Gå til innhold

Dersom dere må hente deres tenåring på en lørdagskveld..

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Dette er jo helt sprøtt. Er det sant at det er vanlig at ungdommene ringer til foreldrene, og så står foreldrene opp midt i nattesøvnen og henter dem? Hva er det barna lærer om ansvar, selvstendighet og å ikke belaste andre?

Jeg forstår selvsagt at folk er forskjellige, og at det er forskjellig om det går kollektivtransport mv. 

Jeg tok meg alltid hjem fra fest selv. Dvs at jeg alltid hadde en plan for hvordan jeg skulle ta meg hjem uten å belaste mine foreldre. 

Verken jeg eller mannen har en så stabil nattesøvn at jeg tror det er en god løsning å stå opp midt på natten for å kjøre og hente, og deretter legge seg igjen. 

Jeg er også litt bekymret for hvordan det skal bli ansvarsfulle samfunnsborgere av disse tenåringene. De sier at unge nå har mindre resiliens enn før. Kan måten foreldre yter service på være noe av forklaringen? (På gruppenivå selvsagt, det spiller ingen rolle hvor robust din individuelle ungdom ellers er). 

Anonymkode: dc333...711

Det handler om at her vi bor er det ikke trygt å gå alene på nattestid. 
For andre er det at bor steder det ikke går kollektivtransport. 
Begge deler er bosted foreldre har valgt å få barn i, og da er noe av ansvaret for ungene å passe på at de kommer seg trygt hjem NÅR de trenger transport. 
Noen ganger har de avtale med venner, noen ganger er det en mamma som kjører tre venner hjem, en gang er det jeg. Når de er ferdige på videregående må de ordne mer selv, men står de fast eller trenger hjelp stiller vi selvsagt opp. 

Anonymkode: 57b67...b2e

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Dette er jo helt sprøtt. Er det sant at det er vanlig at ungdommene ringer til foreldrene, og så står foreldrene opp midt i nattesøvnen og henter dem? Hva er det barna lærer om ansvar, selvstendighet og å ikke belaste andre?

Jeg forstår selvsagt at folk er forskjellige, og at det er forskjellig om det går kollektivtransport mv. 

Jeg tok meg alltid hjem fra fest selv. Dvs at jeg alltid hadde en plan for hvordan jeg skulle ta meg hjem uten å belaste mine foreldre. 

Verken jeg eller mannen har en så stabil nattesøvn at jeg tror det er en god løsning å stå opp midt på natten for å kjøre og hente, og deretter legge seg igjen. 

Jeg er også litt bekymret for hvordan det skal bli ansvarsfulle samfunnsborgere av disse tenåringene. De sier at unge nå har mindre resiliens enn før. Kan måten foreldre yter service på være noe av forklaringen? (På gruppenivå selvsagt, det spiller ingen rolle hvor robust din individuelle ungdom ellers er). 

Enig! Foreldre syr puter under armene til ungdommen. Kan tenke meg at det er disse ungdommene som driver med vipps-ran mens mamma og pappa sover, så ringer den flotte ungdommen og ber om å bli hentet kl. 04.30 fordi mamma løper ut i nattkjole for å hente gullet sitt. Herregud... 

Foreldre setter ikke grenser, følger ikke med. De må lære seg å ta ansvar for seg selv, slik vi gjorde da vi var unge. Ville vi være ute lenger enn foreldrene var våkne, eller uavhengig av det, så avtalte vi skyss hjem med en eldre bror, en fetter el.l (noen vi kjente), og betalte for at han skulle kjøre 2-3 av oss hjem. 

I dagens samfunn blir unger kjørt til skolen hver dag, til trening osv. For stakkars små kan jo ikke sykle til trening siden det er slitsomt å trene, og da må de sykle hjem igjen når de er slitne. Buhu...

Anonymkode: ec352...f16

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Enig! Foreldre syr puter under armene til ungdommen. Kan tenke meg at det er disse ungdommene som driver med vipps-ran mens mamma og pappa sover, så ringer den flotte ungdommen og ber om å bli hentet kl. 04.30 fordi mamma løper ut i nattkjole for å hente gullet sitt. Herregud... 

