Gå til innhold

Gutt 13 år kan ikke svømme

Anbefalte innlegg

Han har ulike diagnoser som gjør at det blir ekstra utfordrende, han har vært veldig utrygg i vann. Vi har hatt alle barna med i svømmehallen fra de var små og eldste og yngste lærte dette i 6-7 års alder. Nå går han i 8. Klasse og har svømmeundervisning på skulen kvar veke, på mandag som var glemte han badetøyet med vilje. Han synes nok det er flaut i forhold til ny klasse og alt, forstår han jo og. I sommer var vi i Danmark og lekte oss i basseng med f.eks vannpolo. Han hoppa etter ballen og prøvde på små svømmetak og var ikke redd vann slik han har vært før.  Finnes ingen svømmekurs her vi bor. Han vil nå ikke være med i den lokale svømmehallen med familien heller for han er redd for å treffe kjente. Er inne på tanken om sydentur neste sommer i håp om at han lærer å svømme. Men klarer han å lære det så fort 🤔 Hva kan jeg gjøre?🤷

Anonymkode: a5123...bbf

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Huff. Her har du virkelig feilet som forelder

Anonymkode: c8c01...105

Hvordan kan du si det? Han er autist, har ADHD, spesifikke lærevansker og språkforstyrrelser. Jeg vet at svømming er viktig og har tilrettelagt så godt jeg kan.  Jeg kan dessverre ikke trylle. HI

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Hvorfor det? Jeg har en på 14 som ikke kan sykle fordi han er utrygg. Han kan svømme da, for han er ikke utrygg i vann. Autisme, og spesielt det som før het aspberger har det særpreget at de er klønete motorisk. Det betyr ikke at foreldre har feilet på noen måte. Men det du skriver her kan kanskje peke litt mot at dine foreldre feilet som foreldre? (Sånn for å bruke din egen retorikk mot deg)

Anonymkode: 1b557...744

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Hvorfor det? Jeg har en på 14 som ikke kan sykle fordi han er utrygg. Han kan svømme da, for han er ikke utrygg i vann. Autisme, og spesielt det som før het aspberger har det særpreget at de er klønete motorisk. Det betyr ikke at foreldre har feilet på noen måte. Men det du skriver her kan kanskje peke litt mot at dine foreldre feilet som foreldre? (Sånn for å bruke din egen retorikk mot deg)

Anonymkode: 1b557...744

Hehe. Søtt

Annonse

Jeg hadde tatt 14 dager i varmen neste sommer , men jeg hadde ikke latt han slippe svømmeundervisning på skolen. Hadde sørget for å være til stede ved pakking av svømmetøy så glemming hadde vært uaktuelt. Har han noe assistent som kanskje kan følge opp dette? 

mamma til adhd gutt<3 skrev (12 minutter siden):

Jeg hadde tatt 14 dager i varmen neste sommer , men jeg hadde ikke latt han slippe svømmeundervisning på skolen. Hadde sørget for å være til stede ved pakking av svømmetøy så glemming hadde vært uaktuelt. Har han noe assistent som kanskje kan følge opp dette? 

Vi pakker badeklær, men går på jobb før de går på skolen. Har har egentlig 1-1 på skolen. 

Ta kontakt med skolen og forklar problemet. Noen ganger har de ekstra svømmeundervisning for de som ikke kn svømme eller ikke svømmer godt. Er typisk i slutten på året, men det kan sikkert variere.

Jeg ville ha undersøkt i nabokommuner om de har svømmekurs der, da det også handler om mengdetrening.

Sydentur er en god ide. Er snart høstferie. 

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Har du problemer med leseforståelsen? Det fremkommer at ungdomen har tilleggsvansker. Blir mer bekymrer over at du kanskje har unger en han som ikke kan svømme enda. Han kan lære å svømme, rævhol endrer seg skjelden.

ulenissen skrev (4 timer siden):

Ta kontakt med skolen og forklar problemet. Noen ganger har de ekstra svømmeundervisning for de som ikke kn svømme eller ikke svømmer godt. Er typisk i slutten på året, men det kan sikkert variere.

