Gå til innhold

Ikke godkjent kjeller, hadde du kjøpt?

Anbefalte innlegg

Hvor mye betyr det for deg at en kjeller er innredet uten søknad til kommunen og godkjenning i etterkant?

Dette er snakk om en enebolig fra 2007, det var hovedetasje og "råkjeller". Vi flyttet inn, og innredet kjelleren. Bare så det er sagt så er det ingen bad eller vaskerom der. To soverom(krav til rømningsvei er fulgt), og kjellerstue(der er opprinnelige vindu, ikke godkjent som rømningsvei. Men fra stua kan man gå opp trappa eller ut vinduene på soverommene som er vegg i vegg. 

Vi skal selge huset. Vi er litt uenige i om vi skal ta jobben med å få dette godkjent, eller selge som det er. Tjener man på at alt er godkjent, eller har det ikke så mye å si?

Har papirer på alt elektrisk! Gravd ut og installert store vinduer i riktig høyde på soverom. Ingen våtrom i kjeller. Kun oppholdsrom/soverom. 

Anonymkode: 3970e...aae

Fortsetter under...

Kommer litt an på hvor mye som skal til for å få det godkjent, og kommunen.
Noen kommuner er utrolig treige når et kommer til slik godkjenning, andre er raske.

Personlig, så vanskelig markedet er akkurat nå med mange boliger ute for salg i forhold til antall kjøpere så ville jeg nok ha fått det godkjent før salg for å få det lille fortrinnet

Anonymkode: 2bef7...d9e

Det står i veldig mange annonser nå, siden det må skrives i de nye tilstandsrapportene. 

Jeg hadde ikke brydd meg om det var et hus jeg virkelig ville ha, men det har vært er litt tregt marked for selger i det siste så om jeg skulle selge hadde jeg nok ordnet det.

Dette er rådene som skrives av folk i bransjen:

https://boligdama.no/2022/12/05/rom-som-ikke-er-godkjent-for-varig-opphold-er-ikke-noe-problem/

Anonymkode: 7ff94...142

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Det står i veldig mange annonser nå, siden det må skrives i de nye tilstandsrapportene. 

Jeg hadde ikke brydd meg om det var et hus jeg virkelig ville ha, men det har vært er litt tregt marked for selger i det siste så om jeg skulle selge hadde jeg nok ordnet det.

Dette er rådene som skrives av folk i bransjen:

https://boligdama.no/2022/12/05/rom-som-ikke-er-godkjent-for-varig-opphold-er-ikke-noe-problem/

Takk for link. Blir nok å få det godkjent ja.

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Kommer litt an på hvor mye som skal til for å få det godkjent, og kommunen.
Noen kommuner er utrolig treige når et kommer til slik godkjenning, andre er raske.

Personlig, så vanskelig markedet er akkurat nå med mange boliger ute for salg i forhold til antall kjøpere så ville jeg nok ha fått det godkjent før salg for å få det lille fortrinnet

Anonymkode: 2bef7...d9e

Takk for svar🙂 Ja det blir nok til det. 

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har en kjeller vi har bygd hybel i. Var bad der fra før så det er i orden. Alt er bygd etter forskrift, men det koster 70.000 å få det godkjent. Det tenker jeg er en kostnad andre kan ta 

Anonymkode: f0d29...53e

Men om det gjør at du får 200.000 mindre for huset så lønner det seg å gjøre det selv....

Hi, ta en telefon til megler og spør hva det vil utgjøre for takst, og hvor opptatt kjøpere i deres område er av det.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Men om det gjør at du får 200.000 mindre for huset så lønner det seg å gjøre det selv....

Hi, ta en telefon til megler og spør hva det vil utgjøre for takst, og hvor opptatt kjøpere i deres område er av det.

Ja, men det ville ikke vært ett tema. Får uansett over takst den dagen vi skal selge. Og jeg ville definitivt ikke brydd meg om jeg skulle kjøpt noe selv

utover det er jeg enig i rådet om å ringe en megler 

Anonymkode: f0d29...53e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...