Anonym bruker Skrevet 28. august 2024 #51 Del Skrevet 28. august 2024 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Da er det å på tide å skaffe deg det. Har du seng? Anonymkode: 9da52...792 Det er ikke meg vi snakker om. Helt utrolig hvor ignorante endel i denne tråden er. Anonymkode: dd9d1...0a2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449390-telttur-med-skolen-og-utgifter-for-folk-som-ikke-er-turfolk-helt-hinsides/page/3/#findComment-150131142 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Optatium Skrevet 28. august 2024 #52 Del Skrevet 28. august 2024 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det er ikke meg vi snakker om. Helt utrolig hvor ignorante endel i denne tråden er. Anonymkode: dd9d1...0a2 Men det er da virkelig ikke noe problem å låne? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449390-telttur-med-skolen-og-utgifter-for-folk-som-ikke-er-turfolk-helt-hinsides/page/3/#findComment-150131145 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. august 2024 #53 Del Skrevet 28. august 2024 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Da er det å på tide å skaffe deg det. Har du seng? Anonymkode: 9da52...792 Ja, jeg har seng. Jeg har også sovepose, telt, duk, hengekøye, liggeunderlag i ull, skinn og syntetisk. Jeg har tursekk, fiskestang og spikkekniv. Jeg har også forståelse for at det finnes mennesker med andre interesser og økonomi enn meg. Var det mer du lurte på? Anonymkode: 27bb5...266 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449390-telttur-med-skolen-og-utgifter-for-folk-som-ikke-er-turfolk-helt-hinsides/page/3/#findComment-150131149 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. august 2024 #54 Del Skrevet 28. august 2024 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Ja, jeg har seng. Jeg har også sovepose, telt, duk, hengekøye, liggeunderlag i ull, skinn og syntetisk. Jeg har tursekk, fiskestang og spikkekniv. Jeg har også forståelse for at det finnes mennesker med andre interesser og økonomi enn meg. Var det mer du lurte på? Anonymkode: 27bb5...266 Da regner jeg med at du tilbyr deg å låne ut utstyret ditt til mennesker med andre interesser ig økonomi enn deg. Vi mennesker må da klare å løse ting selv uten at en eller annen offentlig virksomhet må leie oss i hånda. Anonymkode: 86eaf...83a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449390-telttur-med-skolen-og-utgifter-for-folk-som-ikke-er-turfolk-helt-hinsides/page/3/#findComment-150131158 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. august 2024 #55 Del Skrevet 28. august 2024 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Da regner jeg med at du tilbyr deg å låne ut utstyret ditt til mennesker med andre interesser ig økonomi enn deg. Vi mennesker må da klare å løse ting selv uten at en eller annen offentlig virksomhet må leie oss i hånda. Anonymkode: 86eaf...83a Hva du regner med er helt irrelevant for tråden, jeg har intet behov for å fortelle deg noe om hva jeg velger eller ikke. Jeg svarte på en idiotisk kommentar om alle har sovepose og telt. Det er en påstand som faller på sin egen urimelighet, men noen mennesker evner ikke å skjønne at ikke alle har samme interesser og/eller ressurser. Anonymkode: 27bb5...266 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449390-telttur-med-skolen-og-utgifter-for-folk-som-ikke-er-turfolk-helt-hinsides/page/3/#findComment-150131165 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. august 2024 #56 Del Skrevet 28. august 2024 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Bor på vestlandet, her har ikke skolene noe utlån, du må ha selv. Men alle som har barn, bør tenke litt frem i tid, barnehage, skole, idrett osv krever utstyr. Men her vi bor, må en ha klær som tåler mye regn og vind, støvler og joggesko som tåler vann, vinterklær som holder tett, underlagsklær osv. Det er klær en bruker på turer og.. Anonymkode: c2d90...8e5 Jeg bor også på Vestlandet og her hjelper skolen til. Der vi bor et det stor forskjell i sosioøkonomien. Noen har dårlig