Gå til innhold

Avhengig av stilnoct i 3 år,ønsker nå å bytte til remeron

Anbefalte innlegg

Jeg har fått stilnoct i 4 år nå,i ca ett år ble det brukt bare med behov men så begynte det bli litt oftere og oftere.Fikk de i utgangspunktet skrevet ut pga lite søvn pga depresjon og mye angst om natten. Mens de to siste årene har jeg brukt de hver eneste dag ettersom jeg er blitt avhengig. Siden jeg har brukt så lenge er jo også effekten blitt dårligere. Har lest at flere som har vært avhengig av stilnoct har byttet til Remeron som ikke er vanedannende. Men hvordan begrunner jeg at jeg vil bytte til Remeron uten å måtte si at jeg er avhengig av stilnoct?

Anonymkode: 1217c...be5

Fortsetter under...

Hva med å prøve uten? Jeg har brukt quetiapine og imovane i 3 år. Quetiapine hver dag, imovane ved behov frem til for ett år siden. Da kombinerte jeg begge to (i samråd med lege) for å bedre søvnen. Bestemte meg rett og slett for å kutte det ut tvert. Det tok 4 dager med elendig søvn (og smerter i kroppen fordi jeg ble liggende for lenge uten å sove, har kroniske smerter) men etter det har det jaggu funka uten! Føler meg mye mer opplagt og kjenner på følelser istedenfor å være flat 

om det ikke er aktuelt, så vet nok legen at du er avhengig siden du får så mye av det. Bare si du vil prøve noe annet, si du er avhengig og ikke vil være det mer. Er jo bare positivt det! Jeg fikk prøve Alimemazin bare ved å sende melding til legen og sa jeg hadde en kollega som anbefalte det. Fikk det med en gang, hun vet jo tross alt om problemet :) 

Anonymkode: 6df56...a69

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Hva med å prøve uten? Jeg har brukt quetiapine og imovane i 3 år. Quetiapine hver dag, imovane ved behov frem til for ett år siden. Da kombinerte jeg begge to (i samråd med lege) for å bedre søvnen. Bestemte meg rett og slett for å kutte det ut tvert. Det tok 4 dager med elendig søvn (og smerter i kroppen fordi jeg ble liggende for lenge uten å sove, har kroniske smerter) men etter det har det jaggu funka uten! Føler meg mye mer opplagt og kjenner på følelser istedenfor å være flat 

om det ikke er aktuelt, så vet nok legen at du er avhengig siden du får så mye av det. Bare si du vil prøve noe annet, si du er avhengig og ikke vil være det mer. Er jo bare positivt det! Jeg fikk prøve Alimemazin bare ved å sende melding til legen og sa jeg hadde en kollega som anbefalte det. Fikk det med en gang, hun vet jo tross alt om problemet :) 

Mange dager uten søvn med full jobb itellegg til at jeg alenemamma,så å gå fra så mange år med stilnoct til ingenting er ikke aktuelt nå. 

Han burde skjønt at jeg er avhengig ja når det er 28 tabletter i en pakke,å jeg alltid spør om ny pakke etter maks 31 dager,å sånn har dere vært i flere år. Men han har aldri sagt noe på at jeg ikke får mer,men den dagen vil jo komme en gang så bedre å komme han i forkjøpet å spørre om jeg kan bytte til Remeron.

Ønsker ikke si at jeg er avhengig,men kan jo bare spørre om jeg kan prøve Remeron istedenfor stilnoct,trenger kanskje begrunne det. Han er nok bare glad jeg heller vil bytte til noe som ikke er vanedannende.

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Mange dager uten søvn med full jobb itellegg til at jeg alenemamma,så å gå fra så mange år med stilnoct til ingenting er ikke aktuelt nå. 

Han burde skjønt at jeg er avhengig ja når det er 28 tabletter i en pakke,å jeg alltid spør om ny pakke etter maks 31 dager,å sånn har dere vært i flere år. Men han har aldri sagt noe på at jeg ikke får mer,men den dagen vil jo komme en gang så bedre å komme han i forkjøpet å spørre om jeg kan bytte til Remeron.

Ønsker ikke si at jeg er avhengig,men kan jo bare spørre om jeg kan prøve Remeron istedenfor stilnoct,trenger kanskje begrunne det. Han er nok bare glad jeg heller vil bytte til noe som ikke er vanedannende.

Det forstår jeg :) 

Jeg er ganske sikker på at han forstår at du er det, det er jo tross alt avhengighetsskapende og du bruker det hver eneste dag. Jeg vil tippe han syns det er bedre, ja :) 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor kan du ikke si du er avhengig?

Å ønske å skjule avhengighet er et stort varsel om at du burde si det som det er. 

Anonymkode: 6bf85...bf4

Sier jeg at jeg er avhengig så vil jeg aldri få stilnoct igjen med en senare anledning,så det er aktuelt. 

Nekter jo ikke på at jeg er avhengig,er jo derfor jeg vil bytte til noe som ikke er vanedannende. Men trenger ikke si det til legen.

Annonse

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Sier jeg at jeg er avhengig så vil jeg aldri få stilnoct igjen med en senare anledning,så det er aktuelt. 

Nekter jo ikke på at jeg er avhengig,er jo derfor jeg vil bytte til noe som ikke er vanedannende. Men trenger ikke si det til legen.

Jo det trenger du. Siden du er avhengig så kan du ikke ta den. 
Er det viktigere for deg å ha tilgang på dette fremfor å deale med avhengighet?

Høres ut som du trenger en oppvekker. 

Anonymkode: 6bf85...bf4

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvordan merker du at du er avhengig? Er det slik at du ikke får sove uten stillnoct? 

Anonymkode: 12d09...33d

Ja det er akkurat sånn det er.

Men nå merker jeg at jeg er FOR avhengig. Jeg tar en halv stilnoct før jeg legger meg å sovner da fort. Men etter bare 3-4 timer så begynner jeg å sove veldig dårlig å ligger bare å vrir meg og vrir meg fra side til annen.Da står jeg opp å tar en halv stilnoct til,å sover da godt frem til jeg må stå opp.Sånn var det ikke før. For før tok jeg en hel før jeg la meg å da sov jeg fint til neste dag.

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Ja det er akkurat sånn det er.

Men nå merker jeg at jeg er FOR avhengig. Jeg tar en halv stilnoct før jeg legger meg å sovner da fort. Men etter bare 3-4 timer så begynner jeg å sove veldig dårlig å ligger bare å vrir meg og vrir meg fra side til annen.Da står jeg opp å tar en halv stilnoct til,å sover da godt frem til jeg må stå opp.Sånn var det ikke før. For før tok jeg en hel før jeg la meg å da sov jeg fint til neste dag.

Halveringstiden er vel rundt 3 timer, så det er derfor jeg måtte bruke både imovane og quetiapine, ellers våkna jeg etter 3 timer. Men det kan jo være en ide å finne ut hvorfor du sover så dårlig istedenfor å bare døyve det med piller?

Dette er ikke stedet for slike spørsmål.
Du tar det opp med din lege slik at dere kan legge en plan for avvending. Er ikke alle medisiner man er blitt avhengig av man bare kan slutte brått på.

Når det er sagt, veldig, veldig bra at du ser du har et problem og ønsker å gjøre noe med det :)

Anonymkode: 95636...827

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...