Gå til innhold

Mannen er sur og jeg er fortvilt

Anbefalte innlegg

Lang historie kort. 
Vi har et barn med skolevegring, og det er tøffe dager nå etter oppstart av skole igjen. Vært på skolen en dag bare. 
Hen er tung og sitter mye på rommet. 
Bruker enormt mye tid på hen. 
Samtidig som jeg selv er på jobb. 
Min mann som er far jobber borte midt i uken og er hjemme i helgene. 
Han er en fantastisk far og mann. 
Men nå er han potte sur og snerpete. 
Han skal på tur med jobben sin i helga, og det er typ 2 ganger i året. 
Jeg er sliten og det er tøft å være alene hele helgen med 3 ungdommer i hus. Også fordi både min bror, foreldre og venninne, altså alle skal på tur i helgen. 
Når jeg føler meg frynsete fra før av hele situasjon har jeg ikke så veldig lyst at mannen skal reise bort. 
En ungdom som er ute å kjører bil, en annen som sitter inne og er deprimert og den tredje tar seg gjerne en fest. 
Som tenåringsmor er man jo alltid bekymret, og gjerne mer når en er helt alene om dette, og alle trygge rundt meg er langt unna. 
Jeg har slitt med angst på toppen av det hele grunnet alt sammen. 
Nå er mannen drittsur fordi han må være hjemme i helga, han hadde gledet seg til denne turen. 
samtidig er han kun hjemme i helgene og vi har en spesiell situasjon hjemme. 
Han mener vi må leve selv om situasjonen er som den er. 
Tenker det hadde gått greit om min familie var på hjemstedet nå i helga. 
Men jeg orker ikke stå i alt alene. Ikke bare «orker ikke» men hen med skolevegring har tidligere drukket og vært fortvilt og bare løpt ut på natta, og jeg har måttet ut å kjøre og lete. 
Jeg gleder meg til hver helg da vi kan være to om det. 
Skjønner han er skuffet, men hva med meg? 

Anonymkode: f6438...91a

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449463-mannen-er-sur-og-jeg-er-fortvilt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Dere har det begge krevende.

jeg hadde latt mannen dra på tur. Du sier ko selv at det er snakk om Max to ganger i året. 

Anonymkode: c8cc8...e0f

Ja, men så er hele familien min borte akkurat denne helga. Hvis ikke hadde jeg hatt en back up i de. Det er derfor det er vanskelig 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er utrolig viktig å la hverandre leve litt også. Jeg har det også krevende, men unner mannen turer likevel. Her synes jeg du er kjip mot mannen. 

Anonymkode: 2e72c...c20

Handler ikke om å ikke unne. Handler om krevende ungdom som ikke har det bra. Og jeg som er frynsete og står helt alene i det. 
Han er forresten borte hele uka, hver uke på jobb. Så jeg sitter med alt ansvar da også 

Annonse

Så vrang du er. La nå for pokker mannen reise! Å en ting til, skolevegring er bare tull, det er latskap. Send ungen på skolen, og la mannen dra på tur. 

Anonymkode: f9efb...b22

Latskap ja… 

Så vrang du er. La nå for pokker mannen reise! Å en ting til, skolevegring er bare tull, det er latskap. Send ungen på skolen, og la mannen dra på tur. 

Anonymkode: f9efb...b22

Hvordan mener du jeg skal sende en ungdom på skolen? Utdyp gjerne hvis du har gode råd ikke bup, helse eller noen andre har prøvd 

Jeg har selv mann som er mye borte og hvis jeg hadde ønsket han hjemme pga en krevende situasjon så hadde jeg forventet at han hørte på meg. Han går glipp av mye ved å være så mye borte, men jammen slipper han unna mye også. 

Men om mannen hadde vært sur hele helga fordi han ikke kunne reise så hadde jeg heller sendt han ut. Du kan gjøre avtaler med de store barna dine om at du er sliten og at du forventer at det blir lite styr denne helgen. Ingen fest, ingen surving og ingen kjøring nattestid. De er store og må skjønne at de skal ta hensyn. 

Anonymkode: 78f43...a35

Ungdom som kjører bil og fester er jo over 18 år.

Skjønner at du er sliten av ungdommen som sliter, men de andre er voksne altså. De kan ta hensyn til mamma, og du trenger ikke bruke masse energi på å bekymre deg for dem.