råd, noen har en annen kultur det de ikke ferdes så mye i skog og mark og noen har lite nettverk. Ved turdager får man beskjed om prøve å skaffe selv via eget nettverk (familie, venner, naboer, skolevenner,osv), BUA etc. Mangler man fortsatt noe meldes dette til skolen. Så bruker de sine kanaler på å få låne det som gjenstår. Anonymkode: 215db...c35 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449390-telttur-med-skolen-og-utgifter-for-folk-som-ikke-er-turfolk-helt-hinsides/page/3/#findComment-150131182 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. august 2024 #57 Del Skrevet 29. august 2024 På vår skole ble det praktisert slik at du kunne melde til lærer om du manglet noe, eller hadde noe ekstra. Vi foreldre hadde også egen messenger/Facebook gruppe hvor en la ut om en manglet noe eller trengte noe. Det ordnet seg alltid. Anonymkode: eeec4...a1f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449390-telttur-med-skolen-og-utgifter-for-folk-som-ikke-er-turfolk-helt-hinsides/page/3/#findComment-150131222 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. august 2024 #58 Del Skrevet 29. august 2024 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Jeg bor også på Vestlandet og her hjelper skolen til. Der vi bor et det stor forskjell i sosioøkonomien. Noen har dårlig råd, noen har en annen kultur det de ikke ferdes så mye i skog og mark og noen har lite nettverk. Ved turdager får man beskjed om prøve å skaffe selv via eget nettverk (familie, venner, naboer, skolevenner,osv), BUA etc. Mangler man fortsatt noe meldes dette til skolen. Så bruker de sine kanaler på å få låne det som gjenstår. Anonymkode: 215db...c35 En digresjon her, som jeg kom på da du nevnte andre kulturer som ikke ferdes i skog og mark. Vi er grunneiere i et populært turområde, og de siste årene har vi merket stor økning av nyinnflyttede innvandrere på tur. I sommer har det tatt helt av, seteren er full av familier fra Eritrea, Somalia, Syria og Ukraina. De går på tur, har med mat og tilbringer hele dager i det fri. Nysgjerrig som jeg er spurte jeg hva denne nye interessen kom av, det er flyktningetjenesten og norskopplæringen som legger vekt på friluftsliv viser det seg. De snakker om aktiviteten, henviser til den kommunale utlånsordnongen for utstyr og arrangerer turer i skoleåret på voksenopplæringen. De legger vekt på at dette er givende og rimelige fritidssysler. Nå som sommeren kom og mange av dem har hatt mye fritid med barna sine og begrensede midler, har de tatt med familien på tur for å skape en fin ferie. Og flere sier de ikke kan forstå at de ikke har gjort dette før i livet, for naturen "hjemme" er jo også fin. Ferdigheter når det gjelder tur og friluftsliv kan læres, og gi mye glede for lite penger. Anonymkode: fff99...72c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449390-telttur-med-skolen-og-utgifter-for-folk-som-ikke-er-turfolk-helt-hinsides/page/3/#findComment-150131224 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. august 2024 #59 Del Skrevet 29. august 2024 Litt vittig at de som roper høyest om at dette ikke et greit er de som har midler. De sier de protesterer på vegne av de fattige, for at de fattige skal slippe å "vise ansikt" osv Mens vi som et fattige, vi et kjempeglad for at skolen gir disse opplevelsene, følelsen av samhold, gleden av å være på tur osv. Vi ordner dette, barna har noe, og vi låner noe, så de kommer seg på tur. Ingen mangler alt på lista og må kjøpe alt nytt altså. Anonymkode: e15a9...17d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449390-telttur-med-skolen-og-utgifter-for-folk-som-ikke-er-turfolk-helt-hinsides/page/3/#findComment-150131225 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. august 2024 #60 Del Skrevet 29. august 2024 Overnatting ute er kjempegøy og en fantastisk læringsarena. Læreplanen inneholder også dette som aktivitet. Vi er en turfamilie, med alt tenkelig (og utenkelig) utstyr til små og store turer, vinter som sommer. Friluftsliv er en viktig del av vår familie. Men jeg forstår jo selvsagt at