Gå til innhold

HPV spørsmål

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt påvist hov virus, men ikke celleforandringer. 
Det er 2 år siden jeg fikk det påvist, og for 1 år siden hadde jeg det fortsatt. 
Det siste året har både jeg og min mann vaksinert oss med hpv vaksinen. 
Slik jeg forsto det skulle det forebygge at vi ikke resmittet hverandre. Hvis den ene blir kvitt det, og den andre ikke og bli smittet på nytt. 
I morgen skal jeg ta celleprøve og skjekke om jeg fortsatt har hpv eller om kroppen har kvittet seg med det. 
Hvis det viser seg at jeg er kvitt hpv. Er jeg da immun mot å få det igjen mtp at vi begge er vaksinert? 
vært sammen i over 20 år, så blir ikke ny partner i bildet 

Anonymkode: 8e108...516

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449399-hpv-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes veldig mange HPV-typer, og vaksinen dekker de vanligste og mest aggressive. Den dekker likevel ikke alle typer så helt immun vil du ikke være og bør derfor fortsette å ta celleprøver senere som anbefalt.

Anonymkode: 035ce...ab5

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det finnes veldig mange HPV-typer, og vaksinen dekker de vanligste og mest aggressive. Den dekker likevel ikke alle typer så helt immun vil du ikke være og bør derfor fortsette å ta celleprøver senere som anbefalt.

Er så dritredd for den undersøkelsen i morgen. Så redd hpv fortsatt er der og kanskje har utviklet seg til celleforandringer og det som verre er. 
Har til og med tatt feriedag fra jobb tilfelle legen sier det er noe galt. 
så jeg kan reagere uten å måtte tilbake på jobb. 
tatt celleprøver annethvert år hele livet fordi jeg er så redd for det med celleforandring og livmorhals kreft 

Det trenger du ikke. Livmorhalskreft tar som regel flere år å utvikle. Det er ikke lurt å ta celleprøver oftere enn anbefalt. Da risikerer man bare i verste fall å finne noe rusk (som nå) som må kontrolleres og gjør deg engstelig. Holder man seg til anbefalt intervall, ville det ofte ordnet seg av seg selv innen neste prøve. 

Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Det trenger du ikke. Livmorhalskreft tar som regel flere år å utvikle. Det er ikke lurt å ta celleprøver oftere enn anbefalt. Da risikerer man bare i verste fall å finne noe rusk (som nå) som må kontrolleres og gjør deg engstelig. Holder man seg til anbefalt intervall, ville det ofte ordnet seg av seg selv innen neste prøve. 

Ja, men når man får påvist hpv infeksjon må man ofrere ta prøver for å følge opp. 
Jeg har blitt anbefalt den intervallen jeg har 

Annonse

- og her sitter jeg! Med heftig livmorhalskreft i fjor, og rimelig sprell levende i dag. 

Joda, behandlingen var et lite helvete, men overkommelig. 

Siden du (heldigvis) går så ofte til kontroll, så er det svært liten risiko for at viruset har utviklet seg til noe mer. 

Forsøk å senke skuldrene. Dette går helt fint! 

Anonymkode: 240a2...af4

Du fikk påvist HPV for 2 år siden og vært sammen i 20 år?  Du reagerer ikke på at det virker litt rart? Man kan ha en persisterende latent infeksjon over flere år, men veldig lite sansynlig hvis man har barn, og immunforsvaret går ned under svangerskap. Det ville også ha blitt fanget opp på tidligere tester, men du har kanskje ikke blitt testet tidligere? 

Hvilken vaksine tok du? Gardasil9 dekket 7 høyrisiko og 2 lavrisiko. Det er rundt 13 høyrisiko hpv typer. Du kan derfor få en annen type. Men hvordan mener du at dere skal bli smittet av det hvis dere ikke endrer partner?

Anonymkode: b3a27...1df

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Du fikk påvist HPV for 2 år siden og vært sammen i 20 år?  Du reagerer ikke på at det virker litt rart? Man kan ha en persisterende latent infeksjon over flere år, men veldig lite sansynlig hvis man har barn, og immunforsvaret går ned under svangerskap. Det ville også ha blitt fanget opp på tidligere tester, men du har kanskje ikke blitt testet tidligere? 

