Gå til innhold

Dersom dere må hente deres tenåring på en lørdagskveld..

Anbefalte innlegg

MissSaigon skrev (2 timer siden):

Hvorfor har du så stort behov for å forklare hva andre mener? Tror du ikke at vedkommende kan respondere på mitt innlegg selv?

Hun har helt rett. Jeg har vært på jobb i mange timer, derfor svarte jeg ikke før nå. Men hun har altså helt rett.

Anonymkode: 62f8b...2ca

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Sist helg hentet jeg min datter på fest, som jeg altså bruker å gjøre. Mens jeg står og venter kommer to gutter og spør om jeg kan kjøre dem hjem. De bor da 2 mil unna, hadde egentlig sjåfør, men denne hadde plutselig fått andre ting å gjøre så disse to guttene kom seg ikke hjem.  Vi bor på bygda, ingen buss, taxi Kanaan du få fra langt bort istan og koster deretter. (Ikke noe disse 17 år gammle skoleelevene har penger til) 

Poenget er at selv om de trodde da de dro på fest at de også skulle komme seg hjem igjen, så gjorde de ikke det.  De måtte spørre noen tilfeldige. Denne gangen ble de kjørt hjem av ei 50 år gammel kjærring,  neste gang kan det være en 18 åring som nettopp hsr fått lappen og skal tøffe seg og kjøre i 180 på svingete veier. 

Slikt vil ikke jeg at min datter skal forholde seg til - jeg henter når det trengs! 

Og jeg fatter ikke at noen lar seg provosere av det....

Anonymkode: 81b1e...5cc

Nei, det er jo ikke bra i det hele tatt! Veldig risikabelt. Hvorfor ringte de ikke hjem, egentlig…?

Jeg hadde heller ikke åpent tilbud om foreldreraxi om natta da jeg var ungdom, men om en lignende situasjon oppsto for meg (som da sjåføren min plutselig bare hadde reist), så ringte jeg da hjem og ble hentet. Selv om jeg ikke hadde åpent tilbud om foreldretaxi på natta så hentet da mamma eller pappa meg om en «krise» oppsto! Det er liksom ikke sånn at «ikke åpent tilbud om foreldretaxi på natta» tilsvarer «blir ikke henter av foreldrene om jeg ikke rekker bussen eller sjåføren min ikke kan kjøre likevel».

Anonymkode: 2833c...e10

MissSaigon skrev (1 time siden):

Nettopp! 

Vi vet jo alle hvorfor noen blir provosert over at andre følger opp barna bedre enn de gjør. Da kommer beskyldninger om overbeskyttende og å sy puter under armene på tenåringene. 

Jeg syr gjerne puter om det bidrar til at de kommer trygt hjem til meg! Jammen meg blir de selvstendige og fornuftige mennesker likevel. 

Hehe. Det er ganske mange mennesker, og nesten utelukkende kvinner, som blir provoserte over at andre foreldre (og da sørlig mødre) gjør ting annerledes enn de selv gjør. Da holder det ikke med et «å ja, gjør dere det sånn hos dere, hos oss velger vi å gjøre det sånn her». Da er det rett ned i skyttergraven og skyte ut dårlig skjulte beskyldninger om at den andre driter i sine barns sikkerhet og…ja, rett og slett er en ræva mor. Og vi vet jo alle hvorfor… 😉

Det som også er veldig typisk, og som vitner om et ganske enkelt og lite nyansert tankesett, er å ta én eneste enkeltfaktor og gjøre den til eneste avgjørende faktor for et større og mer komplekst fenomen. Som i dette tilfellet: «Jeg setter ingen grenser for når jeg kan hente barna mine»=«jeg følger opp barna mine bedre enn du gjør». Veldig komisk!

For å si det enkelt:

- Man kan fint si til barna sine at man henter senest ved midnatt uten at det innebærer at man ikke følger opp barna sine (utrolig at det må spesifiseres!)

- Man kan fint si til barna sine at de får ta siste bussen hjem, men likevel hente dersom de ikke rekker siste buss/bussen ikke går/whatever grunn

- Hvis barna har avtale om å hentes av noen andre, eller å sitte på med en venn, eller noe annet, så er det likevel fullt mulig å hente barnet om sjåføren skulle svikte på noe vis. Man MÅ ikke ha avtale om å «hente når som helst» for å i det hele tatt kunne bruke hodet.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jo, det kan hun helt sikkert! Det er forresten ikke hennes forklaring jeg har behov for å utdype. Det jeg ønsker å sette fokus på er din forvrenging av hennes forklaring, slik at det fremstår som om vedkommende gir flatt beng i hvordan barna hennes kommer seg hjem. Det mener jeg er urimelig og stusselig, og det står jeg fritt til å kommentere.

