Gå til innhold

Trenger hjelp til et sunt og variert kosthold (ikke slanking, men næringsrelatert)

Anbefalte innlegg

Jeg leser mye meninger her inne om middager feks i disse trådene med andres barn rundt middagsbordet. Ser der at mange skriver at de gir sine barn sunn næringsrik mat, og ikke vomfyll. Tydeligvis spiser vi bare dritt og vomfyll, men ingen av oss er verken overvektige eller undervektige, ingen mangler, har energi, normal hud/hår osv. Fikk likevel en liten aha-opplevelse, for selv om jeg har tenkt at vi spiser ok, så spiser vi bare ultraprosessert. Men igjen så blir jeg irritert når barna spiser hos venner, så andre må jo tydeligvis være verre enn oss siden de lever på pølser og nudler. Dette er gjenganger hver gang sønnene mine spiser borte. 

Vi spiser mye av det samme, feks taco, fiskekaker(billigvariant) og spaghetti, svinekjøttdeig og pastaskruer med toro spaghettisaus, hvis vi en sjelden gang spiser pølse så er det pølse og potetstappe, kyllingfilet med ris, kyllinglår med salat, tomatsuppe og egg, fiskepinner og pastaskruer.

Jeg orker ikke koke potet og grønnsaker siden barna ikke spiser det, og da kommer de jo aldri til å lære å spise det heller. Vi spiser det samme på repeat, lite nytt og lite spennede. Barna spiser de tingene jeg ramser opp, for det liker de. 

Kan noen komme med eksempler på middager som er sunne og næringsrike? Synes der er vanskelig, men vet jo at vi trenger et annet kosthold. Ikke vet jeg hva vi får i oss av næring heller, hvordan vet folk om de får i seg alt de trenger eller om de trenger tilskudd?

Anonymkode: c2bdb...467

Fortsetter under...

Vi lever i 2024 så å unngå ultraprossessert mat helt tror jeg et umulig.

Men, det er skummelt hvordan vi har en epidemi av psykiske problemer, og at psykisk helse og ultraprossessert mat nå settes i forbindelse med hverandre

Så jeg prøver virkelig å spise mer naturlig  

Mat skal se så naturlig ut som mulig. F.eks er det mye sunnere å spise et eple enn å drikke eplejuice laget av konsentrat.

Jo kortere ingrediensliste jo bedre.

Om barna dine ikke vil ha kokte grønnsaker til middag spiser de kanskje snacksgulerøtter rå fra matboksen? Prøv å finne steder og måter de vil ha naturlig mat.

Anonymkode: 775be...e06

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Vi lever i 2024 så å unngå ultraprossessert mat helt tror jeg et umulig.

Men, det er skummelt hvordan vi har en epidemi av psykiske problemer, og at psykisk helse og ultraprossessert mat nå settes i forbindelse med hverandre

Så jeg prøver virkelig å spise mer naturlig  

Mat skal se så naturlig ut som mulig. F.eks er det mye sunnere å spise et eple enn å drikke eplejuice laget av konsentrat.

Jo kortere ingrediensliste jo bedre.

Om barna dine ikke vil ha kokte grønnsaker til middag spiser de kanskje snacksgulerøtter rå fra matboksen? Prøv å finne steder og måter de vil ha naturlig mat.

Takk for fint svar, forventet å bli kalt verdens dårligste mor osv 🫣

Naturlig, det er notert 🙂 Ja det skal jeg prøve, rå grønnsaker faller ofte i smak men ikke kokte. 

Grønnsaker kan også "lures" oppi annen mat, enten kuttet i små biter eller revet.  Det kan havne i supper, gryteretter, pastasaus (bolognes, f.eks). sauser etc. 

