Gå til innhold

Norsklærer som snakker dårlig norsk.

Anbefalte innlegg

Ungdommen min har fått en ny norsklærer som hverken kan skrive eller uttale norske ord riktig. Læreren kommer fra et land i Europa og har i tillegg en kraftig aksent som kan gjøre det vanskelig å forstå hva vedkommende sier. 

Hadde dere reagert?

Anonymkode: 256bb...afe

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Unnskyld meg, men hører du ikke hvor rasistisk du høres ut?

Anonymkode: 9858f...12b

Hvorfor det? Hen påpeker jo bare at de har fått en lærer som ikke snakker eller skriver godt nok språket hen skal lære bort. Ville du hatt en mattelærer som ikke kan regne?

Ja, det hadde jeg tatt opp. 

Anonymkode: 8d02c...23d

Nei,det hadde jeg ikke reagert på. Så lenge læreren har den nødvendige kunnskapen om det norske språket, grammatikken og fonologien regner jeg med at han/hun gjør en god jobb. 

Det blir samme problemstilling om læreren hadde snakket dialekt. Jeg forstår ikke sognedialekten, feks. Men jeg regner med at læreren klarer å lære bort likevel.

Anonymkode: 9cce4...ac7

Annonse

En norsklærer bør være god i norsk, og et eksempel for andre. Men i Norge er det sikkert et poeng å være et eksempel for de som ikke er norske. Vi må jo snart unnskylde oss for å være norske i Norge.

Anonymkode: 6a9bd...842

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Nei,det hadde jeg ikke reagert på. Så lenge læreren har den nødvendige kunnskapen om det norske språket, grammatikken og fonologien regner jeg med at han/hun gjør en god jobb. 

Det blir samme problemstilling om læreren hadde snakket dialekt. Jeg forstår ikke sognedialekten, feks. Men jeg regner med at læreren klarer å lære bort likevel.

Anonymkode: 9cce4...ac7

Er det uproblematisk med en engelsk- eller fransklærer som snakker dårlig engelsk/fransk også?

Anonymkode: c5250...e66

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Er det uproblematisk med en engelsk- eller fransklærer som snakker dårlig engelsk/fransk også?

Men hva definerer du som "dårlig norsk" da? Kun fordi noen har aksent, er man vel ikke dårlig i norsk?Jeg har også skrivefeil (som mange føler de må påpeke her inne) og jeg er urnorsk. 

Kan ikke folk med dialekt, lavmælte eller folk som stammer være norsklærer,da kanskje?Fordi det er vanskelig å forstå dem`?

Østerdølen skrev (6 minutter siden):

Men hva definerer du som "dårlig norsk" da? Kun fordi noen har aksent, er man vel ikke dårlig i norsk?Jeg har også skrivefeil (som mange føler de må påpeke her inne) og jeg er urnorsk. 

Kan ikke folk med dialekt, lavmælte eller folk som stammer være norsklærer,da kanskje?Fordi det er vanskelig å forstå dem`?

I innlegget til hi er det ikke snakk om aksent.

Anonymkode: a4a84...37f

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Selvfølgelig like problematisk uansett hvilket fag det gjelder.

Endret av sug lut

Annonse

Østerdølen skrev (15 minutter siden):

Jeg er ikke hi. Jeg bare spør om det er uproblematisk om språklærere er dårlige til å snakke språket de underviser i? At de ikke kan «skrive og uttale ordene riktig», slik hi skriver?

Det blir litt vanskelig om ikke folk med dialekt kan være norsklærere, da samtlige i Norge snakker dialekt.

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Ungdommen min har fått en ny norsklærer som hverken kan skrive eller uttale norske ord riktig. Læreren kommer fra et land i Europa og har i tillegg en kraftig aksent som kan gjøre det vanskelig å forstå hva vedkommende sier. 

Hadde dere reagert?

Anonymkode: 256bb...afe

Ja, jeg hadde reagert. Man bruker ikke en innvandrer til norsklærer. 

Anonymkode: 4f221...7ab

Ja det hadde jeg klaget på, uten tvil. Skulle jeg undervist i spansk uten å kunne spansk? Her satte de en lærer som snakket ekstremt dårlig norsk som kontaktlærer for en 1.klasse. Hun forsto ikke elevene, elevene forsto ikle henne. Det sier seg selv at det ikke går, ble klager og borte ble vedkommende. 1 klassinger som verken skriver eller leser skal bli undervist av noen som ikke uttaler ord forståelig, ikke kan bokstavene på norsk å ikke kan svare på spørsmål fordi hun ikke forstår. Ærlig talt. Må være frustrerende for andre å samarbeide med. 

Østerdølen skrev (14 timer siden):

Hi skriver at læreren heller ikke skriver korrekt norsk. Slik man man selvsagt ikke ha det. 

Hva mener du med folk som snakker dialekt? Alle i Norge snakker da dialekt. 

Man kan ikke undervise i et fag man ikke mestrer selv, det burde jo si seg selv. 

Anonymkode: e64f4...6a8

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Jeg er ikke hi. Jeg bare spør om det er uproblematisk om språklærere er dårlige til å snakke språket de underviser i? At de ikke kan «skrive og uttale ordene riktig», slik hi skriver?

Det blir litt vanskelig om ikke folk med dialekt kan være norsklærere, da samtlige i Norge snakker dialekt.

Det er da ikke det samme! Man er da like norsk, med samme forutsetninger til å undervise i faget uansett hvilken dialekt man snakker. Og du som sikkert snakker ren og pen østlandsdialekt (etter måten du uttaler deg på), har også en dialekt. Det er noe helt annet om vedkommende ikke kan skrive korrekt norsk, uansett nasjonalitet. Kan man ikke norsk, så bør man ikke være norsklærer heller. 

Anonymkode: f03de...75d

Østerdølen skrev (14 timer siden):

Når man ikke kan eller behersker noe og ikke skjønner det selv så bør arbeidsgiver sette noen grenser. Som å ikke ansette norsklærer som ikke kan norsk. Som å ikke ansette en blind mann som taxisjåfør eller en stum dame som operasanger. Livet kommer faktisk med noen begrensninger for oss alle og det er ikke alt vi passer til. Det er verken slemt eller dust, det er slik livet er. Klarer man ikke å uttrykke seg på språket man skal undervise i så har man ingenting der å gjøre som lærer. 

Anonymkode: 5e9a9...0bd

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Det er da ikke det samme! Man er da like norsk, med samme forutsetninger til å undervise i faget uansett hvilken dialekt man snakker. Og du som sikkert snakker ren og pen østlandsdialekt (etter måten du uttaler deg på), har også en dialekt. Det er noe helt annet om vedkommende ikke kan skrive korrekt norsk, uansett nasjonalitet. Kan man ikke norsk, så bør man ikke være norsklærer heller. 

Anonymkode: f03de...75d

Var det svaret myntet på noen andre, eller forsto du ikke hva jeg skrev?

Ja, jeg hadde reagert, og jeg hadde spurt avdelingsleder ved skolen om vedkommende faktisk er kvalifisert til jobben. Lærere som jobber i ungdomsskolen og videregående skole skal ha minimum 60 studiepoeng i norsk for å ha undervisningskompetanse i faget.

Anonymkode: c4f28...bde

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Ja, jeg hadde reagert, og jeg hadde spurt avdelingsleder ved skolen om vedkommende faktisk er kvalifisert til jobben. Lærere som jobber i ungdomsskolen og videregående skole skal ha minimum 60 studiepoeng i norsk for å ha undervisningskompetanse i faget.

Anonymkode: c4f28...bde

Nei nei. De må ha disse poengene for å få fast jobb. Er det mangel på kvalifisert personell må man ansette andre. Noen må gjøre timene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...