Gå til innhold

Jeg har en dyr bil.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Jeg sa nei. Gutten ble skikkelig skuffet og sur

Anonymkode: 25bf1...275

Noen ganger er det riktige å få vite at der er en grense, du har ikke lov til å krysse den. Førstegangsbil burde være en bil som det ikke er så farlig med. Jeg vet det er status å kjøre det dyreste av det dyreste, men det trenges erfaring for å kunne kjøre dyr bil. Alternativet er at det går galt med bilen og den må på reparasjon, noe som er både veldig dyrt og du blir uten bil for en god stund. Det dreier seg ikke om å "ikke stole på", det dreier seg om at en må arbeide til seg en del erfaring. Han skjønner det ikke nå, men han vil skjønne det når han selv har, heh, fått litt erfaring.

Anonymkode: 52f36...767

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Noen ganger er det riktige å få vite at der er en grense, du har ikke lov til å krysse den. Førstegangsbil burde være en bil som det ikke er så farlig med. Jeg vet det er status å kjøre det dyreste av det dyreste, men det trenges erfaring for å kunne kjøre dyr bil. Alternativet er at det går galt med bilen og den må på reparasjon, noe som er både veldig dyrt og du blir uten bil for en god stund. Det dreier seg ikke om å "ikke stole på", det dreier seg om at en må arbeide til seg en del erfaring. Han skjønner det ikke nå, men han vil skjønne det når han selv har, heh, fått litt erfaring.

Ja. Helt sant

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Bil er et fremkomstmiddel, men om den er så flott og dyr at den ikke kan brukes så må du jo si nei. Ingen har vondt av å bli skuffet avogtil. Men har du forsikringen i orden slik at han kjører lovlig? 

Anonymkode: b5206...67c

Ja. Men jeg trenger bilen nå. Er avhengig av den. 

Min 18-åring lånte min halvdyre bil og totalvraket den. Er så glad han lånte akkurat den bilen for da kunne han gå selv ut av vraket....

Nå står det en annen bil i oppkjørsele, og jeg låner ungene mine veldige gjerne den bilen også.

Anonymkode: 918d9...f1a

Annonse

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Har man en bil til 1 million så har man vel råd til 8000 i egenandel.

Anonymkode: 89abf...675

Jeg har ikke en bil til 1 mill. Jeg er alenemor. Har en bil til 350 000 kr. Det er en dyr bil for meg. Har ikke råd til 8000 kr i egenandel nå. Vi skal flytte nå. Må kjøpe lamper og møbler osv

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ikke direkte slem, men ganske egoistisk og kanskje overfladisk hvis du velger å bruke mye penger på en bil som bare er til nytte eller glede for deg selv.

Anonymkode: c6061...41d

Hæ? Skal ungdommen få kjøre i stykker bilen så snart de runder 18 mener du? Det å være uten bil i flere dager gjør ingenting? Jobben har sikkert forståelse for det? Det dreier seg om å kunne kjøre rundt en rekke plasser. Den er jo til nytte for alle når alle blir kjørt i den.

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Har man en bil til 1 million så har man vel råd til 8000 i egenandel.

Du vet at HI har egenandel på 8000,-?

Uansett….du sier først at bilen er så dyr at du ikke vil ligge våken hele natten og tenke på at han kjører bilen. Så skriver du at du trenger den selv? Hva er egentlig grunnen?

Vi har to biler. En dyr og en billig. Den dyre bilen får ingen av ungene låne. Nå har to av tre lappen og de har aldri lånt den bilen. Den andre kan de bruke som de vil. Er «billigbilen» opptatt har de ikke bil. Så enkelt er det. Trenger de bil så mye får de kjøpe egen. 

Anonymkode: 94aaf...b67

Jeg har en liten, praktisk bruktbil.  Den blir brukt til øvelseskjøring (yngste barnet mitt) og eldste barnet mitt låner den ved ønske/behov.  

Eldste barnet har heldigvis kjørt skadefritt.  Yngste har hatt ett uhell, heldigvis ble ingen skadd, det kostet rundt 5 tusen å få fikset.  

Jeg har en bil som dekker mine behov og familiens behov.  Jeg har en bil jeg har råd til å både kjøre og vedlikeholde.  Jeg forstår at ulike mennesker har ulike behov, men jeg er glad for at jeg har en bil jeg ikke trenger ligge våken og natten og bekymre meg for.  

Anonymkode: 94e3d...d19

Det er litt rart å ha en bil som er så flott at dem må stå til pynt på gårdsplassen når du ikke bruker den selv...

Jeg hadde heller kjøpt en rimeligere bil som hele familien kunne ha glede av da.

Men skjønner ikke helt argumentene dine da, for du ligger våken og er redd han skal kræsje, og du er redd bilen skal bli ødelagt så du ikke kommer deg på jobb. Begge deler hadde jo vært et problem med en billigere bil også?

Vi har 2 biler, en til i underkant av 200.000 og en til under 100.000. De to eldste som har lappen får låne begge. Men eldstemann kjøpte seg en bil til 40.000 kr da han ble 18 år og finansierer bruken med ekstrajobben han har på Extra ved siden av skolen.

Anonymkode: 33296...f65

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke en bil til 1 mill. Jeg er alenemor. Har en bil til 350 000 kr. Det er en dyr bil for meg. Har ikke råd til 8000 kr i egenandel nå. Vi skal flytte nå. Må kjøpe lamper og møbler osv

Men det jeg siterte gjaldt en bil til 1 million.

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Du vet at HI har egenandel på 8000,-?

Uansett….du sier først at bilen er så dyr at du ikke vil ligge våken hele natten og tenke på at han kjører bilen. Så skriver du at du trenger den selv? Hva er egentlig grunnen?

Vi har to biler. En dyr og en billig. Den dyre bilen får ingen av ungene låne. Nå har to av tre lappen og de har aldri lånt den bilen. Den andre kan de bruke som de vil. Er «billigbilen» opptatt har de ikke bil. Så enkelt er det. Trenger de bil så mye får de kjøpe egen. 

Ja. Jeg trenger bilen i dag. Jeg trengte den ikke i natt. Hvis den blir skadet så har jeg ikke bil selv i noen dager. 

Barnet har egen bil! Men ønsker å bruke min pga den er kulere

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ja. Jeg trenger bilen i dag. Jeg trengte den ikke i natt. Hvis den blir skadet så har jeg ikke bil selv i noen dager. 

Da har jo «barnet» ditt et holdningsproblem. 

Herlighet, da er jo hele greia bare noe tull. En 18-åring er heller ikke et barn.

Nå må du jammen gi deg. For det første er det jo helt hull i hodet å ligge våken og bekymre seg over at det kanskje, muligens kan skje at bilen blir skadet slik at du ikke kan kjøre på jobb. Den risikoen tar man jo hver eneste gang man setter seg bak rattet. Du vet at du også kan komme ut for et uhell?

Og for det andre så må du få deg litt selvtillit. Om du mener at sønnen skal kjøre sin egen bil (som selvsagt er helt greit og ingenting noen kan bli sur for), så gir du klar beskjed om det, og at det ikke nytter å mase. 

Jeg skjønner heller ikke fokus på prisen på bilen? Utfordringene dine er jo de samme om bilen koster hundre tusen eller en million. 

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Da blir du jo ikke uten bil. Om han kræsjer din tar du hans til jobb.

Men om han har egen bil ser jeg ingenting i veien med å si nei altså, det er meningen man skal begynne med en sliten og billig bil. Det motiverer til utdannelse og skikkelig jobb, så de kan kjøpe det de ønsker seg senere i livet.

Anonymkode: 33296...f65

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...