Gå til innhold

Frustrert på vente tid på celleprøve (livmor)

Anbefalte innlegg

Har noen av dere opplevd at dere ikke har fått eller ventet UKER for å få svar og det verste er at det er ingen jævla plass for å kontakte legen angående celleprøven🥲 

sist jeg tok prøven var 31.05.24 og ingen svar til nå… 

Synes det er utrolig dårligt.. 

hvor kan jeg kontakte? 

Anonymkode: b8ed9...278

Fortsetter under...

Jeg har alltid tatt hos gynekolog på Volvat og har ventet ca 3 uker (alltid fått svar). Siste gang jeg tok var i begynnelsen av juli og fikk svar 6 dager etter så da ble jeg veldig overrasket. Jeg ville tatt en tlf til den som tok prøven og etterspurt resultatet for så lang tid skal det ikke ta å få svar. 

Anonymkode: a9730...384

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Tror man bare hører noe hvis det er funn.

Anonymkode: 5e8e3...e67

Da kan det fort bli mange syke. Det blir litt som at man bare vil ha svar hvis man ikke kommer i et selskap. Ting blir oversett, glemt eller rota bort. Man skal alltid følge opp. 

Anonymkode: ab9db...efe

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Da kan det fort bli mange syke. Det blir litt som at man bare vil ha svar hvis man ikke kommer i et selskap. Ting blir oversett, glemt eller rota bort. Man skal alltid følge opp. 

Det blir jo fulgt opp av bioingeniørene, men de melder ikke videre om det ikke er funn. 

Anonymkode: b6fa4...4c4

Annonse

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det blir jo fulgt opp av bioingeniørene, men de melder ikke videre om det ikke er funn. 

Nettopp, hvem vet at det har blitt fulgt opp hvis det ikke blir formidlet videre?

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det må de jo gjøre, for jeg får alltid beskjed fra min gyn at det ikke var funn på prøven. Det må jo bety at bioing. sender svar til legen, så vil heller tro det er der det stopper opp.. 

Anonymkode: 2c788...058

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det må de jo gjøre, for jeg får alltid beskjed fra min gyn at det ikke var funn på prøven. Det må jo bety at bioing. sender svar til legen, så vil heller tro det er der det stopper opp.. 

Anonymkode: 2c788...058

Ja. Legen får selvsagt alltid svar. Noen leger derimot gir ikke beskjed hvis alt er normalt for å spare seg litt tid. Er mye prøvesvar å følge opp som tar utrolig mye tid. Men da må jo legen i tilfelle gi beskjed på forhånd til pasienten at hun bare får svar hvis det er noe rusk på prøven som må følges opp.

Anonymkode: 978b1...d2d

De legene jeg kjenner til sender ikke ut svar til pasientene om prøven er negativ (ingen funn). Legen får likevel svar og fører inn dette. Om du ønsker svar er det bare å høre med legen som tok prøven. Da kan de bekrefte at alt er i orden. Om det er funn får man som regel svar innen et par uker

Anonymkode: bcb59...aef

Min gynekolog sier alltid at om jeg ikke har hørt noe innen så og så lang tid, så kan jeg slå meg til ro med at alt var bra. Han sender ikke ut prøvesvar om det ikke er noe som må gjøres noe med. Send en melding til fastlegen din og etterspør svar på prøven. 

Anonymkode: 2ca51...8b4

Annonse

Det kan ta over 12 uker før man får svar, fordi det er så stor pågang på lab. 
Prøvene blir sendt inn til lab på ditt nærmeste sykehus. 
Hvis du er bekymret kan du be legen kontakte lav å framskynde testen. 

Jeg ventet i nesten 10 uker, ringte lab på sykehus og etterlyste prøven, og de hadde ikke begyndt på den enda. Da fikk jeg legen til å be de framskynde. Dagen etter tok de den. 
Sinnsykt dårlig opplegg. Kvinnehelse har en lang vei å gå. 

Anonymkode: db0d8...f3c

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Sinnsykt dårlig opplegg. Kvinnehelse har en lang vei å gå. 

Anonymkode: db0d8...f3c

Opplegget er ikke dårlig i det hele tatt. Det tar så lang tid fordi veldig mange kvinner benytter seg av dette gratistilbudet om celleprøve med jevne mellomrom.

Nordmenn begynner å få helt drøyt høye forventninger til helsevesenet altså.

Anonymkode: faaed...e3f

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Opplegget er ikke dårlig i det hele tatt. Det tar så lang tid fordi veldig mange kvinner benytter seg av dette gratistilbudet om celleprøve med jevne mellomrom.

Nordmenn begynner å få helt drøyt høye forventninger til helsevesenet altså.

Jo, når man må vente i 10 uker før det gjøres noe med prøven,  er det dårlig.  Skal man senke forventningene til helsevesenet vil flere dø i køen eller bli sykere på sikt. Det er vel ikke ønskelig? 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jo, når man må vente i 10 uker før det gjøres noe med prøven,  er det dårlig.  Skal man senke forventningene til helsevesenet vil flere dø i køen eller bli sykere på sikt. Det er vel ikke ønskelig? 

Og du tenker 10 uker er snittet folk må vente på svar? At det skjer unntak må vi bare lære oss å leve med.

Det står da folk overalt og venter på et eller annet svar fra helsevesenet, som ifølge seg selv aldri får svar fort nok. Vi er en syk og kravstor befolkning som skal ha, ha og ha. Om vi hadde doblet antallet som jobber i helsevesenet så hadde de fremdeles ikke klart å ta unna, for vi nordmenn skal jo, i tillegg til å være mye sykere enn andre, også undersøkes i hue og ræva bare for sikkerhets skyld.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...