Anonym bruker Skrevet 25. august 2024 #1 Skrevet 25. august 2024 Hvor fort etter inntak av melk ol. merker dere symptomer? Og hvilke symptomer? Jeg har slitt mye med magen de siste årene og har i utgangspunktet uoffisielt fått diagnosen IBS av legen, dvs. at han mente det var mest sannsynlig og ba meg prøve fodmap-dietten i 3-4 uker og så gjeninnføre én og én matvaregruppe. Selv lurer jeg på om laktose kan være hovedproblemet, og tenkte å starte med dette når jeg gjeninnfører mat, men vet ikke helt hva jeg skal kjenne etter? Anonymkode: 375e5...57d
Anonym bruker Skrevet 25. august 2024 #2 Skrevet 25. august 2024 Jeg får magesmerter, blir veldig oppblåst masse luft i magen, promp og diaré Anonymkode: 9c009...5d6
Anonym bruker Skrevet 25. august 2024 #3 Skrevet 25. august 2024 Jeg har en datter med IBS, og man skal være ganske mye plaget før low map er nødvendig. Det er veldig mange som har ibs og klarer seg greit med små justeringer, uten å måtte leve på en streng diett. Men det er noen ting som trigger IBS veldig, så det kan lønne seg å teste ut de tingene først. Vanlige triggere er: -melkeprodukter -mat med mye fruktose, som epler -koffein, særlig på tom mage. Det er heller ikke helt uvanlig å reagere på mye hvitt hvetemel, som boller o.l. Så må man prøve seg frem litt, for mange tåler litt, men blir dårlig i magen av for mye. Datteren min tåler litt melk, i mat f.eks. Men spiser hun f.eks mye is får hun vondt i magen. Datteren min tåler noe koffein, hun kan f.eks drikke cola til lørdagsmiddagen, men drikker hun koffeinholdig te før frokost, eller energidrikk flere dager på rad får hun vondt i magen. Hun tåler frukt, men ikke for mye om gangen. Bedre å dele det opp litt så hun f.eks spiser litt druer om formiddagen og noen plommer på ettermiddagen. Det er mye prøving og feiling med ibs, og de anbefaler å kutte ut ting i 3 uker. Jeg ville prøvd å spise bare laktosefri melk i tre uker og sett om magen ble bedre, så ville jeg prøvd 3 uker uten koffein osv. Tatt de triggerne som er mest vanlig og tatt det derfra. Datteren min sliter mest med magesmerter, oppblåsthet/stinn, og blir forstoppet. Andre får diare, begge deler er vanlig. Det verste for min datter er magesmertene, når du legger deg med vondt i magen og står opp med vondt i magen blir du sliten og lei. For de som sliter med diare vil jeg tro det er det verste, å plutselig måtte på do hele tiden. Anonymkode: ad334...4c4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå