Gå til innhold

Best alder/tid for barna å måtte gå gjennom skilsmisse?

Anbefalte innlegg

Hvor lang tid bruker vanligvis barn på å "lande" sånn nogenlunde etter et brudd mellom foreldre? 1 år?

Vi har to gutter, ene begynner i 6 nå og andre i 8, så helt ny skole. Eldste er veldig trygg, skoleflink, sosial og robust så jeg tror overgangen til ny skole går greit. Verre med yngste som sliter med diagnoser og mye angst. 

Mannen og jeg skal skilles, og vi prøver å time dette til det beste for barna. Vil ikke vente for lenge, for vil gjerne at yngste skal rekke å lande etter bruddet før skolebyttet om to år. Eldste takler nok begge deler bedre, men vi tenkte å vente til etter jul så han kommer inn i den nye hverdagen der først. Blir det best mulig midt oppi driften? Vi orker ikke vente i mange år til, vi har allerede dratt det ut for lenge nå. 

Anonymkode: 304fb...28f

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvor lang tid bruker vanligvis barn på å "lande" sånn nogenlunde etter et brudd mellom foreldre? 1 år?

Vi har to gutter, ene begynner i 6 nå og andre i 8, så helt ny skole. Eldste er veldig trygg, skoleflink, sosial og robust så jeg tror overgangen til ny skole går greit. Verre med yngste som sliter med diagnoser og mye angst. 

Mannen og jeg skal skilles, og vi prøver å time dette til det beste for barna. Vil ikke vente for lenge, for vil gjerne at yngste skal rekke å lande etter bruddet før skolebyttet om to år. Eldste takler nok begge deler bedre, men vi tenkte å vente til etter jul så han kommer inn i den nye hverdagen der først. Blir det best mulig midt oppi driften? Vi orker ikke vente i mange år til, vi har allerede dratt det ut for lenge nå. 

2-5 år er beste alder, 10-12 verste. 

Anonymkode: 6a8bc...add

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

2-5 år er beste alder, 10-12 verste. 

Ja, jeg får jo ikke gått tilbake i tid. Er dette forsket på? Det er noen i klassen til barna som var i den alderen når de opplevde det, og de sliter litt enda. Mens de to som gikk i 4 og 7 klasse når foreldrene ble skilt, ikke ser ut til å ha langvarige påvirkninger av det. Skulle jo tro det var lettere når de er litt eldre og lettere forstår enn når de ikke skjønner hva som skjer.

Midt i puberteten kan jeg skjønne de har nok med hva som skjer med dem. 

Yngste blir jo 12 neste år, men vil ikke ha det midt oppi overgang til ny skole, det tipper jrg blir vanskelig nok uten noe annet som skjer rundt. 

Det finnes aldri et bra tidspunkt, annet enn når de er babyer, for de vil ikke huske en tid der foreldrene var sammen. Men mi på 6 har fortsatt litt utfordringer, selv om hun ikke husker noe, så det finnes aldri noe gunstig tidspunkt. Jeg ville nok gjort det ila. høsten, men lagt planer om å feire jul sammen. Skal dere vente i flere mnd, kan det likevel påvirke. Hvordan kommer du og pappa til å forholde dere til hverandre i de mnd dere er «skilt», men sammen for fasaden? Gjør det ila. sep. og okt. 

Anonymkode: 738ad...70d

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er veldig individuelt. Mine var 5 og 10 da vi ble skilt for 5 år siden, og eldste synes fortsatt at det er pyton og tror på ekte at det er en misforståelse og vi EGENTLIG blir sammen igjen 🥴 minste hadde og har fortsatt null problemer .. 

Jeg ville absolutt vente til jul hvis eldste begynner på ungdomsskole- det er en stor overgang, nye elever, nye rutiner, fag, lærere, karakterer, i tillegg til vennskap, uvennskap, konflikter, drama og alt som hører til denne alderen. 
Også lurt at yngste lander skilsmissesituasjon mens han fortsatt er i sine trygge og kjente skoleomgivelser

Anonymkode: fb734...7bb

Hva koster en blå bil?

Hvor langt er et tau?

Håper du skjønner ironien her. Det er veldig individuelt og ikke minst hvordan dere foreldre forbereder og informerer barna, samarbeider sammen og oppfører dere i tiden etter skilsmissen. Det er MYE opp til dere foreldre!

Anonymkode: 23662...c62

Annonse

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hva koster en blå bil?

Hvor langt er et tau?

Håper du skjønner ironien her. Det er veldig individuelt og ikke minst hvordan dere foreldre forbereder og informerer barna, samarbeider sammen og oppfører dere i tiden etter skilsmissen. Det er MYE opp til dere foreldre!

Ja, det er jo selvsagt. Men det er jo likevel nyttig med andres erfaringer og kunnskap. 

Mine var 5 og 11 når vi ble skilt, dette er mange år siden nå. Skilsmissen har vært helt uten drama og vi har ett veldig godt samarbeid fortsatt. Selv om begge barna selvsagt sikkert hadde foretrukket ett hjem, så er de begge fornøyd med situasjonen og har aldri gitt utrykk for at det har vært helt forferdelig for dem. 

Men, dette er veldig individuelt. Så slik vil det nødvendigvis ikke bli med dine barn selv om de er like gammle. Så ingen kan gi ett fasit svar på dette. 

Anonymkode: e18c2...b2f

• 2 uker senere...
Anonym bruker skrev (På 17.8.2024 den 16.07):

Hva koster en blå bil?

Hvor langt er et tau?

Dette er det forsket på, så man vet sånn noenlunde hvor langt det tauet ditt er...

Anonym bruker skrev (På 18.8.2024 den 7.50):

Mine var 6, 6 og 10 år. De på seks år tok det best og lever fint med det nå. Han på 10 år utviklet depresjon og skolevegring og det var tre helt forferdelige år.

Anonymkode: f2541...d8d

Samme erfaring 😔 han som var 10 sliter fortsatt, han som var 5 merker ingen verdens forskjell 🤷‍♀️

Tror mer og mer at det handler om personlighet og ikke selve skilsmisse. Han som da var 10 ville utviklet en annen sårbarhet hvis ikke det vært skilsmisse 

Anonymkode: fb734...7bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...