Gå til innhold

Er dette urettferdig eller rettferdig? Penger fra besteforeldre💰

Anbefalte innlegg

Jeg og min mann har fire barn.

Svigerinne og mannen har to barn. Totalt har besteforeldrene seks barnebarn, og det kommer ikke flere barnebarn.

Besteforeldrene selger huset å vil gi 250 000kr til hvert av barnebarna. 1,5mill totalt gir de bort.

Søsterem mener det er urettferdig at ikke 1,5 deles på 2 (hun og bror), også fordeler de videre summen på 750 000kr på henholdsvis 4 barn og 2 barn. At summen blir 375 000kr på søsteren sine barn, og 187 500kr på våre fire.

Hva tenker dere?

Anonymkode: ec86d...f29

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg og min mann har fire barn.

Svigerinne og mannen har to barn. Totalt har besteforeldrene seks barnebarn, og det kommer ikke flere barnebarn.

Besteforeldrene selger huset å vil gi 250 000kr til hvert av barnebarna. 1,5mill totalt gir de bort.

Søsterem mener det er urettferdig at ikke 1,5 deles på 2 (hun og bror), også fordeler de videre summen på 750 000kr på henholdsvis 4 barn og 2 barn. At summen blir 375 000kr på søsteren sine barn, og 187 500kr på våre fire.

Hva tenker dere?

Anonymkode: ec86d...f29

Jeg tenker at besteforeldrene kan gjøre som de vil innenfor loven.

Men, det rettferdige ville jo vært å gi bort to like halve summer til egne barn som da fordeles på barna de har. Altså at de barna som har flest barn så blir det mindre per deres barn (barnebarn). Arven deres skal jo i utgangspunktet pkt deles likt på deres barn uavhengig av hvor mange barn disse har fått. 

Anonymkode: 126c0...51f

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Kloke besteforeldre. 

Anonymkode: f8d61...afd

... samtidig som jeg kan skjønne at det kan føles litt bittert. Hadde dette vært et arveoppgjør hadde det blitt som søster ønsker.

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men, det rettferdige ville jo vært å gi bort to like halve summer til egne barn som da fordeles på barna de har. Altså at de barna som har flest barn så blir det mindre per deres barn (barnebarn). Arven deres skal jo i utgangspunktet pkt deles likt på deres barn uavhengig av hvor mange barn disse har fått. 

Det er jo ikke rettferdig for barnebarna å fordele det sånn.

Anonymkode: adadc...4a8

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

... samtidig som jeg kan skjønne at det kan føles litt bittert. Hadde dette vært et arveoppgjør hadde det blitt som søster ønsker.

Å føle det bittert er bare smålig og grådig. Et arveoppgjør blir jo noe helt annet.

Det er ikke et arveoppgjør, men en gave, da vil besteforeldrene gi likt til alle barnebarna. Jeg ville gjort der samme og holder med besteforeldrene 

Jeg forstår søsteren, som nok tenker som om det er et arveoppgjør. Men hun kan ikke diktere hva besteforeldrene vil gi i gave til barnebarna.

Anonymkode: 52151...415

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Å føle det bittert er bare smålig og grådig. Et arveoppgjør blir jo noe helt annet.

Ja, kanskje. Men hva om skjevfordeling av antall barn hadde vært større? Ett søsken med fire barn, ett barnløst søsken, og barnebarna får 250 000 hver? Jeg kan godt forstå om det barnløse søskenet synes det er vondt å miste sin del av en fremtidig arv, selv om alt er gjort etter reglene.

Når det kommer til arv deles det likt mellom søsken uavhengig av antall barn så sant det ikke foreligger et testament som sier noe annet.
Hvordan man gir pengene nedover generasjonen mens man fremdeles lever er helt opp til en selv, og så lenge det går til barnebarna og ikke barna er det vel å se på som en gave, ikke en arv.

Anonymkode: a59bf...d3a

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Ja, kanskje. Men hva om skjevfordeling av antall barn hadde vært større? Ett søsken med fire barn, ett barnløst søsken, og barnebarna får 250 000 hver? Jeg kan godt forstå om det barnløse søskenet synes det er vondt å miste sin del av en fremtidig arv, selv om alt er gjort etter reglene.

Jeg har ikke barn i live, men jeg hadde aldri reagert på om mamma hadde ønsket å gi pengegave til mine tantebarn.

Annonse

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

I tillegg har jo familien med flest barn alltid fått mest. Gir feks besteforeldrene 1000 kr til hver til bursdag og jul, får jo familien med 4 barn 8000 i året i gaver, mens de med 2 4000. Og det gjelder jo alt da. De som får mange barn spiser jo opp arven til de med ingen eller få. 

Jeg er veldig bevist på dette da jeg har 3 barn og min barnløse (ufrivillig) søste ikke har noen. Det ville vært rart om foreldrene våre skulle gi min familie masse fordi jeg har barn, og hennes ikke noe fordi hun er barnløs. 

Forstår besteforeldrene. De er i live å kan etter loven gjøre som de vil. Om de vil donere 1,5 mill til veldedighet, bruke alt på horer og gambling kan de det. Disse 1,5mill er deres som de disponerer fritt så lenge de lever. Forstår hva søsteren tenker, men dette er ikke ett arveoppgjør eller forskudd på arv. Dette er gave.

FrkKværner skrev (47 minutter siden):

Forstår besteforeldrene. De er i live å kan etter loven gjøre som de vil. Om de vil donere 1,5 mill til veldedighet, bruke alt på horer og gambling kan de det. Disse 1,5mill er deres som de disponerer fritt så lenge de lever. Forstår hva søsteren tenker, men dette er ikke ett arveoppgjør eller forskudd på arv. Dette er gave.

Strengt tatt er det vel en form for forskudd på arv. Hvordan skilne de to?

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Nei, forskudd på arv ville ha gått til barna, ikke barnebarna.
Så lenge det går til barnebarna er det gave, ikke forskudd på arv

Anonymkode: a59bf...d3a

Jeg tenker at din svigerinne høres grådig ut.

Besteforeldrene vil gi hvert barnebarn hver sin gave. Da gir man lik sum. Det er både rettferdig og lurt av besteforeldrene og gjøre det slik. 

Arveoppgjøret kommer senere når besteforeldrene faller bort. 

Anonymkode: 659bc...54c

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

De ønsker å gi en gave til sine barnebarn, og det ønsker de selvsagt at skal være likt fordelt på barna. 

Dette er ikke pliktarv 

Anonymkode: cc88e...541

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Barnebarn arver ikke.

Hadde det vært forskudd på arv måtte det meldes inn til skatteetaten som forskudd på arv og blitt gitt til barna.

Anonymkode: 52151...415

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...