Foreldre setter ikke grenser, følger ikke med. De må lære seg å ta ansvar for seg selv, slik vi gjorde da vi var unge. Ville vi være ute lenger enn foreldrene var våkne, eller uavhengig av det, så avtalte vi skyss hjem med en eldre bror, en fetter el.l (noen vi kjente), og betalte for at han skulle kjøre 2-3 av oss hjem. 

I dagens samfunn blir unger kjørt til skolen hver dag, til trening osv. For stakkars små kan jo ikke sykle til trening siden det er slitsomt å trene, og da må de sykle hjem igjen når de er slitne. Buhu...

Tenker du at alle bor slik til at barna kommer seg på trening, på vennebesøk eller til fritidsaktiviteter selv? For vår del så bor vi sentralt , men hvis ikke barna blir kjørt på trening så kan de ikke delta i idretten. Med den beste vilje i verden vil de ikke rekke å stille på trening klokken halv 5 når de er hjemme fra skolen klokken 15:30. slik er det nok for mange familier. Mange bor dessuten slik til at det ikke går noe buss. Hvis det da er 2 mil til trening, mener du da fortsatt at ungene/ ungdommene skal gå eller sykle? Bosetter man seg slik så vil de fleste foreldre forstå at det å kjøre barn hit og dit hører med. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det handler om at her vi bor er det ikke trygt å gå alene på nattestid. 
For andre er det at bor steder det ikke går kollektivtransport. 
Begge deler er bosted foreldre har valgt å få barn i, og da er noe av ansvaret for ungene å passe på at de kommer seg trygt hjem NÅR de trenger transport. 
Noen ganger har de avtale med venner, noen ganger er det en mamma som kjører tre venner hjem, en gang er det jeg. Når de er ferdige på videregående må de ordne mer selv, men står de fast eller trenger hjelp stiller vi selvsagt opp. 

Anonymkode: 57b67...b2e

Men selv om man ønsker å få barna/ungdommen trygt hjem, så er det fullt mulig å sette grenser. Som for eksempel: «Jeg henter deg senest klokka ett, da jeg trenger å sove om natta.» Man MÅ ikke være tilgjengelig som sjåfør hele natta.

Anonymkode: 2833c...e10

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Men selv om man ønsker å få barna/ungdommen trygt hjem, så er det fullt mulig å sette grenser. Som for eksempel: «Jeg henter deg senest klokka ett, da jeg trenger å sove om natta.» Man MÅ ikke være tilgjengelig som sjåfør hele natta.

Enig. 

Og en annen ting; får 16/17 åringer være ute hele natta?? Min må hjem å legge seg. 

Anonymkode: a347f...b6e

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg vil tvert mot si at man følger svært godt med når man henter ungdommen rundt om. 

Jeg vil heller ikke at ungdommene mine skal sitte på med tilfeldige, ofte urutinerte, sjåfører. Spesielt ikke nattestid. 

Anonymkode: f0a21...a0c

Annonse

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Det er selvsagt greit og smart å sette grenser, men alle setter ikke grensene likt. For meg er det null problem å stå opp for å hente kl 02, mens andre velger annerledes. Om det av en eller annen grunn ikke skulle passe å hente midt på natten, at jeg er alene med yngre søsken eller syk, så er det null problem å avtale at de kommer seg hjem på annet vis. Ofte er det andre foreldre som er ute i samme ærend og kan svippe mine ungdommer hjem på veien. Det meste ordner seg om man legger godviljen til. 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det er selvsagt greit og smart å sette grenser, men alle setter ikke grensene likt. For meg er det null problem å stå opp for å hente kl 02, mens andre velger annerledes. Om det av en eller annen grunn ikke skulle passe å hente midt på natten, at jeg er alene med yngre søsken eller syk, så er det null problem å avtale at de kommer seg hjem på annet vis. Ofte er det andre foreldre som er ute i samme ærend og kan svippe mine ungdommer hjem på veien. Det meste ordner seg om man legger godviljen til. 

Og det er ingenting av det du skriver her som motstrider det jeg skrev…

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Og det er ingenting av det du skriver her som motstrider det jeg skrev…

Jeg bare utfylte svaret ditt litt. 

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Jeg bare utfylte svaret ditt litt. 

Ja, hvor man setter grensen varierer jo av helt åpenbare grunner. Om man er alene eller to foreldre, om man har yngre barn, om man skal på nattevakt, om man har søvnproblemer eller ikke, hvor gamle barna som er ute er…

Og dersom barna kan komme seg hjem trygt på eget vis, eller andre foreldre kan hente, er det åpenbart en ikke-sak.

