Gå til innhold

Tilbake etter endt ferie

Anbefalte innlegg

Da blir jo spm hva har du vært i ferien? Og jeg kan jo meddele at her har jeg ikke har vært noen plass. Ikke en jeg har snakket med som har vært hjemme. 

Andre har reist. Alt fra Frankrike, Danmark, Florida osv. 

Hvordan er det der? Snakker dere om det? Og har du reist selv? 

Anonymkode: 88d57...dd3

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449256-tilbake-etter-endt-ferie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat i år har jeg reist, en uke til Italia.

Men det er 7 år siden jeg reiste sist, da var jeg en uke i Frankrike.

3 år før det var jeg en uke i Spania.

Så jeg reiser slett ikke hvert år, og ser ingen grunn til å skamme meg over det.

Jeg nyter hjemmeferie og har null problemer med å si det.

Anonymkode: 27778...e25

Annonse

Tror den skammen sitter kun i eget hode altså. Mulig det er mangel på mulighet til ferie som gjør utslaget for din del (ikke vondt ment). Folk flest sitter ikke å analyserer andre menneskers feriemuligheter. For egen del bekrefter jeg gjerne behageligheten ved å være hjemme og mener det. Folk er på forskjellige steder i livet og ganske vanlig at man nedprioriterer i noen perioder. Har vært ute av landet to ganger i sommer, men i fjor valgte vi noen uker med hjemmeferie, da det passet med tenårings jobbmuligheter.

Du sier bare at du har koset deg og slappet av hjemme. Verre er det ikke.

prekæs skrev (På 21.8.2024 den 8.21):

Tror den skammen sitter kun i eget hode altså. Mulig det er mangel på mulighet til ferie som gjør utslaget for din del (ikke vondt ment). Folk flest sitter ikke å analyserer andre menneskers feriemuligheter. For egen del bekrefter jeg gjerne behageligheten ved å være hjemme og mener det. Folk er på forskjellige steder i livet og ganske vanlig at man nedprioriterer i noen perioder. Har vært ute av landet to ganger i sommer, men i fjor valgte vi noen uker med hjemmeferie, da det passet med tenårings jobbmuligheter.

Du sier bare at du har koset deg og slappet av hjemme. Verre er det ikke.

Jeg tror du har rett. Jeg er veldig sår på det selv at jeg ikke har vært noen plass selv. Men nå er ferien over og ble sånn i år; Tror ikke andre bryr seg nevneverdig om hva andre gjør i ferie eller annet når det ikke dem selv. Sånn er det vel med alt egentlig. 

Fult forståelig at folk velger vekk å reise bort i perioder pga økonomi osv. Godt dere har hatt en fin ferie 😊

Nå måtte jeg tenke litt over hvor venner og kollegaer har vært på ferie i sommer. 
Kommer ikke på noen som har vært i utlandet, bortsett fra en ung jente på jobb som har vært i London. De fleste har fartet rundt litt i Norge, noen på hytta, og noen har vært hjemme. 
Og jeg er godt voksen med grei økonomi, samme med mine venner. 
Følte mer på presset om å «måtte» reise noe sted når ungene var små, men nå som de er voksne, er det digg å kunne være hjemme uten et snev av dårlig samvittighet. 

Anonymkode: 32a8f...7a8

Jeg jobber tett med tre andre i en statlig etat. Alle med minst en master og altså ganske gode lønninger. Jeg har vært en uke på charter i Hellas, sjefen var en uke i Brighton og på hytta, mens de andre to var henholdsvis på telttur i Jotunheimen (han uten barn) og lå i 10 manns hytte i trollparken i Evje (han med barn). Lite luksus på noen av oss, men alle har hatt fine ferier. Det er nok de som ikke har økonomi til å velge som kjenner mest på det når de ikke har reist noe sted.

Og det er helt sant at de fleste ikke bryr seg om hvor vi har feriert.  

Anonymkode: 8347c...c8f

Annonse

Jeg bryr meg absolutt om hvordan mine kolleger har tilbrakt ferien! Men det er fordi jeg er nysgjerrig, og bryr meg om kollegene mine. Jeg legger ingen verdivurdering i deres opplevelser, vil bare høre om gode, dårlige, morsomme, uvanlige eller vanlige opplevelser uansett om folk har vært på hytta, fjellet, kost seg hjemme, besøkt familie eller vært i syden. På jobben min har de fleste vært utenlands i sommer, men det har vel vært morsomst å høre referat fra han som brukte hele sommeren på å hjelpe foreldrene med oppussing….

