Gå til innhold

Er det mer overvekt hos barn nå?

Anbefalte innlegg

Dette er IKKE en shaming-tråd. Så håper diskusjonen kan være saklig. 
Da jeg vokste opp 80-tallet var det knapt overvekt på skolen. Det var langt mellom barn med vektproblemer (gikk gjennom skolekataloger for å se om jeg husket feil) På barneskolen telte jeg fem barn, ungdomsskolen tre. Var på tur med datters klasse i dag og på hennes trinn er det 7 barn. Nå snakker jeg ikke om litt lubben og valpefett, barn med skikkelig overvekt. 
Jeg begynte å fundere da, fordi jeg ikke husker så godt fra egen barndom. Etter litt googling skjønner jeg at vekt også er et økende problem hos barn. Årsak synte jeg er litt vag. Stillesitting er et stort problem MEN det kan da umulig være eneste årsak. Videre har jeg lest om hormoner i mat som påvirker feks hvor tidlig barna utvikler seg. 
Er det noen som har noen linker til seriøse nettsteder? Fant veldig lite om dette. 

Anonymkode: d24df...133

Fortsetter under...

Bra! Bra at du tenker kritisk. Stillesitting var det en del av på 80-tallet også. Selv om det ikke var like mange barn som drev med det så var det likevel en del. Men maten ble også i større grad laget av råvarer. Kyllingen var ikke like tykk som den er i dag. Så maten er nok en bidrager i dette, ikke kun aktivitetsnivået.

Anonymkode: a5e2e...847

Det har nok økt siden 80-tallet, men de siste 15 - 20 årene har andelen vært ganske stabil. 

https://www.fhi.no/is/ncd/overvekt/ungdom/?term=

Jeg tror også folk har en tendens til å undervurdere antall overvektige barn tidligere. Jeg var et overvektig barn selv på 80-tallet, og jeg var langt fra den eneste, selv på en liten skole.

Anonymkode: 7bb42...f23

Ultraprossesert mat og mye penger vil jeg si at er hovedproblemet.

Da jeg gikk på grunnskolen var vi like hule på snop, boller og sjokolade som dagens barn, men vi hadde ikke penger. Vi satt barnevakt, luftet bikkjer og pantet flasker, og fikk inn penger til litt snop. Gikk jeg tur med bikkja til naboen fikk jeg 5 kr, og det kostet en sjokolade liksom.

Mens dagens barn har veldig mye penger. Jeg bor mellom skolen og butikken, og ungene går innom på vei til skolen, sniker seg dit i spisefri (selv om det ikke er lov) og går dit etter skolen. Det fortæres uendelige mengder med skoleboller, donuts, potetgull og sjokolade, hver dag. For ikke å snakke om brus og energidrikk

Så går de hjem til hverandre og spiser nudler o.l. ultraprossesert mat som er 100% karbohydrater.

Ikke noe rart det blir overvekt.

Anonymkode: aa6b9...0a9

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Det har nok økt siden 80-tallet, men de siste 15 - 20 årene har andelen vært ganske stabil. 

https://www.fhi.no/is/ncd/overvekt/ungdom/?term=

Jeg tror også folk har en tendens til å undervurdere antall overvektige barn tidligere. Jeg var et overvektig barn selv på 80-tallet, og jeg var langt fra den eneste, selv på en liten skole.

Anonymkode: 7bb42...f23

Min erfaring også. Jeg var overvektig barneskoleelev på tidlig nittitallet og var ikke alene. Da ingen så noe  grunn til at jeg skulle være større enn mine søsken, fikk jeg beskjed om at jeg kom til å strekke meg og at det bare var valpefett. Det var det ikke. Jeg likte alt og vokste opp i en familie der de andre var kresne. Vi fikk bare juice, brus og saft å drikke og jeg spise både middagen og vaflene og kjeksene som ble servert veldig ofte. Søsknene mine hadde gjerne bare pirket litt i middagen. Jeg spiste jo egentlig sunnere enn de andre fordi jeg også spiste fisk og brokkoli, men totalen ble nok for stor.

Mine barn får veldig mye mindre sukker enn jeg fikk og er normalvektige. Jeg jobber med barn og ser at det er veldig mange flere overvektige barn i områder med levekårsutfordringer. På mine barns skole i et «pent område» er det svært få overvektige barn. 

Anonymkode: 4a26c...c76

Annonse

Ja. Og mye mer ultraprossessert mat, og i stedet for littegrann godteri på lørdager får barna en halv kg, i tillegg til mye annet ræl resten av uka. 

Ikke mine barn. Jeg er «the odd one out» her vi bor. De får littegrann godteri på lørdager; ikke store hauger. De får vann til alle måltider, er aktive og leker ute i timesvis hver dag. Og er slanke som barna var da vi var små. De er glad i bær og frukt og yoghurt. Men venninnene får prime og saft og is både på tirsdag og torsdag og er lubne alle sammen. Mengdene godteri de får er også industrielt mye.

Anonymkode: ea6e0...a5a

Vært på fotballcup for barn 10-12 år i helgen. Jeg vil si ja, det er flere overvektige barn nå enn på 80-tallet. Det var overraskende mange overvektige barn å se blant deltagerne. Flott at de er med og aktive da!

Anonymkode: 01650...68f

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Ja. Og mye mer ultraprossessert mat, og i stedet for littegrann godteri på lørdager får barna en halv kg, i tillegg til mye annet ræl resten av uka. 

Ikke mine barn. Jeg er «the odd one out» her vi bor. De får littegrann godteri på lørdager; ikke store hauger. De får vann til alle måltider, er aktive og leker ute i timesvis hver dag. Og er slanke som barna var da vi var små. De er glad i bær og frukt og yoghurt. Men venninnene får prime og saft og is både på tirsdag og torsdag og er lubne alle sammen. Mengdene godteri de får er også industrielt mye.

Anonymkode: ea6e0...a5a

Saft trenger ikke være så galt så lenge det er sukkerfrie typer. Vi har også vann til alle måltider, men det kan være veldig godt å brekke av med et glass Fun-Light innimellom. 

Her spiser vi normal mat, brødmat til frokost/lunsj , grønnsaker og til lunsj på skole, middag med mye grønnsaker og ei skive kveldsmat viss tidlig middag. 
Brus og litt godteri i helger og selskaper.

Alikevel har jeg et barn som er noe overvektig… jeg vet han ikke går innom butikk pga han ikke har penger, og kortet har jeg kontroll på.

Og han er ærlig som bare det, klarer ikke lyve.

Så er nok ikke alltid det er snakk om godteri og slik, men bare forbrenning…

Han er aktiv. Men slik var broren og, og nå når han har strukket seg, er han blitt tynn som en flis.

Anonymkode: 03431...b55

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...