Gå til innhold

Tilrettelegge for at barn kan få den utdanningen de ønsker seg

Anbefalte innlegg

Både mannen og jeg er akademikere, og vår eldste hadde store planer om om å begynne på studiespes. når han begynte på videregående i fjor, men ettersom ungdomsskolen nærmet seg slutten ble han mer og mer skolelei.
Vi så en del på alle tilbudene for videregående utdanning, snakket med studieveileder med hans interesser i fokus og endte opp med at han begynte på elektro. Han er veldig datainteressert og hadde en drøm om å studere informatikk på et universitet, og man har data på elektro. Planen var å hoppe over på studiespes. etter hvert. Trengte bare litt til uten bare teori først.
Mot slutten av året endret han mening.
Han ønsker å ta "datateknologi og elektronikk" som andre året, og "dataelektronikkfaget" som tredje året. Han føler han har kommet på riktig sted.

De 2 linjene går ikke her vi bor.
Han kom inn der han ønsket nå på andre året.
Slik vår hverdag ser ut nå er at han og mannen står opp kl 05:30, og er ute av døren kl 06:00 slik at han når toget som gjør han han vil være på skolen før den starter kl 08:00. Jeg tar meg av de minste barna. Hadde ikke mannen kjørt han til stasjonen, og han hadde tatt bussen måtte han ha tatt bussen som går 05:15.
Dette klarer vi fint, og syns det er viktig at han får den utdanningen han brenner for og har interesse for.

Så kommer de andre rundt oss, andre som mener at vi heller skulle ha oppfordret han til å ta en utdanning i nærheten, eller bedt han ta seg sammen og tatt studiespes. At det å tilrettelegge livet årt for at han kan få det som han vil er galt. Man kan ikke alltid få det som man vil.

Altså, her er det snakk og å tilrettelegge for at han utdanning han ønsker seg og virkelig har lyst på, en utdanning som vil forme hvilke yrke han kan få etterpå, vi legge grunnlag for hans voksne liv.
Hvorfor er det så galt å tilrettelegge for det?

Anonymkode: 9a4ac...c39

Fortsetter under...

Hvorfor kan han ikke flytte nærmere der skolen er? Jeg er helt for å tilrettelegge for at barna skal få den utdannelsen de ønsker seg men det må ikke gå på bekostning av hele familien. 

Anonymkode: d93c9...8f5

Så det å stå opp en time tidligere et år eller to er å sy puter under armene på ungdommen?

Jeg ser overhodet ikke problemet.

For en lykke å kunne gjøre det! Du har en selvstendig ungdom som i stor grad klarer seg selv, har funnet veien sin og dere hjelper han litt på veien ved å stå opp en time tidligere og få ham på skolen.

Tenk på de som sliter seg ut fordi ungdommen f.eks sliter psykisk. Da kan man snakke om belastning på familien. Det dere gjør er jo bare en glede 

Neste år kan han ta lappen og dere kan bidra ved å gi han tilgang til en liten bruktbil så kommer han seg til skolen selv 

Nei, det er ikke galt å tilrettelegge for dette.

Anonymkode: eb0be...89a

Det med utdanning er blitt helt tullete. Akademikere som blir flaue fordi barna deres velger yrkesfag osv. de yrkene som aldri kan overtas av maskiner er i alle fall yrkesfag. Og yrkesfag er der vi trenger folk. Og dessuten kan man etterutdanne seg, og en ingeniør som har vært tømrer eller elektriker er mye mer verdt enn en «vanlig» ingeniør

Anonymkode: 3eaae...0ae

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det med utdanning er blitt helt tullete. Akademikere som blir flaue fordi barna deres velger yrkesfag osv. de yrkene som aldri kan overtas av maskiner er i alle fall yrkesfag. Og yrkesfag er der vi trenger folk. Og dessuten kan man etterutdanne seg, og en ingeniør som har vært tømrer eller elektriker er mye mer verdt enn en «vanlig» ingeniør

Hva i alle dager er det du snakker om.
Vi er overhode ikke flaue over at han velger yrkesfag selv om vi er akademikere, snarere tvert i mot.
Vi er stolte av at han klarer å tenke selv, og ikke bare velge det vi gjorde. Det er tross alt hans liv.

