Gå til innhold

Bli ny til sommeren, realistisk?

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke hatt god helse, så jeg har blitt en sofapotet, for mange kg og for dvask. Jeg orker fortsatt ikke for mye og for hard trening, men skal greie litt.

Bestevenninnen min skal gifte seg i juni, og jeg er forloveren hennes🥂 Jeg vil da gjerne "bli ny" til da. Flaut å treffe så mange slik sånn jeg ser ut nå. Hva er realistisk, og hvor begynner jeg? Føles fint å ha et mål, veldig motiverende. 

Det viktigste er å gå ned i vekt, men samtidig stramme opp og styrke viktige muskler litt. Forslag?

Anonymkode: 4d5f6...ef3

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449434-bli-ny-til-sommeren-realistisk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å gå ned i vekt er det kosthold som gjelder. Du må gå uendelig mange km for å forbrenne 1 kg fett, men du kan spise litt bedre og gå ned 0,5 til 1 kg i uka.

Så velg smarere når det kommer til mat. Alle monner drar, du kan spare inn mange kalorier ved å bytte ut ting du er glad i med mer kalorifattige ting. Gulost med lettost, syltetøy med lettsyltetøy, salami med lettsalami osv. Vil du spise 2 knekkebrød kan du spare mange kalorier ved å velge de riktige knekkebrødene med riktig pålegg. 

Jeg gikk ned 10 kg ved å slutte helt med småspising. Tre måltider om dagen, ingenting mellom måltidene. Må jeg ha en sjokolade skal den spises som dessert etter mat, aldri alene. Gikk ned 10 kg på 3 mnd.

Fra 10 til 15 kg var vanskeligere, for da måtte jeg ned i mengde mat. Så det gikk saktere ned, var tyngre både fysisk og psykisk å klare det. Motivasjonen var lavere, jeg ønsket ikke å spise mindre, jeg savnet ting jeg ikke lenger unnet meg osv. Men sakte men sikker gikk jeg ned 5 kg til. Brukte ca 3 mn på 5 kg.

Så på et halvt år har jeg gått ned 15 kg.

Har enda 5 kg til jeg ønsker å ned, og vet at den siste reisen nok blir tung. Jeg kan heller ikke pga helse trene hardt, men jeg går tur hver dag, og jeg gjør små øvelser fra youtube innimellom. Har kjøpt meg strikker, og manualer på 1,5 kg. Bare søker etter f.eks øvelser med strikk, og gjør et par stykker nå og da. Blir selvfølgelig ikke helsestudiosterk, men likevel sterkere.

Lykke til. Det er klart du klarer det om du vil det :)

Anonymkode: c09b6...baf

Det er realistisk å både gå ned i vekt og bli i bedre form på 9 mnd. Hva som er et realistisk mål kommer an på hva som er utgangspunktet, hvor mye du vil ned og hvor mye du vil legge i det. Kosthold er det aller viktigste, å trene for å bli i bedre form og sterkere er bra for helsa, ikke nødvendigvis for vektnedgangen.

Jeg har gått ned 15 kilo. Jeg trener litt på treningssenter, og går litt turer. Den treningen gjør at jeg føler meg i bedre form, og gir meg god samvittighet, og gjør at jeg tenker mer på hva jeg spiser. Mitt råd er å ikke bite over for mye på en gang, sånn at det blir for overveldende og du detter av.

Anonymkode: ab1e6...778

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er realistisk å både gå ned i vekt og bli i bedre form på 9 mnd. Hva som er et realistisk mål kommer an på hva som er utgangspunktet, hvor mye du vil ned og hvor mye du vil legge i det. Kosthold er det aller viktigste, å trene for å bli i bedre form og sterkere er bra for helsa, ikke nødvendigvis for vektnedgangen.

Jeg har gått ned 15 kilo. Jeg trener litt på treningssenter, og går litt turer. Den treningen gjør at jeg føler meg i bedre form, og gir meg god samvittighet, og gjør at jeg tenker mer på hva jeg spiser. Mitt råd er å ikke bite over for mye på en gang, sånn at det blir for overveldende og du detter av.

Det er sant, ikke legge lista for høyt.

Jeg burde gå ned 25 kg, men om jeg greier halvparten eller 10 kg til da er jeg fornøyd altså. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er sant, ikke legge lista for høyt.

Jeg burde gå ned 25 kg, men om jeg greier halvparten eller 10 kg til da er jeg fornøyd altså. 

Tenk på hva du kan endre på og sett deg realistisk mål etter det.

Jeg har ikke gått på noe strikt slankeopplegg, men endrer litt etter litt. Jeg spiste rett og slett for mye, for store og for mange porsjoner. Så nå bruker jeg mindre tallerken, spiser senere og stopper å spise før jeg er stappmett.
Hadde og kommet inn i en spiral med for mye ferdigmat og halvfabrikata. Det har jeg endret mye på, jeg spiser fremdeles de tingene, men jeg lager mye mer fra bunnen av enn jeg gjorde før. Siden jeg er kronisk syk og mye dårlig, så har jeg jobbet endel med gode løsninger for enkle middager - som å kutte opp og fryse ned ferdige porsjoner med grønnsaker, kutte kyllingfilet i biter, steke kjøttdeig sammen med grønnsaker, lage blomkålris og brokkoliris, rive gulrøtter og fryse det. Da er det enkelt å ta opp å hive rett i stekepanna på dårlige dager, og dager hvor jeg er lei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...