Gå til innhold

Sekstimersdagen

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du vet ikke en dritt om hvordan det hadde blitt, da dette er et hypotetisk spørsmål. 
Hvis man innfører 6-timers arbeidsdag så er det vel uansett særdeles liten grunn til å ha 10-timers åpningstid i barnehage og skole? Eller er din erfaring med det offentlige Norge at de vedlig gjerne tilbyr befolkningen unødvendige, dyre men - fine for befolkningen - ordninger bare sånn for å være kule?

Anonymkode: 1b336...016

Jeg vet ikke en dritt om hvordan dette ville blitt, men du vet alt?

Anonymkode: a269f...06b

Fortsetter under...

Jeg er ikke sikker på om det ville kunne fungere økonomisk, men argumentene om det liksom skulle være en ulempe med kortere åpningstider i barnehage skjønner jeg ikke. Det hadde da vært topp å kunne hente i barnehagen kl 14 om jeg var ferdig på jobb selv da? (Vanskelig for de med turnus selvfølgelig, med det er det samme nå og de hadde også fått kortere arbeidstid.) Butikker kunne ha stengt tidligere ettersom kundene kunne handlet tidligere på ettermiddagen og så videre og så videre.

Anonymkode: fbbf7...a63

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Du vet ikke en dritt om hvordan det hadde blitt, da dette er et hypotetisk spørsmål. 
Hvis man innfører 6-timers arbeidsdag så er det vel uansett særdeles liten grunn til å ha 10-timers åpningstid i barnehage og skole? Eller er din erfaring med det offentlige Norge at de vedlig gjerne tilbyr befolkningen unødvendige, dyre men - fine for befolkningen - ordninger bare sånn for å være kule?

Det offentlige Norge tilbyr det politikerne vedtar; de "bare" utøver villet politikk.. Hva politikere vedtar påvirkes av den stemmeberettigede delen av den norske befolkningen. 

For å være kule?

Ja, kanskje. Siv Jensen og co valgte å bruke penger på å tillate salg av lakrispiper i Norge, samt å innføre personlige bilskilt. Sikkert noen av velgerne deres som syntes det var kult. Personlig synes jeg det var tragisk.

Endret av monty12
MissSaigon skrev (3 timer siden):

Det var da veldig så aggressivt? Man trenger selvsagt ikke kortere åpningstider i barnehagen fordi om folk jobber på andre tider. Ved overlapping vil det jo være noen som har behov for å ha barnepass til kl 17 - akkurat som nå. Det virker ikke helt som du skjønner hva man diskuterer her?  

Tenker du at man skal ha like lang åpningstid med samme antall hoder som i dag eller skal man ansette flere for å dekke opp for at folk kobber kortere vakter?

i dag er det allerede vanskelig nok p få turnus til å  gå opp i bransjer som barnehage, helse, hjemmetjeneste og Sfo. Skal folk kobbe kortere med ha samme lønn, vil tjenestene bli vesentlig dyrere. Skal man ha samme bemanning som i dag må folk jo be raskere og dekke flere oppgaver - feks at tidligvakt og senvakter barnehage jobber lengre alene, at hjemmesykepleieren dekker flere pasienter osv. 

Anonymkode: f2dd6...3a7

monty12 skrev (23 minutter siden):

Det offentlige Norge tilbyr det politikerne vedtar; de "bare" utøver villet politikk.. Hva politikere vedtar påvirkes av den stemmeberettigede delen av den norske befolkningen. 

For å være kule?

Ja, kanskje. Siv Jensen og co valgte å bruke penger på å tillate salg av lakrispiper i Norge, samt å innføre personlige bilskilt. Sikkert noen av velgerne deres som syntes det var kult. Personlig synes jeg det var tragisk.

Ja, Norge har brukt penger på mye dumt. Blant annet å utdanne somaliske pirater til å bli negldesignere.

Jeg kan selvfølgelig ta feil, men jeg synes ikke det virker som om offentlige tjenester som skole og barnehage har høy prioritet blant våre folkevalgte. Sjelden jeg hører lærere i barnehage og skole uttrykke at de er godt nok bemanna på jobb til å kunne utføre jobben sin på en god, forsvarlig måte. Men for all del, det kan jo hende tilbudet blir ENDA bedre om 6-timersdagen innføres, til tross for at det knapt finnes en norsk politiker som ikke er bekymra over økende offentlige utgifter, en aldrende befolkning og mangel på arbeidskraft innen blant annet skole og helse.

Holder riktignok ikke pusten.

Annonse

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Mindre lønn og da? Eller hvordan tenker du folk skal få samme lønn med 6 timer kontra 8?

Anonymkode: 696c8...102

Verdiskapningen per person med 6 timers jobb er mye større i dag enn per person med 8 timers jobb før effektivisering og digitalisering. (Hvordan? Flere oppgaver og jobber er effektivisert bort)

så ja, samme lønn

Anonymkode: a28ad...306

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Verdiskapningen per person med 6 timers jobb er mye større i dag enn per person med 8 timers jobb før effektivisering og digitalisering. (Hvordan? Flere oppgaver og jobber er effektivisert bort)

så ja, samme lønn

Anonymkode: a28ad...306

Hvilket år sammenlikner du med?

Anonymkode: 733ce...055

Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Jeg er ikke sikker på om det ville kunne fungere økonomisk, men argumentene om det liksom skulle være en ulempe med kortere åpningstider i barnehage skjønner jeg ikke. Det hadde da vært topp å kunne hente i barnehagen kl 14 om jeg var ferdig på jobb selv da? (Vanskelig for de med turnus selvfølgelig, med det er det samme nå og de hadde også fått kortere arbeidstid.) Butikker kunne ha stengt tidligere ettersom kundene kunne handlet tidligere på ettermiddagen og så videre og så videre.

Anonymkode: fbbf7...a63

De er åpne 7-23, det er ikke pga 8-timersdag, altså...

Anonymkode: 4528e...0ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...