Gå til innhold

Er det helt på jorde å starte med håndball som 16 åring?

Anbefalte innlegg

Har ei som er 16 år, hun gikk på håndball fra hun var 7-9 år, da ga hun seg fordi de måtte over til et annet lag der det var ei som dreiv å erta henne. Hun kan nå rett som det er si at jeg burde aldri sluttet på håndball. Jeg selv gikk på håndball fra jeg var 7-21 år og veit jo hvordan nivået er når de er 16 år år. Hun har styrke og kondis med seg, men kan jo ikke regler osv. Hvor dumt, håpløst osv er det å prøve håndball igjen?

Anonymkode: ecedc...7fb

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Kan ikke du hjelpe henne med regler og trening på hurtighet, smidighet o.l da? 

Anonymkode: 2c4c0...2f1

Vel, jeg har verken smidigheten og hurtigheten lenger dessverre😅reglene skal jeg klare. Takk for svar.

Hi

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er aldri for sent for noe. Livet er NÅ. Hun tar fort igjen de andre. Det blir så bra😊

Anonymkode: a879e...9ec

Takk for svar😊er jo sant det.

Hi

Vel, det ER sent. Hvorvidt det er FOR sent er vanskelig å svare på. Er hun motivert til å stå på ekstra for å lære regler feks. En annen ting er laget hun begynner på. Finner du et lag som stiller i nivå 3 (det laveste) så kan det nok gå. 

Det at hun tar igjen de andre.. det gjør hun ikke. Mange har spilt siden de var 6 år gamle og det er rett og slett ikke mulig å ta igjen de årene . Hun kan bli god, men å ta dem igjen er lite trolig. Min ene begynte sent som 12 åring og det er mye grunntrening han har gått glipp av og han heller vil aldri ta igjen de andre på alt.  Han spiller likevel på nivå 1. 

sjekk lagene dere har lokalt og snakk med klubb. Ikke velg noe satsningslag😊

Annonse

mamma til adhd gutt<3 skrev (40 minutter siden):

Vel, det ER sent. Hvorvidt det er FOR sent er vanskelig å svare på. Er hun motivert til å stå på ekstra for å lære regler feks. En annen ting er laget hun begynner på. Finner du et lag som stiller i nivå 3 (det laveste) så kan det nok gå. 

Det at hun tar igjen de andre.. det gjør hun ikke. Mange har spilt siden de var 6 år gamle og det er rett og slett ikke mulig å ta igjen de årene . Hun kan bli god, men å ta dem igjen er lite trolig. Min ene begynte sent som 12 åring og det er mye grunntrening han har gått glipp av og han heller vil aldri ta igjen de andre på alt.  Han spiller likevel på nivå 1. 

Er det kanskje FOR sent altså? Det kommer jo an på hva som er målet. Er målet å komme på landslaget så er det vel kanskje FOR sent. Om det er målet for alle barn og unge som spiller håndball vil det medføre at 99,9% mislykkes - ELENDIG opplegg med andre ord. Er målet å være fysisk aktiv, få være del av et lag, ha det hyggelig mens man lærer seg en ny sport så er det vel perfekt tid å begynne. 

Her i mitt nabolag er det startet et håndballag for voksne. Noen har spilt håndball før - andre ikke. De er en gjeng som har det kjempekjekt sammen. Så det er ikke FOR sent for de som er over 30 år. 

Vil ellers påpeke at Cecilie Leganger begynte på håndball da hun var 13 år. Hun ble vel verdens beste målvakt - ble hun ikke?

Anonymkode: b9654...f90

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Er det kanskje FOR sent altså? Det kommer jo an på hva som er målet. Er målet å komme på landslaget så er det vel kanskje FOR sent. Om det er målet for alle barn og unge som spiller håndball vil det medføre at 99,9% mislykkes - ELENDIG opplegg med andre ord. Er målet å være fysisk aktiv, få være del av et lag, ha det hyggelig mens man lærer seg en ny sport så er det vel perfekt tid å begynne. 

Her i mitt nabolag er det startet et håndballag for voksne. Noen har spilt håndball før - andre ikke. De er en gjeng som har det kjempekjekt sammen. Så det er ikke FOR sent for de som er over 30 år. 