Anonymkode: 9cad8...c93

Jeg er 50 år gammel og har i løpet av disse årene vært én gang i "syden". Ikke fordi jeg ikke har råd til det, men jeg liker rett og slett ikke å reise. (I oppveksten hadde vi ikke råd) Jeg trives overhode ikke med den typen ferie, så ble med den ene gangen.

Jeg ferierer hjemme, korte turer i Norge og Norden.  Har ALDRI tenkt jeg hsr dårligere ferier enn andre. Har heller aldri følt noen har reagert på mine feriereiser.  (Som utelukket er i bil!) 

Har aldri tenkt jeg burde følt på det de gangene jeg er hjemme i ferien.  Er jo så utrolig deilig! Det er jo da man virkelig får ladet batteriet! Gjort ting man ikke rekker ellers i hverdagen. 

Anonymkode: 9cc50...493

Takk til dere som deler. 

Viktigheten er vel ikke hvor man har vært. Om det er Norge eller hvor. Jeg kjente på at ferien ble mye lik hverdagen og ikke være vekke fra hjemmet utenom den dagsturen min. Og ikke noe vær å skryte av. Og nå er det et nytt år med jobb uten noe reise eller annet som skjer. 

Om man har noe vekke fra husets 4 vegger av noe slag hadde hjulpet. 

Og andre bryr seg ikke fordi har gjerne gjort noe selv eller glemt to sek etter det er sagt og har null betydning for dem. 

De fleste reiser på ferie når ferien starter. Når man er tilbake på jobb har de fleste landet. 
Alt ferie snakket hos oss er før ferien, da alle forteller om hvor de skal reise og planene de har. Etter ferien er det ingen som snakker om ferien, da er det ferdig. 
Det er jo ikke så mye å snakke om da alt er godt dokumentert dag for dag på snap. 

Anonymkode: c6554...db4

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Takk til dere som deler. 

Viktigheten er vel ikke hvor man har vært. Om det er Norge eller hvor. Jeg kjente på at ferien ble mye lik hverdagen og ikke være vekke fra hjemmet utenom den dagsturen min. Og ikke noe vær å skryte av. Og nå er det et nytt år med jobb uten noe reise eller annet som skjer. 

Om man har noe vekke fra husets 4 vegger av noe slag hadde hjulpet. 

Og andre bryr seg ikke fordi har gjerne gjort noe selv eller glemt to sek etter det er sagt og har null betydning for dem. 

Det å ikke gjøre noe ekstra i ferien var jo ditt bevisste valg. Du etterspurte tips og fikk mange gode forslag, men du valgte å ikke benytte deg av de fleste. Da er det jo ganske teit å sitte og angre i ettertid. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det å ikke gjøre noe ekstra i ferien var jo ditt bevisste valg. Du etterspurte tips og fikk mange gode forslag, men du valgte å ikke benytte deg av de fleste. Da er det jo ganske teit å sitte og angre i ettertid. 

Jeg ser ikke hvordan ferien min kunne bli noe annerledes enn den ble uansett. 
Ønsket egentlig tur og noen å dele den med. Nå er den over og første uken i jobb unnagjort. 

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Ønsket egentlig tur og noen å dele den med. Nå er den over og første uken i jobb unnagjort. 

Var det ingen som fikset ferien for deg, altså? Ingen som hentet deg og sa at de hadde planlagt alt? Jøss. For det er jo slik vi andre kommer oss på ferie. Ingen av oss tar noe initiativ selv, vi har andre som ordner alt. 

Eller ikke. 

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Du hadde bestemt deg for at ferien kom til å bli dritt, dermed ble den dritt. Du gjorde ingenting for at den ikke skulle bli dritt.

Anonymkode: 21af3...9e0

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Var det ingen som fikset ferien for deg, altså? Ingen som hentet deg og sa at de hadde planlagt alt? Jøss. For det er jo slik vi andre kommer oss på ferie. Ingen av oss tar noe initiativ selv, vi har andre som ordner alt. 

Eller ikke. 

Jeg vet ikke om du missforsto. Jeg hadde ikke penger å reise for og ingen å være med i ferien. Så da ble det alene og uten tur. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Du hadde bestemt deg for at ferien kom til å bli dritt, dermed ble den dritt. Du gjorde ingenting for at den ikke skulle bli dritt.

Jeg prøvde. Dagstur og en tur på strand og noen gåturer, serie og lydbok. Ikke noe spennende ferie. Som du kalte det dritt. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg prøvde. Dagstur og en tur på strand og noen gåturer, serie og lydbok. Ikke noe spennende ferie. Som du kalte det dritt. 

Det er jo din egen elendige innstilling som gjør at det blir dritt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...