HI

Hvorfor bryr dere hva idioter mener?

Her jeg bor er det helt normalt at ungdommene har 2-3 t skolevei pga lange avstander. Det er selvsagt viktig å finne rett hylle i livet og så lenge ting fungerer for dere så må dere blåse i hva andre måtte mene. 

Annonse

Selvfølgelig legger man til rette! Her er det akkurat samme linje, med VG3 er for langt unna. Det vil ta 2 timer hver vei med kollektivtransport, men "bare" 35-40 minutter å kjøre med bil. Så vi har faktisk kjøpt inn en ekstra bil som han får disponerer dette året for å komme seg til og fra skolen. Kan man hjelpe, så gjør man det.

Anonymkode: 22c1c...fb7

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Hva i alle dager er det du snakker om.
Vi er overhode ikke flaue over at han velger yrkesfag selv om vi er akademikere, snarere tvert i mot.
Vi er stolte av at han klarer å tenke selv, og ikke bare velge det vi gjorde. Det er tross alt hans liv.

HI

Nå tenkte jeg på de rundt dere som vil presse dere til å presse sønnen fordi de ville synes det var flaut

Du må lære deg kunsten å ignorere idioter.

Gutten er fornøyd med å få den utdanningen han ønsker, dere får hverdagen til å fungere og alle er happy. Er vel ikke noe som er bedre enn det? At andre med mindre ressurser og lavere evne til å reflektere og tenke langsiktig mener dere gjør ting feil skal du heller ta som et godt tegn. Heier på gutten din!

Anonymkode: 4e1cb...024

Dette tenker jeg er fornuftig tilrettelegging. Dere, altså gutten og dere foreldre, kan jo vurdere om han skal skaffe seg en hybel på skolestedet etter hvert, hvis det viser seg at pendling blir i overkant slitsomt. 

Fornuftig ung mann! 

Anonymkode: a0441...fde

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Dette tenker jeg er fornuftig tilrettelegging. Dere, altså gutten og dere foreldre, kan jo vurdere om han skal skaffe seg en hybel på skolestedet etter hvert, hvis det viser seg at pendling blir i overkant slitsomt. 

Fornuftig ung mann! 

Anonymkode: a0441...fde

Vi har en backup-løsning, har noe familie som bor nærmere han kan bo hos i ukedagene dersom det blir for mye, og det ble avklart før han søkte på skolen, men han ønsker å bo hjemme inntil videre.

HI

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

?

Det er jo absolutt ikke det innlegget handler om.

HI - vi hadde gjort akkurat det samme som dere.

Anonymkode: f36fd...847

Annonse

ulenissen skrev (9 minutter siden):

Skjønner ikke problemet? Selvsagt skal dere tilrettelegge dersom dere har mulighet til det? Eneste jeg lurer på er om det ikke er en mulighet med hybel? Både for hans og ders del.

Jeg hadde strukket meg langt for å unngå at 16 åringen min hadde flyttet på hybel. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Både mannen og jeg er akademikere, og vår eldste hadde store planer om om å begynne på studiespes. når han begynte på videregående i fjor, men ettersom ungdomsskolen nærmet seg slutten ble han mer og mer skolelei.
Vi så en del på alle tilbudene for videregående utdanning, snakket med studieveileder med hans interesser i fokus og endte opp med at han begynte på elektro. Han er veldig datainteressert og hadde en drøm om å studere informatikk på et universitet, og man har data på elektro. Planen var å hoppe over på studiespes. etter hvert. Trengte bare litt til uten bare teori først.
Han ønsker å ta "datateknologi og elektronikk" som andre året, og "dataelektronikkfaget" som tredje året. Han føler han har kommet på riktig sted.

Slik vår hverdag ser ut nå er at han og mannen står opp kl 05:30, og er ute av døren kl 06:00 slik at han når toget som gjør han han vil være på skolen før den starter kl 08:00. Jeg tar meg av de minste barna. Hadde ikke mannen kjørt han til stasjonen, og han hadde tatt bussen måtte han ha tatt bussen som går 05:15.
Dette klarer vi fint, og syns det er viktig at han får den utdanningen han brenner for og har interesse for.