Hvilken vaksine tok du? Gardasil9 dekket 7 høyrisiko og 2 lavrisiko. Det er rundt 13 høyrisiko hpv typer. Du kan derfor få en annen type. Men hvordan mener du at dere skal bli smittet av det hvis dere ikke endrer partner?

Har nok aldri blitt sjekket for viruset før sikkert. Det er de siste årene de har begynt med det. Siden viruset kan ligge latent, så kan det blusse opp og kroppen kvitter seg med det selv innen 1/2 til 2 år. Siden celleprøve er hvert tredje år så er det mulig jeg har hatt det før og blitt kvitt det uten at jeg vet det. Når man er i et forhold smitter man hverandre med det, og når jeg er kvitt det kan han ha det, og det blir resmitte. 
Så nei, det trenger ikke være utroskap av den grunn. Les deg opp. 
tror det var gradisil vi tok. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Du får ikke svar på prøven samme dag som du tar prøven.

Syns også det skurrer at dere har vært sammen i 20 år og har nå plutselig fått hpv. 

Anonymkode: 38207...035

Nei det vet jeg. Men legen kan se om det er forandringer på livmorhalsen. 
sist jeg var på kontroll sa legen at livmorhalsen såg betent ut og hadde annet utseende enn normalt. Og henviste meg til gyn. Jeg var ødelagt. Måtte vente 3 mnd på gyn timen, og der sa de at alt såg normalt ut. 
derfor jeg er så redd. 
Sitter faktisk på venterommet nå og skal inn 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har nok aldri blitt sjekket for viruset før sikkert. Det er de siste årene de har begynt med det. Siden viruset kan ligge latent, så kan det blusse opp og kroppen kvitter seg med det selv innen 1/2 til 2 år. Siden celleprøve er hvert tredje år så er det mulig jeg har hatt det før og blitt kvitt det uten at jeg vet det. Når man er i et forhold smitter man hverandre med det, og når jeg er kvitt det kan han ha det, og det blir resmitte. 
Så nei, det trenger ikke være utroskap av den grunn. Les deg opp. 
tror det var gradisil vi tok. 

Les meg opp? Jeg har jobbet med HPV i over 10 år og vet nok en del mer enn deg. Særdeles usannsynlig at du har hatt dette latent i over 20 år uten at det har verken blusset opp eller forårsaket celleforandringer. Det kalles persisterende infeksjon hvis man har hatt HPV i ett år eller mer. Det vanligste er også å kvitte seg med dette innen 6 mnd. Samme gjelder jo din partner og man vil ikke re-smitte den andre igjen med akkurat den samme typen. 

hvis du/dere har barn er det ekstremt usannsynlig at dette viruset ikke har blusset opp og blitt fanget opp tidligere. 

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Les meg opp? Jeg har jobbet med HPV i over 10 år og vet nok en del mer enn deg. Særdeles usannsynlig at du har hatt dette latent i over 20 år uten at det har verken blusset opp eller forårsaket celleforandringer. Det kalles persisterende infeksjon hvis man har hatt HPV i ett år eller mer. Det vanligste er også å kvitte seg med dette innen 6 mnd. Samme gjelder jo din partner og man vil ikke re-smitte den andre igjen med akkurat den samme typen. 

hvis du/dere har barn er det ekstremt usannsynlig at dette viruset ikke har blusset opp og blitt fanget opp tidligere. 

Vi har stor barn ja. 
aldri vært snakk om hpv før. 
Nei, det kan ta opp til 2 år før kroppen klarer å kvitte seg med viruset selv. 
Hvis du jobber med dette burde du visst det 

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Vi har stor barn ja. 
aldri vært snakk om hpv før. 
Nei, det kan ta opp til 2 år før kroppen klarer å kvitte seg med viruset selv. 
Hvis du jobber med dette burde du visst det 

Vet det kan ta 2 år ja men det kalles fortsatt en persisterende infeksjon hvis man ikke har kvittet seg med det innen 1 år.  

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Vet det kan ta 2 år ja men det kalles fortsatt en persisterende infeksjon hvis man ikke har kvittet seg med det innen 1 år.  

Jeg testet positivt på hpv i fjor. Har ikke hatt sex på 15 år...

Anonymkode: af4bd...420

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Det kan visst ligge latent i kroppen i mange år før man får en infeksjon 

Kan ligge latent så lenge, men uhyre sjeldent. Samtidig hvis man har gått gravid i denne perioden også. Da senkes immunforsvaret og viruset vil blusse opp. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...