trær. Vi kan ikke sende opp fyrverkeri. Vi kan ikke spise for mye kjøtt. Vi nektes å kjøpe billig mat eller klær fra andre land. Osv osv osv... 

Er du seriøs nå? 

Anonymkode: 8afef...52f

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det verste er at den historien der overasker meg ikke det grann.

Det er slik det har blitt, samtidig må jeg si at de er i fåtall. De fleste foreldre leverer barna sine og drar på jobb og er fornøyd. 
Men enkelte foreldre tenker at sitt barn er det viktigste barnet i gruppen, og forventer nesten rød løper ved porten. 
Disse barna får det jo vanskeligere da de ikke vil dele, vente på tur eller klarer å ta hensyn til andre barn. Dette er også barn som kan slå andre barn. De vet foreldrene beskytter de uansett 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Vi kan ikke bygge som vi vil ved vann fordi andre mennesker også skal ha tilgang. Altså kan ikke rike nordmenn stenge andre ute fra sjøen. Jeg synes det er helt greit (og for å ha sagt det - jeg har sjøtomt og vært nødt til å respektere strandsonen da vi bygget).

Du kan jo spise så mye kjøtt du orker. Kjør på! Du kan også røyke så mye du vil, men du kan ikke tvinge andre folk til å delta i røykingen din (som man hadde vært nødt til om folk fyrte opp sigg hvor som helst). Ingen nekter deg å kjøpe klær fra utlandet, men du må betale for det (toll). Og tenke seg til at man ikke tillater offentlig drikking - hvilken skandale. Du kan parkere bilen din mange steder, men ikke hvor som helst. Hvordan hadde det blitt om man kunne parkere hvor som helst i byene? Lite trivelig for alle andre regner jeg med.

Tenk at man har et sikkerhetsnett om man blir syk. Tenk at man får GRATIS utdanning. Tenk at man får lån til å forsørge seg selv mens man studerer (rentefritt så lenge man studerer).

Du kan klippe plenen din 6 dager i uka, men én dag må du la naboen slippe støyen din. Skrekkelig! 

Anonymkode: b2eff...fff

Anonym bruker skrev (På 6.9.2024 den 8.00):

Jeg tror faktisk vi har det og har hatt det for bra. Vi har ingen ambisjoner eller hige etter å oppnå så mye mer. Vi har blitt et samfunn preget av latskap. Lettere psykiske vansker blir en samlebetegnelse på kjedsomhet og nedstemthet. Normale følelser som vil oppstå for oss alle i løpet av et liv. Det som er leit at mennesker som tillater seg å be om sykemelding hos lege for slike normale sinnstemninger nå ser ut til å kunne ødelegge rettighetene de som er alvorlig syke har behov for. 

Anonymkode: 0f949...710

Riktig.
Det er jo ikke sånn at nordmenn er mer syke enn alle andre. Det skjønner vel alle?! Det er bare sånn at det er for enkelt å bli sykemeld her! Vi er for late, vi orker ikke motgang og vi orker ikke jobbpress. Fordi vi enkelt kan komme oss undan! 
Dette landet kommer til å gå ad undas pga av dumsnillhet. 

Anonymkode: a3dd8...8e1

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Riktig.
Det er jo ikke sånn at nordmenn er mer syke enn alle andre. Det skjønner vel alle?! Det er bare sånn at det er for enkelt å bli sykemeld her! Vi er for late, vi orker ikke motgang og vi orker ikke jobbpress. Fordi vi enkelt kan komme oss undan! 
Dette landet kommer til å gå ad undas pga av dumsnillhet. 

Vi er for late, vi orker ikke press og motgang? På seg selv kjenner en andre?…

Anonymkode: 6d264...530

Annonse

De sier nordmenn er sykere enn svensker, vel vi har mindre arbeidsledighet og har et samfunn som prøver å få alle i jobb. Selv med plager. Sverige har 125 sykt barn dager i året mens vi har 10.. har de sykere barn i Sverige? Eller bruker folk sykt barn dager over en lav sko? 
Vi lever i et samfunn med høye krav både på jobb og det å følge opp barn. 
Nordmenn blir feitere og feitere og spiser mye ferdigmat, som også ikke er helsebringende. Folk har mye stress i livet sitt. 1 av 3 sykmeldinger handler om psykisk uhelse. Dette sier noe om hvor sliten og utkjørt mange er. Helsekøene i psykisk helse er så lange at 30% får avslag om hjelp. Vi lever i et godt samfunn synes jeg, men forventningene og stresset vi er et resultat av er ikke helsebringende. 
Folk går med pulsklokker og skritteller for å fore sitt eget ego. Vi måler søvn og vi blir deprimerte og går ut i media om vi ikke har råd til sydenferie og «bare» er hjemme. 