Så kommer de andre rundt oss, andre som mener at vi heller skulle ha oppfordret han til å ta en utdanning i nærheten, eller bedt han ta seg sammen og tatt studiespes. At det å tilrettelegge livet årt for at han kan få det som han vil er galt. Man kan ikke alltid få det som man vil.

Altså, her er det snakk og å tilrettelegge for at han utdanning han ønsker seg og virkelig har lyst på, en utdanning som vil forme hvilke yrke han kan få etterpå, vi legge grunnlag for hans voksne liv.

Syns dere får det til. Hadde gjort det samme. Hvorfor gruble? 

Anonymkode: 17ffe...311

ulenissen skrev (11 minutter siden):

Skjønner ikke problemet? Selvsagt skal dere tilrettelegge dersom dere har mulighet til det? Eneste jeg lurer på er om det ikke er en mulighet med hybel? Både for hans og ders del.

Vi har noe familie som bor nærmere han kan bo hos dersom han ønsker det, men ønsker å bo hjemme. Tilbudet står åpent dersom han endrer mening.
For betyr det egentlig at vi bare må stå litt tidligere opp om morgenen, og spise middag litt senere.

HI

Selvsagt tilrettelegger man.  

Jeg bor heldigvis i et område med stort utvalg av skoler, hvis jeg hadde bodd usentralt ville jeg strukket meg langt for å hente/bringe/låne vekk bil til skoletransport.  

Jeg har langt utdannelse (master) og har barn som stortrives med yrkesutdannelse.  Jeg er glad for at begge barna mine har funnet "sin vei" med utdannelser de har mestret, likt og gjennomført.  Om de eventuelt ønsker å gå videre med en mer akademisk utdannelse senere er deres valg, i så fall håper jeg de gjør det fordi de har lyst!  

Dere tilrettelegger for at sønnen dere skal få tatt utdannelsen han ønsker seg.  Det er veldig rart at noen kan kritisere godt foreldreskap.  

Anonymkode: 03878...b97

Hvorfor ikke la han flytte på hybel nærmere skolen? 

begge mine har flyttet på hybel for å kunne ta den retningen de ønsket; en allerede på VG1 idrett og en på VG3 yrkesfag

Anonymkode: 2f9e4...592

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Hybel er vanlig om man går på en vgs som ikke ligger nær hjemmet.

Anonymkode: 3cfa5...cfd

Helt topp det dere gjør! Min må opp klokken 05:45 for å rekke bussen til skolen og er ofte ikke hjemme før sent på kvelden da han ikke rekker hjem før trening. For oss betyr det endel kjøring , men det gjør vi med glede. Det er snakk om 3 små år og det er ingenting i den store sammenhengen så lenge alle trives med ordningen😊

Nei, herregud! Gjør det som dere mener er riktig, hvorfor skal alle andre mene noe om det? Det er vel ikke de som skal opp tidlig. Ikke lenge igjen før din sønn kan ta lappen og dette ordner seg helt fint uten dere. 

Vær glad du har en sønn som har funnet retningen sin, det er fort å velge feil i den alderen. Jeg gjorde det selv, endte med noe helt annet. Akkurat nå har jeg en på 20 som ikke helt vet hvilken vei han skal gå, surrer det til for seg selv slik at det tar lengre tid enn nødvendig. 

Anonymkode: 7f9eb...769

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Hybel er vanlig om man går på en vgs som ikke ligger nær hjemmet.

Anonymkode: 3cfa5...cfd

Hva har det med saken å gjøre? Les før du svarer.

Anonymkode: 4e1cb...024

Selvfølgelig strekker man seg. Alternativet er kanskje en skolelei ungdom som ramler ut av skolen og trenger hjelp for å komme på sporet igjen. Det er jo ikke verre å kjøre noen tidlig om morgenen enn det er å hente ungdom på trening seint på kvelden. Det gjorde jeg i noen år og ingen syntes det var rart. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...