Sommerkroppen 2029 Skrevet 21. august 2024 #26 Skrevet 21. august 2024 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): I akkurat denne familien er mor barnehagelærer, og datter er nå barnehagelærer. Det kan godt være at det er et genuint ønske om å bli akkurat dette, men det er betenkelig å ønske å jobbe i samme barnehage som mamma. Anonymkode: 0bd2e...74a Det kan jo godt være at datteren her ER lite selvstendig, og at moren vet at hun vil ha litt vanskelig for å få jobb andre steder og derfor har fått henne inn der hun jobber?
Anonym bruker Skrevet 21. august 2024 #27 Skrevet 21. august 2024 Anonym bruker skrev (48 minutter siden): Beklager, men det er tull. Selvfølgelig skal voksne hjemmeboende ungdommer gjøre disse pliktene når de fortsatt bor gratis hjemme. Tenker du at dette er å være selvstendig? Anonymkode: 0bd2e...74a Å være selvstendig er å tilegne seg boevne, ordne for seg selv og ta ansvar for sitt eget liv uansett hvor man bor, og klare seg godt når man flytter ut. Jeg er ikke ett sekund i tvil at min datter er betraktelig mer selvstendig enn mange andre som har bodd på en liten hybel som de knapt har klart å vaske toalettet på da de aldri har fått plikter da de bodde hjemme. Jeg er også ikke ett sekund i tvil om at hun har en betraktelig bedre boevne og har en en bedre evne enn mange andre til å klare seg i livet selv om hun har bodd hjemme, og i følge deg ikke gjort noen ting annet enn hva som forventes. Jeg fikk også en slik oppvekst og startet voksenlivet uten gjeld og har klart meg meget godt med tanke på at jeg driver mitt eget selskap, er gjeldfri og eier stort hus, hytte på fjellet og ved sjøen, samt leilighet i Antibes, og ikke minst så er jeg aktiv i lokalpolitikken så selv om jeg umulig kan ha blitt selvstendig så har jeg nok noen gode evner allikevel. Min datter som nå er 28 år jobber som advokat, er aktiv innenfor politikken, har en stor vennekrets fra ungdommen og studietiden og lever ett meget innholdsrikt liv med mye reiser, stor interesse for andre kulturer, litteratur, historie, musikk og kunst. Men så klart hvis det i ditt hode er å ikke være selvstendig så er jeg veldig glad for at jeg ikke tenker som deg da din oppfattelse av selvstendighet er nitrist. Anonymkode: 33455...e8b
Anonym bruker Skrevet 21. august 2024 #28 Skrevet 21. august 2024 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Å være selvstendig er å tilegne seg boevne, ordne for seg selv og ta ansvar for sitt eget liv uansett hvor man bor, og klare seg godt når man flytter ut. Jeg er ikke ett sekund i tvil at min datter er betraktelig mer selvstendig enn mange andre som har bodd på en liten hybel som de knapt har klart å vaske toalettet på da de aldri har fått plikter da de bodde hjemme. Jeg er også ikke ett sekund i tvil om at hun har en betraktelig bedre boevne og har en en bedre evne enn mange andre til å klare seg i livet selv om hun har bodd hjemme, og i følge deg ikke gjort noen ting annet enn hva som forventes. Jeg fikk også en slik oppvekst og startet voksenlivet uten gjeld og har klart meg meget godt med tanke på at jeg driver mitt eget selskap, er gjeldfri og eier stort hus, hytte på fjellet og ved sjøen, samt leilighet i Antibes, og ikke minst så er jeg aktiv i lokalpolitikken så selv om jeg umulig kan ha blitt selvstendig så har jeg nok noen gode evner allikevel. Min datter som nå er 28 år jobber som advokat, er aktiv innenfor politikken, har en stor vennekrets fra ungdommen og studietiden og lever ett meget innholdsrikt liv med mye reiser, stor interesse for andre kulturer, litteratur, historie, musikk og kunst. Men så klart hvis det i ditt hode er å ikke være selvstendig så er jeg veldig glad for at jeg ikke tenker som deg da din oppfattelse av selvstendighet er nitrist. Anonymkode: 33455...e8b Så i ditt tilfelle er det pengene som styrer, å unngå studiegjeld. Jeg er rimelig sikker på at en student som flytter på hybel til slutt klarer å vaske doen sin altså. Man trenger ikke å få alt inn med teskje hjemmefra. Det er nettopp det som gjør deg selvstendig. Å ikke alltid bli fortalt hva man skal gjøre, men å finne ut av ting selv. Anonymkode: 0bd2e...74a