Jeg ville ha undersøkt i nabokommuner om de har svømmekurs der, da det også handler om mengdetrening.

Sydentur er en god ide. Er snart høstferie. 

Me har jevnlige møter med skulen koordinator tok kontakt med fysio om de kunne bistå, men de jobba ikke opp mot barn som ikke kan svømme. Har ikke mulighet nå i høstferien, må bli neste sommer evt. Jeg er 50% alenemor for tre barn, så utfordringen er økonomien. 

Annonse

Så bra du prøver å finne løsninger! Har han støttekontakt, eller besteforeldre som kunne tatt ham med til naboby? Eller vært med de andre barna, så du og han kan dra? 

Mitt barn er ikke autist, men meget forsiktig. Det har tatt evigheter!
Faren kan ikke svømme, så der var det lite hjelp å hente. Takket være flink lærer, mange turer i svømmehall, lek i vann, premiering og uendelig mange dager på stranden har hun nå endelig knukket koden. 

Skjønner at det ikke er lett, men jeg ville prøvd å benytte hver minste sjanse til å bade. Han må jo ikke øve svømmetak i nær-svømmehallen, men øve seg på lek/konkurranse/utfordringer i vann. Det er halve jobben å komme over skrekken for vann i ansiktet. 

Ønsker dere all mulig lykke til på veien! 

oslofrk skrev (16 timer siden):

Så bra du prøver å finne løsninger! Har han støttekontakt, eller besteforeldre som kunne tatt ham med til naboby? Eller vært med de andre barna, så du og han kan dra? 

Mitt barn er ikke autist, men meget forsiktig. Det har tatt evigheter!
Faren kan ikke svømme, så der var det lite hjelp å hente. Takket være flink lærer, mange turer i svømmehall, lek i vann, premiering og uendelig mange dager på stranden har hun nå endelig knukket koden. 

Skjønner at det ikke er lett, men jeg ville prøvd å benytte hver minste sjanse til å bade. Han må jo ikke øve svømmetak i nær-svømmehallen, men øve seg på lek/konkurranse/utfordringer i vann. Det er halve jobben å komme over skrekken for vann i ansiktet. 

Ønsker dere all mulig lykke til på veien! 

Ja, vi såg det veldig i sommer at han kosa seg med vannpolo og lek i vann. Vi må bare håpe at det løsner. Takk for fint svar ♥️

Anonym bruker skrev (På 20.8.2024 den 19.06):

Det der var veldig unødvendig!! Du har sikkert et barn uten diagnoser selv og vet ikke hva det vil si å ha et barn som reagerer annerledes, har angst eller lærevansker og ikke når milepæler til forventet alder.

Anonymkode: 4ccc7...ec4

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Det der var veldig unødvendig!! Du har sikkert et barn uten diagnoser selv og vet ikke hva det vil si å ha et barn som reagerer annerledes, har angst eller lærevansker og ikke når milepæler til forventet alder.

Anonymkode: 4ccc7...ec4

105 demonstrerer at hen nok har noen diagnoser selv ved å kose seg med å slenge ut usaklig dritt til andre. Jeg gjetter enten et voldsomt mindreverdighetskompleks i kombinasjon med f.eks. unnvikende personlighetsforstyrrelse (da er det lettere å ta ut indre uro ved å være høy på pæra på nettet), ev. selvskadingsproblematikk (man vet man får negative tilbakemeldinger når man forsøker å sette rekord i hensynsløse svar). Det er trist, for HI spør om noe som i bunn og grunn er ganske sårt, men vi gjør nok lurt i å ikke fore 105 med ytterligere negativitet - det er denne negativiteten hen ønsker seg mest av alt.

Men får å svare på spørsmålet: jeg tror det kan gå ganske kjapt å lære seg å svømme, HI! Finnes det en annen svømmehall dere kan øve i? I nabokommunen, på hotell en helg?

Anonymkode: 9b706...885

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...