Gå til innhold

Nullstille kroppen etter bruk av imovane?

Anbefalte innlegg

Hvor lang tid tar det? Jeg har brukt imovane ofte over en periode (i samråd med legen, bare så det er sagt) i tillegg til antipsykotika for søvn. Jeg har merket at imovane ikke har ønsket effekt lenger, det tar lang tid før jeg sovner, mot 10 minutter tidligere. Nå kan jeg ligge opptil en time å vente i spenning. Var uten i natt, og dertil ingen søvn, men hvor lenge uten må jeg innstille meg på å være før den fungerer optimalt igjen?

Anonymkode: 0b82f...055

Fortsetter under...

Jeg har gått uten i flere uker, men har likevel ikke samme effekt når jeg tar nå som i starten. Her regner jeg med folk er ulike, men jeg tror dessverre at kroppen bruker tid på å nullstille seg sånn sett.

Anonymkode: 0fa0f...fe5

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har gått uten i flere uker, men har likevel ikke samme effekt når jeg tar nå som i starten. Her regner jeg med folk er ulike, men jeg tror dessverre at kroppen bruker tid på å nullstille seg sånn sett.

Anonymkode: 0fa0f...fe5

Ah, okey. Kan jo være ulikt fra person til person selvsagt. Målet er å slutte på den, så får bare se gjennom helga om jeg klarer meg uten 

Ikke det du spør om, og du har allerede gjerne forsøkt, men om ikke: For meg, som har slitt med alvorlige søvnvansker i mer enn ti år, inkludert bruk av Imovane med etterhvert manglende effekt, har søvnrestriksjon vist seg å være løsningen. All forskning støtter dette, og for meg har det svært god og langvarig effekt. Anbefaler å gi det et forsøk!

Anonymkode: 8f58e...f54

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ikke det du spør om, og du har allerede gjerne forsøkt, men om ikke: For meg, som har slitt med alvorlige søvnvansker i mer enn ti år, inkludert bruk av Imovane med etterhvert manglende effekt, har søvnrestriksjon vist seg å være løsningen. All forskning støtter dette, og for meg har det svært god og langvarig effekt. Anbefaler å gi det et forsøk!

Det har jeg forsøkt tidligere, men jeg ender på maks 2 timer uten tabletter. Og det er litt lite når man skal fungere :( 

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Det har jeg forsøkt tidligere, men jeg ender på maks 2 timer uten tabletter. Og det er litt lite når man skal fungere :( 

To timer er forferdelig lite, det jeg jeg alt for mye erfaring med. Beklager om jeg er pågående, men har du prøvd søvnrestriksjon lenge nok? Med søvndagbok og søvnvindu? App for registrering? Det ligger veldig fint informasjonsmateriell om det på youtube som forklarer fremgangsmåten, og viktigheten av å ta tiden til hjelp, om du er interessert 🙂

Annonse

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

To timer er forferdelig lite, det jeg jeg alt for mye erfaring med. Beklager om jeg er pågående, men har du prøvd søvnrestriksjon lenge nok? Med søvndagbok og søvnvindu? App for registrering? Det ligger veldig fint informasjonsmateriell om det på youtube som forklarer fremgangsmåten, og viktigheten av å ta tiden til hjelp, om du er interessert 🙂

Nei, jeg har nok ikke forsøkt så mye som jeg kanskje burde. Føler det bare litt håpløst, da jeg ikke sovner før i 5 tiden uten noe (eller som i natt, ingen verdens ting) og må opp klokka 7. Har forsøkt å legge meg til samme tid og stå opp samme tid i samråd med psykolog, uten at det hjalp. Forsøkt å ligge i senga og bare hvile hvis jeg ikke får sove, men pga smerter er ikke det så deilig heller så blir liggende å vri meg… Har og unger med ulike behov så mine blir satt litt til siden. Én dag kan jeg legge meg 22, mens andre dager er ikke det mulig 

Da vil jeg sterkt anbefale å se litt på dette:

Det er et slit i starten, men gevinsten kommer for de aller fleste etter 1-2 uker. Nettopp det å unngå å ligge og vri seg er et viktig poeng i søvnrestriksjon, fordi hjernen din da assosierer senga med våkenhet, og det har tid å avlære.

Jeg håper du gir det en sjanse! Lykke til!

Imovane er jo vanedannende, så det er ikke noe rart at det ikke virker lenger og at overgangen blir vanskelig. Det er vanlig, så det er ikke deg det er noe feil med. 

Har du prøvd alimemazin? (Tidligere vallergan). Det er en medisin jeg ikke liker noe særlig (man får en "hangovereffekt") men den har hjulpet meg med overgangen fra imovane til å sovne ved egen hjelp. Du kan fint gå på den i noen uker, og den er mye lettere å slutte med enn imovane.

Anonymkode: dd5d9...211

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Da vil jeg sterkt anbefale å se litt på dette:

Det er et slit i starten, men gevinsten kommer for de aller fleste etter 1-2 uker. Nettopp det å unngå å ligge og vri seg er et viktig poeng i søvnrestriksjon, fordi hjernen din da assosierer senga med våkenhet, og det har tid å avlære.

Jeg håper du gir det en sjanse! Lykke til!

Jeg skal se på den :) tusen takk ☺️

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Imovane er jo vanedannende, så det er ikke noe rart at det ikke virker lenger og at overgangen blir vanskelig. Det er vanlig, så det er ikke deg det er noe feil med. 

Har du prøvd alimemazin? (Tidligere vallergan). Det er en medisin jeg ikke liker noe særlig (man får en "hangovereffekt") men den har hjulpet meg med overgangen fra imovane til å sovne ved egen hjelp. Du kan fint gå på den i noen uker, og den er mye lettere å slutte med enn imovane.

Ja jeg forsøkte Alimemazin etter råd fra en kollega, men makan til zombie! Det orker jeg ikke, da lar jeg heller være å sove. Har fått apodorm og, men tør ikke prøve den. Klarer meg uten imovane. dvs jeg er ikke avhengig av den, jeg er bare avhengig av søvnen jeg får av den. Har gått av quetiapin nå uten problem, så har brukt kun imovane og sover da i 2.5 time, ca den tida det tar før den begynner å gå ut…

Skal prøve igjen uten idag og. Dvs får jeg ikke sove så får jeg ikke sove. Men om det vedvarer med så lite søvn hadde det vært greit innimellom å kunne bruke det. Men om det tar så lang tid å få det «ut av systemet» så spiller det jo ingen trille 

Ja, alimezamin gjør deg litt zombie, men det er verst de første par dagene. Etter noen dager stabiliserer det seg, og fordelen er at det da etterhvert blir lett å slutte med sovemedisin. Mye lettere enn å gå fra imovane til ingenting. 

Annonse

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Ja, alimezamin gjør deg litt zombie, men det er verst de første par dagene. Etter noen dager stabiliserer det seg, og fordelen er at det da etterhvert blir lett å slutte med sovemedisin. Mye lettere enn å gå fra imovane til ingenting. 

Okey, da skal jeg prøve litt mer enn to dager ved neste anledning. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...