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Vi er for late, vi orker ikke press og motgang? På seg selv kjenner en andre?…

Anonymkode: 6d264...530

Men tror du seriøst at nordmenn er så mye mer syke enn svensker, spanjoler, finner….? Eller tror du det har noe med at vi har det «beste» systemet når det gjelder sykemelding? Uten karensdager. Er du virkelig så blåøyd? Hvis jeg var én av de som lå hjemme på sofaen, tror du jeg ville ha denne holdningen da? Jeg vil bare ha slutt på latskapen. Jeg vil slutte å betale for at andre ikke orker å gå på jobb. 

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

De sier nordmenn er sykere enn svensker, vel vi har mindre arbeidsledighet og har et samfunn som prøver å få alle i jobb. Selv med plager. Sverige har 125 sykt barn dager i året mens vi har 10.. har de sykere barn i Sverige? Eller bruker folk sykt barn dager over en lav sko? 
Vi lever i et samfunn med høye krav både på jobb og det å følge opp barn. 
Nordmenn blir feitere og feitere og spiser mye ferdigmat, som også ikke er helsebringende. Folk har mye stress i livet sitt. 1 av 3 sykmeldinger handler om psykisk uhelse. Dette sier noe om hvor sliten og utkjørt mange er. Helsekøene i psykisk helse er så lange at 30% får avslag om hjelp. Vi lever i et godt samfunn synes jeg, men forventningene og stresset vi er et resultat av er ikke helsebringende. 
Folk går med pulsklokker og skritteller for å fore sitt eget ego. Vi måler søvn og vi blir deprimerte og går ut i media om vi ikke har råd til sydenferie og «bare» er hjemme. 

Det er nesten riktig med 125 dager, det er 120 dager. Men du glemte litt viktig info; det er ikke full lønn for én eneste dag. Det er 80% erstatning når du «vabbar». 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men tror du seriøst at nordmenn er så mye mer syke enn svensker, spanjoler, finner….? Eller tror du det har noe med at vi har det «beste» systemet når det gjelder sykemelding? Uten karensdager. Er du virkelig så blåøyd? Hvis jeg var én av de som lå hjemme på sofaen, tror du jeg ville ha denne holdningen da? Jeg vil bare ha slutt på latskapen. Jeg vil slutte å betale for at andre ikke orker å gå på jobb. 

Legger også til at vi lever i et diagnose samfunn. Barn får adhd og diagnoser som aldri før, og alle skal passe innenfor en ramme. Er man nedstemt en periode er det diagnose. Depresjon eller forlenget sorgprosess. Alt har et navn. Er man engstelig og gruer seg er det angst. Og googler du dette så må du til behandling. Bare svarene her inne når folk spør om råd? Oppsøk lege, psykolog! Fremfor å normalisere også vonde følelser som en del av livet. Det er selvhjelpesapper og tenk deg glad. Folk jakter på lykken og føler seg fortapt om de ikke får til det Instagram feeden slenger rett i fleisen på oss. Vi har blitt lurt inn i dette samfunnet alle sammen om vi vil eller ei. Vi må slev ta et steg tilbake og finne ut av hvordan vi selv ønsker å leve livet vårt. Trenger man nytt kjøkken? Trenger man løpe fortere og fortere? For hvilke pris? 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er nesten riktig med 125 dager, det er 120 dager. Men du glemte litt viktig info; det er ikke full lønn for én eneste dag. Det er 80% erstatning når du «vabbar». 

80% av en maksgrens som jeg ikke har lest meg til hva er.

Summa sumarum er at det «svir på pungen» å være syk i Sverige.

Svenskene trenger 110 dager  mer i året enn nordmenn til syke barn? Det er voldsomt kontrast. Men 10 dager er jo latterlig lite her i Norge. Er barnet syk en uke i Jan har du bare 3 dager igjen resten av året 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

80% av en maksgrens som jeg ikke har lest meg til hva er.

