Gå til innhold

Utredning adhd voksen. Noen som har erfaring?

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart på første time på DPS og er litt spent på hva jeg kan forvente.

Jeg er klar over skjemaer, men lurer vel kanskje først og fremt hvor lang tid en slik utredning tar.

Noen som har vært gjennom det og kan gi meg en pekepinn?

Anonymkode: 61733...352

Fortsetter under...

Det kommer nok litt an på flere faktorer, som om du har andre diagnoser fra før, som f.eks. depresjon, angst, PTSD osv., eller om du stiller med "blanke ark", hvor tydelig symptomene eventuelt er osv. Jeg var inne syv ganger, én var en dobbelttime der mamma var med og den siste timen var primært tilbakemelding. I starten var det mer generell kartlegging for å gå litt bredt ut, men etter hvert ble det spisset inn mot ADHD. Jeg opplevde det der og da som ekstremt frustrerende å vente en hel uke mellom hver gang, men i retrospektiv er jeg veldig glad for det. Utredningen som voksen er annerledes enn for barn også med tanke på at en gjerne har brukt tiår på å finpusse maskering og kompensering, gjerne til et så godt nivå at det har blitt en livsløgn overfor en selv, og spørsmålene en får vil da tinge gjennom en refleksjon rundt en selv som innebærer at en kanskje må korrigere eget svar fra én time til den neste.

Anonymkode: e3fa4...9ea

Tusen takk for svar❤️ Jeg er helt ny innen dps, så de kjenner meg ikke fra før.

Jeg er hovedsakelig henvist for adhd utredning. 
Har et barn som også er under utredning for dette, og var i forbindelse med at jeg kjenner meg så godt igjen på henne at jeg mistenkte mer og mer at dette kunne gjelde meg også.

Igjen tusen takk for svar, veldig takknemlig❤️

Anonymkode: 61733...352

Det tok ikke så lang tid, kanskje 4 mnd. Masse spm om barndommen, de ville snakke med noen som kjente meg som barn. Hvordan jeg var på den tiden.

De spør om utfordringer i hverdagen. Også er det ett tonn med oppg du skal løse. Som "hva er likheten mellom en pære og et eple" Og flere andre spm jeg ikke husker 🙈 en del logistikk oppg også, sette sammen klosser til ett mønster. Mye rart 😂 

Det som stresset meg, var at hun satt med stoppeklokke. 

Konsentrasjonsoppg fikk jeg også. 

Det er noen år siden jeg ble utredet, så husker ikke alt.

Lykke til 🥰

Anonymkode: f11f1...43e

Anonym bruker skrev (På 22.8.2024 den 10.27):

Det tok ikke så lang tid, kanskje 4 mnd. Masse spm om barndommen, de ville snakke med noen som kjente meg som barn. Hvordan jeg var på den tiden.

De spør om utfordringer i hverdagen. Også er det ett tonn med oppg du skal løse. Som "hva er likheten mellom en pære og et eple" Og flere andre spm jeg ikke husker 🙈 en del logistikk oppg også, sette sammen klosser til ett mønster. Mye rart 😂 

Lykke til 🥰

Å herregud så mye tullete opplegg! Er glad jeg heller valgte en privat klinikk der utredningen foregikk på pcen på camera. Å det gikk mye fortere enn 4 mnder heldigvis.

Anonymkode: 381e0...8fc

Anonym bruker skrev (På 22.8.2024 den 10.27):

Lykke til 🥰

Jeg måtte ikke gjøre noe av dette under min utredning på DPS. Psykologen min forklarte at det hadde vært mer standard prosedyre tidligere, altså for en del år siden, men at de nå kun tar evnetester og andre  nevropsykologiske tester i tilfeller der de enten mistenker lavt evnenivå eller er veldig i tvil, rett og slett fordi det i de fleste tilfeller er både ressurskrevende og unødvendig med disse testene. 

Det vanlige nå er kun samtale, utfylling av skjemaer, helst samtale med noen som kjente en som barn, og i den forbindelse da kartlegging og utfylling av Diva 5. Det kommer mye nyttig informasjon ut av bare dette også. 

Anonymkode: e3fa4...9ea

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...