Gå til innhold

Jeg er minst ti kilo for tung, men jeg eier ikke viljestyrke til å spise mindre

Anbefalte innlegg

Jeg vet jo at jo mindre jeg blir, jo mindre kcal trenger jeg. Men jeg klarer ikke å kutte snackingen på kvelden. Jeg kan være superflink hele dagen og ligge på 1200 kcal, men på kvelden går jeg på en smell og spiser. Jeg har prøvd det meste, men jeg klarer ikke å lure meg selv. Har noen tips? Begynne med Pepsi max eller noe? Ser mange drikker det, og kan det funke til å ikke spise eller drikke andre kaloririke greier?

Anonymkode: 9e655...2e6

Fortsetter under...

Det første du kan begynne å gjøre er å ikke ha snacks i huset utenom i helgene.
Har du ingenting i skap og skuffer så kan du ikke ta noe heller.
Og som du selv sier, bytt ut sukkerholdig drikke med sukkerfri, og nei, det må ikke være PepsiMax, men heller noe som ligner det du drikker i dag for at overgangen skal bli mindre.

Må du være hjemme på kvelden?
Man brenner ikke så mange kalorier på å gå en lang tur, men dersom det å gå en lang tur forhindrer en i å spise unødvendig snachs kan gevinsten bli stor uten om at du kommer deg i bedre form.

Anonymkode: 65ca4...343

Kutt ut frokost og legg inn kveldsmat. Spis tre ganger om dagen, men f.eks kl 12, 17 og 20 istedenfor 8, 11 og 16. Forskyv måltidsrymen rett og slett.

Kveldsmaten må dekke behovet for noe søtt, uten å være for kaloririk. Jeg liker f.eks en boks skyr sjokoladepudding i en skål med litt vaniljesaus uten sukker på. Da dekker du søtbehovet på 300 kalorier. Eller en proteinbar, Barebells er god. Chiapudding med vaniljesmak og bær. Det er mye du kan spise som ikke inneholder allverdens med kalorier.

Anonymkode: c8b34...c51

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Kutt ut frokost og legg inn kveldsmat. Spis tre ganger om dagen, men f.eks kl 12, 17 og 20 istedenfor 8, 11 og 16. Forskyv måltidsrymen rett og slett.

Kveldsmaten må dekke behovet for noe søtt, uten å være for kaloririk. Jeg liker f.eks en boks skyr sjokoladepudding i en skål med litt vaniljesaus uten sukker på. Da dekker du søtbehovet på 300 kalorier. Eller en proteinbar, Barebells er god. Chiapudding med vaniljesmak og bær. Det er mye du kan spise som ikke inneholder allverdens med kalorier.

Yt sjokoladepudding mente jeg.

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg spiser maiskaker om kvelden. Lite kalorier, men døyver snacksuget. Finnes med mange smaker. 

Anonymkode: ca749...ec6

Masse kalorier

Anonymkode: 5ec09...579

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Masse kalorier

Anonymkode: 5ec09...579

Nei. Det er 400kcl per hundre gram. Men de veier jo ingenting, så du får spist noen uten å komme opp i det. 

Anonymkode: ca749...ec6

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Får du i deg nok salt? Det første jeg får i meg om dagen er et glass med saltvann. Det døyver søtsuget hele dagen. Smaker høgg, men funker gull.

Anonymkode: c1830...090

Jøss. Er det sant? Drikke saltvann? Trodde det var dumt, jeg, at man ble enda mer tørst da og bare tullet det til?

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Man kan like gjerne spise en sjokoladebar enn en proteinbar. Like mye kalorier, og sjokoladen smaker bedre. Proteinbarer inneholder elendig kvalitet på proteinet og er kun kalorier uten noe mer. Da kan man like gjerne gå for det man liker bedre. 