Summa sumarum er at det «svir på pungen» å være syk i Sverige.

Ikke bra! Er glad vi har et system som ikke gjør syke folk fattigere. Mange har kroniske plager og er ofte syke fra jobb, synd om de skal bli fattigere av sykdommen sin også. 

Jeg har en jobb der det er høyt syke krav, og mye dokumentasjonskrav. Vinskap gape over mer og mer, uten at bemanningsnormen er styrket. Jeg er ekstremt sliten i perioder. 1 av 3 i mitt yrke slutter etter 5 år i yrket. Men jeg holder jo ut. I tillegg har jeg barn hjemme som krever sitt, og et barn med ekstra utfordringer som jeg bruker all min tid på. I tillegg har jeg er syk forelder som bor på pleiehjem som jeg har måttet nedprioritere i lang tid fordi jeg ikke strekker til, så får man den dårlige samvittigheten som plager meg i tillegg. Å være sosial med venner har jeg ikke energi eller kapasitet til. Så hverdagen går i jobb, og barn hjemme. Innimellom blir begret for fult og jeg blir sykmeldt. Spesielt i veldig travle perioder på jobb der det er mye sykdom og det ikke blir satt inn vikarer. Da jobber man for 2 og jobber 200% på jobb. Det går et par dager, men ikke i lengden. Det er høyt fravær i mitt yrke også innenfor helsesektoren. Ledere i kommunen sitter å flytter på papir og tall og skjønner ikke hvordan det henger sammen i praksis. Disse folka er velkommen til noen mnd vikariat hos oss, så får vi se hvor mange uker de holder ut. 

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Svenskene trenger 110 dager  mer i året enn nordmenn til syke barn? Det er voldsomt kontrast. Men 10 dager er jo latterlig lite her i Norge. Er barnet syk en uke i Jan har du bare 3 dager igjen resten av året 

Men 120 dager høres galet mye ut! Fantastisk å ha en kollega som er hjemme med sykt barn en tredjedel av året….🙃

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Men 120 dager høres galet mye ut! Fantastisk å ha en kollega som er hjemme med sykt barn en tredjedel av året….🙃

Er vel mange som bruker disse dagene når de selv er syk kanskje? Vi kan ikke bare se på det som er bra med andre land, de har bra på noe men dårlig på andre ting vi har bra. Danskene har billig øl men dyr skatt. Vil si vi er ganske privilegerte her i Norge. 
i Sverige får man ikke levere barn i bhg uten at du selv er på jobb. Er du ferdig kl 16 må Du reise rett i barnehagen å hente. Staten betaler ikke barnehage til folk som kan passe barna sine selv, slik som i Norge. En bhg plass koster Staten rundt 10-12.000 men foreldre betaler maks 3000. Staten i Sverige betaler ikke 8000 kr i mnd for at foreldre skal få barnepass mens de går hjemme. 
vi er tross alt heldige her i Norge at staten legger opp til at barn skal få en normalitet og hverdag 

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Er vel mange som bruker disse dagene når de selv er syk kanskje? Vi kan ikke bare se på det som er bra med andre land, de har bra på noe men dårlig på andre ting vi har bra. Danskene har billig øl men dyr skatt. Vil si vi er ganske privilegerte her i Norge. 
i Sverige får man ikke levere barn i bhg uten at du selv er på jobb. Er du ferdig kl 16 må Du reise rett i barnehagen å hente. Staten betaler ikke barnehage til folk som kan passe barna sine selv, slik som i Norge. En bhg plass koster Staten rundt 10-12.000 men foreldre betaler maks 3000. Staten i Sverige betaler ikke 8000 kr i mnd for at foreldre skal få barnepass mens de går hjemme. 
vi er tross alt heldige her i Norge at staten legger opp til at barn skal få en normalitet og hverdag 

Sverige gjør det helt riktig! Hvis du går hjemme å driver dank kan du vel passe på dine egne barn?! Makan.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Sverige gjør det helt riktig! Hvis du går hjemme å driver dank kan du vel passe på dine egne barn?! Makan.

Det er vel ofte de barna som har foreldre som ‘driver dank’ som har mest behov for tiden i barnehagen. 

Anonymkode: 53eda...f6e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...