Gå til innhold

Klaging fra skolene


Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Det høres ut som om minst en forelder i denne tråden bør vurdere hjemmeskole, som vet så meget godt hvordan man lett som en plett skal bruke sin gyldne mulighet til å fikse alt som er galt i dagens skole.

Anonymkode: 6d9ac...ecd

Videregående er noe helt annet. Veldig rart vgs fungerer så godt på alle plan, og ungdomsskolen ikke.. 

 

Anonymkode: d2071...2ef

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Eller kanskje man skal slutte å feie gulvet for de hele tiden, slutte å tilrettelegge for alle mulige ideer, slutte å sy puter under armene på de. Det er jo en grunn til at mange av de overhodet ikke fungerer i arbeidslivet, de er så vant til at blir tilrettelagt for de, at de får sjokk når de skjønner at de faktisk ikke bestemmer hvordan og hva de skal gjøre i løpet av arbeidsdagen, at de ikke bare kan gå hjem eller ta fri når det passer de.

Anonymkode: 33c20...991

Der er jeg faktisk helt enig med deg. 
Jeg er ikke noe fan av å peke mot foreldre og fordumme foreldre. 
Jeg tenker at samfunnet har skapet dette problemet. 
Fra barnet begynner i bhg blir de kartlagt. Litt utenfor A4 boksen så har vi lett for å melde opp barn til ppt da vi kan få ekstra ressurser. Problemet er kanskje ikke barnet, men bemanningsnormen i seg selv som gjør at vi ikke kan ha mer utfordringer enn normalen hvis det skal gå rundt uten ekstra ressurs. 
Vi tilbyr foreldre cos kurs, og de utrolige årene. Der foreldre skal lære seg å forstå barnets følelser og behov helt ut. 
Vi oppfordrer foreldre til å lese mye for barna sine og bade de i ord, da blir de sterke språklig. 
Så kommer de over på skolen, der det føres samme regime bare enda mer. Der må foreldre signere på lekseplanen hvor mange ganger barnet har lest, og krysse av på om det var lett eller enkelt. 
Foreldrene blir sauset inn i alt barnet skal foreta seg, og det legges et press på at alle skal være veldig på hele tiden. 
Vi har høstfester og aksjonsdager der foreldre må ta fri på jobb midt på dagen for å være i barnehagen og spise høstsuppe. 
Mange foreldre har jobber som gjør det vanskelig å komme fra, men 9 av 10 foreldre kommer. Da legges det press på de som ikke har mulighet. 
Det skrives bøker om å forstå følelsene til barn fra 0-2   2-4 osv. Jeg jobber med dette, men foreldre skal være foreldre og ikke pedagoger for eget barn. 
Foreldre blir spammet ned av artikler om foreldrerollen, og alle vil selvfølgelig gjøre det riktig. Dette skaper et stressmomemt der foreldre føler de må være mentalt på hele tiden. 
Jeg er selv utdannet pedagog og tenker det er vi som skal være pedagoger på jobb, men at foreldrene leser seg opp og går på kurs og får tips og råd er bra, men det kan bli for mye av det gode. 
Det skaper usikkerhet. 
Vi har foreldre som spør oss hvilke sko eller dresser vi anbefaler og som er den beste. Dette gjør meg trist. 
Foreldre skal sørge for at barn har rene og hele klær som passer, vi er anti merkesnobberi. 
Så ja, jeg tenker samfunnet har skapt en stor gruppe usikre foreldre, som igjen fratar barna sine muligheten til å finne ut av ting selv og være selvstendig 
 

Anonymkode: d2071...2ef

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Individuell tilrettelegging er vedtak fra ppt, hvis det er behov for det, og ikke noe foreldrene krever. Alle elever har krav på individuell opplæring. 
Dette er fullstendig overdrevet. 
Over til en annen diskusjon, hvorfor faller så mange ut av skolen? Flere og flere unge blir ufør, mer og mer psykiske vansker hos barn og unge? 
Lærere på sin side skal kun gå fra kontor til klasserom og undervise, og ikke gjøre noe mer. 
Vet ikke om de har misforstått stillingsbeskrivelsen sin knyttet opp mot lovverket i skolen, men hvordan skal de sørge for et trygt og mobbefritt skolemiljø om de hverken skal snakke med elevene eller følge opp det som skjer? 