Anonym bruker Skrevet 21. august 2024 #29 Skrevet 21. august 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er jo totalhavari. Det er sånne det ikke er driv i til å bli interessante mennesker, de er gubber og kjerringer fra de er 20. Studietida er til for å bli sitt eget menneske med det ansvar og de forpliktelser og friheter det medfører. Det får de ikke på gutterommet. Anonymkode: 127ec...322 Er det bedre å bli en overlegen, nedlatende og dømmende kjerring da? Anonymkode: cd641...daa
Anonym bruker Skrevet 21. august 2024 #30 Skrevet 21. august 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): I akkurat denne familien er mor barnehagelærer, og datter er nå barnehagelærer. Det kan godt være at det er et genuint ønske om å bli akkurat dette, men det er betenkelig å ønske å jobbe i samme barnehage som mamma. Anonymkode: 0bd2e...74a Og du vet at denne jenta kan velge og vrake i jobbtilbud? Jeg ser ærlig talt ikke annet problem med dette enn at du fremstår smålig og sladrete. Anonymkode: bf02f...f30
Anonym bruker Skrevet 21. august 2024 #31 Skrevet 21. august 2024 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Og du vet at denne jenta kan velge og vrake i jobbtilbud? Jeg ser ærlig talt ikke annet problem med dette enn at du fremstår smålig og sladrete. Anonymkode: bf02f...f30 Smålig og sladrete? Jeg spør bare om meninger på et anonymforum. Anonymkode: 0bd2e...74a
Anonym bruker Skrevet 21. august 2024 #32 Skrevet 21. august 2024 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Smålig og sladrete? Jeg spør bare om meninger på et anonymforum. Anonymkode: 0bd2e...74a Det skinner jo helt klart gjennom hva du mener om slike valg. Tipper du har nok å koste for din egen dør, jeg. Jeg har ett barn som gikk yrkesfag og i lære. Han bodde hjemme helt til han fikk fagbrev (som det samme som pappa) og et barn som nå jobber med masteren sin og ikke har bodd hjemme siden han var 19’år. Begge er selvstendige og flotte unge menn. Den største forskjellen er at fagarbeideren har tjent penger siden han var 16 år og har null gjeld mens studenten har 500’ i studielån. Anonymkode: bf02f...f30
Anonym bruker Skrevet 21. august 2024 #33 Skrevet 21. august 2024 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Det skinner jo helt klart gjennom hva du mener om slike valg. Tipper du har nok å koste for din egen dør, jeg. Jeg har ett barn som gikk yrkesfag og i lære. Han bodde hjemme helt til han fikk fagbrev (som det samme som pappa) og et barn som nå jobber med masteren sin og ikke har bodd hjemme siden han var 19’år. Begge er selvstendige og flotte unge menn. Den største forskjellen er at fagarbeideren har tjent penger siden han var 16 år og har null gjeld mens studenten har 500’ i studielån. Anonymkode: bf02f...f30 Men er ikke nettopp dette forumet til for å lufte litt meninger? Jeg må jo få lov til å mene hva jeg vil uten å bli tillagt en masse ting fra folk som ikke kjenner meg. Folk blir så fort fornærmet her inne. Anonymkode: 0bd2e...74a
Anonym bruker Skrevet 21. august 2024 #34 Skrevet 21. august 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Så i ditt tilfelle er det pengene som styrer, å unngå studiegjeld. Jeg er rimelig sikker på at en student som flytter på hybel til slutt klarer å vaske doen sin altså. Man trenger ikke å få alt inn med teskje hjemmefra. Det er nettopp det som gjør deg selvstendig. Å ikke alltid bli fortalt hva man skal gjøre, men å finne ut av ting selv. Anonymkode: 0bd2e...74a Du prøver så hardt, men feiler så stort. Står det noen steder at de som bor hjemme får inn alt med teskje? Eller jeg forstår at du er en forelder som har feilet i oppdragelsen til dine barn slik at de må flytte hjemmefra for å klare å bli selvstendige, men det finnes kanskje til din store overraskelse mange foreldre som gir en oppdragelse slik at barna er selvstendige og velfungerende mennesker selvom de har bodd hjemme når de studerte. Anonymkode: 33455...e8b