Og ja, det meste løser seg med godvilje, helt uavhengig av hvilket klokkeslett man setter grensa ved.

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Ja, hvor man setter grensen varierer jo av helt åpenbare grunner. Om man er alene eller to foreldre, om man har yngre barn, om man skal på nattevakt, om man har søvnproblemer eller ikke, hvor gamle barna som er ute er…

Og dersom barna kan komme seg hjem trygt på eget vis, eller andre foreldre kan hente, er det åpenbart en ikke-sak.

Og ja, det meste løser seg med godvilje, helt uavhengig av hvilket klokkeslett man setter grensa ved.

Hi spurte hvor andre satt grensen. Noe ble svært provosert over at noen ikke har noen grense i det tilfelle. 

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Hi spurte hvor andre satt grensen. Noe ble svært provosert over at noen ikke har noen grense i det tilfelle. 

Men hvordan er det relevant for mitt svar til deg?

Annonse

Jeg henter når hin vil hjem. Som regel blir det ikke så sent, seneste jeg har hentet er 01.30 

Jeg foretrekker å hente, da vet jeg at hun kommer seg trygt hjem. Det er mye villmanskjøring med uerfarne sjåfører på nattetid og lite politi ute. Vi bor usentralt, så å gå er uaktuelt. Tar alt for langt.  Som regel blir bilen fylt opp, så kjører jeg hjem flere mens jeg er i gang.  Tror de fleste setter pris på det. 

Jeg er snart 50 år, jeg ble også hentet av mine foreldre i min ungdom.  Uansett klokkeslett,  var bare å ringe så kom en av dem å henta meg.  Hadde jo ikke mobil på den tiden, men de fleste hadde jo fasttelefon.  

Anonymkode: 81b1e...5cc

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Jeg henter selvfølgelig 16-åringen. Vil ha han trygt hjem og ikke finne på alternative løsninger for å komme seg hjem etter midnatt. Henter ikke jeg så henter en av de andre foreldrene, vi avtaler alltid. De er alltid 3-4 venner fra samme område. Jeg vil ikke ha min 16 åring stående et sted uten å komme seg hjem for så å finne alternative løsninger. Jeg/vi henter. 
Vet du hva?? De blir selvstendige mennesker disse her også selv om de har foreldre som sørger for at de kommer seg hjem trygt når de er mindreårige!

Anonymkode: bdba5...dcc

Jeg hadde ungdomstiden min på 1980-tallet. Min far sa alltid: Ring hvis du trenger å bli hentet. Uansett. 

Det skjedde ikke mange ganger at han måtte hente, men tryggheten i at jeg visste jeg kunne ringe, den var viktig.

Mine to har hatt lite behov for henting, og nær sagt aldri på natt. Ingen av dem er festløver og har sjelden vært ute på sein kveld eller natt. Jeg har sluppet billig unna der, men det har vært mye annen kjøring. Til treninger og idrettsarrangementer, i all hovedsak. Litt til og fra skole for å få logistikken til å gå opp. 

Det er så få år det handler om, og jeg har tro på at den tryggheten de håpefulle har med seg når de vet at de kan bli hentet, er viktig. Når på døgnet det er snakk om, er ikke så nøye for min egen del, men jeg har ingen problemer med å forstå at mange trenger å sette grenser for dette. 

Anonymkode: a270e...06e

Vet ikke hvordan jeg selv kommer til å gjøre det når eldste her kommer i den alderen. Sliter ekstremt med søvn noe jeg har gjort siden barndommen. Blir jeg vekt tar det gjerne 1-3 timer før jeg klarer å sovne.. hvis jeg i det hele tatt sovner igjen. Har i gjennomsnitt 4 timer søvn hver natt. Så kræsjer jeg etter 4-7 dager… da får jeg endelig sove og da 8 timer gjerne. Vi har heldigvis mulighet for kollektivt her vi bor og en mann som tar en større del av ansvaret på akkurat det håper jeg😅😅

Når det er sagt så tenker jeg at er de hos venner til 2-3 om natta kan de like godt sove der. Er det snakk om fest, vil jeg få hentet.

Anonymkode: 490c9...100

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg henter selvfølgelig 16-åringen. Vil ha han trygt hjem og ikke finne på alternative løsninger for å komme seg hjem etter midnatt. Henter ikke jeg så henter en av de andre foreldrene, vi avtaler alltid. De er alltid 3-4 venner fra samme område. Jeg vil ikke ha min 16 åring stående et sted uten å komme seg hjem for så å finne alternative løsninger. Jeg/vi henter. 
Vet du hva?? De blir selvstendige mennesker disse her også selv om de har foreldre som sørger for at de kommer seg hjem trygt når de er mindreårige!

Anonymkode: bdba5...dcc

Men hvor lenge lar folk 16 åringene være ute?? Jeg lar ikke min være ute til 3-4 på natta, hverken han som snart er 17 eller hun som er 20 fikk lov til det. Skal jeg hente hun på 20 er det også senest 01 i helgene. 

Anonymkode: a347f...b6e

Jeg har som regel alltid et avtalt klokkeslett i forkant. Ellers så henter jeg selvsagt når det måtte være dersom det skulle bli behov for det. Sånn er det når man er foreldre synes jeg. 

Men det som ikke tenkes på her, er at viss en kjører bil om natta og fortsatt er trøtt, er det som å kjøre med promille…

Er det så mye bedre da? Reaksjonsevnen er ganske mye nedsatt, så er egentlig bedre å gi penger til taxi.

Anonymkode: 7d7b0...717

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Men det som ikke tenkes på her, er at viss en kjører bil om natta og fortsatt er trøtt, er det som å kjøre med promille…

Er det så mye bedre da? Reaksjonsevnen er ganske mye nedsatt, så er egentlig bedre å gi penger til taxi.

Anonymkode: 7d7b0...717

Vi som bor her det ikke er taxi da? 

Dvs, vi kan få taxi fra nabokommunen,  men det koster jo skjorta. Jeg har faktisk ikke råd til å spandere flere tusen på taxi på tenåringen, da holder jeg meg heller våken og kjører altså.  

Om vi voksne skal på fest en sjelden gang, så tar vi med oss vogna og overnatter der vi er. Vi kommer oss nemlig heller ikke hjem. Er helt vanlig det. Finnes ikke måter å komme seg mellom her om ingen kjører. 

I mitt hode, er det en del av å være tenåringsforelder. Man passer på at de kommer seg trygt frem og tilbake. På den måten har man jo også litt kontroll på hvor de er og hvem de er sammen med.  

Anonymkode: 81b1e...5cc

Anonym bruker skrev (På 18.8.2024 den 7.00):

Er jo vi som sier at de skal ringe når de skal hjem. Uansett om det er midt på natta. Ikke noe faenskap de har funnet på selv

Anonymkode: 4d724...404

Anonym bruker skrev (På 18.8.2024 den 7.00):

Det er jo vi som ønsker å hente, så jeg ser ikke hva som er så sprøtt med det. Det er snakk om noen få år, og konsekvensene ved å enten gå alene hjem på mørke kvelder eller sitte på med tilfeldige ferske sjåfører kan virkelig bli katastrofale. Så da ofrer jeg gjerne nattesøvnen de gangene det er nødvendig.

Mine to eldste barn er utflyttet og klarer seg bra, men nå kjører jeg når de er hjemme i ferier. Sist jeg hentet sønn + kompiser fra fjelltur (de kom ned et annet sted enn turen startet) så kommenterte kompisene på at de husker at jeg "alltid" kjørte og at de satt pris på det. Den ene sa faktisk at det var godt han fikk sitte på med meg fordi hans egne foreldre "ikke virket". 

*Miss Marple* skrev (På 18.8.2024 den 9.08):

Jeg har intet ønske om at ungdommene skal komme seg hjem selv. Det er lange avstander og null kollektivt her, så for å få barna mine trygt hjem så yter jeg den servicen i noen få år. Ansvar, selvstendighet og å ta hensyn lærer de likevel, gitt. 

Vi bor ganske likt til, og henter gjerne. Men, vi er ikke en drosjesentral, så er ingen her som blir vekket midt på natta av en tlf når ungdommen finner ut at de vil bli hentet. Vi avtaler tidspunkt også blir de hentet da. De har alltid forholdt seg til det. 

Anonymkode: 58664...d93

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...