Gå til innhold

Dere som har barn med høytfungerende autisme, som følge vanlig skoleplan

Anbefalte innlegg

Hvilken vei valgte de på videregående? Hvordan fungerte de på videregående, og hva er de utdannet?

Jeg har en sønn med høytfungerende. Særinteresse er fotball. Han følger ordinært skoleløp og har middels/litt over middels resultat. Han begynte i 9. nå, og forberedende som han er, må vi begynne å se på vgs allerede. Han er null interessert i annet enn fotball. Idrettslinje er ikke alternativ. Særinteressen har han hatt siden han var 6 år, så den endres ikke. Han ønsker ikke jobb utenfor interesseområde, og det er jo svært begrenset. Vi har snakket, og sjekket og sett på alle mulige valg. Ikke noe fenger. Ikke noe interesserer.

Jeg er også medlem på diverse fora for foreldre med barn på spekteret, og ser at en overvekt av disse blir uføre som voksne. Egentlig relativt raskt etter at de blir 18. det ønsker han ikke. Han vil jobbe, men er snever, som jo følger med.

Som mamma blir jeg jo bekymret for fremtiden. Hadde han hatt en annen særinteresse, så hadde kanskje mulighetene vært større, men det er ikke sånn. Han tenker å gå studiespes med den enkleste matten. Men hva veien videre er, aner han ikke, for det er få jobber innenfor fotball.

De fleste ungdommer har «en verden av muligheter», men det har ikke denne. Så hva gjør man?

Anonymkode: 1f456...088

Fortsetter under...

Trener? Klubbøkonomi? Supporterklubb-journalist, kanskje it/reklame husker ikke hva det heter på videregående kunne vært noe? Så kan han være med å drive klubbsider osv? 

Anonymkode: ad70d...f80

Takk for forslag. Kan hende noe av dette passer. Han er ikke god på kommunikasjon, og vil helst ikke snakke, men skrive er jo noe helt annet om ikke folk vil snakke med han mye. Han er monoton, svarer med et ord, og har ikke mimikk, så mange sliter med å kommunisere med han.

Jeg skal i alle fall snakke med han om mulighetene

Hei.

Kan jeg spørre deg ts, om du kan beskrive sønnen din litt?

Jeg har et barn på 10 år, helt sikker på at det er snakk om høytfungerende autisme, men får ikke diagnosen pga elektiv mutisme. + utreder mente at siden barnet "lot" henne jukse i et spill så kan det ikke være autisme. 

Hvordan fikk han diagnosen? 

Hva slags særtrekk har han?

Takk❤️

Anonymkode: 9c052...4d1

Annonse

Sønnen til en venninne har høytfungerende autisme, men hans særinteresse er biler og lastebiler. Så han gikk jo veien om logistikk på vgs og tok fagbrev. Vet sannelig ikke hva de kaller det fagbrevet, men han kjører en liten lastebil nå, og skal ta lappen på større lastebil. Er noen aldersbegrensninger der, de kan ikke kjøre semitrailer som 18 åringer liksom, de må ta lappen på større og større lastebiler, med henger osv. Han har funnet sin hylle og jobber hele tiden, han ser ingen grunn til å resie hjem fra jobb for å sitte i sofaen om han kan jobbe...

Ser at det blir litt vanskeligere når interessen er fotball ja. Journalist vil jeg ikke anbefale, veldig vanskelig å få jobb. Sønnen til en kompis var ferdig utdannet journalist for 3 år siden og får bare div vikariat, fast jobb er nesten umulig. Han er igang med pedagogikk nå så han kan jobbe som lærer mens han venter på drømmejobben som journalist.

Anonymkode: d34da...316

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hei.

Kan jeg spørre deg ts, om du kan beskrive sønnen din litt?

Jeg har et barn på 10 år, helt sikker på at det er snakk om høytfungerende autisme, men får ikke diagnosen pga elektiv mutisme. + utreder mente at siden barnet "lot" henne jukse i et spill så kan det ikke være autisme. 

Hvordan fikk han diagnosen? 

Hva slags særtrekk har han?

Takk❤️

Anonymkode: 9c052...4d1

Det er så mye. 
han kommuniserer dårlig. Svarer «ja», «nei» eller «vet ikke» på spørsmål. Han er klønete motorisk. Tryner ofte. Har 6 bruddskader. Han er monoton. Når han forteller noe (for det gjør han med meg som han kjenner godt), så har han ikke noe opp og ned på stemmen. Den er helt flat. Han har også ticks uten å ha tourettes. Dette fordi de er like hele tiden, og de kommer mest når han hviler eller fokuserer. Han liker ikke mennesker. Unngår å bli kjent med nye om det er mulig. Liker ikke nye situasjoner eller endringer med kort varsel, som feks vikarer på skolen. Han er ærlig, og finner ikke på noe tull. Juks i spill er ikke lov. Det er regler i spillet, og man spiller etter dem. Hvis jeg jukser på tull, altså at han vet deg, så blir han frustrert, og vil ikke spille mer. Han forstår ikke alle spøker. Musikk han liker, filmer han liker og tv-spill han liker kan stå på høyt. Det han ikke liker er støy. Han er helst hjemme. Orker ikke være ute med venner.

Han er en veldig grei gutt da. Har aldri hatt meltdowns eller blitt fysisk fordi noen ikke forstår han. Har gjør alt jeg ber han om, diskuterer ikke noe.

Han er også elendig på å beskrive følelser. Han har dem alle, men han klarer ikke beskrive dem. «Hvordan er det inni deg når du er …… (glad, sint, lei deg osv.) det aner han ikke. Derfor klarer han ikke å forklare feks smerte. Så han sier at han har vondt, men ikke hvordan og hva og hvor osv. da han brakk kragebeinet, så fortalte han en lærer at han hadde vondt. Da han brakk håndleddet og det andre kragebeinet, så sa han ikke noe. Han gråt ikke, han uttrykte ikke smerte. Men han svarte på spørsmål om smerten. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Sønnen til en venninne har høytfungerende autisme, men hans særinteresse er biler og lastebiler. Så han gikk jo veien om logistikk på vgs og tok fagbrev. Vet sannelig ikke hva de kaller det fagbrevet, men han kjører en liten lastebil nå, og skal ta lappen på større lastebil. Er noen aldersbegrensninger der, de kan ikke kjøre semitrailer som 18 åringer liksom, de må ta lappen på større og større lastebiler, med henger osv. Han har funnet sin hylle og jobber hele tiden, han ser ingen grunn til å resie hjem fra jobb for å sitte i sofaen om han kan jobbe...

Ser at det blir litt vanskeligere når interessen er fotball ja. Journalist vil jeg ikke anbefale, veldig vanskelig å få jobb. Sønnen til en kompis var ferdig utdannet journalist for 3 år siden og får bare div vikariat, fast jobb er nesten umulig. Han er igang med pedagogikk nå så han kan jobbe som lærer mens han venter på drømmejobben som journalist.

Anonymkode: d34da...316

Logistikkfaget heter det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...