Anonym bruker Skrevet 21. august 2024 #35 Skrevet 21. august 2024 Her så bor min 22 åring hjemme, og studerer i Oslo. Vi bor 30 min unna med tog. Men her så er det grunnet at det er umulig, å finne bolig og leie i Oslo til en grei pris, hun har en diagnose, som både gjør det vanskelig å jobbe ved siden av studier, og sliter veldig med lyder. Så og bo i bofelleskap går ikke. Men veldig sikker på da hun får seg jobb, så flytter hun. Og at hun kommer til å søke jobb i flere byer, og flytte til den byen. Anonymkode: affba...961
Anonym bruker Skrevet 21. august 2024 #36 Skrevet 21. august 2024 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Men er ikke nettopp dette forumet til for å lufte litt meninger? Jeg må jo få lov til å mene hva jeg vil uten å bli tillagt en masse ting fra folk som ikke kjenner meg. Folk blir så fort fornærmet her inne. Anonymkode: 0bd2e...74a Så det er bare du som kan tillegge folk du ikke kjenner, masse ting du ikke vet noe om..... Anonymkode: cd641...daa
Anonym bruker Skrevet 21. august 2024 #37 Skrevet 21. august 2024 Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Men er ikke nettopp dette forumet til for å lufte litt meninger? Jeg må jo få lov til å mene hva jeg vil uten å bli tillagt en masse ting fra folk som ikke kjenner meg. Folk blir så fort fornærmet her inne. Anonymkode: 0bd2e...74a Fornærmet? Å være uenig med deg betyr ikke at man er fornærmet. Hvorfor tillegger du meg ting? Anonymkode: bf02f...f30
Anonym bruker Skrevet 21. august 2024 #38 Skrevet 21. august 2024 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Men er ikke nettopp dette forumet til for å lufte litt meninger? Jeg må jo få lov til å mene hva jeg vil uten å bli tillagt en masse ting fra folk som ikke kjenner meg. Folk blir så fort fornærmet her inne. Anonymkode: 0bd2e...74a Ehhh… du må få mene hva du vil uten å bli «tillagt masse ting»? Er du seriøs? Anonymkode: 9616a...c4f
Anonym bruker Skrevet 21. august 2024 #39 Skrevet 21. august 2024 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Det er jo totalhavari. Det er sånne det ikke er driv i til å bli interessante mennesker, de er gubber og kjerringer fra de er 20. Studietida er til for å bli sitt eget menneske med det ansvar og de forpliktelser og friheter det medfører. Det får de ikke på gutterommet. Anonymkode: 127ec...322 Ha ha du er morsom du. De er oppegående selvstendige mennesker selv om de ikke bor i kollektiv og spiser makaroni med ketchup Og har to jobber for å få endene til å møtes. Vi har nå to flotte ungdommer som snart er ferdig utdannet tannlege og sykepleier og ingen av dem har en krone i lån. De jobber utenom skole og kan sette de pengene i bsu. De hjelper til hjemme og vi er stolte av dem. Så ikke tro alle er som dine barn. Anonymkode: 01bfc...48d
Anonym bruker Skrevet 21. august 2024 #40 Skrevet 21. august 2024 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Ha ha du er morsom du. De er oppegående selvstendige mennesker selv om de ikke bor i kollektiv og spiser makaroni med ketchup Og har to jobber for å få endene til å møtes. Vi har nå to flotte ungdommer som snart er ferdig utdannet tannlege og sykepleier og ingen av dem har en krone i lån. De jobber utenom skole og kan sette de pengene i bsu. De hjelper til hjemme og vi er stolte av dem. Så ikke tro alle er som dine barn. Anonymkode: 01bfc...48d Så de går på ungdomsskolen fremdeles. Gratulerer. Anonymkode: 127ec...322