Anonymkode: 4e41e...120

Takk for mange gode tips forresten. Jeg er sjelden i ro, for med tre barn er det stadig noe som skjer. Å ikke ha mat, drikke eller noe snacks tilgjengelig er nærmest umulig med så mange i huset. Jeg er ikke noe glad i fruktte, dessverre, skal det funke må jeg ha et par spiseskjeer med sukker, og da er jeg like langt 😅

Så sukkerfri brus er ikke noen særlig erstatning altså? Hmm

Jeg vet jo at jo mindre jeg blir, jo mindre kcal trenger jeg. Men jeg klarer ikke å kutte snackingen på kvelden. Jeg kan være superflink hele dagen og ligge på 1200 kcal, men på kvelden går jeg på en smell og spiser. Jeg har prøvd det meste, men jeg klarer ikke å lure meg selv. Har noen tips? Begynne med Pepsi max eller noe? Ser mange drikker det, og kan det funke til å ikke spise eller drikke andre kaloririke greier?

Jeg vil si at du snacker på kvelden fordi du spiser for lite iløpet av dagen, spis mer mat, 1200 er lite.

Anonymkode: 8808e...d1c

Annonse

Er det slik at om man har en dag innimellom hvor man spiser det en vil, og altså det kan bli mye kalorier, så ødelegger det all progresjon? Dvs om alle de ekstra kaloriene da pakker seg på en så man går opp igjen det en har greid å gå ned, eller går det å ha en koseseg dag i uka. 

Anonymkode: 04624...0ce

Det er sikkert smart, men jeg klarer ikke. Jeg har en jobb som er intens fra kl 7-15, og å gå uten mat før kl 12 er rett og slett vondt. Jeg prøvde det i flere måneder, men jeg ble så sulten at jeg ikke var spesielt trivelig overfor kollegaene mine, og sånn kan man ikke ha det. Ikke vet jeg om det fungerte noe særlig heller, for jeg gikk jo ikke ned. 
Det eneste jeg vet fungerer er å slutte med snackingen på kvelden. Jeg var syk et halvt års tid for noen år siden og da spiste jeg ingenting etter middag kl 17. Jeg gikk ned mange kilo raskt. Likevel var det tilbake til gamle uvaner da jeg ble frisk. Dritt.

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Man kan like gjerne spise en sjokoladebar enn en proteinbar. Like mye kalorier, og sjokoladen smaker bedre. Proteinbarer inneholder elendig kvalitet på proteinet og er kun kalorier uten noe mer. Da kan man like gjerne gå for det man liker bedre. 

Anonymkode: 4e41e...120

Det kommer an på. Jeg har for høyt langtidsblodsukker og da er proteinbaren bedre. Den metter også mer.

Jøss. Er det sant? Drikke saltvann? Trodde det var dumt, jeg, at man ble enda mer tørst da og bare tullet det til?

Du kan selvsagt få salt inn på andre måter gjennom maten, men for min del hjelper det å drikke eit glass saltet vann. Det smaker høgg, men du merker om du salter for mye. Da nekter kroppen å la deg svelge det. Sluttet med all snacking på dagen da jeg begynte med det. 
Og sukkerfri brus har lite å si for vektnedgang mtp på kalorier. Du kan drikke mye sukkerfritt og likevel gå ned. Den største fordelen med å kutte det ut, er det økonomiske. Kos deg med en boks til dagen om du vil. Det vil ikke påvirke noe nevneverdig. Søk opp Liam @theplantslat på TikTok.

Er det slik at om man har en dag innimellom hvor man spiser det en vil, og altså det kan bli mye kalorier, så ødelegger det all progresjon? Dvs om alle de ekstra kaloriene da pakker seg på en så man går opp igjen det en har greid å gå ned, eller går det å ha en koseseg dag i uka. 

Om du tar en «cheat»-dag, så ødelegger det ingenting. Det er ikke sånn kroppen funker. Mesteparten av det du spiste den dagen, kommer ut igjen dagen etterpå. Du må spise mye over lang tid, før det lagrer seg i kroppen. Du kan helt fint ha en streng diett, og likevel gå på middag med familien på McDonald noen dager i mnd uten at du må «betale» for det senere. Den psykiske påkjenningen du påfører deg med å være for streng, er mer usunn enn kaloriene fra McDonald-burgeren.

Anonymkode: c1830...090

Om den dagen ikke er veldig ofte, så ødelegger den ingenting.

Anonymkode: 8808e...d1c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...