Gå til innhold

Videregående matte

Anbefalte innlegg

Minstemann begynner på vgs nå og i går snakket han litt om at han hadde hørt at så mange slet i overgangen fra ungdomsskolen til vgs med matte. Også dette med å velge T matte eller P matte. Han gikk ut med 6 i matte så han er stødig i faget , men altså litt bekymret nå. Dere med store barn; opplevde deres barn at overgangen var vanskelig ? 

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449217-videreg%C3%A5ende-matte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den største overgangen er hvor mye det forventes at de jobber med faget selv.

På ungdomsskolen blir alt grundig forklart, mange ganger og de jobber på skolen, lite lekser.

På vgs må de jobbe mer selv, og leksenengden totalt for alle fag er mye større så i overgangen blir de gjerne litt stresset for de føler de har så dårlig tid på alt og må gjøre mye av jobben selv.

Men har de hode for matte senker skuldrene seg etterhvert. 

Helt vanlig å gå ned opptil flere karakterer første tiden på vgs, men så går det seg til når de venner seg til måten å jobbe på og mengden hjemmearbeid.

Anonymkode: f7659...b8a

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Den største overgangen er hvor mye det forventes at de jobber med faget selv.

På ungdomsskolen blir alt grundig forklart, mange ganger og de jobber på skolen, lite lekser.

På vgs må de jobbe mer selv, og leksenengden totalt for alle fag er mye større så i overgangen blir de gjerne litt stresset for de føler de har så dårlig tid på alt og må gjøre mye av jobben selv.

Men har de hode for matte senker skuldrene seg etterhvert. 

Helt vanlig å gå ned opptil flere karakterer første tiden på vgs, men så går det seg til når de venner seg til måten å jobbe på og mengden hjemmearbeid.

Anonymkode: f7659...b8a

Skjønner. Da blir jeg faktisk glad for at vi kommer fra en skole med mye lærerfravær og mye vikarbruk. Det ble mye vikar som bare satt i klasserommet mens elevene hadde selvstudier. Derfor er i alle fall min vant til å jobbe selv og ikke minst finne ut ting selv.  Satser på at det vil bli ok😊

Lærer på vgs her sa at nesten alle går ned en karakter eller to i samtlige fag første året, men at det pleier å justere seg etterhvert. Sønnen min gikk ut fra ungdomsskolen med 5 i matte og hadde fortsatt 5 når han gikk ut fra første året på vgs. 

Anonymkode: 83e90...b52

Begge mine hadde 6 i matte fra ungdomsskolen. Eldste har nok et "matte-hode", og tok t-matte uten problem på vg1, og r-matte videre i vgs. Fikk 6 i standpunkt og 5 på avsluttende eksamen.  Yngste tok p-matte på vg1 og 2, og klarte seg fint, med 6 både i standpunkt og på avsluttende eksamen på vg2. 

Begge jobbet en del med matten, men sa det var mer arbeid enn utfordring. Jeg for min del hadde aldri vært i nærheten av å klare det, dette er nok noe de har fra faren sin. Jeg skjønner ikke bæra. 

Anonymkode: 56436...04b

Annonse

Man kan ikke sammenligne matte på ungdomsskolen med videregående. Det er et helt nytt nivå som krever endel jobb. Men er man innstilt på å jobbe hardt med det er nok muligheten der for en ok karakter. Regner uansett med at matten allrede er valgt ut i fra videre planer så da er det bare å jobbe på. 

Anonymkode: db47f...bb0

Min hadde 5 i matte fra ungdomsskolen, og lå på 3-4 hele året i T-matte. Hovedutfordringen er at matten på ungdomsskolen ikke er god nok som grunnlag, så de må både lære det som mangler i mellom, pluss det de faktisk skal lære. Jeg jobber i vgs selv, men ikke som mattelærer, og elevene mine sier at de faktisk ofte synes R1 og R2 blir enklere enn T-matte fordi de da er på rett nivå i utgangspunktet og derfor "bare" må lære det de faktisk skal, og ikke alt som manglet i tillegg. 

Anonymkode: 03217...efc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...