Anonymkode: 344c5...dc7

Få inn grønnsaker der det ikke merkes så godt. Når vi spiser spagetti, bruker vi alltid fullkorn. I tillegg rasper jeg gulrøtter, finhakket en selleristang og freser litt i olivenolje i en kjele. Når det er litt mørt, heller jeg i en boks med hermetiske tomater (bruker alltid de som kun har tomater og ikke andre ingredienser i boksen). En kyllingfond oppi og lar det småkoke. Steker karbonadekkøttdeig og når denne er ferdig, tilsetter jeg det i kjelen med tomater og grønnsaker. Smak til med mer krydder og server med fullkornspagetti. Mer næring og bedre enn ferdigssaus. 

med små justeringer trenger du ikke en helt ny meny. 

Anonymkode: 24f2e...b2d

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Jeg leser mye meninger her inne om middager feks i disse trådene med andres barn rundt middagsbordet. Ser der at mange skriver at de gir sine barn sunn næringsrik mat, og ikke vomfyll. Tydeligvis spiser vi bare dritt og vomfyll, men ingen av oss er verken overvektige eller undervektige, ingen mangler, har energi, normal hud/hår osv. Fikk likevel en liten aha-opplevelse, for selv om jeg har tenkt at vi spiser ok, så spiser vi bare ultraprosessert. Men igjen så blir jeg irritert når barna spiser hos venner, så andre må jo tydeligvis være verre enn oss siden de lever på pølser og nudler. Dette er gjenganger hver gang sønnene mine spiser borte. 

Vi spiser mye av det samme, feks taco, fiskekaker(billigvariant) og spaghetti, svinekjøttdeig og pastaskruer med toro spaghettisaus, hvis vi en sjelden gang spiser pølse så er det pølse og potetstappe, kyllingfilet med ris, kyllinglår med salat, tomatsuppe og egg, fiskepinner og pastaskruer.

Jeg orker ikke koke potet og grønnsaker siden barna ikke spiser det, og da kommer de jo aldri til å lære å spise det heller. Vi spiser det samme på repeat, lite nytt og lite spennede. Barna spiser de tingene jeg ramser opp, for det liker de. 

Kan noen komme med eksempler på middager som er sunne og næringsrike? Synes der er vanskelig, men vet jo at vi trenger et annet kosthold. Ikke vet jeg hva vi får i oss av næring heller, hvordan vet folk om de får i seg alt de trenger eller om de trenger tilskudd?

Hva med å bake grønnsakene i ovnen i stedet for å koke de, eller lage mos av de, eller steke de sammen med f.eks kjøttdeigen til pastaskruene?

Anonymkode: bae77...ea4

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Grønnsaker kan også "lures" oppi annen mat, enten kuttet i små biter eller revet.  Det kan havne i supper, gryteretter, pastasaus (bolognes, f.eks). sauser etc. 

Takk, det skal jeg begynne med. Droppe toro, og lage mer fra bunnen der jeg bruker ordentlige råvarer og lurer inn det de ellers ikke ville spist :)

Få inn grønnsaker der det ikke merkes så godt. Når vi spiser spagetti, bruker vi alltid fullkorn. I tillegg rasper jeg gulrøtter, finhakket en selleristang og freser litt i olivenolje i en kjele. Når det er litt mørt, heller jeg i en boks med hermetiske tomater (bruker alltid de som kun har tomater og ikke andre ingredienser i boksen). En kyllingfond oppi og lar det småkoke. Steker karbonadekkøttdeig og når denne er ferdig, tilsetter jeg det i kjelen med tomater og grønnsaker. Smak til med mer krydder og server med fullkornspagetti. Mer næring og bedre enn ferdigssaus. 

Takk for godt tips :) samt det du sier, men små justeringer kan vi fortsatt bruke mange av rettene de allerede liker. Jeg lager jo forresten kyllingnuggets fra bunnen , så det kan ikke være noe vanskeligere å lage Fiskepinner og Fiskekaker;)

Hva med å bake grønnsakene i ovnen i stedet for å koke de, eller lage mos av de, eller steke de sammen med f.eks kjøttdeigen til pastaskruene?

Anonymkode: bae77...ea4

Skal prøve det 🙂

Jeg synes grønnsaker er best når de er stekt eller bakt i ovnen. Min 11 åring har i mange år sagt at han ikke liker potet.men har det siste året blitt flink til å smake og nå spiser han det uren å klage. 