Dette er lovpålagt, så ikke noe de kan gjøre med det. 
 


 

Anonymkode: d2071...2ef

Ja vel? Du vet at lærerne kun underviser? Jobber du i skolen og ser dette?

Hva skal læreren gjøre, tenker du, når timen er ferdig, og det er ti minutter til neste starter. På den tida skal læreren innom arbeidsrommet og bytte lærebok, ta med riktige bunker med papirer og annet nødvendig utstyr. Helst skulle hen ha rukket å tisse også, og samtidig rekke neste undervisningstime i andre enden av et langt bygg. 

Anonymkode: f8a4f...1e8

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Skolen har så vidt kommet i gang etter ferien, og media deler artikler om utslitte lærere som ikke får til jobben sin, og ubrukelige foreldre som ikke klarer å oppdra barna sine. 
Samtidig som de lurer på hvorfor det er mindre og mindre som søker seg til læreryrket. Gjennom hele året klager lærere på at de blir utbrente og har det så jævlig. 
Foreldre er fienden, og elevene er forferdelige. Ellers liker de jobben sin så lenge de slipper å forholde seg til elever eller foreldre. 
Synes dette er så trist å se på. 
Har selv store barn som har kommet seg gjennom skolen. Så har jeg et barn som har blitt mobbet og falt ut på ungdomsskolen, der de «perfekte» lærerene og ledelsen ble totalt slaktet av statsforvalteren fordi de ikke gjorde jobben sin, og fordi de har løyet i rapporter og prøvd forsvare seg. 
Da kjenner jeg en irritasjon når jeg leser at skolen har det så trasig.
Det er nok av elever som har det trasig  

Anonymkode: d2071...2ef

Ikke mindre enn fire ansatte har grått hos meg siden skolestart. En erfaren kontaktlærer med 17 år bak seg, en kontorleder med 12 års erfaring, en nyutdanna stakkar og en spesialpedagog på 60 år. Jeg har snakket med flere foresatte enn heg kan telle, alt fra «dere må finne igjen hjelmen til sønnen min», til «jeg ringer statsforvalter i morgen om ikke dere får Stine til å si unnskyld». Jeg ble forrige uke anmeldt for «misbruk av en elev», jeg tok mobiltelefonen fra hen. 
Du tror kanskje jeg overdriver? Jeg skulle så inderlig gjerne ønske det. 
Jo også glemte jeg de tre skademeldingene jeg fylte ut etter helt uprovosert grov vold fra to elever. 

Hilsen hektisk avdelingsleder. 

Anonymkode: cae8d...f0b

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Ja vel? Du vet at lærerne kun underviser? Jobber du i skolen og ser dette?

Hva skal læreren gjøre, tenker du, når timen er ferdig, og det er ti minutter til neste starter. På den tida skal læreren innom arbeidsrommet og bytte lærebok, ta med riktige bunker med papirer og annet nødvendig utstyr. Helst skulle hen ha rukket å tisse også, og samtidig rekke neste undervisningstime i andre enden av et langt bygg. 

Anonymkode: f8a4f...1e8

Lærere bruker ikke bøker og papir lengre i dag. Det meste er digitalt. 
lærere har inspeksjoner, og de underviser ikke hele dagen. 
Hvem tenker du skal passe på Lotte som blir banket opp og mobbet i friminuttet? 
Hvem har ansvaret når Lotte gråter hjemme og kaster opp før hun skal på skolen og tilslutt nekter å dra på skolen? 
Hvem har ansvar for hva når instanser kommer inn og Lotte ikke har vært på skolen på 3 måneder. Blir syk av å være på skolen. Foreldre sykmeldt eller over på pleiepenger for å ta vare på Lotte. 
Bare nevner det.. det er 65.000 norske Lotter i Norge. 
hva med disse barna? Og alle i faresonen? 