Anonym bruker Skrevet 21. august 2024 #41 Skrevet 21. august 2024 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Så de går på ungdomsskolen fremdeles. Gratulerer. Anonymkode: 127ec...322 Åh, som du har tapt! Anonymkode: bf02f...f30
Anonym bruker Skrevet 21. august 2024 #42 Skrevet 21. august 2024 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Så de går på ungdomsskolen fremdeles. Gratulerer. Anonymkode: 127ec...322 Var det det beste du hadde å komme med? Er det misunnelse som snakker? Tenker du at den store forskjellen i å greie seg i livet er om man flytter hjemmefra når man er 19 år kontra 22 år? Anonymkode: 01bfc...48d
Anonym bruker Skrevet 21. august 2024 #43 Skrevet 21. august 2024 Sommerkroppen 2029 skrev (6 timer siden): Vel, jeg tror det har mye å si hva foreldrene mener. Min lille nevø på 10 år satt og fortalte min datter på 23 hvor dum hun var som bodde så langt hjemmefra for å gå på skole. Man kunne jo heller gå på skole her, og spare masse penger. Han skulle bli akkurat sånn som pappa han, og gå på samme skole som han. Vi skjønte jo alle sammen hvor det kom fra, og jeg vil tro at mammaen hans som hørte det hele, ble littegranne flau for å bli så dønn avslørt 😄 😄 Og jeg tror aboslutt på han - at han blir boende i nabohuset og går på skole i umiddelbar nærhet 😉 Ja, og hva så? For noen er det helt fint å studere i nærheten og jobbe i nærheten eller til og med i samme bedrift, men for andre er det helt uaktuelt. Anonymkode: 94b35...344
Anonym bruker Skrevet 21. august 2024 #44 Skrevet 21. august 2024 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Her så bor min 22 åring hjemme, og studerer i Oslo. Vi bor 30 min unna med tog. Men her så er det grunnet at det er umulig, å finne bolig og leie i Oslo til en grei pris, hun har en diagnose, som både gjør det vanskelig å jobbe ved siden av studier, og sliter veldig med lyder. Så og bo i bofelleskap går ikke. Men veldig sikker på da hun får seg jobb, så flytter hun. Og at hun kommer til å søke jobb i flere byer, og flytte til den byen. Anonymkode: affba...961 Du vet at hun kan få ekstra penger fra lånekassen når det er sånn? Har en niese med tourettes, og hun får ekstra stipend fra lånekassen fordi hun ikke har kapasitet til å jobbe ved siden av skolen. Anonymkode: f9f8f...c5d
Anonym bruker Skrevet 21. august 2024 #45 Skrevet 21. august 2024 Jeg skjønner ikke helt dette behovet for å rakke med på de som velger annerledes enn seg selv...? Noen barn har godt av å flytte vekk fra "skjørtekanten til mor", mens andre fint kan bo hjemme mens de studerer uten å være pakket inn i bomull og ha fått alt gratis. Det er en million ting som spiller inn her, alt fra personlighet til barnet, personlighet på foreldre, størrelse på huset, forholdet mellom menneskene i familien, hvor i landet man bor osv osv Den ene sønnen min bodde hjemme da han tok et årsstudie i nabobyen, mye fordi vi har et stort hus hvor han i underetasjen har egen inngang, eget bad, eget soverom og egen kjellerstue, eneste han delte med oss var kjøkken. Mens kjæresten hans valgte å flytte på studenthybel fordi hun bodde i et lite rekkehus med sin familie. Et bad, to stesøsken og en stemor hun ikke kom så godt overens med. Begge deler er da virkelig helt greit, begge to blir sunne voksne som klarer seg fint. Det at noen ungdommer er mer selvstendig enn andre er jo bare sånn det er, og det at noen barn velger samme yrkesvei som foreldrene er da heller ikke nytt.... Anonymkode: f9f8f...c5d
