GÃ¥ til innhold

Har de virkelig lov?🚭

Anbefalte innlegg

Oppdaget at datter på 14 år har bestilt vape fra en norsk nettbutikk.NEI dette får hun overhodet ikke lov til!

Hun sa det var noe annet til en kompis når jeg så at det var trukket et beløp fra kontoen hennes til den nettsiden. Der løy hun.

Jeg har vært selv på denne nettsiden.Eneste som kommer opp er at du må trykke om du er over eller under 18 år.Lett å lyve allerede der. 
Sjekkes det ikke på andre måter?

Usikker hvordan jeg skal håndtere situasjonen og tar gjerne imot tips. Hun er ellers en grei jente, men jeg kjenner jeg blir fortvila nå🥺

Anonymkode: 5d5f2...b63

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449186-har-de-virkelig-lov%F0%9F%9A%AD/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Da beslaglegger ut det hun har bestilt, og sperrer kortet for å bruke på nett for en periode.
Når du åpner igjen sjekker ut minst en gang i uken

Anonymkode: 23d23...bf5

Hvordan sperrer jeg for nettkjøp?

Ah jeg fikk til å sperre!Takk for tips!

Jeg er så skuffet kjenner jeg…

Selvfølgelig er du det.
Men husk at den konsekvensen det er direkte tilknyttet det hun har gjort, og for en på 14 å ikke kunne handle på nett svir

Annonse

Ikke vær skuffet, hun er en normal tenåring som pusher grenser. 

Men fortsett å være en god forelder, og akkurat nå gjør du jo det rette med å beslaglegge vapen og sperre kortet for nettkjøp.

Anonymkode: 9d5ab...218

Ikke vær skuffet, hun er en normal tenåring som pusher grenser. 

Men fortsett å være en god forelder, og akkurat nå gjør du jo det rette med å beslaglegge vapen og sperre kortet for nettkjøp.

Dere mener det er nok konsekvens?Vet ikke hvordan jeg skal ordlegge meg helt til henne…

Dere mener det er nok konsekvens?Vet ikke hvordan jeg skal ordlegge meg helt til henne…

Jeg mener det. Men du må jo prate med henne i tillegg. Er hun fjortis nok er hun sikkert ikke så interessert i det, kanskje reagerer hun med sinne også. Men sånn er det, det er også en fase som går over.

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Selvfølgelig skal du snakke med henne.
Du skal fortelle henne at det hun har gjort ikke er greit, og at på grunn av det vil kortet hennes være sperret for å handle på nett inntil videre.

Du trenger ikke si noe mer enn det

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig skal du snakke med henne.
Du skal fortelle henne at det hun har gjort ikke er greit, og at på grunn av det vil kortet hennes være sperret for å handle på nett inntil videre.

Du trenger ikke si noe mer enn det

Ja skal snakke med henne. Vil bare få henne til å innrømme at det egentlig var til henne og ikke en kompis..

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Ja skal snakke med henne. Vil bare få henne til å innrømme at det egentlig var til henne og ikke en kompis..

Den tror jeg at jeg hadde lagt ligge, men antatt at det var til henne selv.
Ville også holdt øye med kontoen ved tanke på kontantuttak i tilfelle hun får andre til å kjøpe for seg.

Annonse

Vaping er det nye store, veldig veldig mange tenåringer vaper. Var nettopp en artikkel i en avis om det, at dette har gått under radaren akkurat lenge nok til at det har spredd seg veldig før man nå kan igangsette forebyggende tiltak...

Men hun er en helt normal tenåring, hadde ikke tatt helt av over det der. Hadde sagt klart at det er 18 års aldergrense på vaping, og det er det en grunn til. Det er direkte skadelig med den dampen/røyken ned i "rosa barnelunger", og det at hun nå har brutt loven gjør at du sperrer kortet hennes for kjøp på nett og vil overvåke kontoen hennes en stund fremover så du er sikker på at hun ikke kjøper via andre.

Det er et faktum at barn blir fortere avhening enn voksne også, så det er viktig at de ikke vaper.

Anonymkode: f4902...317

Du kan jo vise henne et par artikler også om det, lese sammen med henne og sørge for at hun forstår hvorfor det er 18 års grense på dette. Det er like ulovlig som å drikke alkohol, og det er farligere enn å røyke, mange tenåringer er ikke engang klar over det...

Er skrevet mye om det i det siste, f.eks her

https://www.nrk.no/norge/vape-og-e-sigaretter-mer-vanlig-blant-unge-1.16991644

Jeg har mye mer tro på å snakke og forklare enn å straffe. Den direkte straffen er at hun mister det hun har bestilt og ikke får bestilt noen ting på nettet på en stund, det holder som straff.

Anonymkode: f4902...317

Vil bare legge til at vi i tillegg til det de andre skriver, også har nevnt avhengighet til ungdommene våre. Det er vanskelig å slutte om man først har begynt. Det er noe de bør tenke på også. Det er også dyrt og tar et ganske stort innhogg i studentøkonomien når de skal bli økonomisk selvstendig

Anonymkode: 04d84...9a3

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ro ned krisemaksimeringa. Du kan ikke ta deg nær av at tenåringen utfordrer grenser og regler. 

Anonymkode: c2729...b95

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Jeg hadde ikke sperret engang jeg da. 

Snakk sammen. Vær rolig. Man må få lov til å gjøre feil. 

Anonymkode: e0c51...2d6

Nei, det har de ikke. De skal ha rutiner som sikrer at ikke det foregår salg til mindreårige. 

Ser du alt har sperret kortet for nettkjøp. Dokumenter transaksjonen og send en klage til forbrukertilsynet. Eller det ville jeg gjort i hvert fall. 

Anonymkode: 7fd13...bd1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...