dette ikke gjelder alle. Og om man aldri drar på telttur, vil man kanskje ikke prioritere telt, soveposer og liggeunderlag. Det er ikke sikkert ungene heller ønsker seg dette til bursdag eller jul. Dessuten skal barna ha med seg pølser, pølsebrød, brus, snacks, vanlig mat, gjerne en "middag". Dette blir for mange også en stor utgift. Vi andre som har økonomi og utstyr bør bidra til at hele klassen får ta del i turen. Jeg foreslår alltid at mitt barn kan ta med telt/lavvo, lærerne låner ofte et ekstra telt hos oss. Mitt barn har med ekstra pølser, mat og gjerne litt ekstra middag. Han har alltid godt med skiftetøy, og han får alltid beskjed om å låne bort om noen fryser, og også spandere pølser og ellers mat. Jeg låner også bort ekstra både telt og liggeunderlag, sekker og andre ting. Og dette gir jeg beskjed om i god tid. Jeg og mannen har også vært sjåfører med begge bilene for å frakte barn og utstyr frem og tilbake. Det er mange som ikke har bil. Om alle foreldre som har mulighet, er klare på at de kan låne bort utstyr, blir det enklere for de som av en eller annen grunn ikke har dette. For det er mange som får veltet matbudsjettet med "pølser, brød og tursnacks". Anonymkode: 19c39...bac Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449390-telttur-med-skolen-og-utgifter-for-folk-som-ikke-er-turfolk-helt-hinsides/page/3/#findComment-150131227 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. august 2024 #61 Del Skrevet 29. august 2024 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Overnatting ute er kjempegøy og en fantastisk læringsarena. Læreplanen inneholder også dette som aktivitet. Vi er en turfamilie, med alt tenkelig (og utenkelig) utstyr til små og store turer, vinter som sommer. Friluftsliv er en viktig del av vår familie. Men jeg forstår jo selvsagt at dette ikke gjelder alle. Og om man aldri drar på telttur, vil man kanskje ikke prioritere telt, soveposer og liggeunderlag. Det er ikke sikkert ungene heller ønsker seg dette til bursdag eller jul. Dessuten skal barna ha med seg pølser, pølsebrød, brus, snacks, vanlig mat, gjerne en "middag". Dette blir for mange også en stor utgift. Vi andre som har økonomi og utstyr bør bidra til at hele klassen får ta del i turen. Jeg foreslår alltid at mitt barn kan ta med telt/lavvo, lærerne låner ofte et ekstra telt hos oss. Mitt barn har med ekstra pølser, mat og gjerne litt ekstra middag. Han har alltid godt med skiftetøy, og han får alltid beskjed om å låne bort om noen fryser, og også spandere pølser og ellers mat. Jeg låner også bort ekstra både telt og liggeunderlag, sekker og andre ting. Og dette gir jeg beskjed om i god tid. Jeg og mannen har også vært sjåfører med begge bilene for å frakte barn og utstyr frem og tilbake. Det er mange som ikke har bil. Om alle foreldre som har mulighet, er klare på at de kan låne bort utstyr, blir det enklere for de som av en eller annen grunn ikke har dette. For det er mange som får veltet matbudsjettet med "pølser, brød og tursnacks". Anonymkode: 19c39...bac Jeg melder også inn på appen når det kommer informasjon om tur at jeg har til utlån. Jeg forteller læreren at vi har to telt og fire ekstra liggeunderlag, ekstra tursekker, gamasjer, primus, stormkjøkken osv. Av og til er svaret at ingen trenger, andre ganger blir utstyret "bestilt". Jeg veit jo hvem som ofte trenger, større er ikke klassen, men jeg kjenner dem ikke godt nok til å vite hvordan de ville reagert om jeg sendte melding på messenger om at de kan låne sekk av oss. Da er det bedre å ta det via skolen. Anonymkode: fff99...72c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449390-telttur-med-skolen-og-utgifter-for-folk-som-ikke-er-turfolk-helt-hinsides/page/3/#findComment-150131231 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. august 2024 #62 Del Skrevet 29. august 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Overnatting ute er kjempegøy og en fantastisk læringsarena. Læreplanen inneholder også dette som aktivitet. Vi er en turfamilie, med alt tenkelig (og utenkelig) utstyr til