Takk ❤️ 

Jeg blir litt matt over at hvis jeg ikke har mulighet til å sprette opp klokken 3 hver lørdag natt så kommer beskyldningene og anklagene om å være en dårlig mor med en gang. Eller hvis jeg ikke kan bake hjemmelaget sjokoladekake ,men bruker Toro, eller jeg foretrekker å ha mine egne unger til middag ALENE og ikke kreti og pleti hver eneste dag. Da er jeg egoist, fattig, ikke villig til å jenke meg eller hva nå enn alle ordene jeg har blitt kalt. Eller hvis jeg er snill og lar naboungene spise her, da er jeg dørmatte og må lære meg å si NEI. Det blir feil uansett hva pokker jeg gjør, bestandig. 
Jeg har mer enn nok i hverdagen som alenemor til tre, med en hund vi tok til oss, to nabounger som nærmest bor her fordi foreldrene ikke liker unger, lagleder og trener til et håndballag der ingen foreldre bryr seg, pluss 100% jobb i en bedrift der det er om å gjøre å trykke de ansatte ned mest mulig. Hvis det da i tillegg forventes at jeg skal stå opp kl 3 på natta for å hente min umyndige kid, nei da får jeg bare være en egoist da. FYI. Hun får ikke være ute så lenge uansett, så det har til nå ikke vært noe problem. Og jeg mener at dere som lar deres under 18 år gamle unger være ute til kl 3-4-5 på natta, DERE bør gå i dere selv. Det er dere som er de dårlige foreldrene her, ikke jeg som får min unge hjem innen rimelig tid.

Anonym bruker skrev (På 19.8.2024 den 12.51):

Slemt sagt av tenåringen. Jeg hadde blitt lei meg om min sønn sa det om meg. Jeg er et menneske jeg og, og at jeg prioriterer min egen søvn fremfor å sy puter under armene på ungdommen, skulle bare mangle. Jeg har gjort så mye for dem alltid. 
«Noen få år» ser jeg flere skriver. Vel. Det var noen få år jeg ikke sov da de var babyer og. 7-8 år kanskje. Og nå skal jeg snart ikke sove de neste 7-8 åra igjen? Nei, vet du hva. De får komme seg hjem på egen hånd, enten med taxi eller ordne seg en kompis. Det gjorde vi. Aldri i verden om jeg ville vekket mamma klokken 3 fordi jeg nektet å bli hentet klokken 1. Tøys og tull.

Jeg vil gjerne vite at tenåringen min er trygt hjemme før jeg går og legger meg. 7-8 år?? Hvor mange år etter at «feste-alder» skal ungene dine bo hjemme? Du kan heller ikke sammenligne før og nå..ganske andre tider. Vi henter eller foreldre til venner henter. Senest 01.00. Handler ikke om å sy puter under armene, virkelig ikke.

Anonym bruker skrev (På 18.8.2024 den 7.00):

Dette er jo helt sprøtt. Er det sant at det er vanlig at ungdommene ringer til foreldrene, og så står foreldrene opp midt i nattesøvnen og henter dem? Hva er det barna lærer om ansvar, selvstendighet og å ikke belaste andre?

Jeg forstår selvsagt at folk er forskjellige, og at det er forskjellig om det går kollektivtransport mv. 

Jeg tok meg alltid hjem fra fest selv. Dvs at jeg alltid hadde en plan for hvordan jeg skulle ta meg hjem uten å belaste mine foreldre. 

Verken jeg eller mannen har en så stabil nattesøvn at jeg tror det er en god løsning å stå opp midt på natten for å kjøre og hente, og deretter legge seg igjen. 

Jeg er også litt bekymret for hvordan det skal bli ansvarsfulle samfunnsborgere av disse tenåringene. De sier at unge nå har mindre resiliens enn før. Kan måten foreldre yter service på være noe av forklaringen? (På gruppenivå selvsagt, det spiller ingen rolle hvor robust din individuelle ungdom ellers er). 

Anonymkode: dc333...711

Enig, lager prinser og prinsesser, og når de kommer ut i arbeidslivet får de sjokk.

Annonse

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Takk ❤️ 

Jeg blir litt matt over at hvis jeg ikke har mulighet til å sprette opp klokken 3 hver lørdag natt så kommer beskyldningene og anklagene om å være en dårlig mor med en gang. Eller hvis jeg ikke kan bake hjemmelaget sjokoladekake ,men bruker Toro, eller jeg foretrekker å ha mine egne unger til middag ALENE og ikke kreti og pleti hver eneste dag. Da er jeg egoist, fattig, ikke villig til å jenke meg eller hva nå enn alle ordene jeg har blitt kalt. Eller hvis jeg er snill og lar naboungene spise her, da er jeg dørmatte og må lære meg å si NEI. Det blir feil uansett hva pokker jeg gjør, bestandig. 
Jeg har mer enn nok i hverdagen som alenemor til tre, med en hund vi tok til oss, to nabounger som nærmest bor her fordi foreldrene ikke liker unger, lagleder og trener til et håndballag der ingen foreldre bryr seg, pluss 100% jobb i en bedrift der det er om å gjøre å trykke de ansatte ned mest mulig. Hvis det da i tillegg forventes at jeg skal stå opp kl 3 på natta for å hente min umyndige kid, nei da får jeg bare være en egoist da. FYI. Hun får ikke være ute så lenge uansett, så det har til nå ikke vært noe problem. Og jeg mener at dere som lar deres under 18 år gamle unger være ute til kl 3-4-5 på natta, DERE bør gå i dere selv. Det er dere som er de dårlige foreldrene her, ikke jeg som får min unge hjem innen rimelig tid.

Oida. Hvorfor bryr du deg om hva andre mener om hva du baker? Og hva har alle opplysningene om hvor travelt du har det og hvor flink du er med denne diskusjonen å gjøre? Det var et veldig behov for å forsvare seg. 

Anonymkode: f0a21...a0c

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Oida. Hvorfor bryr du deg om hva andre mener om hva du baker? Og hva har alle opplysningene om hvor travelt du har det og hvor flink du er med denne diskusjonen å gjøre? Det var et veldig behov for å forsvare seg. 

Det blir sagt at jeg er uansvarlig som «lar ungdommen sitte på med tilfeldige,» noe som er direkte løgn. Jeg skrev at hun kunne sitte på med en kompis eller ta taxi. Informasjonen om hverdagen min handlet om å understreke at jeg ikke kan stå opp midt på natta. At det er jeg som visstnok er den uansvarlige som ikke lar ungdommen min være ute til de lyse morgentimer, men ber henne være hjemme til 00-01, faller på sin egen urimelighet. Derfor. 

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Det blir sagt at jeg er uansvarlig som «lar ungdommen sitte på med tilfeldige,» noe som er direkte løgn. Jeg skrev at hun kunne sitte på med en kompis eller ta taxi. Informasjonen om hverdagen min handlet om å understreke at jeg ikke kan stå opp midt på natta. At det er jeg som visstnok er den uansvarlige som ikke lar ungdommen min være ute til de lyse morgentimer, men ber henne være hjemme til 00-01, faller på sin egen urimelighet. Derfor. 

Jeg vil heller hente når det skulle være enn at de skal sitte på med uerfarne sjøfarer som lett kan la seg friste til å tøffe seg og gi litt ekstra på. Og ja, jeg syns det er litt uansvarlig å overlate dette til andre. Hva du baker og hvilke unger du har i hus er likevel fullstendig uinteressant. 

Anonym bruker skrev (På 18.8.2024 den 7.00):

Dette er jo helt sprøtt. Er det sant at det er vanlig at ungdommene ringer til foreldrene, og så står foreldrene opp midt i nattesøvnen og henter dem? Hva er det barna lærer om ansvar, selvstendighet og å ikke belaste andre?

Jeg forstår selvsagt at folk er forskjellige, og at det er forskjellig om det går kollektivtransport mv. 

Jeg tok meg alltid hjem fra fest selv. Dvs at jeg alltid hadde en plan for hvordan jeg skulle ta meg hjem uten å belaste mine foreldre. 

Verken jeg eller mannen har en så stabil nattesøvn at jeg tror det er en god løsning å stå opp midt på natten for å kjøre og hente, og deretter legge seg igjen. 

Jeg er også litt bekymret for hvordan det skal bli ansvarsfulle samfunnsborgere av disse tenåringene. De sier at unge nå har mindre resiliens enn før. Kan måten foreldre yter service på være noe av forklaringen? (På gruppenivå selvsagt, det spiller ingen rolle hvor robust din individuelle ungdom ellers er). 

Anonymkode: dc333...711

Når det kommer til festing ønsker jeg å hente ja, uansett når. Det handler i stor grad om også se Ann formen til ungdommen. Jeg kom meg som du alltid hjem- ofte dritings. Så at det gikk bra er bare flaks.

Sånn ellers har vi lite service her. De må komme seg i seng selv, på skolen selv, til å fra treninger og andre aktiviteter osv. De må handle og lage middag minst en dag i uken osv. Tror ikke det å hente på fest er det som vil hindre dem i å være resilent og selvstendig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...