Å nekte mannen sin årlige tur fordi han skal være hjemme og passe på myndige barn høres helt urimelig ut...

Anonymkode: 7f0d8...788

Aldri i veden om jeg hadde reist på tur om jeg kun var hjemme i helger, mannen min hadde hatt det krevende hjemme og bedt meg om å ikke dra. Når man slipper unna nesten alt på hjemmebane så stiller man for pokker opp når familien har behov for en. Spyr av «mannfolk» som ikke setter familien først, og som i tillegg er så veike og barnslige at de sutrer!

Anonymkode: bb72d...a2b

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Aldri i veden om jeg hadde reist på tur om jeg kun var hjemme i helger, mannen min hadde hatt det krevende hjemme og bedt meg om å ikke dra. Når man slipper unna nesten alt på hjemmebane så stiller man for pokker opp når familien har behov for en. Spyr av «mannfolk» som ikke setter familien først, og som i tillegg er så veike og barnslige at de sutrer!

Dette! Klart det hadde vært hyggelig med denne turen, men han er borte hele uka på jobb (ja, det er jobb og ikke ferie). Men han har kun seg selv å tenke på og ta hensyn til i ukedagene. Mens jeg er på jobb 8 timer om dagen, så er resten av døgnet mer krevende. Det er møter på skolen, matlaging, klær, husarbeid. 
Det i seg selv er ok, men det er mentalt belastende å ha en ungdom som er deprimert, og sitter hjemme hele dagen. 
Jeg har i perioder vært sykmeldt fordi totalbelastningen har vært for mye. 
Mens jeg er på jobb sitter jeg mye å tenker på hen som er hjemme. Hvordan hen har det, om det er lyst eller mørkt i sinnet. 
Oppfølging på bup og møter. 
Jeg har foreldre som stiller opp, og familie ellers. 
Men når alle reiser bort samtidig har jeg ingen back up om noe skjer. 
Det er det som plager meg. 
Å være alene er jeg jo hver eneste uke. Mannen har aldri kombinert jobb, barn, hus og hjem samtidig. Det er enten bare jobb eller bare hjemme. 
Jeg har begge deler hele tiden 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Dette! Klart det hadde vært hyggelig med denne turen, men han er borte hele uka på jobb (ja, det er jobb og ikke ferie). Men han har kun seg selv å tenke på og ta hensyn til i ukedagene. Mens jeg er på jobb 8 timer om dagen, så er resten av døgnet mer krevende. Det er møter på skolen, matlaging, klær, husarbeid. 
Det i seg selv er ok, men det er mentalt belastende å ha en ungdom som er deprimert, og sitter hjemme hele dagen. 
Jeg har i perioder vært sykmeldt fordi totalbelastningen har vært for mye. 
Mens jeg er på jobb sitter jeg mye å tenker på hen som er hjemme. Hvordan hen har det, om det er lyst eller mørkt i sinnet. 
Oppfølging på bup og møter. 
Jeg har foreldre som stiller opp, og familie ellers. 
Men når alle reiser bort samtidig har jeg ingen back up om noe skjer. 
Det er det som plager meg. 
Å være alene er jeg jo hver eneste uke. Mannen har aldri kombinert jobb, barn, hus og hjem samtidig. Det er enten bare jobb eller bare hjemme. 
Jeg har begge deler hele tiden 

Om dette sliter sånn på deg så må dere jo se på situasjonen deres, er det mulig å ordne dere på en annen måte. Jeg skjønner at hverdagen er krevende og at det føles feil at mannen reiser i en slik situasjon, men du har ikke svart på om du kan gjøre avtale med ungdommene om å ta ekstra hensyn denne helgen. 

Om dette sliter sånn på deg så må dere jo se på situasjonen deres, er det mulig å ordne dere på en annen måte. Jeg skjønner at hverdagen er krevende og at det føles feil at mannen reiser i en slik situasjon, men du har ikke svart på om du kan gjøre avtale med ungdommene om å ta ekstra hensyn denne helgen. 

Han har jobbet slik i 20 år, og det har gått greit hele veien. Det er akkurat nå når vi har en ungdom som sliter at det blir mye på meg. 
Ungdommen tar ikke hensyn på den måten. 
De gjør jo ikke noe galt og er jo som andre ungdommer, problemet er at jeg er redd for at det blir noe ekstra når jeg er helt alene og alle er borte. 
Til vanlig går det jo bra når jeg har folk rundt meg. 
Men det har vært tøffe perioder når mannen har vært på jobb også. Hvis hen som sliter får det ekstra vanskelig, og jeg står i spagat. 

Han har jobbet slik i 20 år, og det har gått greit hele veien. Det er akkurat nå når vi har en ungdom som sliter at det blir mye på meg. 
De gjør jo ikke noe galt og er jo som andre ungdommer, problemet er at jeg er redd for at det blir noe ekstra når jeg er helt alene og alle er borte. 
Men det har vært tøffe perioder når mannen har vært på jobb også. Hvis hen som sliter får det ekstra vanskelig, og jeg står i spagat. 

Men du må da kunne sette krav til de ungene dine! Kjære folk, nå lager du jo storm i et vannglass. De bor hjemme (?) så da får de søren snyte meg ta hensyn til deg denne ene helgen. Slutt å vær slik en matyr. Hjelpes. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du skylder på ungdommene dine, men det er jo du som er problemet. Og å være hjemme for å passe på deg er jo ikke rettferdig om dette er noe han har lyst ril å gjøre et pr helger i året.

Anonymkode: d4445...db3

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg skjønner ærlig talt ikke hva slags spagat du snakker om?

Du har to friske ungdommer som er over 18 år, de klarer seg da virkelig selv 

Tenåringen som sliter trenger deg kanskje, men å nekte mannen en tur når han reiser to helger i året, for å hjelpe deg å passe på voksne barn som nekter å ta hensyn er jo hinsides.

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Tenåringen som sliter trenger deg kanskje, men å nekte mannen en tur når han reiser to helger i året, for å hjelpe deg å passe på voksne barn som nekter å ta hensyn er jo hinsides.

Han reiser ikke to ganger i året, han er stort sett borte.

Hi er sliten, bekymra for er barn som sliter og hun har angst. Ingen ekte mann reiser da på jobbreise i helga når partneren hans, som jobber og holder fortet helt alene alle ukedager gir uttrykk for at hun trenger ham hjemme. 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Har ikke skrevet at de alle er over 18 år og voksne nei. 
ja, reiser på disse turene 2 ganger i året, men er borte 18 døgn hver måned da…  

Hjelpe meg å passe på barn? Det er jo like mye hans barn

Altså… kan du ikke alliere deg med de to andre ungdommene og be dem om å ikke feste/kjøre rundt akkurat denne helgen? Planlegge noe skikkelig koselig og kjekt med alle ungene?
og la mannen dra på tur…det er to ganger i året! Viktig å unne hverandre litt frihet - særlig i krevende situasjoner 😊 

Anonymkode: 194d4...ffd

Han reiser ikke to ganger i året, han er stort sett borte.

Hi er sliten, bekymra for er barn som sliter og hun har angst. Ingen ekte mann reiser da på jobbreise i helga når partneren hans, som jobber og holder fortet helt alene alle ukedager gir uttrykk for at hun trenger ham hjemme. 

Nettopp! Hadde det vært forrige helg, eller om 2 helger for den saks skyld hadde det gått greit. Men akkurat nå i helga går det ikke. 
Han blir hjemme, ikke fordi jeg sier det. Har heller ikke sagt det. Men han har ikke samvittighet til å dra når jeg sier noe om mine behov. Jeg har sagt han kan dra, men han klarer ikke kose seg på tur når situasjonen hjemme er som den er. Og da ikke komme hjem før neste helg. 
Dvs 2 uker borte i et strekk. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Mannen din jobbe vel mye når han er vekke? 12 timers skift? Han har ikke akkurat ferie vel. Stygt å ikke unne han en sånn helg. 

Anonymkode: 49ac4...760

Ja det har han. Men jeg har 24 timers jobb. 
Stygt? 
Hadde det vært innafor for meg som mor å få en offshore jobb og reise fra ungdom som sliter i lange perioder? Mens mannen var hjemme og både var på jobb og holdt fortet 24 timer i døgnet? Samt må ta seg fri fra jobb til å dra på bup møter, skolemøter og belaste sjefen sin? 
Jeg må det. Min manns arb giver er strålende fornøyd. 
Han er aldri borte fra jobb grunnet skolemøter og andre møter ang barna. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...