Gå til innhold

Arv, barn etter samboerskap

Anbefalte innlegg

Vi har kun felles barn og har bare vært samboere. Når vi nå flytter fra hverandre påvirker ikke det at barna våre fortsatt arver oss? Dvs at alt mitt og alt hans vil gå til barna om noen av oss dør? Ei venninne mente at når man ikke har partner som skal arve noe, vil noe av arven gå opp og til siden, dvs til foreldre og søsken, men det er vel ikke riktig? 

Anonymkode: 856bb...5bb

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449528-arv-barn-etter-samboerskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Arv går først i nedadgående linje. Har man ikke arvinger i nedadgående linje (som barn og barnebarn), vil det gå opp og ut til foreldre og videre til søsken.

Anonymkode: 3d966...089

altså videre til søsken om foreldrene er døde

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Vi har kun felles barn og har bare vært samboere. Når vi nå flytter fra hverandre påvirker ikke det at barna våre fortsatt arver oss? Dvs at alt mitt og alt hans vil gå til barna om noen av oss dør? Ei venninne mente at når man ikke har partner som skal arve noe, vil noe av arven gå opp og til siden, dvs til foreldre og søsken, men det er vel ikke riktig? 

Det er ikke riktig, dine barn vil alltid være først i kø og eneste arving om du ikke har ektefelle på tidspunktet du dør.

Anonymkode: 7cd00...3a9

Ok, takk! Så da trenger vi ikke tenke på noe spesielt når det gjelder arv til barna.

Hvordan blir det om en av oss får ny partner, får flere barn eller gifter seg?

Felles barn blir fortsatt ikke skadelidende? Men må evt dele arv med nye halvsøsken. Stesøsken eller steforeldre vil ikke kunne ta arven? 

Annonse

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Ok, takk! Så da trenger vi ikke tenke på noe spesielt når det gjelder arv til barna.

Felles barn blir fortsatt ikke skadelidende? Men må evt dele arv med nye halvsøsken. Stesøsken eller steforeldre vil ikke kunne ta arven? 

Får man ny partner og felles økonomi vil dette kunne komplisere det noe. Da skal nye barn og eventuelt ny partner også arve. De fleste jeg kjenner som er gift på nytt langer ektepakt/testamentet. Dette for å sikre at det går ryddig for seg. En av tingene de gjerne  tar med er at særkullsbarn skriver under på at gjenlevende ektefelle kan sitte i uskiftet bo og dermed kan fortsette med å bo i hjemmet sitt selv om den som faller fra har særkullsbarn. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Lappeteppefamilier har litt mer uryddige arveoppgjør, men reglene er de samme egentlig.

Barn arver først, uansett hvem du har fått barna med, så halvsøsken deler arven likt.

Ny samboer har bare arverett om dere får barn sammen, har dere ikke barn sammen har ikke en ny samboer arverett i det hele tatt. 

Om du gifter deg med ny partner har ektefelle arverett.

Men når man har særkullsbarn har man ikke rett på å sitte i uskiftet bo. Så hovedregelen er at om man faller fra og har barn under myndighetsalder gjøres boet opp og deres arv blir passet på av overformynderiet. Har man særkullsbarn over myndighetsalder kan disse skrive under på at den gjenlevende kan sitte i uskiftet bo, om de synes det er greit. Det er ikke opp til foreldrene å avgjøre om det er greit eller ikke, det avgjør barna som skal arve.

Anonymkode: e8014...330

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Får man ny partner og felles økonomi vil dette kunne komplisere det noe. Da skal nye barn og eventuelt ny partner også arve. De fleste jeg kjenner som er gift på nytt langer ektepakt/testamentet. Dette for å sikre at det går ryddig for seg. En av tingene de gjerne  tar med er at særkullsbarn skriver under på at gjenlevende ektefelle kan sitte i uskiftet bo og dermed kan fortsette med å bo i hjemmet sitt selv om den som faller fra har særkullsbarn. 

Som særkullsbarn skulle jeg virkelig stolt på stemor/far før jeg signerte noe slikt.

Anonymkode: 16549...06b

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Som særkullsbarn skulle jeg virkelig stolt på stemor/far før jeg signerte noe slikt.

Anonymkode: 16549...06b

Det finnes jo fortsatt regler for uskiftet bo da.. salg av fast eiendom feks. Det kan ikke gjennomføres uten å gjøre opp boet. Jeg stoler ikke et sekund på min stefar. Jeg har likevel signert på at han kan sitte i uskifte i 5 år dersom mamma dør før han. Hans barn har også signert. Og selv om vi har signert alle vi barna, så kan man likevel gå tilbake på det og kreve boet oppgjort. Loven går foran uansett hva jeg har signert. 

Anonymkode: 0fb8b...089

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det finnes jo fortsatt regler for uskiftet bo da.. salg av fast eiendom feks. Det kan ikke gjennomføres uten å gjøre opp boet. Jeg stoler ikke et sekund på min stefar. Jeg har likevel signert på at han kan sitte i uskifte i 5 år dersom mamma dør før han. Hans barn har også signert. Og selv om vi har signert alle vi barna, så kan man likevel gå tilbake på det og kreve boet oppgjort. Loven går foran uansett hva jeg har signert. 

Det er regler for uskiftet bo, den som sitter igjen kan ikke testamentere det bort til egne barn, eller gi det bort.

Men selge til markedsverdi er lov, til hvem de vil. Bruke opp pengene kan de også, uten at det får noen følger.

De kan ikke få ny samboer eller gifte seg på nytt uten å gjøre opp boet, men bortsett fra det har de egentlig full råderett altså.

https://advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/selge-hus-fra-uskiftet-bo/

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hva kan den lengstlevende gjøre med formuen? 

Hovedregelen er at du kan bruke midlene i uskifteboet på samme måte som om du var eier av dem. I praksis kan du derfor bruke opp alle midlene så lenge dette gjøres på en måte som ikke strider mot øvrige regler for gaver eller testamentering av verdier. 

Om du for eksempel har lyst til å selge et huset ditt for å dra på jordomseiling, eller å selge bilen for å dra på venninnetur til Spania, kan du det. 

https://advokatmatch.no/uskiftet-bo

Annonse

Det er regler for uskiftet bo, den som sitter igjen kan ikke testamentere det bort til egne barn, eller gi det bort.

Men selge til markedsverdi er lov, til hvem de vil. Bruke opp pengene kan de også, uten at det får noen følger.

De kan ikke få ny samboer eller gifte seg på nytt uten å gjøre opp boet, men bortsett fra det har de egentlig full råderett altså.

https://advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/selge-hus-fra-uskiftet-bo/

Hva kan den lengstlevende gjøre med formuen? 

Hovedregelen er at du kan bruke midlene i uskifteboet på samme måte som om du var eier av dem. I praksis kan du derfor bruke opp alle midlene så lenge dette gjøres på en måte som ikke strider mot øvrige regler for gaver eller testamentering av verdier. 

Om du for eksempel har lyst til å selge et huset ditt for å dra på jordomseiling, eller å selge bilen for å dra på venninnetur til Spania, kan du det. 

https://advokatmatch.no/uskiftet-bo

Man kan faktisk bestride det om man er livsarving:

«§ 28.Retten til å kreve skifte av uskifteformuen

Den lengstlevende ektefellen kan når som helst skifte uskifteformuen helt eller delvis med alle arvingene, jf. § 24.

En arving kan kreve skifte av uskifteformuen hvis den lengstlevende rår over den på en så klanderverdig måte at den blir vesentlig redusert eller står i fare for å bli det.

Har vergen og statsforvalteren samtykket i uskifte på vegne av en livsarving etter § 15første ledd annet punktum, kan livsarvingen kreve skifte for seg selv når han eller hun er blitt myndig.

Er den lengstlevende eller arvingen mindreårig eller fratatt rettslig handleevne på det økonomiske området, er det vergen som med samtykke fra statsforvalteren reiser krav om skifte.»

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...