Vil ellers påpeke at Cecilie Leganger begynte på håndball da hun var 13 år. Hun ble vel verdens beste målvakt - ble hun ikke?

Nettopp derfor er det viktig å velge lag med omhu. Når man er 16 satser mange lag feks i Bring og det blir for tøft å kaste seg med der. Da må man se hva som er tilgjengelig der man bor. Mange steder har kun et lag feks. Det er kanskje for sent hvis de kun har lag som satser ( Bring , nivå 1 osv) 

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden):

Nei, det er ikke for sent. Hun vil nok ikke bli landslagsspiller som 18-åring, men det blir de færreste uansett. Selv om ikke din sønn klarer å ta igjenn de andre betyr heller ikke det at andre ikke kan klare det. 

Anonymkode: edb42...c0d

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det er ikke for sent. Hun vil nok ikke bli landslagsspiller som 18-åring, men det blir de færreste uansett. Selv om ikke din sønn klarer å ta igjenn de andre betyr heller ikke det at andre ikke kan klare det. 

Ingen kan ta igjen årevis med kasting av ball. Det er bare sånn det er. Det betyr ikke at man ikke kan bli god. Det er ikke for sent på rett lag. Det er poenget her. Det vil kreve mye, men er ikke umulig. Hi vet jo også selv hvor nivået er som 16 åring og jeg er sikker på at hun vet at det er viktig å finne rett nivå å kaste seg inn i. Det nytter ikke å være nybegynner på et lag som satser i jenter16. Da vil det ikke bli mye spilletid. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (14 minutter siden):

Ingen kan ta igjen årevis med kasting av ball. Det er bare sånn det er. Det betyr ikke at man ikke kan bli god. Det er ikke for sent på rett lag. Det er poenget her. Det vil kreve mye, men er ikke umulig. Hi vet jo også selv hvor nivået er som 16 åring og jeg er sikker på at hun vet at det er viktig å finne rett nivå å kaste seg inn i. Det nytter ikke å være nybegynner på et lag som satser i jenter16. Da vil det ikke bli mye spilletid. 

Hvorfor er poenget ditt at hun ikke kan bli så god? Det er vel ikke poenget. Jentungen vil spille håndball. Dette blodseriøse opplegget i ungdomsidretten er trist når det går på bekostning av det som faktisk er viktig - gi ungdommer mestring, glede, samhold og fysisk aktivitet.

mamma til adhd gutt<3 skrev (6 minutter siden):

Som du ser er det dem som blir gode selv om de sarter sent:

https://m.facebook.com/story.php/?story_fbid=2686895864679589&id=100063518081779

https://www.folkebladet.no/sport/i/zgkw7w/patryk-16-begynte-aa-spille-haandball-for-to-aar-siden-naa-er-han-blant-de-beste-i-nord-norge

Uansett om hun blir god eller ikke kan hun ha masse gøy med håndballen. Ikke alle er så opphengt i "satsing" som du er.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er poenget ditt at hun ikke kan bli så god? Det er vel ikke poenget. Jentungen vil spille håndball. Dette blodseriøse opplegget i ungdomsidretten er trist når det går på bekostning av det som faktisk er viktig - gi ungdommer mestring, glede, samhold og fysisk aktivitet.

Igjen; det handler om hvilket lag man velger. I den alderen det handler om her satser mange. På mange steder har man ikke flere lag på jenter 16 så det kan bli vel tøft å hoppe inn på et lag som satser. På min gutt som er 16 sitt lag så går de aller aller fleste på toppidrett. Med det mener jeg at det er gutter som elsker håndball og som jobber knallhardt for å bli så gode som mulig. De har treninger 5 ganger i uken og laget er et typisk satsningslag. Jeg klarer ikke se at det hadde vært noe ok for en nybegynner å starte her. Hadde de hatt lag i C serien så hadde det vært noe annet. Hi gjør lurt i å snakke med aktuell klubb for å se hva de kan tilby.

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Som du ser er det dem som blir gode selv om de sarter sent:

https://m.facebook.com/story.php/?story_fbid=2686895864679589&id=100063518081779

https://www.folkebladet.no/sport/i/zgkw7w/patryk-16-begynte-aa-spille-haandball-for-to-aar-siden-naa-er-han-blant-de-beste-i-nord-norge

Uansett om hun blir god eller ikke kan hun ha masse gøy med håndballen. Ikke alle er så opphengt i "satsing" som du er.