små og store turer, vinter som sommer. Friluftsliv er en viktig del av vår familie. Men jeg forstår jo selvsagt at dette ikke gjelder alle. Og om man aldri drar på telttur, vil man kanskje ikke prioritere telt, soveposer og liggeunderlag. Det er ikke sikkert ungene heller ønsker seg dette til bursdag eller jul. Dessuten skal barna ha med seg pølser, pølsebrød, brus, snacks, vanlig mat, gjerne en "middag". Dette blir for mange også en stor utgift. Vi andre som har økonomi og utstyr bør bidra til at hele klassen får ta del i turen. Jeg foreslår alltid at mitt barn kan ta med telt/lavvo, lærerne låner ofte et ekstra telt hos oss. Mitt barn har med ekstra pølser, mat og gjerne litt ekstra middag. Han har alltid godt med skiftetøy, og han får alltid beskjed om å låne bort om noen fryser, og også spandere pølser og ellers mat. Jeg låner også bort ekstra både telt og liggeunderlag, sekker og andre ting. Og dette gir jeg beskjed om i god tid. Jeg og mannen har også vært sjåfører med begge bilene for å frakte barn og utstyr frem og tilbake. Det er mange som ikke har bil. Om alle foreldre som har mulighet, er klare på at de kan låne bort utstyr, blir det enklere for de som av en eller annen grunn ikke har dette. For det er mange som får veltet matbudsjettet med "pølser, brød og tursnacks". Anonymkode: 19c39...bac Og dette er en SÅ mye mer konstruktiv og løsningsorientert tilnærming enn å bli snurt for at skolen tilrettelegger for friluftsliv! Anonymkode: 86eaf...83a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449390-telttur-med-skolen-og-utgifter-for-folk-som-ikke-er-turfolk-helt-hinsides/page/3/#findComment-150131248 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. august 2024 #63 Del Skrevet 29. august 2024 Anonym bruker skrev (På 26.8.2024 den 23.44): Det må være deilig å være så ignorant. Anonymkode: dd9d1...0a2 Ja, det er mye manglende forståelse i denne tråden for hvor trangt det faktisk kan være økonomisk i mange familier. Bare innkjøp av super/ullundertøy og termos til ett barn en måned, kan velte et helt månedsbudsjett for de fattigste. Anonymkode: 18281...62a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449390-telttur-med-skolen-og-utgifter-for-folk-som-ikke-er-turfolk-helt-hinsides/page/3/#findComment-150131251 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. august 2024 #64 Del Skrevet 29. august 2024 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Ja, det er mye manglende forståelse i denne tråden for hvor trangt det faktisk kan være økonomisk i mange familier. Bare innkjøp av super/ullundertøy og termos til ett barn en måned, kan velte et helt månedsbudsjett for de fattigste. Anonymkode: 18281...62a Undertøyet er en del av dtandardutrustningen for barn i skolealder, man kommet ikke utenom. Og naboen har garantert en termos. Fattigdom er reelt og vanskelig. Det hjelper ikke at du skaper problemer som ikke er der, det vil bare bidra til å bagatellisere fattigdom. Anonymkode: fff99...72c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449390-telttur-med-skolen-og-utgifter-for-folk-som-ikke-er-turfolk-helt-hinsides/page/3/#findComment-150131259 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissSaigon Skrevet 29. august 2024 #65 Del Skrevet 29. august 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ja, det er mye manglende forståelse i denne tråden for hvor trangt det faktisk kan være økonomisk i mange familier. Bare innkjøp av super/ullundertøy og termos til ett barn en måned, kan velte et helt månedsbudsjett for de fattigste. Anonymkode: 18281...62a Varme klær må barn i Norge ha, turdag eller ikke, så det er nok noe alle foreldre prioriterer nesten uansett hvor fattige de er. Termos kan man låne, kjøpe på loppemarked eller bruktbutikk. Man MÅ ikke bare se problemer, mange ting lar seg løse på ganske enkle måter. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449390-telttur-med-skolen-og-utgifter-for-folk-som-ikke-er-turfolk-helt-hinsides/page/3/#findComment-150131315 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå