Gå til innhold

Når skaffet dere BankID til barnet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Datteren min fikk rett før sommeren. Hun har nettop begynt i 9. klasse. Tenkte det var greit å få på plass før hun virkelig trengte det ifm skolesøknader om halvannet år…

Anonymkode: 705ec...9e7

Og nei, det var ikke fort gjort.

Eller, bank id-brikke hadde hun. Den fikk hun for mange år siden. Husker ikke om den kom med kontoen eller første kortet hennes. 

Men, for å få BankID på mobil måtte hun så klart ha bank id-brikken for å kunne logge inn på nettbanken hennes (så da var det å huske hvor den var lurt oppbevart alle disse årene 🙄). Vi måtte i tillegg møte i banken med gyldig legitimasjon for å verifisere at hun var henne. Dette kunne vi ikke bare droppe innom for å gjøre. Her måtte vi sende Mail for å bestille time, så fikk vi svar tilbake med tidspunkt som kunne være alternativ. Så klart midt i både skole og arbeidstid 🤷‍♀️

Deretter fikk vi med en bruksanvisning som vi måtte følge for å få aktivert dette der vi måtte vente en time mellom start til vi kunne fortsette. Noe sikkerhetsgreier. 

Men, når det først var på plass så funker det heldigvis, selv om det var en tålmodighetsprøve. Jeg er bare glad vi ikke hadde hastverk 😅

Dette gjaldt forøvrig DNB og det var på Jessheim. Så mulig at mer sentrale strøk og større banker har ett bedre system 🙄

Anonymkode: 705ec...9e7

Mine har fått det før 10.klasse, yngste nå i sommer, altså rundt 15 år. De trenger det for å søke på vgs.

Jeg bor mye mindre sentralt enn Jessheim, og bruker Sparebanken Sør, som jo er en lokal sparebank her på sørlandet.

Først måtte det sendes inn en søknad om bank id, den søknaden ligger i nettbanken og kunne bare fylles ut. Barnet må ha en mail-adresse for å få få bank id. Så måtte begge foreldrene godkjenne at hun skulle få det, som også gjøres i nettbanken. Fikk en melding i hver vår nettban som vi måtte inn å godkjenne.

Barnet må vise pass, men vi trengte ikke gå inn i banken for å gjøre det. Det kan også gjøres i nettbanken til oss foreldre. Men vi gikk nå innom og gjorde det vi da, bare stakk innom den lokale filialen i skoleferien (for den er åpen fra 10-14).

Bank brikken kom i posten, og hun fikk et midlertidig passord enten på mail eller sms så vi kunne logge inn og lage et passord. Når hun da var logget inn i nettbanken sin var det bare å trykke på søk om bank id, og vips var det i orden. Så kunne hun laste ned nettbank på mobil og bank id appen.

Litt styr er det jo, men det må det nesten være. Det er tross alt det sikreste systemet vi har i Norge for å identifisere seg.

Gikk likevel helt greit, prikk til prikk forklaring fra banken ;)

Anonymkode: de2b4...f31

Skaffer det til 9 klassingen nå. Alt i nettbanken og både jeg og far har godkjent. Må til banken, men fikk raskt time der etter skoletid ved å ringe.  Bankbrikken har vi fra han fikk konto. 

Anonymkode: 1f9f6...e63

Annonse

Takk for svar. 😄

Vi fant ut vi trengte det den dagen han fylte 16 år, og vi skulle ut og øvelseskjøre. Skulle lete fram trafikalt grunnkurs og tenkte det var en kurant ting å få tak i, men da måtte vi ha bankID. Jeg hadde gått utifra at han fikk papirer etter gjennomført trafikalt grunnkurs, men den gang ei. Var innom kjøreskolen, for å få printet ut, men det gikk ikke an. Var på biltilsynet. Jeg som mor fikk ikke hente det, så måtte hente barnet. Hun på biltilsynet var veldig irritert over at jeg ikke fikk hentet det ut selv, og skjønte ikke hvordan barnet mitt ikke hadde bankID. 

(Når han har søkt på vgs trenger de bare MinID, så det var det vi hadde.)

Fikk omsider tak i banken på telefon. Fikk beskjed om å gjøre det selv på nettbank. Letet oss ihjel, og måtte ringe på nytt. Måtte bruke pc, og ikke mobilbank. Godkjente bankID til barnet vårt, skjønte ikke veien videre. Ungen måtte ha kodebrikke. Bestilte det. Endelig tid til å logge inn etter ferien. Skjønte Ingenting på nytt. Ny kø for å snakke med banken,  utrolig at jeg til slutt kommer til et menneske, etter å ha prøve å forklare en snakkerobot problemet i en evighet. Viste seg at siden vi hadde ventet mer enn 2 uker med å logge på, så var knappen i nettbanken borte. Aktivert på nytt. Endelig klart, så viser det seg at kodebrikka er knust,  får bare opp deler av tallene, helt uleselig. Ny brikke har endelig kommet, og vi måtte IGJEN ringe banken fordi vi ikke kom i mål. Viser seg at vi må innom bank med barnet for å vise pass. Fy f... er det mulig. 

Hvorfor gir de ikke all informasjon på en gang. Får se i høstferien liksom om vi når banken i åpningstid....

Så var bare nysgjerrig på om "alle andre" har bankID til barnet sitt, og får det til helt smertefritt. 😂

Anonymkode: c707f...6d6

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Til dere som skriver at de må ha bank id for å søke plass til vgs, det trenger man altså ikke. Man kan også bruke MinId.

Anonymkode: 96670...6c9

Ja, men det må du og inn for å bestille

Anonymkode: 13b85...b95

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Takk for svar. 😄

Vi fant ut vi trengte det den dagen han fylte 16 år, og vi skulle ut og øvelseskjøre. Skulle lete fram trafikalt grunnkurs og tenkte det var en kurant ting å få tak i, men da måtte vi ha bankID. Jeg hadde gått utifra at han fikk papirer etter gjennomført trafikalt grunnkurs, men den gang ei. Var innom kjøreskolen, for å få printet ut, men det gikk ikke an. Var på biltilsynet. Jeg som mor fikk ikke hente det, så måtte hente barnet. Hun på biltilsynet var veldig irritert over at jeg ikke fikk hentet det ut selv, og skjønte ikke hvordan barnet mitt ikke hadde bankID. 

(Når han har søkt på vgs trenger de bare MinID, så det var det vi hadde.)

Fikk omsider tak i banken på telefon. Fikk beskjed om å gjøre det selv på nettbank. Letet oss ihjel, og måtte ringe på nytt. Måtte bruke pc, og ikke mobilbank. Godkjente bankID til barnet vårt, skjønte ikke veien videre. Ungen måtte ha kodebrikke. Bestilte det. Endelig tid til å logge inn etter ferien. Skjønte Ingenting på nytt. Ny kø for å snakke med banken,  utrolig at jeg til slutt kommer til et menneske, etter å ha prøve å forklare en snakkerobot problemet i en evighet. Viste seg at siden vi hadde ventet mer enn 2 uker med å logge på, så var knappen i nettbanken borte. Aktivert på nytt. Endelig klart, så viser det seg at kodebrikka er knust,  får bare opp deler av tallene, helt uleselig. Ny brikke har endelig kommet, og vi måtte IGJEN ringe banken fordi vi ikke kom i mål. Viser seg at vi må innom bank med barnet for å vise pass. Fy f... er det mulig. 

Hvorfor gir de ikke all informasjon på en gang. Får se i høstferien liksom om vi når banken i åpningstid....

Så var bare nysgjerrig på om "alle andre" har bankID til barnet sitt, og får det til helt smertefritt. 😂

Anonymkode: c707f...6d6

Må bare si at jeg synes synd på de barna som ikke får dette med en gang de kan. Voksen vipps og bank id kan fås når de er 15, kjenner og ei som nå er 17, og nettopp fikk seg bankkort og id kort… 

Når de er 16, må de gi fullmakt eller hente ut medisin selv. 
Har opplevd flere foreldre som sier hvor dumt systemet er da

Anonymkode: 13b85...b95

Annonse

13 og 14. 

Hvordan det gjøres har litt med hvilken bank å gjøre. Vi har lokal bank, bestilte time og tok med pass. Fikk brikke i posten og oppstartspassord på sms. Derfra var det bare å registrere seg. DnB f eks kan du bestille via nettbank og aktivere den etter noen virkedager.

De må være 13 før du kan bestille bankid. Kjekt å ha den dagen de får sommerjobb og må bestille frikort, siste året på ungdomsskolen bør de fleste få det på plass før søknad til videregående. 

Anonymkode: bcf30...673

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...