 

Anonymkode: d2071...2ef

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er mange yrker som sliter om dagen, ikke bare lærere. Men de utgjør en stor gruppe sammenlignet med en del andre. 
 

Synes det går igjen i alle offentlige etater en ressurssløsing som virker på grensen til absurd. Sykepleiere som serverer mat og vasker rom, lærere som skifter lyspærer og skal håndtere både en utagerende elev samtidig som klassen skal undervises. Hva skjedde med å ha folk på riktig plass. Man trenger miljøarbeidere som kan håndtere de som utagerer og ødelegger læringsmiljø, slik at læreren kan undervise. Man trenger renholdere som vasker rom slik at sykepleiere kan bruke tiden på utdeling av medisiner og nødvendig oppfølging av pasientene. 
 

Varslet problem, allikevel går det motsatt vei og sykefraværet går opp. 

Anonymkode: 734b6...54b

Hva gjør man da når regjeringen heller vil bruke penger på vindkraft eller sende milliarder til utlandet, mens norske barnehager og skole går i spagat av for lav bemanning? 
Sykmeldingene går opp fordi vi er oppspist og ikke har mer å gi. 
 

Anonymkode: d2071...2ef

Annonse

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Hva gjør man da når regjeringen heller vil bruke penger på vindkraft eller sende milliarder til utlandet, mens norske barnehager og skole går i spagat av for lav bemanning? 
Sykmeldingene går opp fordi vi er oppspist og ikke har mer å gi. 
 

Anonymkode: d2071...2ef

Da må man jo klage på systemet, ikke på lærerene.

Anonymkode: 33c20...991

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Lærere bruker ikke bøker og papir lengre i dag. Det meste er digitalt. 
lærere har inspeksjoner, og de underviser ikke hele dagen. 
Hvem tenker du skal passe på Lotte som blir banket opp og mobbet i friminuttet? 
Hvem har ansvaret når Lotte gråter hjemme og kaster opp før hun skal på skolen og tilslutt nekter å dra på skolen? 
Hvem har ansvar for hva når instanser kommer inn og Lotte ikke har vært på skolen på 3 måneder. Blir syk av å være på skolen. Foreldre sykmeldt eller over på pleiepenger for å ta vare på Lotte. 
Bare nevner det.. det er 65.000 norske Lotter i Norge. 
hva med disse barna? Og alle i faresonen? 

 

Anonymkode: d2071...2ef

Kanskje det hadde vært ressurser til å fange opp situasjoner og ivareta Lotte om ikke læreren må svare på tre meldinger fra moren til Per, der den første er at de nye skoene til Per ble skitne i går fordi noen "lot han" gå ut med dem i regnet og dette er uakseptabelt og de to andre en halvtime og 35 minutter senere med "gidder du ikke svare engang?", melding fram moren til Lise om en hendelse på fotballtreningen i går som ikke har med skolen i det hele tatt, beskjed fra kontoret om at moren til Stian ber om å bli ringt, hun ville ikke oppgi grunn, slosskamp mellom Ole og Jon som må løses opp, sur stemning mellom Pia og Ida som bør taes tak i før det utvikler seg, Hassan som furter fordi det er friidrett i gymmen og han liker bare fotball, David som er sur fordi han er trøtt, han har ikke begrensninger på skjermtid fordi foreldrene tror på frihet under ansvar, Zaineb som ikke har det greit fordi faren er alvorlig syk, Gunnar som har vært humørsyk siden skolestart og hadde blitt innkallet til møte sammen med foreldrene om han ikke var 35 år og desverre ansatt på skolen, Frank som nok enngang mangler klær etter vøret og har tom skiftekurv, Janne som ikke har med mat i dag heller, Åsne som ikke har dukket opp og melding på appen om hvorvidt hun er syk er ikke besvart  og far må ringes (eller mor? Ikke lett å huske hvor hun bor denne uka), mor til Jan som tror sønnen er et geni og lurer på hvorfor skolen ikke sørger for at han briljerer, Hilde som har møtt veggen og trenger kollegastøtte, flere skjemaer fra PPT som må fylles ut på forskjellige elever og mye mer.

En salig blanding av reinspikka tull og skikkelig alvorlige og kjempeviktige saker, som alene kan fylle enn 45 ukers arbeidsuke helt uten planlegging og undervisning. Om læreren hadde kunnet fått ta undervisningen og skolen hadde hatt miljøterapeuter nok til det de gjør best, og det i tillegg hadde vært et spamfilter både på telefoner, mailer og apper som ignorerte idiotforeldre hadde dette vært mye mer håndterlig.

Anonymkode: 6d9ac...ecd

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Lærere bruker ikke bøker og papir lengre i dag. Det meste er digitalt. 
lærere har inspeksjoner, og de underviser ikke hele dagen. 
Hvem tenker du skal passe på Lotte som blir banket opp og mobbet i friminuttet? 
Hvem har ansvaret når Lotte gråter hjemme og kaster opp før hun skal på skolen og tilslutt nekter å dra på skolen? 
Hvem har ansvar for hva når instanser kommer inn og Lotte ikke har vært på skolen på 3 måneder. Blir syk av å være på skolen. Foreldre sykmeldt eller over på pleiepenger for å ta vare på Lotte. 
Bare nevner det.. det er 65.000 norske Lotter i Norge. 
hva med disse barna? Og alle i faresonen? 

 

Anonymkode: d2071...2ef

Det er da for pokker ikke den enkelte lærers ansvar at skolen har nok tilgjengelige ressurser!!! Det er skoleeier, altså kommune og fylke, som er ansvarlige for at alle elever får det de har krav på!

Det er jo nettopp dette lærerne klager på: skolen er underfinansiert, de er ikke nok folk med riktig kompetanse og de har ikke sjans til å rekke over alle oppgaver som BURDE gjøres! Det er jo helt sykt å skylde på lærerne for en situasjon de ikke rår over!

Anonymkode: 7aef7...00e

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Lærere bruker ikke bøker og papir lengre i dag. Det meste er digitalt. 
lærere har inspeksjoner, og de underviser ikke hele dagen. 
Hvem tenker du skal passe på Lotte som blir banket opp og mobbet i friminuttet? 
Hvem har ansvaret når Lotte gråter hjemme og kaster opp før hun skal på skolen og tilslutt nekter å dra på skolen? 
Hvem har ansvar for hva når instanser kommer inn og Lotte ikke har vært på skolen på 3 måneder. Blir syk av å være på skolen. Foreldre sykmeldt eller over på pleiepenger for å ta vare på Lotte. 
Bare nevner det.. det er 65.000 norske Lotter i Norge. 
hva med disse barna? Og alle i faresonen? 

 

Anonymkode: d2071...2ef

Det var nytt for meg at lærerne ikke bruker papir og bøker, men du vet vel bedre enn meg.

På en skole nær meg går det ca 750 elever og det er tre miljøarbeidere. De forsøker virkelig så godt de kan, også å fange opp Lotte. Læreren bør virkelig komme tidsnok til neste klasse også, men har hen flaks, så møter hen en av miljøarbeiderne på vei til neste klasserom, og gir selvfølgelig beskjed om Lotte. 

Læreren er faglærer, og ikke kontaktlærer for Lotte, sånn btw, men sier selvfølgelig ifra til kontaktlærer om sine observasjoner av Lotte. 

Hva mer mener du faglærer skal gjøre her? Faglærer jobber forresten halv stilling pga. senskader etter alvorlig sykdom. 

Anonymkode: f8a4f...1e8

Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Det var nytt for meg at lærerne ikke bruker papir og bøker, men du vet vel bedre enn meg.

På en skole nær meg går det ca 750 elever og det er tre miljøarbeidere. De forsøker virkelig så godt de kan, også å fange opp Lotte. Læreren bør virkelig komme tidsnok til neste klasse også, men har hen flaks, så møter hen en av miljøarbeiderne på vei til neste klasserom, og gir selvfølgelig beskjed om Lotte. 

Læreren er faglærer, og ikke kontaktlærer for Lotte, sånn btw, men sier selvfølgelig ifra til kontaktlærer om sine observasjoner av Lotte. 

Hva mer mener du faglærer skal gjøre her? Faglærer jobber forresten halv stilling pga. senskader etter alvorlig sykdom. 

Anonymkode: f8a4f...1e8

Jada, veldig satt på spissen, realiteten er ikke slik i hvert enkelt tilfelle. 
Er man som voksen frisk nok til å gå på jobb må man fungere på jobb. 
 

Anonymkode: d2071...2ef

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kanskje det hadde vært ressurser til å fange opp situasjoner og ivareta Lotte om ikke læreren må svare på tre meldinger fra moren til Per, der den første er at de nye skoene til Per ble skitne i går fordi noen "lot han" gå ut med dem i regnet og dette er uakseptabelt og de to andre en halvtime og 35 minutter senere med "gidder du ikke svare engang?", melding fram moren til Lise om en hendelse på fotballtreningen i går som ikke har med skolen i det hele tatt, beskjed fra kontoret om at moren til Stian ber om å bli ringt, hun ville ikke oppgi grunn, slosskamp mellom Ole og Jon som må løses opp, sur stemning mellom Pia og Ida som bør taes tak i før det utvikler seg, Hassan som furter fordi det er friidrett i gymmen og han liker bare fotball, David som er sur fordi han er trøtt, han har ikke begrensninger på skjermtid fordi foreldrene tror på frihet under ansvar, Zaineb som ikke har det greit fordi faren er alvorlig syk, Gunnar som har vært humørsyk siden skolestart og hadde blitt innkallet til møte sammen med foreldrene om han ikke var 35 år og desverre ansatt på skolen, Frank som nok enngang mangler klær etter vøret og har tom skiftekurv, Janne som ikke har med mat i dag heller, Åsne som ikke har dukket opp og melding på appen om hvorvidt hun er syk er ikke besvart  og far må ringes (eller mor? Ikke lett å huske hvor hun bor denne uka), mor til Jan som tror sønnen er et geni og lurer på hvorfor skolen ikke sørger for at han briljerer, Hilde som har møtt veggen og trenger kollegastøtte, flere skjemaer fra PPT som må fylles ut på forskjellige elever og mye mer.

En salig blanding av reinspikka tull og skikkelig alvorlige og kjempeviktige saker, som alene kan fylle enn 45 ukers arbeidsuke helt uten planlegging og undervisning. Om læreren hadde kunnet fått ta undervisningen og skolen hadde hatt miljøterapeuter nok til det de gjør best, og det i tillegg hadde vært et spamfilter både på telefoner, mailer og apper som ignorerte idiotforeldre hadde dette vært mye mer håndterlig.

Anonymkode: 6d9ac...ecd

Dette skjer ikke samtidig hos en lærer i ei klasse. 
Det er noe som heter prioritering. 
De sko og klær som foreldrene sender til skolen skal brukes på skolen. 
Så er det forskjell på elever i barneskolen og ungdomsskolen. 
Det er ikke så enkelt, læreren er den personen som er tettest på elevene, og som kjenner elevene best og elevene er trygg på lærer. 
Hvordan kan en miljøterapaut avlaste lærer? Det er gjerne ikke en miljøterapaut i hvert klasserom, og elevene kjenner kanskje ikke miljøterapauten på skolen. 
Men hvis du jobber i skolen og mener læreren har så mye meldinger å svare på, så lurer jeg på hvordan de har tid til å skrive anmerkninger/ meldinger til foreldre i så stor grad som de gjør hver eneste dag. 
Mitt barn har jo fått anmerkning og klage på seg en dag han ikke var på skolen engang. 3 elever hadde tullet i gangen, og vi fikk lang avhandling om dette på appen, enda mitt barn ikke var på skolen. 
Svarte læreren at det var rart, siden barnet mitt var syk og hjemme. Fikk aldri noe svar eller en unnskyldning. Ba henne slette anmerkningen noe hun aldri gjorde. 
Det er ikke alle lærere som fungerer heller dessverre. Vi har møtt flinke lærere hele veien, men et par som har vært sure og tunge 
 

Anonymkode: d2071...2ef

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Der er jeg faktisk helt enig med deg. 
Jeg er ikke noe fan av å peke mot foreldre og fordumme foreldre. 
Jeg tenker at samfunnet har skapet dette problemet. 
Fra barnet begynner i bhg blir de kartlagt. Litt utenfor A4 boksen så har vi lett for å melde opp barn til ppt da vi kan få ekstra ressurser. Problemet er kanskje ikke barnet, men bemanningsnormen i seg selv som gjør at vi ikke kan ha mer utfordringer enn normalen hvis det skal gå rundt uten ekstra ressurs. 
Vi tilbyr foreldre cos kurs, og de utrolige årene. Der foreldre skal lære seg å forstå barnets følelser og behov helt ut. 
Vi oppfordrer foreldre til å lese mye for barna sine og bade de i ord, da blir de sterke språklig. 
Så kommer de over på skolen, der det føres samme regime bare enda mer. Der må foreldre signere på lekseplanen hvor mange ganger barnet har lest, og krysse av på om det var lett eller enkelt. 
Foreldrene blir sauset inn i alt barnet skal foreta seg, og det legges et press på at alle skal være veldig på hele tiden. 
Vi har høstfester og aksjonsdager der foreldre må ta fri på jobb midt på dagen for å være i barnehagen og spise høstsuppe. 
Mange foreldre har jobber som gjør det vanskelig å komme fra, men 9 av 10 foreldre kommer. Da legges det press på de som ikke har mulighet. 
Det skrives bøker om å forstå følelsene til barn fra 0-2   2-4 osv. Jeg jobber med dette, men foreldre skal være foreldre og ikke pedagoger for eget barn. 
Foreldre blir spammet ned av artikler om foreldrerollen, og alle vil selvfølgelig gjøre det riktig. Dette skaper et stressmomemt der foreldre føler de må være mentalt på hele tiden. 
Jeg er selv utdannet pedagog og tenker det er vi som skal være pedagoger på jobb, men at foreldrene leser seg opp og går på kurs og får tips og råd er bra, men det kan bli for mye av det gode. 
Det skaper usikkerhet. 
Vi har foreldre som spør oss hvilke sko eller dresser vi anbefaler og som er den beste. Dette gjør meg trist. 
Foreldre skal sørge for at barn har rene og hele klær som passer, vi er anti merkesnobberi. 
Så ja, jeg tenker samfunnet har skapt en stor gruppe usikre foreldre, som igjen fratar barna sine muligheten til å finne ut av ting selv og være selvstendig 
 

Anonymkode: d2071...2ef

En sakkyndig vurdering fra PPT gir ikke skolene ekstra ressurser, faktisk får de ikke en eneste ekstra krone engang. 

Ellers ingen linjeskift etter hver setning. Det blir fryktelig slitsomt å lese teksten din. 

Anonymkode: 2a7ce...06e

Annonse

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Stakkars barn ser jeg her. Hvorfor sliter så mange barn? 
Det er ikke synd på lærere, de har en gylden mulighet til å legge tilrette for mestring hos disse barna når de har så god dialog mellom skole hjem, som også skolen snakker så varmt og at er så viktig. 
Skolene bruker enormt tid til å sende anmerkninger til Lise som har glemt gymtøy, Hedda som ville stå i gangen når det regnet, per som kastet en snøball, og Iver som knakk blyanten sin. 
Det er stor komminikasjons flom fra skole til hjem. Enveis. Skolen ønsker ikke krav eller info andre veien. 
 

Anonymkode: d2071...2ef

Lise, Hedda og Per kan ikke følge reglene i det samfunnet de er i, altså varsles foreldrene, mens alle de andre luftputeungene som ikke kan gjøre helt normale ting som kreves av alle er uinteresante problemstillinger.

Anonymkode: a7e1b...24f

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Lise, Hedda og Per kan ikke følge reglene i det samfunnet de er i, altså varsles foreldrene, mens alle de andre luftputeungene som ikke kan gjøre helt normale ting som kreves av alle er uinteresante problemstillinger.

Anonymkode: a7e1b...24f

Min venninne sitt barn ble utvist fra skolen i dag fordi han hadde sparket et annet barn. Barna er 9 år. Det var to gutter som slo han først, og han sparket tilbake. De to andre guttene ble ikke utvist. 
Det er også første gangen gutten har sparket / vært fysisk med noen. 
Venninnen min har aldri fått tilbakemelding om lignende før. 
Tror nok mange barn og foreldre føler på urettferdighet og forskjellsbehandling 

 

Anonymkode: d2071...2ef

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Min venninne sitt barn ble utvist fra skolen i dag fordi han hadde sparket et annet barn. Barna er 9 år. Det var to gutter som slo han først, og han sparket tilbake. De to andre guttene ble ikke utvist. 
Det er også første gangen gutten har sparket / vært fysisk med noen. 
Venninnen min har aldri fått tilbakemelding om lignende før. 
Tror nok mange barn og foreldre føler på urettferdighet og forskjellsbehandling 

 

Anonymkode: d2071...2ef

Så enkel er garantert ikke saken, det tror jeg faktisk ikke noe på. 

Anonymkode: cae8d...f0b

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Min venninne sitt barn ble utvist fra skolen i dag fordi han hadde sparket et annet barn. Barna er 9 år. Det var to gutter som slo han først, og han sparket tilbake. De to andre guttene ble ikke utvist. 
Det er også første gangen gutten har sparket / vært fysisk med noen. 
Venninnen min har aldri fått tilbakemelding om lignende før. 
Tror nok mange barn og foreldre føler på urettferdighet og forskjellsbehandling 

 

Anonymkode: d2071...2ef

Det var beleilig at det skjedde dagen etter at du lagde en tråd som du får lite støtte i.....

Anonymkode: 33c20...991

Stakkars lærere sier jeg!I hvertfall å dømme etter besserwizzere her inne, som vet nøyaktig hva en lærer skal eller ikke skal, hva læreren gjør eller ikke gjør. Uansett hva de gjør blir det feil.

Stakkars unger også, som har foreldre med slike holdninger.

Og at andre grupper også har det ille:So what! Hva i herrens navn har det med saken å gjøre?!

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Hva med å ansvarliggjøre F O R E L D R E N E til alle disse mobberne??? Det er jo de som har oppdratt disse slemme barna! Hvorfor er det lærernes feil? 

Anonymkode: d1019...4fd

Foreldrene til mobberne ser det gjerne ikke slik. Deres barn har alltid en utfordring eller historikk eller har vært utsatt for noe som vi må forstå, og som forklarer hvorfor de har den atferden de har. Som oftes skjønner vi hva som foregår mår vi snakker med foresatte og hører hvordan de omtaler andre barn. 

Anonymkode: cae8d...f0b

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Dette skjer ikke samtidig hos en lærer i ei klasse. 
Det er noe som heter prioritering. 
De sko og klær som foreldrene sender til skolen skal brukes på skolen. 
Så er det forskjell på elever i barneskolen og ungdomsskolen. 
Det er ikke så enkelt, læreren er den personen som er tettest på elevene, og som kjenner elevene best og elevene er trygg på lærer. 
Hvordan kan en miljøterapaut avlaste lærer? Det er gjerne ikke en miljøterapaut i hvert klasserom, og elevene kjenner kanskje ikke miljøterapauten på skolen. 
Men hvis du jobber i skolen og mener læreren har så mye meldinger å svare på, så lurer jeg på hvordan de har tid til å skrive anmerkninger/ meldinger til foreldre i så stor grad som de gjør hver eneste dag. 
Mitt barn har jo fått anmerkning og klage på seg en dag han ikke var på skolen engang. 3 elever hadde tullet i gangen, og vi fikk lang avhandling om dette på appen, enda mitt barn ikke var på skolen. 
Svarte læreren at det var rart, siden barnet mitt var syk og hjemme. Fikk aldri noe svar eller en unnskyldning. Ba henne slette anmerkningen noe hun aldri gjorde. 
Det er ikke alle lærere som fungerer heller dessverre. Vi har møtt flinke lærere hele veien, men et par som har vært sure og tunge 
 

Anonymkode: d2071...2ef

Jeg tenker hjemmeskole er greia for deg.

Anonymkode: 6d9ac...ecd

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hva med å ansvarliggjøre F O R E L D R E N E til alle disse mobberne??? Det er jo de som har oppdratt disse slemme barna! Hvorfor er det lærernes feil? 

Anonymkode: d1019...4fd

Disse barna har lovfestet rett til å gå på skole. De er en pest og plage for andre elever. Skolen har ikke hverken ork eller kompetanse eller ressurser til å løse opp i det, så de som blir mobbet er taperen her. 
Foreldrene til de som mobber har ofte klørne ute, og biter fra seg om de får kritikk på barnet sitt. 
Ingen forelder liker å høre at barnet deres mobber andre, da finner de mange unnskyldninger, eller klager på at den andre startet først, og at barnet ikke kjenner seg igjen i anklagelsene. 
Dette er foreldre som gjerne ryker sammen med andre foreldre. 
Vanskelig å si hva som gjør at barn mobber. Uansett årsak bak må det stoppes. 
Jeg forventer at skolen skal stoppe mobbere og fikse dette. 
Så lenge mitt barn er på skolen i 7 timer om dagen er det skolens ansvar å sørge for at mutt barn har et trygt og godt skolemiljø og ikke blir utsatt for mobbing. 

Dette klarer ikke skolene i dag 

 

Anonymkode: d2071...2ef

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker hjemmeskole er greia for deg.

Anonymkode: 6d9ac...ecd

Tenker skolene må fungere og få slutt på mobbegjenger, slik at andre elever får gå i fred på skolen

Anonymkode: d2071...2ef

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hva med å ansvarliggjøre F O R E L D R E N E til alle disse mobberne??? Det er jo de som har oppdratt disse slemme barna! Hvorfor er det lærernes feil? 

Anonymkode: d1019...4fd

Det er ikke lærer sin feil at barn mobber, men det er lærer sitt ansvar og mandat til å stoppe det. 
De kan ikke bare undervise og lukke øynene til det som skjer ellers på skolen. 
Utvis elever som mobber kan de ikke, fordi de har rettigheter på undervisning. 
Disse elevene burde hatt en assistent på seg hele dagen helt til de sluttet å plage andre. 
Men så er det slik i skolen at alle barna skal ivaretas, også de som mobber. 
umulig prosjekt. 
 

 

Anonymkode: d2071...2ef

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Det er ikke lærer sin feil at barn mobber, men det er lærer sitt ansvar og mandat til å stoppe det. 
De kan ikke bare undervise og lukke øynene til det som skjer ellers på skolen. 
Utvis elever som mobber kan de ikke, fordi de har rettigheter på undervisning. 
Disse elevene burde hatt en assistent på seg hele dagen helt til de sluttet å plage andre. 
Men så er det slik i skolen at alle barna skal ivaretas, også de som mobber. 
umulig prosjekt. 
 

 

Anonymkode: d2071...2ef

Og hvordan tenker du lærerne skal løse det når du selv sier at disse elevene burde ha en assistent på seg hele tiden? Skal de klone seg selv?

Og nei, det er ikke lærer sitt ansvar og mandat å stoppe mobbing, det er skoleledelsen og skoleeier. Det er heller ikke ditt mandat og ansvar å sørge for at ingen blir mobbet på DIN arbeidsplass, du er ansatt til å gjøre helt konkrete arbeidsoppgaver. 
 

Dere som hardnakket påstår at det er lærers ansvar å stoppe mobbing: hvordan mener dere lærerne skal gjøre det, helt konkret, med de verktøyene og ressursene de har?

Problemet med mobbing kommer ALDRI til å forsvinne så lenge foreldre retter pekefingeren mot lærerne. 

Anonymkode: 7aef7...00e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...