Anonym bruker Skrevet 14. august #1 Del Skrevet 14. august ..fra en tidligere rusavhengig, nå miljøterapeut i rusmiljøet, først og fremst de tunge brukerne. Mtp min egen fortid og familiehistorie (bestefar, to onkler, en tante, en fetter, ei kusine, en bror) med rus og avhengighet, er jeg nok ekstra bevisst, men en nylig opplevelse vedr min sønn fikk meg til å reflektere. Flere og flere unge forteller at de har ruset seg eller ruser seg jevnlig og det reiser selvfølgelig spørsmålet; hvorfor? Jeg sitter så klart ikke på noe fasit, men noe slo meg nylig, som sagt. Sønnen er snart 11 år og hadde sin første time hos kjeveortoped rett før sommeren. Han fant ut at det må trekkes ei melketann. Samtidig informerer han 11-åringen om at man kan få "en drikk som gjør at du ikke bryr deg før bedøvelsen. Mange ler litt også". Sønnen jublet jo. Tenk, ingen smerte! Tenkte ikke noe over det med én gang, men det er jo uaktuelt at sønnen skal kjenne på rusfølelse som 11-åring. Da spant tankene videre om hvor "lett" det har blitt å tilby barn rusmidler. Om det er drikk hos tannlegen, beroligende før en blodprøve hos legen, vallergan for å sove osv. Det kan vel være med på å øke risikoen for å like en valium eller joint som ungdom? Anonymkode: a6d04...73b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449189-tanker-i-natten/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. august #2 Del Skrevet 15. august Jeg har tre barn i alderen 12-25 år, og bortsett fra bedøvelse ved en tanntrekking og narkose ved fjerning av mandler har barna mine aldri vært tilbudt sterkere saker enn Paracet. Hvor vanlig er det st barn blir tilbudt dette du ramser opp? Det er bra å være observant, men også viktig å ikke se spøkelser på høylys dag basert på egne erfaringer. Bra jobba å komme deg ut av rushelvete!!! Anonymkode: cc8f3...5ef Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449189-tanker-i-natten/#findComment-150126894 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. august #3 Del Skrevet 15. august Du er på jordet her. Rusjordet. Anonymkode: 9533a...3df Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449189-tanker-i-natten/#findComment-150126907 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. august #4 Del Skrevet 15. august Anonym bruker skrev (6 timer siden): ..fra en tidligere rusavhengig, nå miljøterapeut i rusmiljøet, først og fremst de tunge brukerne. Mtp min egen fortid og familiehistorie (bestefar, to onkler, en tante, en fetter, ei kusine, en bror) med rus og avhengighet, er jeg nok ekstra bevisst, men en nylig opplevelse vedr min sønn fikk meg til å reflektere. Flere og flere unge forteller at de har ruset seg eller ruser seg jevnlig og det reiser selvfølgelig spørsmålet; hvorfor? Jeg sitter så klart ikke på noe fasit, men noe slo meg nylig, som sagt. Sønnen er snart 11 år og hadde sin første time hos kjeveortoped rett før sommeren. Han fant ut at det må trekkes ei melketann. Samtidig informerer han 11-åringen om at man kan få "en drikk som gjør at du ikke bryr deg før bedøvelsen. Mange ler litt også". Sønnen jublet jo. Tenk, ingen smerte! Tenkte ikke noe over det med én gang, men det er jo uaktuelt at sønnen skal kjenne på rusfølelse som 11-åring. Da spant tankene videre om hvor "lett" det har blitt å tilby barn rusmidler. Om det er drikk hos tannlegen, beroligende før en blodprøve hos legen, vallergan for å sove osv. Det kan vel være med på å øke risikoen for å like en valium eller joint som ungdom? Anonymkode: a6d04...73b Vil bare si at den drikken ikke virker på mange barn. Og det er en engangsting! Det den gjør er at barna ikke får traume og glemmer opplevelsen de hadde hos tannlegen! Mitt barn fikk den en gang, og han kom seg gjennom uten å huske hva som skjedde, heldigvis! Men utenom det, har han bare hatt paracet ved feber og han er 15 nå. Beroligende før blodprøve er unødvendig, finnes lokalbedøvelse, vallergan selges ikke lenger og en valium en sjelden gang før tannlege, veies opp mot at det faktisk er verre og ikke få tannbehandling! For og mot, og at foreldre og helseinstans tar prat med barna som trenger det mtp hjelp Anonymkode: 30afd...14b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449189-tanker-i-natten/#findComment-150126910 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå