Gå til innhold

Noen med barn (eller seg selv) som fikk dårlige karakterer og likevel gått bra med?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Dvs studert og fått seg et yrke?

Anonymkode: 11fa4...6c4

Jeg slet på vgs (allmennfag). Men fullførte. Tok opp igjen noen fag senere og tok bachelor-utdanning. Det er mulig.

Anonymkode: 4f5a3...542

Droppet ut siste året på vgs. Tok opp igjen de fagene jeg ikke hadde fått karakter i da jeg var i slutten av 20-årene, etter jeg hadde fått barn, og tok så master. Har eget firma i dag.

Anonymkode: 0742e...b36

Annonse

Mannen min klarte ikke forkurset i matte så han kom ikke inn på ingeniør, men han tok teknisk fagskole og driver i dag en vellykket bedrift med flere ansatte.

En slektning humpet seg gjennom grunnskolen med 2 og 3 i realfagene, tok helsefagarbeider på vgs og tok fagbrev som det. Tok påbygg og fikk 2 i matte, tok det opp igjen og fikk 3 med et nødskrik. Er i dag sykepleier (de må ha 3 i matte for å komme inn på sykepleien) og gjør en god jobb på sykehuset.

Ja, du må kunne regne litt som sykepleier, men å regne medisinmengde pr kg kropp er ikke det samme som omkretsen av en rombe og algebra. Man kan bli en flink sykepleier selv om man er elendig i matte på vgs.

Anonymkode: 54d49...7c7

Sønnen min. Han slet på ungdomsskolen, men klarte med hard innsats å få gode nok karakterer til å komme inn på den linja han ønska på vgs. Da steg motivasjonen litt og han har i dag fagbrev, gått påbygg, tatt et år med realfag for å komme inn på studiet han ønsket og han går siste året på bachelor og vurderer å søke master. 

Anonymkode: 66528...531

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Dvs studert og fått seg et yrke?

Anonymkode: 11fa4...6c4

Jeg var elendig på skolen. Masse fravær og så lavt snitt at jeg måtte flytte over til en bygdeskole to timer hjemmefra til 2. året på vgs.

Som det underet det er gikk jeg likevel for universitetsutdanning. Den koden knakk jeg og gikk ut med B på hovedfaget mitt. Har i dag en jobb jeg elsker og tjener rundt 800.000 i året som jeg selv syns er mye. 

Anonymkode: c53c9...297

Hverken meg selv eller egne barn, men jeg vet om opptil flere som har gjort det dårlig på skolen og allikevel fått seg gode jobber. Et par av dem har attpåtil kommet tilbake på skolebenken og gått ut med toppkarakterer. 

Anonymkode: d0c77...c6e

Her tenker jeg at årsaken til dårlige karakterer er viktigere enn de dårlige karakterene. Selv hadde jeg begge deler. Kunne få 2+ på en tekst, 5+ på en annen. 3 på en matteprøve, 6 på en annen. En venn av meg hadde helt middels karakterer, 3-4, gjennom hele grunnskolen og første året på vgs, så fant han ut at han ville bli lege, og det ble han. 

Poenget mitt er at f.eks. veldig evnerike barn og unge oftere får middels karakterer enn gode, selv om de er mye smartere enn de andre i klassen sin. På samme måte kan noen med trøblete hjemmeforhold, uoppdaget ADHD, psykisk uhelse, som blir utsatt for mobbing ol., gjerne få dårlige eller veldig ujevne karakterer, men likevel ha evner og ressurser i bunnen til å klare høyere utdanning og en krevende jobb når de bare får hjelp og/eller rett motivasjon. Er det derimot generelle lærevansker og/eller litt lavere evnenivå som er årsaken til lave karakterer, så kan nok høyere utdanning være for krevende eller ikke mulig.

Anonymkode: 0e15e...c0a

Jeg fullførte videregående, men hadde ikke karakterer å skryte av. Litt under snitt. Gikk yrkesfag og så i lære, men avsluttet læretiden pga yrkessykdom da jeg var 19. Begynte å jobbe 100%, og har jobbet siden med unntak av fødselspermisjon da jeg var 20, 28 og 30. Har tatt noen kurs underveis, og er i dag stolt eier av et foretak med 21 ansatte og flere avdelinger. 

Anonymkode: 7a123...b5b

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...