Hva jeg er opptatt av eller ikke er ikke viktig her. Det viktige er hva laget jenta kommer inn på er. Derfor er det viktig å kontakte klubb for å se hvilke muligheter som finnes. 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Enig, nitrist.

Anonymkode: 51526...633

mamma til adhd gutt<3 skrev (12 minutter siden):

Igjen; det handler om hvilket lag man velger. I den alderen det handler om her satser mange. På mange steder har man ikke flere lag på jenter 16 så det kan bli vel tøft å hoppe inn på et lag som satser. På min gutt som er 16 sitt lag så går de aller aller fleste på toppidrett. Med det mener jeg at det er gutter som elsker håndball og som jobber knallhardt for å bli så gode som mulig. De har treninger 5 ganger i uken og laget er et typisk satsningslag. Jeg klarer ikke se at det hadde vært noe ok for en nybegynner å starte her. Hadde de hatt lag i C serien så hadde det vært noe annet. Hi gjør lurt i å snakke med aktuell klubb for å se hva de kan tilby.

Jeg regner ikke med at jenta prøver å komme med på et eliteserielag. Det er mange lag rundt omkring som ikke satser på den måten og der spillerne ikke går på idrettslinja en gang.

Du virker veldig negativ i måten du uttaler deg, og bare fokusert på hvordan det er på de "beste" lagene. Det er helt unødvendig. Mulig du har rotet guttene dine inn i en klubb som bare er interessert i de beste, men sånn er det ikke i alle klubber. Mange steder vil en 16-åring som dagtid har en god grunnform bli tatt imot med åpne armer.

Jeg håper virkelig du og andre foreldre som tror at idret bare handler om å bli best og som vil gjøre akt for at deres barns lag skal nå "toppen", holder seg langt unna klubbstyret og helst fra hallene også. 

Takk for svar dere. Planen er ikke å komme på landslaget eller å satse, men å trene, ha det gøy med venninner osv. Er ikke mange lag å velge mellom her i distriktet, ikke vet jeg om de er satse lag heller. Men det kan virke som at man ødelegger for resten av laget hvis man ikke går inn for å satse, det syns jeg virker sykt.

Når jeg spilte så spilte man på den klubben der man bodde, sånn er det ikke lenger har jeg forstått, noe som er litt dumt på en måte, man bytter lag i hytt og pine for å komme på disse såkalte satse lagene. Ikke rart mange dropper ut i ungdomsårene når man ikke er gode nok,i andres øyne, både spillere og foreldre.

Man blir veldig usikker på om man vil kaste en 16 åring ut i den verdenen når man kanskje ikke vil bli sett på som god nok, heller ikke få muligheten til å prøve en gang fordi noen mener at man aldri kan klare å ta igjen de andre. For noen så ligger det faktisk i en å klare det og, de aller fleste klarer å løpe, holde tempoet oppe, kaste en ball, lærer seg regler og diverse "koder"for hvordan man skal spille, se spillet osv, det er ikke hokus pokus. Og det er jo et fåtall som kommer seg opp på landslagsnivå og andre toppklubber, er jo ikke der min datter er uansett.

Skjønner at ting har endrer seg siden jeg spilte, joda, vi ville bli beste og laget mitt vant så og si hvert år serien, men da var det ikke a, b, c og d lag, det var 1 lag og der var alt fra de som spilte for gøy og de som spilte for å vinne, og sammen var vi et bra lag. Jeg og 2 til ble tatt ut på kretslaget og da var vi 15 år, så det fantes sånne ting da og. Men vi hadde og jenter som kom sent i gang uten at noen, verken spillere eller foreldre brydde seg om det, vi hadde det gøy sammen.

Hi

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg regner ikke med at jenta prøver å komme med på et eliteserielag. Det er mange lag rundt omkring som ikke satser på den måten og der spillerne ikke går på idrettslinja en gang.

Du virker veldig negativ i måten du uttaler deg, og bare fokusert på hvordan det er på de "beste" lagene. Det er helt unødvendig. Mulig du har rotet guttene dine inn i en klubb som bare er interessert i de beste, men sånn er det ikke i alle klubber. Mange steder vil en 16-åring som dagtid har en god grunnform bli tatt imot med åpne armer.

Jeg håper virkelig du og andre foreldre som tror at idret bare handler om å bli best og som vil gjøre akt for at deres barns lag skal nå "toppen", holder seg langt unna klubbstyret og helst fra hallene også. 

Derfor er det viktig å kontakte klubben for å se hvilke muligheter som finnes. Noen steder har flere lag og andre har kun det ene.

mamma til adhd gutt&lt;3 skrev (5 minutter siden):

Derfor er det viktig å kontakte klubben for å se hvilke muligheter som finnes. Noen steder har flere lag og andre har kun det ene.

Kanskje du kan bremse litt ned på negativiteten din.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje du kan bremse litt ned på negativiteten din.

Jeg er ikke negativ. Det er faktisk et veldig godt råd å kontakte trener/klubb for å finne ut hvilke muligheter som finnes.

Det er ikke for sent. Det kommer ann på hennes egen motivasjon og innsatsen hun har anledning og lyst til å legge ned.

Se f.eks på Sander Drange Heieren som har spilt på DHK og nå spiller i Holstebro. Han startet med håndball da han var 14 år. 

Selvfølgelig er det litt med teknikk og erfaring, men har man en god fysikk i bunnen har man et godt utgangspunkt for å utvikle seg. 

Lykke til! Håper hun kommer raskt inn i laget og vil trives🤞🏼

Anonymkode: a4df0...c5d

mamma til adhd gutt&lt;3 skrev (3 timer siden):

At det sent å spesialisere seg som 12 åring er helt vannvittig og går mot alt barneidrett står for! Jeg hadde ikke oppfordret mine barn til å velge et lag hvor dette var holdningene. 

Anonymkode: 0b9cd...884

Det er da ikke for sent. Jeg startet med en ballidrett som 24-åring, og spiller nå på et høyt nivå. Kroppen var i form da jeg begynte, men teknikk og slikt måtte jeg lære. 

Anonymkode: 51506...521

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

At det sent å spesialisere seg som 12 åring er helt vannvittig og går mot alt barneidrett står for! Jeg hadde ikke oppfordret mine barn til å velge et lag hvor dette var holdningene. 

Det var sent på vårt lag da de andre allerede hadde spilt sammen i 6 år. Det er selvsagt ikke FOR sent , men det var tøft i begynnelsen. Han elsket og elsker fortsatt håndball så det gikk fint, men det er klart han måtte jobbe hardt. Det var mye grunntrening han hadde gått glipp av , men han gjorde en enorm egeninnsats i å lære regler, trekk og ikke minst se mye håndball. Det var det eneste fornuftige laget å velge både sosialt og med tanke på logistikk den gangen. 

mamma til adhd gutt&lt;3 skrev (8 minutter siden):

Det var sent på vårt lag da de andre allerede hadde spilt sammen i 6 år. Det er selvsagt ikke FOR sent , men det var tøft i begynnelsen. Han elsket og elsker fortsatt håndball så det gikk fint, men det er klart han måtte jobbe hardt. Det var mye grunntrening han hadde gått glipp av , men han gjorde en enorm egeninnsats i å lære regler, trekk og ikke minst se mye håndball. Det var det eneste fornuftige laget å velge både sosialt og med tanke på logistikk den gangen. 

Man velger det man syns er best, men å åpne for at en tolvåring føler seg kronisk underlegen i ganske lang tid er ikke noe jeg ville gjort for min 12 åring. I den alderen skal idrett være lek med maks en seriøs undertone, eller så får tilstander som vi alt ser på Østlandet hvor barn fra barnetrinnet blir hentet til klubber på andre siden av byen. Barn får ikke være barn lenger, det legges alt for stor vekt på resultat i stedet for glede, fremgang og mestring. Min sønn begynte å spille fotball som 11 åring og er nå en av de beste på gutter 12, og det med kun to treninger pr uke og timesvis med triksing og lek i bakhagen. Han blir neppe den nye Håland, men han er i et sunt og givende miljø. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...