Gå til innhold

Hvordan slutte med en avhengighet ?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bytt den ut med noe annet.

Det er det letteste og det mange gjør 

Røykeren bytter ut røyk med mat, og blir ovetvektig 

Overspiseren bytter ut mat med alkohol, og blir alkoholiker 

Rusmisbrukeren bytter ut rus med Gud, og blir en fanatisk og misjonerende kristen. 

Ofte blir det ikke særlig bedre enn det var da 🙈

Anonymkode: 6013e...38d

Du må ville det veldig mye, og du må bestemme deg og være klar over at det kan bli vanskelig, men forberede deg til å stå i det. 
Å slutte med snus f eks går bare hvis man har bestemt seg og vil det. 
for første uka er vanskelig 

Anonymkode: ef007...735

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Sliter med oppmerksomhet og har sex med mennesker jeg egentlig ikke har lyst til å ha sex med.

Anonymkode: 7109a...e60

Hva har oppmersomhetsvansker med avhengighet å gjøre? 

Anonymkode: 9d382...6da

Jeg har også lest/hørt at å bytte ut en avhengighet med en annen ofte er det folk gjør. Om det er helt bra er omdiskutert. Det er sjeldent positivt å kunne identifisere seg med en avhengighet generelt.

Det er et kjedelig svar men sannheten er at en må se på vanene sine. Sett et mål om å mosjonere deg så og så mye, planlegg/sett deg inn i nytt kosthold, lære seg å kjenne på ubehaget (abstinenser, savn, behov for umiddelbar stimuli) og akseptere at det vil være en vei å gå.

Alle kommer til å prøve og feile ila. et avvenningsløp, uansett hva det er. Så det siste man skal gjøre er å være hard med seg selv i tillegg. Snakk til deg selv som du ville gjort med en venn i samme situasjon. Du ville sett at en venn trenger støtte og et lyttende øre eller to, så det er det minste en bør være for seg selv også.

Anonymkode: 7c2ae...ac3

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Hva har oppmersomhetsvansker med avhengighet å gjøre? 

Anonymkode: 9d382...6da

Jeg prøver å formidle at jeg er avhengig av oppmerksomhet fra menn, har derfor sex med menn jeg ikke liker. Deretter blir jeg såret når de er ferdig med meg

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

I første omgang profesjonell hjelp. Videre kan det hjelp en del å finne et nettverk med andre som sliter tilsvarende. 

Selv om det finnes de som får det til, er det sjelden at en klarer det helt alene. 

Anonymkode: cbb6e...f2c

Jeg får profesjonell hjelp. Men syns ikke det hjelper 🥺🥺🥺

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...