Hvis de ikke får der servert vil de heller ikke bli vant til smaken. Er forøvrig enig med de andre, bland grønnsaker inn i det du serverer. 

Anonymkode: aa65a...95e

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Takk for godt tips :) samt det du sier, men små justeringer kan vi fortsatt bruke mange av rettene de allerede liker. Jeg lager jo forresten kyllingnuggets fra bunnen , så det kan ikke være noe vanskeligere å lage Fiskepinner og Fiskekaker;)

Vil du skrive akkurat hvordan du lager nuggetsene eller linke til oppskrift? 😊

Anonymkode: 93c48...993

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Om ungene ikke vil ha fordi det er revet grønnsak eller små biter grønnsaker, noe de sikkert ikke er vant med fra Toro, er det også en mulighet å kjøre sausen med stavmikser før servering. Da får du en glatt saus, slik ungene kjenner fra før, men med mye høyere næringsverdi 😊

Du kan også "pimpe" Toro.

Mine unger synes f.eks Toro lasagne er bedre enn hjemmelaget. Jeg lager da dobbel porsjon med bare en pakke Toro. Det går helt fint. Bruker ikke vann, bare hermetiske tomater som er helt most, og gulrot, løk, stangselleri osv som er kuttet megasmått og kokt helt møre før jeg monterer.

Når de spør om det et hjemmelaget eller Toro svarer jeg at det er pimpet Toro og det er helt greit.

Annonse

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Hva slags hermetiske tomater er helt rene, har leita uten å finne. Takk for svar!

Anonymkode: eb905...4cb

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Eller spis ren fisk?

Anonymkode: 4cfb2...335

Det er nesten umulig å ikke ha noe prosessert mat i dag. Målet er vel minst mulig. Ernæring er et fag du kan gå deg vill i om du graver for dypt. Enkle endringer som fungerer er bedre enn kompliserte hvor en uansett snubler. 

Hvis de liker rå grønnsaker, vel, server rå grønnsaker. Raspet gulrot og eple med litt tørkede tranebær inntil fisk f eks. Kjempegodt og sunt nok. Når en snakker om variert, det er variert nok at du har fisk en dag, vegetar en annen, kjøtt den tredje. Bli god på noen få oppskrifter og bruk de. Se på innholdet på de rettene du velger ut. Hakkede tomater fra mutti eller polpa er 99% tomat + salt, mens en del andre er kun 60 % tomater. Men maten trenger ikke være avansert og voldsom. Lager du en tomatsaus til pasta, bruk hakkede tomater, løk, hvitløk, urter i stedet for Toro som inneholder både stabilisatorer, antiklump og gudene vet hva. Du kan lage suppe av det meste av grønnsaker og ei potet eller to oppi fungere også for å tykne den litt. 

Lær deg en og en oppskrift av gangen og ikke vær flau om en blir brukt to ganger samme uke. Har du god tid en dag kan du være litt gæren og lære deg ny, ellers kjør på det kjente. Gjør både handleturen og middagen lettere for deg. 

Anonymkode: 59b7d...9dc

Her i huset spiser vi så lite ultraprosessert som mulig. Feks har vi ikke saus fra pose/beger lenger. Vi bruker rømme, rømme blandet med majones/lrydder/sweet chili saus eller liknende, eller så har vi sky eller fløtebaserte sauser. 
Vi spiser grønnsaker og salat og råkost, varierer i hvilken form og grad, men det er veldig mye mer der ute enn kokte grønnsaker. Vi har feks veldig ofte oppkuttet paprika/agurk/mango/tomat/kål/sukkererter rå ved siden av maten. 
Jeg liker kyllinggryte der du steker løk, paprika, grønne bønner og kylling, har over krydder og fløte, serveres med ris feks. 
Vi baker brød ig lager supper selv. 
Mye fint med taco, handler 90% om tilbehøret!

Anonymkode: 9199d...1bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...