Gå til innhold

Ungene har så lyst på katt.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er en del jobb og styr og du burde ikke skaffe katt hvis du ikke har lyst på selv, evt barna er gamle nok til å gjøre mesteparten av jobben. 

Kattedoen er det ekleste - den lukter, kattesand spres utover, og den må tømmes hver dag.

Katter klorer på møbler. Man kan ha klorestolpe så mye man vil, men de må gjennom en periode der de lærer å bruke den, og noen katter bruker den aldri 100%. Da må man godta skade på møbler eller man må sperre der man ikke vil katten skal klore. 

Hvis den går ute er det god sjanse for at den drar med seg fugler og mus inn i huset. 

Utenom det er det ekstra arbeid mtp pass når man skal på ferie og utgifter til dyrlege.

Klart det er kos også, men som forelder blir man ofte sittende med alt arbeidet mens barna får all kosen. 

Du må først og fremst innse at ALT blir på deg. Det er du som har ansvar for at katten får det bra, barna er nok veldig på i starten for så å prioritere andre ting. Så om du er villig til å ta alt ansvar så kan dere vurdere å skaffe dere katt. 

De røyter, det blir hår på møbler, gulv og klær, så litt ekstra støvsuging må du regne med. De må følges opp. De må forsikres, vaksineres, steriliseres osv.

De kan ødelegge møbler, om du har en langhåret katt må den følges opp så den ikke får knuter i pelsen. Katter er flinke til å stelle pels, men langhårede katter klarer ikke gre pelsen helt inn selv og får gjerne knuter i pelsen. De må ha flåttmiddel om du bor på sørlandet.

De fanger mus, fugler, ormer, padder osv og tar de gjerne med hjem for å vise deg byttet 🙈

Første leveår er det en del jobb fordi de ikke har utviklet retningssansen enda og kan ikke slippes ut alene. Men de vil gjerne ut. Så alt av åpne verandadører, vinduer osv er rømningsveier, du kan ikke ha noe åpent i samme rom som kattungen er. Men det er jo bare første tiden da.

Selv om de er kastrerte kan de finne på å sloss med andre katter i nabolaget, og noen rifter, kutt, klor og bitt er ikke uvanlig. Da blir det ofte innfeksjon og de må til dyrlege. De kan også få enkle ting som ørebetennelse o.l. du må lære de til å tåle kattebur i bil og noen turer til veterinær innimellom.

Kattedo blir mest brukt før de slippes ut, etter at de er gamle nok til å være ute gjør de helst fra seg ute. Men de må ha en kattedo inne likevel, den blir brukt på regnværsdager, midtvinters osv.

Så det er jobb, men i forhold til hund er det ikke mye jobb. For de fleste av oss katteeiere er det mer kos enn jobb, og veldig verdt det. Om det er verdt det for deg kan bare du avgjøre. Barn kan ikke ta ansvar for alt dette, så det må du regne med at faller på deg.

Anonymkode: b1ca6...980

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

👍 barna/ungdommene er mellom 10 og 14 år. Kan den være alene når jeg jobber 12.5 timer skift, er ute på kveldstid?

Anonymkode: e0b92...eca

Katter er ikke flokkdyr på samme måte som hund, og klarer fint være alene hjemme. Men de må jo ses til, får mat osv da.

Om du jobber såpass lange skift ville jeg installert en kattedør, eller hatt et isolert kattehus ute som den kan sove i når du ikke er hjemme. Kattedørene bruker chip'en for å åpnes, så du legger inn chip'en til katten så bare din katt kan åpne luken i ditt hus.

Problemet er kattungetiden da, 12 timer er lenge å være alene for en kattunge...

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

👍 er det andre dyr som er enklere, f.eks kanin? De har masse dyr hos faren, jeg er ikke så vant med dyr. Foreslo for 10 åringen at han kunne få en gullfisk 🙈

Kanin ville jeg aldri hatt. De trenger masse plass, du må passe på at de ikke gnager i stykker lister, vegger, tepper, ledninger osv. Katt er mye enklere dyr å ha. 

Anonymkode: da2f7...728

Dersom du tenker at det skal være en utekatt husk å sjekke med naboene at de også ønsker seg katt.
Skaffer man seg utekatt, skaffer man katt til hele nabolaget.
Hver forbered på å hjelpe til med å renske sandkasser i nabolaget for katteavføring, fikse blomsterbedene til naboer som den har brukt som do, og vaske uteputene til naboer som katten har tisset i.

Anonymkode: 468bb...b84

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Kanin ville jeg aldri hatt. De trenger masse plass, du må passe på at de ikke gnager i stykker lister, vegger, tepper, ledninger osv. Katt er mye enklere dyr å ha. 

Kaniner er vel aldri inne uansett?🤷 Vi hadde kanin da ungene var små, de var i bur ute 

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

👍 er det andre dyr som er enklere, f.eks kanin? De har masse dyr hos faren, jeg er ikke så vant med dyr. Foreslo for 10 åringen at han kunne få en gullfisk 🙈

Gullfisk 😅😅

Anonymkode: a77dd...8e0

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Kaniner er vel aldri inne uansett?🤷 Vi hadde kanin da ungene var små, de var i bur ute 

Syns kaniner lever et trist liv. Er ikke dyrevelferd å la en kanin sitte i et bur hele dagen. Stakkars 

Annonse

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Det er mange som har kanin inne. Oftest i bur, uansett om de er inne eller ute. Ser ikke helt poenget med å ha kanin ute, i bur, eller inne i bur. Skal man ha kanin, er det mye jobb å legge tilrette for at de skal ha et godt liv. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er mange som har kanin inne. Oftest i bur, uansett om de er inne eller ute. Ser ikke helt poenget med å ha kanin ute, i bur, eller inne i bur. Skal man ha kanin, er det mye jobb å legge tilrette for at de skal ha et godt liv. 

Helt enig. Og da er katt bedre. Kaniner gjør fra seg over alt (??)

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Sånn kan du ikke ha kanin altså!

Det har heldigvis skjedd mye på kaninfronten de siste 20 årene, og i dag vet vi at kaniner skal løpe, mosjoneres osv. Men de er jo ikke særlig kosete og menneskekjære, så noe kjæledyr til barn er det vel ikke anbefalt som.

Skal du har burdyr er marsvin eller rotte det beste, de blir veldig tamme og glad i menneskeflokken sin. Men om du er skeptisk til å ha dyr ville jeg aldri valgt et burdyr, da er katt et bedre alternativ.

Med mindre du har veldig lyst på et dyr å ta deg av ville jeg tenkte meg nøye om.

Mine barn ønsker seg hund. Det verken vil eller har jeg tid til. Ikke f*** om 15-åringen kommer til å stå opp kl. 5.45 for å tur med den hunden i pissregn på høsten. Altså vil det bli min jobb og det orker jeg ikke ta på meg.

Jeg synes kattedoer stinker og katter er uberegnelige og lite koselig så det får de heller ikke. Så de må vente med å skaffe seg dyr til de flytter for seg selv.

Anonymkode: 54029...c6c

Katt er det enkleste dyret du kan ha. Hamster er kanskje lettere, men den er for det meste våken om natten, og litt om kvelden. Gullfisk trenger også stell, og krever mer enn en bolle. Kaniner trenger plass til å bevege seg, mer enn et bur. Det er også mange som mener at en kan ikke kun ha en kanin. Mesteparten av arbeidet med katt er det første året, får de kan gå ut. Også må du støvsuge oftere.

Anonymkode: 82f15...43c

Jeg har langhåret katt, og har ingen av problemene de ovenfor nevner, med unntak av to: vi må ha kattepass når vi er på ferie/ta henne med oss, og hun drar inn mus og fugler. Ellers er det veldig lite jobb med en utekatt med katteluke. Vi har børste, men bruker den nesten aldri, hun klarer helt fint å stelle den lange pelsen sin. Tror katt er det enkleste dyret du kan ha. Fisk er ikke dyr.

Anonymkode: 01e07...0ea

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Er det mye arbeid? Det blir nok evt enn kattunge, barna er her 50% så en del av jobben blir på meg. 

Min katt var en god del jobb da han var liten/ung. Masse energi og ekstremt sosial og nysgjerrig. Han var høyt og lavt, lekte og rota med alt, rev ned ting, og man fikk sjelden gjøre noe i fred for han om måtte passe på alt mulig. Men etterhvert ble han ganske enkel og krevde ikke så mye jobb i det daglige utover mat, kos, ren kattedo og litt jobb når han hadde tatt byttedyr med seg inn.

Anonymkode: c7990...74e

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hva er vitsen med å ha kanin hvis den skal sitte ute i et bur? Hvis man skal ha glede av en kanin, og kaninen skal ha et bra liv skal den være inne og ha store arealer. Ute i luftebur om vår, sommer, høst. 

Anonymkode: 8a953...ba0

Det første året har katten mye energi å gjør gjerne mye ugang,bråker om natten,ødelegger ting osv. Så da er det jo litt jobb. Nå er katten vår voksen å det er ikke lenger så mye jobb,pusen elsker å være mye ute og når hun er inne så sover hun mye av tiden. Eller leker en liten stund hvis vi prøver å engasjere pusen i lek,før hun legger seg igjen for å sove.Katten er mye ute da så hun ut energien der.

Hun ødelegger ikke lenger ting,å sover hvertfall halve natten. Før hun hver natt skriker i 3-4 å vil ut,å pusen gir seg ikke før jeg slipper henne ut 🙈 Men en katteluke kan jo løse det problemet.

Det viktigste å tenke på er jo alle utgiftene som kastrere, skikkelig mat fra dyrebutikk,kattepass er ganske dyrt, chippe katten,utgifter til helsekontroll,vaksine hvert år, skikkelig kattesand,utgifter til sykdommer som kan komme,forsikring til katt osv. Må innrømme at katt ble ganske mye dyrere enn jeg først hadde sett for meg. Men hun er verdt det ❤️

Anonymkode: bc3da...4d3

Kattungar er som ungar flest, dei må få vite kva som er lov og kva som ikkje er lov. Dei testar stadig grensene og er ulydige rett som det er. Og dei treng kos og oppmerksomhet.

Om ein likar kattar er ikkje dette jobb. Men det tek tid. Har du ikkje nok tid, ikkje skaff katt. I alle fall ikkje ein unge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...