Gå til innhold

Hva ville dere valgt angående å selge aksjer for å få inn litt penger til bedriften, vi er en familiebedrift, vi har nå

Anbefalte innlegg

Valget om å ta inn en investor, men da vil vi ikke eie firmaet alene lenger og denne  investoren vil ha noe han skal ha sagt i avgjørelser osv, selv om han er i mindretall kan han stoppe avgjørelser som krever enstemmig avgjørelse. Det vil også kanskje være vanskellg å kjøpe tilbake eventuelle aksjer seinere, redd for at det skal bli noe uenighet eller dårlig sremning. Vi har valget mellom å selge eller å prøve å komme på rett kjøl selv. Vi heller mot å prøve selv, selv om de pengene kunne komme godt med, det er noe med å holde aksjene innenfor familien som betyr mye for oss. Vanskelig valg synes jeg, men har dårlig magefølelse på å blande inn andre. Noen som har erfaring med dette? 

Anonymkode: 34d76...850

Fortsetter under...

Jeg har på mitt forrige selskap, og det angrer jeg dypt på. Det ble bare ufred og vanskelig å samarbeide. Forskjellen er at vi fikk inn en gruppe med investorer som ikke hadde aksjemajoriteten, men som la seg borti alt og prøvde å skvise grunderene ut og slik er det forhåpentlig ikke for dere. Det endte iallefall med at jeg sluttet og tok meg jobb i ett annet selskap. Nå har jeg startet ett nytt selskap som går veldig bra, men det er helt uaktuelt å ta inn en investor hvis selskapet går dårlig og trenger kapital da forrige erfaring gikk på helsa løs. Da lar jeg heller selskapet gå konkurs.

Anonymkode: 2df48...776

Det kommer litt an på. Få selskap blir virkelig store alene, da må det gjerne friske penger inn for å utvide. Da må man også slippe kontrollen litt, for jo større selskapet er jo vanskeligere blir det å holde tømmene alene.

Men er det et lite selskap som alltid kommer til å være er lite selskap kan det bli feil. Mannen min driver et lite selskap, og da han lot en annen kjøpe seg inn gikk det ikke greit. Han som kjøpte seg inn hadde helt andre ambisjoner, og helt andre måter å jobbe på. Han ønsket å drive helt på kanten med loven, lurte folk og ødela på kort tid mye av ryktet til bedriften. Det gikk på nattesøvn og helse løs for mannen min. Fikk til slutt kjøpt ham ut igjen.

Anonymkode: 581e9...591

Det kan være både feil og riktig valg ut fra situasjonen. Skal du vokse, kan det være en god løsning om du finner riktig investor. Men for å rydde opp og få skuta rett vei. Nei, sjelden det er beste løsning. Lytt til magefølelsen, har ikke tall på hvor mange mennesker jeg har hørt fortelle om denne i forkant hvor de skulle ønske de lyttet til den. Da er det ikke riktig. 

Jeg ville nok sett på kostnadskontroll, effektiv drift og mulige finansieringsløsninger i stedet først. Har dere eiendeler dere kan selge som dere ikke bruker stort til driften? Hvor har dere gode marginer? Er det mulig å fokusere mot den dele av driften? Får dere betalt for alt? (Altfor mange glemmer å fakturer tilvalg osv) 

Har dere midler privat så er det lov å låne inn til firmaet, bare skriv en avtale. Husk at det lånet vil alltid være siste som gjøres opp hvis det skulle gå konkurs, da må en anse pengene som tapt. Men det kan være en bedre måte å finansiere i en periode hvis alternativ er høye finanskostnader. 

Anonymkode: eb653...cdb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...