Anonym bruker Skrevet 21. august 2024 #46 Skrevet 21. august 2024 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Barn som er ferdige med videregående og skal studere. Bor hjemme, mens de velger det nærmeste studiestedet de kan. Er ferdig utdannet og søker jobb på samme arbeidsplass som mamma jobber. Jeg lurer oppriktig på hva som er så stas med dette? Hvorfor vil ikke barna bli selvstendige? Anonymkode: 0bd2e...74a Hvem er du? Hvorfor dømmer du andre? Folk gjør som de vil. Hvis dette er drømmen deres, hvorfor skal du rakke ned på det? Fatter det ikke. Anonymkode: de14b...847
Anonym bruker Skrevet 21. august 2024 #47 Skrevet 21. august 2024 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Men hvorfor ikke velge en annen jobb enn der mamma jobber iallefall? Dette er i barnehage, og det finnes jo mange andre barnehager å søke i enn akkurat den mamma jobber i? Anonymkode: 0bd2e...74a Da vil de vel jobbe samme da? Ser ikke problemet. Hvorfor skal du bry deg om det? I vår barnehage er det en mor og en datter som jobber. På hver sin avdeling. De er dyktige folk. Lett for datter å få jobb der da hun var yngre. Siden har hun blitt der. Verdens beste barnehage. Mamma jobba på sykehjem da jeg avr ungdom, jeg fikk jobb der. Jeg har alltid vært selvstendig og bodd for meg selv. Selvom familiemedlem jobber i samme hus, betyr det ikke at man er uselvstensig altså. Skjønner ikke hvorfor du trekker paralleller her. Har ingen sammenheng. Anonymkode: de14b...847
Anonym bruker Skrevet 21. august 2024 #48 Skrevet 21. august 2024 Hvorfor ikke bo hjemme dersom man ønsker det? Med dagens boligpriser er det slettes ikke dumt. Selv reiste jeg på utveksling da jeg var 16, og senere ut da jeg var 19. Det var riktig for meg. Jeg bodde hjemme igjen et halvt år da jeg var 23 år gammel og så etter min første leilighet. Det var ikke dumt å spare opp litt ekstra penger da, for det kom godt med etter overtagelse. Til tross for selvstendighet og tidlig utflytting, flyttet jeg dessuten midlertidig hjem til mor og far da jeg ble alene rett før fødsel av mitt første barn. Jeg trengte ikke nødvendigvis å gjøre det, jeg bodde i en flott og romslig leilighet, var ressurssterk og hadde stabil og god inntekt, men jeg valgte å søke litt ekstra støtte og avlastning. Jeg anser meg fortsatt som meget selvstendig. Anonymkode: 1ba15...a38
Anonym bruker Skrevet 21. august 2024 #49 Skrevet 21. august 2024 Alle ungdommer bør ut av foreldrenes hus på et tidspunkt. Jeg var 16 og det var riktig for meg. Mine er 19 og 20 nå, og begge har mer eller mindre bodd hjemme til nå. Nå er de reist, den ene til studier i annen landsdel, og hen gruet seg litt. Den andre bor noen få mil unna og jobber. Hen var mer enn klar for å flytte. Min mening er at det er naturlig at de flytter ut etter videregående, sånn ca, da bør de begynne å stå på egne bein. Ikke sunt å bo hjemme hos mamma! Likevel ser jeg selvfølgelig at det finnes mange forskjellige måter å løse dette på, og det finnes heller ingen eksakt fasit. Men jobbe på samme arbeidsplass som mamma? Da har man ikke stor fantasi, altså. Anonymkode: 35e95...ace
Anonym bruker Skrevet 21. august 2024 #50 Skrevet 21. august 2024 Sommerkroppen 2029 skrev (7 timer siden): Vel, jeg tror det har mye å si hva foreldrene mener. Min lille nevø på 10 år satt og fortalte min datter på 23 hvor dum hun var som bodde så langt hjemmefra for å gå på skole. Man kunne jo heller gå på skole her, og spare masse penger. Han skulle bli akkurat sånn som pappa han, og gå på samme skole som han. Vi skjønte jo alle sammen hvor det kom fra, og jeg vil tro at mammaen hans som hørte det hele, ble littegranne flau for å bli så dønn avslørt 😄 😄 Og jeg tror aboslutt på han - at han blir boende i nabohuset og går på skole i umiddelbar nærhet 😉 Hvorfor skulle hun bli flau over at gutten trives hjemme og beundrer pappa? Noen ganger må ungdommen reise vekk for å kunne leve det livet de ønsker, men det er jo like bra med de som velger å bli på hjemstedet. Anonymkode: b5069...da2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå