Gå til innhold

Føler seg utrygg på ny skole der alt er nytt

Anbefalte innlegg

Første skoledag på ungdomsskolen gikk som jeg hadde fryktet,læreren ringte meg å sa at sønnen min sier at han er syk å vil gå hjem.
Han gjorde en del av det på barneskolen også.
Men idag gjør han det nok ikke for å skulke,men fordi han føler seg veldig utrygg.
Han blir fort utrygg av alt som er nytt,å det er klasser med 30 elever som er mye større klasser enn han er vant til. Når han heller ikke er trygg på lærerene så ble det nok veldig overveldende idag.
Nå er jeg jo redd for at han skal forsette å vegre seg for å gå på skolen,noen som har tips til hva jeg kan gjøre?
Er sikkert andre som har vært i samme situasjon.

Har så vidt snakket med læreren å forklart at han er veldig utrygg på nye situasjoner, å at det er nok årsaken til at han vil hjem.
Bare så hun ikke oppfatter at han bare er en som skulker.
Men tips til andre ting som kan være lurt å gjøre?

Anonymkode: eca21...778

Fortsetter under...

Har det vært overgangsmøte mellom barneskole og ungdomsskole? Dette burde jo børe kjent for ungdomsskolen hvis det har vært et kjent problem på barneskolen. 

Har dere hatt samtale med lærer i forkant? Hvis ikke burde dere be om en samtale NÅ. Ikke la det bli et problem før skolen i det hele tatt har startet.

Anonymkode: 3f519...b6e

Får han gå hjem når han er utrygg og later som han er syk? Hvis svaret på det er ja, så må du endre på det. Har selv to barn med autisme som sliter i mange situasjoner. Men de får ikke gå hjem. De må teste grensene sine de også. De kan ikke bare slippe unna hver gang det blir vanskelig. 

Hvis svaret er nei, så bør han få hjelp til å bli trygg. Gjerne ved møter med skolen.

Anonymkode: f9ecb...822

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Får han gå hjem når han er utrygg og later som han er syk? Hvis svaret på det er ja, så må du endre på det. Har selv to barn med autisme som sliter i mange situasjoner. Men de får ikke gå hjem. De må teste grensene sine de også. De kan ikke bare slippe unna hver gang det blir vanskelig. 

Hvis svaret er nei, så bør han få hjelp til å bli trygg. Gjerne ved møter med skolen.

Anonymkode: f9ecb...822

Her ble vi enige om at hvis han sier at han er syk om morgenen så skal jeg likevel sende han på skolen ettersom han sa det en del for å få slippe å gå på skolen. Å skolen skulle være litt strenge med å sende han hjem,men visst det skulle vise seg at han virkelig var syk så hadde de selvfølgelig sendt han hjem igjen. Så det ble vanskelig for han å skulke.

Har allerede snakket med læreren å hun foreslår at vi har tett dialog,å det kan nok være lurt.

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Har det vært overgangsmøte mellom barneskole og ungdomsskole? Dette burde jo børe kjent for ungdomsskolen hvis det har vært et kjent problem på barneskolen. 

Har dere hatt samtale med lærer i forkant? Hvis ikke burde dere be om en samtale NÅ. Ikke la det bli et problem før skolen i det hele tatt har startet.

Barneskolen hadde overgangsmøte med ungdomsskolen da snakket de mye med avdelingsleder for 8.trinn om hvilke utfordringer han har.  Men usikker på hvor mye lærerene har fått vite.  

Idag skulle alle som skulle begynne i 8.klasse møtes utenfor hovedinngangen samtidig,det var nesten 200 elever så skjønner at han opplever det som overveldende å lite oversiktlig. Å siden han ikke kom i klasse med noen av de han er med,så har han ikke den tryggheten i klasserommet heller.

Vi har ikke hatt samtaler med læreren nei,det har kun vært overgangsmøte med barneskolen og avdelingsleder på ungdomsskolen. Der fikk de vite at han er veldig utrygg på nye situasjoner som å begynne på ny skole og nye lærere å forholde seg til,men vet ikke om de har gjort noe særlig for at overgangen skal bli lettere.

Ja er møte med lærerene kan sikkert være lurt.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Første skoledag på ungdomsskolen gikk som jeg hadde fryktet,læreren ringte meg å sa at sønnen min sier at han er syk å vil gå hjem.
Han gjorde en del av det på barneskolen også.
Men idag gjør han det nok ikke for å skulke,men fordi han føler seg veldig utrygg.
Han blir fort utrygg av alt som er nytt,å det er klasser med 30 elever som er mye større klasser enn han er vant til. Når han heller ikke er trygg på lærerene så ble det nok veldig overveldende idag.
Nå er jeg jo redd for at han skal forsette å vegre seg for å gå på skolen,noen som har tips til hva jeg kan gjøre?
Er sikkert andre som har vært i samme situasjon.

Har så vidt snakket med læreren å forklart at han er veldig utrygg på nye situasjoner, å at det er nok årsaken til at han vil hjem.
Bare så hun ikke oppfatter at han bare er en som skulker.
Men tips til andre ting som kan være lurt å gjøre?

Be om er møte der du, lærer og ditt barn er til stede, og snakk om det.

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Barneskolen hadde overgangsmøte med ungdomsskolen da snakket de mye med avdelingsleder for 8.trinn om hvilke utfordringer han har.  Men usikker på hvor mye lærerene har fått vite.  

Idag skulle alle som skulle begynne i 8.klasse møtes utenfor hovedinngangen samtidig,det var nesten 200 elever så skjønner at han opplever det som overveldende å lite oversiktlig. Å siden han ikke kom i klasse med noen av de han er med,så har han ikke den tryggheten i klasserommet heller.

Vi har ikke hatt samtaler med læreren nei,det har kun vært overgangsmøte med barneskolen og avdelingsleder på ungdomsskolen. Der fikk de vite at han er veldig utrygg på nye situasjoner som å begynne på ny skole og nye lærere å forholde seg til,men vet ikke om de har gjort noe særlig for at overgangen skal bli lettere.

Ja er møte med lærerene kan sikkert være lurt.

Da bør du forsøke å avtale møte i morgen!

Skolen og lærerne skal ta imot en hel haug med nye elever. Du kan ikke forvente at de skal ha lært seg opp på alle elever før skolestart. Er det noe viktig du som foreldre tenker at læreren må vite på forhånd, så må du ta tak i situasjonen og initiere dialog. Som en annen her sa; DU kjenner barnet best og vet bet hva han trenger for å føle seg trygg.  Og den informasjonen må du bringe videre til skolen. 

samtidig; veldig mange synes det er skummelt å begynne på ny skole. Det ER overveldende å skulle begynne i nye klasse med nye medelever. Man skal finne sin plass på nytt, mye er ukjent osv. det er viktig å ikke sykeliggjøre dette - for der er en helt normal følelse. 

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Dere oppdrar barn som ikke tåler noen ting

Anonymkode: d9f61...8d2

Du kan bedre enn dette? Kjedelig forsøk på å provosere. Ble bare pinlig. 

Anonymkode: 0f154...22d

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Du kan bedre enn dette? Kjedelig forsøk på å provosere. Ble bare pinlig. 

Anonymkode: 0f154...22d

Det er jo litt sant, da. Man må kunne forvente at også situasjoner hvor man er i nytt terreng med nye mennesker tåles. Det er selvfølgelig litt uvant og skummelt i starten, men man kan ikke få lov til å slippe unna med å «spille syk» hver gang noe er ubehagelig. 

Anonymkode: 1610d...d71

Annonse

Nå spørs det jo hvor vanskelig det har vært tidligere. I utgangspunktet ville jeg normalisert det å føle seg overveldet og utrygg. I livet oppstår det mange situasjoner som kan gjøre oss utrygge. Ville vist til eksempler fra eget liv, hvor jeg hadde vært i samme situasjon, som ved jobbskift, bytte av skole og annen aktivitet. Fortalt at vi må prøve og at mye går seg til av seg selv.

prekæs skrev (2 timer siden):

Nå spørs det jo hvor vanskelig det har vært tidligere. I utgangspunktet ville jeg normalisert det å føle seg overveldet og utrygg. I livet oppstår det mange situasjoner som kan gjøre oss utrygge. Ville vist til eksempler fra eget liv, hvor jeg hadde vært i samme situasjon, som ved jobbskift, bytte av skole og annen aktivitet. Fortalt at vi må prøve og at mye går seg til av seg selv.

Nettopp. Sykeliggjøring av normale livssituasjoner er aldri en hjelp.

Mitt barns lærer sa så greit, at de må ut av den trygge boblen, de må klare å stå i det vanskelige. Det er de voksne sin oppgave å hjelpe de med det. Tvang hjelper ikke, men det kan hjelpe hvis de kommer dit at de klarer å ta valget om å stå i det vanskelige. Så er det sånn at noen barn trenger mer støtte enn andre barn, det kan være mange grunner til det. I min familie er ptsd og autisme forklaring på hvorfor det enkle og hverdagslige er vanskelig. Kanskje det er sånn med trådstarter sitt barn.

Anonymkode: 6423a...9d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...