Gå til innhold

Jeg klarer ikke helt å skjønne hva som er rasisme

Anbefalte innlegg

I mitt hode er rasisme å omtale noen negativt på bakgrunn av deres etniske opphav, hudfarge, religion, legning og så videre, men jeg har tydeligvis tatt helt feil.

Jeg er syk for tiden, hadde besøk av ei venninne mens mannen var på apoteket for meg for å kjøpe noen reseptfrie medisiner. Hadde sendt med han de andre medisinene jeg bruker slik at han kunne vise dem slik at han fikk noen jeg kunne ta sammen med de jeg bruker.
Mannen kom hjem, og fortalte at han på apoteket sa at noe jeg bruker det er det disse han skal ha, tas slik og slik og masse annen informasjon. Jeg svarer noe om at "å var han litt runde, middelalderen, mørke som snakker gebrokkent som var på jobb i dag, han er utrolig flink".
Min venninne mener at det var rasistisk sagt.
Jeg tenker at det bare var en beskrivelse av en person, og ser ikke forskjellen på den beskrivelsen og en av hun unge med langt lyst hår og snakker vestlandsk dialekt.

Er det virkelig ikke lov å beskrive folk av en annen etnisk opprinnelse lenger så lenge det ikke er negativt?
Har problemer med å skjønne hvorfor det var rasistisk.

Anonymkode: a0913...6a2

Fortsetter under...

Min datter var kritisk en en skuespiller i et stykke, og ble beskyldt for rasisme siden han var farget. Jeg syns heller det er rasisme å ikke kunne ta mot noe kritisk uten å trekke rasismekortet. De som er farget er ikke sarte blomster som ikke tåler respons på det de gjør eller sier. 

Så nei, det du sa var ikke rasistisk. 

Det var vel ikke rasistisk. Hadde du sagt det på en måte som hørtes ut som om at han var flink til tross for hudfargen, så hadde det vært noe helt annet. 

Men det virket ikke som om det var sånn du uttrykte deg? 

Annonse

MissSaigon skrev (1 time siden):

Min datter var kritisk en en skuespiller i et stykke, og ble beskyldt for rasisme siden han var farget. Jeg syns heller det er rasisme å ikke kunne ta mot noe kritisk uten å trekke rasismekortet. De som er farget er ikke sarte blomster som ikke tåler respons på det de gjør eller sier. 

Så nei, det du sa var ikke rasistisk. 

Som Durek for eksempel?

Anonymkode: a42e6...b6b

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

I mitt hode er rasisme å omtale noen negativt på bakgrunn av deres etniske opphav, hudfarge, religion, legning og så videre, men jeg har tydeligvis tatt helt feil.

Jeg er syk for tiden, hadde besøk av ei venninne mens mannen var på apoteket for meg for å kjøpe noen reseptfrie medisiner. Hadde sendt med han de andre medisinene jeg bruker slik at han kunne vise dem slik at han fikk noen jeg kunne ta sammen med de jeg bruker.
Mannen kom hjem, og fortalte at han på apoteket sa at noe jeg bruker det er det disse han skal ha, tas slik og slik og masse annen informasjon. Jeg svarer noe om at "å var han litt runde, middelalderen, mørke som snakker gebrokkent som var på jobb i dag, han er utrolig flink".
Jeg tenker at det bare var en beskrivelse av en person, og ser ikke forskjellen på den beskrivelsen og en av hun unge med langt lyst hår og snakker vestlandsk dialekt.

Er det virkelig ikke lov å beskrive folk av en annen etnisk opprinnelse lenger så lenge det ikke er negativt?

Det var ikke rasistisk, det var en beskrivelse.

Men å legge til at han snakker gebrokkent ble kanskje litt mye, når hun allerede også har sagt han er mørkhudet, rund og middelaldrende.

Anonymkode: da331...ace

Jeg skjønner det heller ikke hi. Som tråden om fargen svart. Er det rasistisk å be fotballspillerne dekke opp hver sin svarte spiller, når treneren åpenbart snakker om draktfargen? Det var jo visstnok ikke en eneste mørkhudet person der.

Eller damen i barnehagen som ba et barn sende fargeblyanten ved siden av den røde, i frykt for å krenke noen?

Det er gått for langt.

Anonymkode: c951e...df6

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Som Durek for eksempel?

Anonymkode: a42e6...b6b

Ja, for eksempel. 

Det er likevel lurt å være bevisst på egen potensielle blindsone, og reflektere over om en hadde vært like kritisk om det  samme ble sagt eller gjort av en hvit mann. 

Dersom en er generelt kritisk til visse folkegrupper og/ eller deres religion, og ikke klarer å se at annet enn egen kultur og religion har ordentlig verdi, så er man både intolerant og rasistisk. 

Annonse

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg skjønner det heller ikke hi. Som tråden om fargen svart. Er det rasistisk å be fotballspillerne dekke opp hver sin svarte spiller, når treneren åpenbart snakker om draktfargen? Det var jo visstnok ikke en eneste mørkhudet person der.

Eller damen i barnehagen som ba et barn sende fargeblyanten ved siden av den røde, i frykt for å krenke noen?

Det er gått for langt.

Sånne tåpelige "såkalte" eksempler som resikuleres blir bare for dumt. 

Rasisme og diskriminering er et vesentlig større, reelt problem enn det at folk oppfattes som rasister når de ikke er det (selv om det også skjer). 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja, for eksempel. 

Det er likevel lurt å være bevisst på egen potensielle blindsone, og reflektere over om en hadde vært like kritisk om det  samme ble sagt eller gjort av en hvit mann. 

Dersom en er generelt kritisk til visse folkegrupper og/ eller deres religion, og ikke klarer å se at annet enn egen kultur og religion har ordentlig verdi, så er man både intolerant og rasistisk. 

Betyr det at jeg er rasist hvis jeg ikke liker en kultur eller folkegruppe? Som f.eks i tråden om Afghanistan der noen sa de ikke likte den afghanske kulturen fordi kvinner blir undertrykket og definert til et mindre verdifullt menneske. Er man rasist hvis man ikke liker den type ideologi?

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Rasisme og diskriminering er et vesentlig større, reelt problem enn det at folk oppfattes som rasister når de ikke er det (selv om det også skjer). 

Hva mener du? Kan man ikke bruke et eksempel flere ganger? Hvem bestemmer det?

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det skjer altfor ofte at rasismekortet trekkes uten at det er rasisme, og det gjør jo at virkelig rasisme blir nedgradert og undervurdert fordi folk blir lei av at rasismekortet trekkes i alle mulige sammenhenger. Når det ropes ulv ulv stadig vekk, så blir resultaet ignorering.

Anonymkode: 277a8...7fa

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Betyr det at jeg er rasist hvis jeg ikke liker en kultur eller folkegruppe? Som f.eks i tråden om Afghanistan der noen sa de ikke likte den afghanske kulturen fordi kvinner blir undertrykket og definert til et mindre verdifullt menneske. Er man rasist hvis man ikke liker den type ideologi?

Ja, når du generaliserer i så stor grad, og ikke klarer å se oositive ting ved verken mennesker derfra eller kulturen, så er du klart rasistisk. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvorfor svarer du ikke på spørsmålet?

Anonymkode: c3aba...88d

Man kan ikke det ikke nødvendigvis er sant, fordi gjenfortelling selv av sanne historier kan gjøre en fjær til fem høns, og fordi resikulering av samme historie/ myte gir et galt inntrykk av at dette er noe som skjer ofte (det har med hvordan hjernen husker og oppfatter å gjøre). 

Når det er sagt så har jeg møtt mange rasister med innvandrerbakgrunn som oppfatter mer mørkhudede fra eget land, eller innvandrere fra andre land enn eget, som mindreverdige. 

Jeg har også truffet enkelte mennesker som tolker det aller meste som rasisme. I de tilfellene så er min oppfatning den at de har hatt mange reelle vonde opplevelser med utenforskap og rasisme tidligere som nok har begynt å prege deres måte å fortolke verden og andres motiver på. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ja, når du generaliserer i så stor grad, og ikke klarer å se oositive ting ved verken mennesker derfra eller kulturen, så er du klart rasistisk. 

Det er ikke sant, det du sier om meg der. Du ilegger meg meninger jeg ikke har og kaller meg ting jeg ikke er. 

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Venninnen din er bare dum. 

Anonymkode: 71fb6...a1a

Religion og legning har ingenting med rasisme å gjøre, kun hudfarge, øyefarge og opphav. 

https://snl.no/rasisme

Håper du sa ifra til hun venninna di, eller gjør det i ettertid, for det er ganske ødeleggende om for de som blir utsatt for rasisme om det blir vannet ut. 

Anonymkode: aeac8...04f

Det var vel at du sa mørk og gebrokkent. Mørk er for mange rasistisk. Men det er jo ikke lov å påpeke etnisitet heller da. Jeg omtalte en kollega som han kinesiske som jobber i fjerde, det var ikke lov. 😱 Så når man skal omtale noen må man for Guds skyld unngå å opprinnelse inn i setningen. Jeg har ikke et rasistisk bein i kroppen og skjønner heller ikke hvorfor det ikke er lov. Svarting og guling er jo rasistisk, mørkhudet er i grenseland. Men å si hun fra Sørlandet eller han fra Kina/asia er for meg det samme. 🤷🏻‍♀️

Best å holde munn tenker jeg. 

Anonymkode: a5861...5f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...